- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Top 6 trendů z oblasti e-commerce pro rok 2023
Po zlatých časech silného růstu v době pandemie zasáhla českou e-commerce složitá makroekonomická situace a enormní inflace, které s sebou přinesly nejen vlnu zdražování, ale i napjaté rozpočty online obchodníků. E-shopy se více než kdy dřív potřebují soustředit na to, jak si zákazníka najít a především udržet. Na jaké technologie a trendy by se přitom měly zaměřit?


1. Udržitelnost
Stále více spotřebitelů si uvědomuje dopad různých obchodních odvětví na životní prostředí a začínají tíhnout k těm e-shopům, které jdou udržitelnosti naproti. Průzkum Heureka Group ukázal, že prodejci s certifikátem udržitelného e-shopu si v meziročním srovnání vedli lépe a ve srovnání se zbytkem trhu si objem objednávek zachovali. V rámci udržitelnosti však nejde jen o výrobky, které daný prodejce nabízí. Mezi změny k lepšímu mohou patřit například bezpapírové transakce, finanční příspěvek k vyrovnání uhlíkové stopy z dopravy nebo udržitelné způsoby balení.
2. Rozšířená realita (AR)
Cestu si v české e-commerce hledá i moderní technologie rozšířené reality fungující na principech 3D mapování a skenech. Zákazník je přesunut do simulovaného interaktivního prostředí, kde si produkt lze před koupí prohlédnout nebo vyzkoušet.
„Narozdíl od virtuální reality není v případě AR potřeba nadstandardní techniky nebo zakoupení speciálních brýlí. Někteří prodejci už například nabízejí možnost rozšířené reality skrze mobilní aplikaci. Zákazníkovi tak k nevšednímu nákupnímu zážitku bohatě postačí vlastní telefon nebo tablet,“ říká Michal Krňák z technologicko-konzultační společnosti Lundegaard.
Rozšířená realita nachází uplatnění zejména v sekci bytových doplňků, nábytku nebo módy. Zákazník si díky AR ujasní, jestli mu nová pohovka či lampa bude do interiéru sedět a prožitek z nákupu pro něj bude skoro takový, jako by navštívil kamennou prodejnu.
3. Nakupování v přímém přenosu
Přichází doba, kdy vám může prodavač vysvětlovat výhody a funkce daného výrobku stejně jako na prodejně. Jen s tím rozdílem, že vše probíhá v pohodlí vašeho domova přes videohovor. Své místo tento způsob prodeje nachází především u drahé elektroniky, luxusního zboží nebo při nákupu výběrových potravin, jako je třeba víno. Trend takzvaného live shoppingu se rozvíjel už během pandemie a předpokládá se jeho další rozmach. Livestream podle odborníků z McKinsey bude do roku 2026 představovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje.
4. Mobilní obchodování
Ačkoliv se lidé po pandemii z části zase přesunuli zpět do kamenných prodejen, trend online nákupů zůstal do značné míry zachován – jen s drobnou změnou. Zákazníci ve velkém začali upřednostňovat své mobilní telefony a mobilní obchodování tak vykazuje v poslední době velice rychlý růst. Obchodníci by se v dalším roce měli prozíravě zaměřit i na tento druh optimalizace a případně rovnou přijmout přístup „mobile-first,“ který spočívá v preferenci online rozhraní poskytujícího pohodlí uživatelům, kteří webovou stránku za účelem nákupu navštíví právě ze svého mobilního zařízení.
„Uživatelská přívětivost webových stránek může být jedním z klíčových faktorů pro dobrou zákaznickou zkušenost a také další případnou návštěvu. Pokud nějaký z e-shopařů doposud neupravil webové nastavení tak, aby byl nákup z mobilního telefonu co nejpohodlnější, měl by tuto chybu v příštím roce jednoznačně napravit,“ říká k mobilnímu obchodování Michal Krňák.
5. Omnichannel strategie
Stále častěji e-shopy vyhledávají možnost nabízet své produkty a služby prostřednictvím více různých kanálů. V nadcházejícím roce se očekává, že rozvoj této strategie bude ve světě internetového obchodu prioritou číslo jedna. V dnešní době je běžné, že spotřebitelé při procházení produktů a služeb podniků používají více různých zařízení a platforem. Strategicky umístěnou nabídkou, pomocí chatbotů anebo generováním prokliků na více různých kanálech se zvyšuje pravděpodobnost nákupu.
„Jde o hodně komplexní záležitost. V rámci omnichannel strategie lze taktéž dobře uplatňovat benefity umělé inteligence a jejím začleněním například do komunikačních řešení můžou online obchodníci maximalizovat pozitivní dopady omnichannel přístupu prodeje,“ dodává Lukáš Matějka, zakladatel firmy Zoe.ai, která se specializuje na vývoj a implementaci AI nástroje pro individuální doporučování produktů na e-shopech.
6. Umělá inteligence
Umělá inteligence a její výhody v e-commerce nejsou žádnou novinkou. Už dříve začala být hojně používána ke zlepšení obchodních procesů, v zákaznickém servisu nebo jako nástroj sloužící k detekci a prevenci podvodů a ani v roce 2023 AI z prostředí internetového obchodu nezmizí, ba naopak. Umělou inteligenci lze v online obchodu implementovat v mnoha podobách. Jednou z možností jsou takzvané personalizační nástroje, které vyhodnocují data o online chování konkrétního zákazníka - tedy kdo, kdy a kam klikal nebo jaký typ sortimentu a jak dlouho si prohlížel. Při sběru dat dochází k průběžnému vyhodnocení a zákazník v reálném čase - tedy v podstatě okamžitě - dostane nabídku produktů šitou na míru. Personalizaci lze však uplatnit i při dalších neméně důležitých procesech.
„Personalizace bývala buzzwordem. Nejen e-commerce oblast si ale za poslední roky prošla opravdu turbulentním vývojem a potřeba technologického rozvoje, automatizace a co nejvyšší efektivity všeobecně vzrostla. Proto očekáváme, že důležitost využívání umělé inteligence nejen při personalizaci se v roce 2023 ještě znásobí,“ uzavírá Lukáš Matějka.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |