facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2023 , E-commerce B2B/B2C

Top 6 trendů z oblasti e-commerce pro rok 2023

-tz-


Po zlatých časech silného růstu v době pandemie zasáhla českou e-​commerce složitá makroeko­nomická situace a enormní infla­ce, které s sebou přinesly nejen vlnu zdražová­ní, ale i napjaté rozpočty online obchodníků. E-​shopy se více než kdy dřív potře­bují soustředit na to, jak si zákazníka najít a především udržet. Na jaké technologie a trendy by se přitom měly zaměřit?


1. Udržitelnost

Stále více spotřebitelů si uvědomuje dopad různých obchodních odvětví na životní prostředí a začínají tíhnout k těm e-shopům, které jdou udržitelnosti naproti. Průzkum Heureka Group ukázal, že prodejci s certifikátem udržitelného e-shopu si v meziročním srovnání vedli lépe a ve srovnání se zbytkem trhu si objem objednávek zachovali. V rámci udržitelnosti však nejde jen o výrobky, které daný prodejce nabízí. Mezi změny k lepšímu mohou patřit například bezpapírové transakce, finanční příspěvek k vyrovnání uhlíkové stopy z dopravy nebo udržitelné způsoby balení.

2. Rozšířená realita (AR)

Cestu si v české e-commerce hledá i moderní technologie rozšířené reality fungující na principech 3D mapování a skenech. Zákazník je přesunut do simulovaného interaktivního prostředí, kde si produkt lze před koupí prohlédnout nebo vyzkoušet.

„Narozdíl od virtuální reality není v případě AR potřeba nadstandardní techniky nebo zakoupení speciálních brýlí. Někteří prodejci už například nabízejí možnost rozšířené reality skrze mobilní aplikaci. Zákazníkovi tak k nevšednímu nákupnímu zážitku bohatě postačí vlastní telefon nebo tablet,“ říká Michal Krňák z technologicko-konzultační společnosti Lundegaard.

Rozšířená realita nachází uplatnění zejména v sekci bytových doplňků, nábytku nebo módy. Zákazník si díky AR ujasní, jestli mu nová pohovka či lampa bude do interiéru sedět a prožitek z nákupu pro něj bude skoro takový, jako by navštívil kamennou prodejnu.

3. Nakupování v přímém přenosu

Přichází doba, kdy vám může prodavač vysvětlovat výhody a funkce daného výrobku stejně jako na prodejně. Jen s tím rozdílem, že vše probíhá v pohodlí vašeho domova přes videohovor. Své místo tento způsob prodeje nachází především u drahé elektroniky, luxusního zboží nebo při nákupu výběrových potravin, jako je třeba víno. Trend takzvaného live shoppingu se rozvíjel už během pandemie a předpokládá se jeho další rozmach. Livestream podle odborníků z McKinsey bude do roku 2026 představovat až 20 % veškerých tržeb z online prodeje.

4. Mobilní obchodování

Ačkoliv se lidé po pandemii z části zase přesunuli zpět do kamenných prodejen, trend online nákupů zůstal do značné míry zachován – jen s drobnou změnou. Zákazníci ve velkém začali upřednostňovat své mobilní telefony a mobilní obchodování tak vykazuje v poslední době velice rychlý růst. Obchodníci by se v dalším roce měli prozíravě zaměřit i na tento druh optimalizace a případně rovnou přijmout přístup „mobile-first,“ který spočívá v preferenci online rozhraní poskytujícího pohodlí uživatelům, kteří webovou stránku za účelem nákupu navštíví právě ze svého mobilního zařízení.

„Uživatelská přívětivost webových stránek může být jedním z klíčových faktorů pro dobrou zákaznickou zkušenost a také další případnou návštěvu. Pokud nějaký z e-shopařů doposud neupravil webové nastavení tak, aby byl nákup z mobilního telefonu co nejpohodlnější, měl by tuto chybu v příštím roce jednoznačně napravit,“ říká k mobilnímu obchodování Michal Krňák.

5. Omnichannel strategie

Stále častěji e-shopy vyhledávají možnost nabízet své produkty a služby prostřednictvím více různých kanálů. V nadcházejícím roce se očekává, že rozvoj této strategie bude ve světě internetového obchodu prioritou číslo jedna. V dnešní době je běžné, že spotřebitelé při procházení produktů a služeb podniků používají více různých zařízení a platforem. Strategicky umístěnou nabídkou, pomocí chatbotů anebo generováním prokliků na více různých kanálech se zvyšuje pravděpodobnost nákupu.

„Jde o hodně komplexní záležitost. V rámci omnichannel strategie lze taktéž dobře uplatňovat benefity umělé inteligence a jejím začleněním například do komunikačních řešení můžou online obchodníci maximalizovat pozitivní dopady omnichannel přístupu prodeje,“ dodává Lukáš Matějka, zakladatel firmy Zoe.ai, která se specializuje na vývoj a implementaci AI nástroje pro individuální doporučování produktů na e-shopech.

6. Umělá inteligence

Umělá inteligence a její výhody v e-commerce nejsou žádnou novin­kou. Už dříve začala být hojně používána ke zlepšení obchodních procesů, v zákaznickém servisu nebo jako nástroj sloužící k detekci a prevenci podvodů a ani v roce 2023 AI z prostředí internetového obchodu nezmizí, ba naopak. Umělou inteligenci lze v online obchodu implementovat v mnoha podobách. Jednou z možností jsou takzvané personalizační nástroje, které vyhodnocují data o online chování konkrétního zákazníka - tedy kdo, kdy a kam klikal nebo jaký typ sortimentu a jak dlouho si prohlížel. Při sběru dat dochází k průběž­né­mu vyhodnocení a zákazník v reálném čase - tedy v podstatě okamžitě - dostane nabídku produktů šitou na míru. Personalizaci lze však uplatnit i při dalších neméně důležitých procesech.

„Personalizace bývala buzzwordem. Nejen e-commerce oblast si ale za poslední roky prošla opravdu turbulentním vývojem a potřeba technologického rozvoje, automatizace a co nejvyšší efektivity všeobecně vzrostla. Proto očekáváme, že důležitost využívání umělé inteligence nejen při personalizaci se v roce 2023 ještě znásobí,“ uzavírá Lukáš Matějka.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.