- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
E-commerce se demokratizuje
I malý e-shop dnes může nabízet stejné služby jako globální hráči
E-commerce udělalo za posledních dvacet let obrovský pokrok. Co byla dřív rarita, je dnes pro někoho každodenní záležitost. Sami si vzpomeňte, kdy naposledy jste si něco koupili na internetu. Jedním z důvodů, proč e-shopy vzkvétají, je neustálý technologický vývoj. Ten za dvě dekády posunul e-commerce do zcela nové roviny, na které i začínající obchodník může nabízet okamžitě a levně ty nejlepší služby.
První e-shopy se v Česku objevily před téměř 30 lety. Kormidla změny se tehdy ujali průkopníci jako knihkupectví Vltava. Jedním z prvních e-shopů byla i česká Alza, která svůj e-shop spustila už v roce 1994. Na začátku 21. století byl e-commerce relativně nový fenomén s omezeným dosahem i nabídkou. Zboží jste si na e-shopu mohli často pouze prohlédnout, pro samotný nákup jste však museli zavolat nebo použít fax. Webové stránky byly velmi jednoduché a většinou se zaměřovaly na konkrétní trhy nebo produkty. Jejich charakteristickým znakem bylo, že si je obchodníci často programovali sami podle vlastních potřeb. Na trhu totiž neexistovala studia, která by to udělala za ně.
Od vlastních webů po platformy
Jenže doba pokročila. Zákazníci rychle začali chápat, že nákup na internetu je stejně přirozený jako v kamenném obchodě, a na e-shopech začali utrácet stále větší částky. Rozvoj e-commerce podpořily i masivně se rozvíjející sociální sítě, které se pro obchod v online prostředí staly důležitými marketingovými kanály. To vše podporovalo narůstající potřeby zákazníků. Lidé začali hledat e-shopy, které jim nenabídnou jen širokou nabídku produktů, ale umožní jim například i jednoduše a bezpečně zaplatit. Rostoucí poptávce po kvalitnějších službách se e-shopy začaly rychle přizpůsobovat.
Netrvalo dlouho a na trhu se začaly objevovat první prodejní platformy, které na míru e-shopům vyvíjely specializované agentury. Ty si postupem času získaly na trhu dominantní postavení a dnes na ně ve světě e-commerce spoléhá prakticky každý. Až na drobné výjimky na trhu nenarazíte na e-shop, který by takovou platformu nevyužíval. Staly se totiž standardem, spolehlivými „kolejemi“, které vám jako obchodníkovi dají bez nadsázky vše, co pro obchodování v online prostředí potřebujete.
Standard 21. století
Tento vývoj dobře ilustruje příběh Shopify, jehož platformu dnes využívá přes milion e-shopů ve více než 175 zemích světa včetně České republiky. Vyvinout prodejní platformu přitom jeho zakladatelé Tobi Lütke a Scott Lake původně vůbec neplánovali. Dva kamarádi z kanadské Ottawy chtěli pouze postavit internetový obchod na prodej snowboardů. Při hledání vhodného řešení však narazili na problém – žádná z dostupných e-commerce platforem jim neposkytovala flexibilitu a funkce, které potřebovali. Většina stávajících řešení byla buď příliš složitá na používání, nebo příliš omezená ve svých možnostech. Zkušený programátor Lütke se proto rozhodl jít svou cestou a vytvořit vlastní platformu. Tu se následně rozhodl nabídnout obchodníkům, kteří řešili stejný problém jako on.
Vedle Shopify vzniklo ještě několik podobných platforem, na něž se dnes spoléhají hráči po celém světě – například BigCommerce, kterou dnes využívají spíše větší společnosti, nebo Adobe Commerce (před akvizicí Magento), kterou si uživatel může velmi přizpůsobit svým vlastním potřebám. Dovedu si dobře představit, že takovou platformu ocení například firma, která vyrábí produkty na míru zákazníkovi. Speciální kategorií je WooCommerce, plugin společnosti Wordpress, který je spíše berličkou pro e-shopy, které své podnikání zahájily na této (a možná mi dáte za pravdu, že k prodeji ne zrovna nejvhodnější) platformě.
Najděte si svou funkci
Nabízí se otázka, kterou z nich pro své podnikání zvolit. Pokud sami začínáte na internetu prodávat a přemýšlíte, která platforma je pro vás ta pravá, myslím, že byste se měli zamyslet nad třemi faktory. Tím prvním jsou trhy, na kterých působíte. Zatímco na českém trhu oceníte perfektně lokalizovaný Shoptet, na německém s ním obvykle narazíte. Druhým faktorem je velikost vašeho podnikání a tím nejdůležitějším hlediskem je robustnost backendu dané platformy, která vám zprostředkuje klíčové funkce pro váš byznys.
Vysvětlím to na příkladu z vlastní zkušenosti. V Trime vyvíjíme a distribuujeme přírodní doplňky stravy. Zákazníky se snažíme vzdělávat v tom smyslu, že pokud chtějí, aby jim suplementace přinesla očekávané zdravotní benefity, musejí užívat doplňky stravy nejlépe každý den. Každodenní rutinu jim proto zjednodušujeme nabídkou předplatného, s nímž navíc získají na naše produkty zajímavou slevu. Možná si říkáte, že předplatné je něco, co vám automaticky může nabídnout každý e-shop. Jenže opak je pravdou. My tuto funkci, která by splňovala naše technologická očekávání, našli až na platformě Shopify. Pro náš byznys je přitom zásadní, neboť jen za poslední rok nám prodej předplatného narostl o 412 %. Pokud tedy máte na platformu požadavek, který je pro vaše podnikání podobně významný, dejte si při výběru platformy na čas a nespokojte se s kompromisy.
Právě robustnost backendu je něco, co se za posledních deset let ve světě e-commerce inovovalo a nadále inovuje takovým tempem, že z platforem dnes dělá uživatelský standard. Dnes už si na platformě pohodlně a během pár minut „naklikáte“ veškeré funkce, které potřebujete – od pokročilé datové analýzy přes multikanálový prodej až po integraci umělé inteligence. Ať už se bavíme o Shopify, BigCommerce nebo jakékoli jiné platformě, už zítra můžete využívat nepřeberné množství funkcí a ve většině případů velice levně. Podobným vývojem prošla například i logistika. Zatímco dříve obchodníci skladovali zboží ve svých vlastních prostorách, dnes mohou tuto práci outsourcovat na specializované fulfillmentové firmy. I drobný obchodník tak může využívat stejně sofistikovaný sklad jako Alza nebo jiní velcí hráči.
Drahý vývoj, nebo drahá migrace
Ačkoli do vývoje vlastního řešení se dnes už pravděpodobně nikdo nepustí, mnoho e-shopů stále setrvává na těch, která si začali vyvíjet před mnoha lety. Na jednu stranu je to logické, protože začít vše budovat od nuly je extrémně náročné a nákladné. Osobně si ale myslím, že jim ujíždí vlak. Konkurence a zákazníci je totiž tlačí, aby neustále inovovali, jenže s vlastním řešením mají možnosti značně omezené. Pokud totiž budou chtít nasadit novou funkci, budou si ji muset sami vyvinout, což je bude stát obrovské množství prostředků a času. Konkurenční e-shop využívající platformu ji jednoduše zaplatí u jejího provozovatele a nasadí okamžitě. A to nemluvím o obrovských e-shopech s globálním dosahem. Kdyby se takové firmy spoléhaly na vlastní řešení, potřebovaly by desítky, možná stovky programátorů jen na údržbu celého systému.
Jsem přesvědčen, že společnosti, které na vlastních řešeních stále setrvávají, čelí velkému dilematu. Pokud ve své pozici zůstanou, držet krok s dobou je bude stát obrovské peníze. V opačném případě „spolknou žábu“, zaplatí řádově podobnou částku, ale vývoj hodí jednou provždy za hlavu. Netvrdím, že neexistují případy, kdy vlastní řešení dává smysl. Takové firmy však těží z doby, kdy e-shop vybudovaly – příkladem může být například Alza. Důvodem také může být, že je byznys e-shopu velmi specifický.
Demokratizace inovací
Technologických trendů je v e-commerce nepřeberné množství a možnosti platforem se stále rozrůstají. Nové funkce, které obchodníci mohou téměř okamžitě nabídnout svým zákazníkům, se objevují téměř každý měsíc. Osobně si myslím, že tím nejvýznamnějším trendem je směr, kam se celé e-commerce už roky ubírá, tedy k extrémní demokratizaci. Je jedno, zda jste lokální začínající obchodník, nebo gigantická světová značka. Nabízet svým zákazníkům to nejlepší na trhu dnes zkrátka není složité ani drahé.
Technologický progres také zapříčinil, že de facto mizí rozdíly mezi e-shopem a kamennou prodejnou. Prodejní platformy vám dnes jako obchodníkovi nabídnou infrastrukturu, se kterou můžete bez problémů spustit fyzický retail. Toto uvažování platformy samy podporují tím, že už o e-commerce mluví jako o „commerce“.
Je nepochybné, že do budoucna bude tento vývoj nadále pokračovat. Platformy budou přinášet stále nové funkce a zpřístupňovat obchodníkům responzivní weby za téměř nulové náklady. Troufám si proto tvrdit, že po technologické stránce nikdy nebyla vhodnější doba založit si e-shop než dnes.
Michal Kočí Autor je e-commerce podnikatel a zakladatel startupu Trime. |
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
24.1. | CyberEdu NIS2 Academy - druhý běh |
29.1. | Automatizujte bankovní transakce v SAP Business One... |
4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |