facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 10/2000

Web Content Management Internetová ekonomie






Dostat váš podnik či firmy tak říkajíc "on-line" je prvním úkolem, který Internetová ekonomie žádá. Co to ale znamená? Jde o schopnost vašeho podniku operovat pomocí on-line transakcí, výměny obchodních informací, aktivních vztahů s partnery a dodavateli a souvisejících e-business interakcí. Jinými slovy naplnit obsah termínů Business-to-Business (B2B), Business-to-Customer (B2C) i Business-to-Employee (B2E) a řešit tak prostřednictvím Internetu/intranetu transakce s partnery, zákazníky i zaměstnanci.

Všechny tyto aplikační oblasti mají jedno společné: potřebují spolehlivý a konzistentní informační obsah vašeho Webu. Úspěšné zavedení e-business aplikací, a tím i realizace podnikových transakcí přes internet, vyžaduje schopnost dynamicky dodávat obsah Webu, který je aktuální, přesný, významný a doručitelný různými médii. K tomu je konečně potřeba mít systém, který umožňuje rychle a spolehlivě vytvořit, individualizovat, spravovat a dodávat důležité a aktuální podnikové informace a dokumenty na Web - dodávat obsah Webu.

Je bezesporu, že "být on-line" přináší nové příležitosti a možnosti ve vztahu k zákazníkům, obchodním partnerům i zaměstnancům.

Co potřebuje váš Web a eBusiness?
Je mnoho způsobů a mnoho řešení, jak vytvořit hezký Web plný vhodných informací a příjemných obrázků. Je i mnoho dodavatelů, kteří navrhnou strukturu vašeho Webu, vytvoří příslušné stránky a požádají vás o naplnění obsahu. Ale za krátký čas zjistíte, že tím vše teprve začíná, a i když budou vaše stránky uloženy více či méně dynamicky, narazíte na problémy: jak konzistentně aktualizovat vaše stránky, jak dodržet jednoduše a efektivně firemní standard prezentace stránek, jak zajistit individualizaci obsahu - tedy "každý najde, co hledá", jak nebýt omezen růstem společnosti, počtem stránek Webu a možná i počtem cílových HTTP serverů? Jinými slovy, jak zajistit efektivní management vašeho Webu - Web Content Management?

Váš Web, stejně jako každý jiný, nepotřebuje jen návrháře Webu, grafiky a někoho, kdo dodá obsah v definované podobě. Váš Web je třeba efektivně spravovat, a to od okamžiku naplnění první stránky např. informacemi o vaší společnosti, až po verzování celého Webu, tak jak se vyvíjel jeho obsah. Navíc je nutné při zavedení eBusiness transakcí zajistit přístup aplikačních a eCommerce serverů k obsahu Webu, který je např. prezentací vaší nabídky, a to samozřejmě opět bezpečně a konzistentně. Takový úkol je jistě nad rámec file-systému či běžné relační databáze.

Documentum
Řešení společnosti Documentum pro podporu eBusiness aplikací je postaveno na celopodnikovém globálním DMS jako platformě - Documentum 4i a spolupracujících produktů - především WebPublisher.

Toto řešení obsahuje nástroje a aplikace pro tvorbu obsahu, jeho individualizaci, správu obsahu a Webu a dodání obsahu pro cílové HTTP servery.

Tvorba obsahu
Všechny informace, které se mají objevit na podnikovém intranetu/Internetu jsou ukládány do jednotné a konzistentní báze dokumentů - DocBase. Documentum 4i tak může spravovat všechny vystavované informace určené jak pro interní potřebu (intranet), tak pro okolní svět (Internet Web). Obsah v libovolném formátu může být uložen distribuovaně, na různých místech společnosti, třeba i globálně. Pro tvorbu obsahu, a tedy naplnění DocBase, nabízí systém Documentum 4i v prvé řadě standardní možnost, která je součástí základní platformy Documentum 4i - Desktop Client. Jde o klienta integrovaného do prostředí Průzkumníka Windows, který nabízí nejširší sadu nástrojů a funkcí, které můžete po DMS chtít. Druhou možností, mnohem efektivnější a produktivnější je použít nadstavbu pro řízené publikování na Webu - WebPublisher.

WebPublisher je GUI v prostředí prohlížeče, které umožňuje uživatelům podle zvolených rolí provádět příslušné operace při tvorbě a správě obsahu Webu. Proces tvorby obsahu je nejlépe patrný z možných rolí uživatelů:

- Autor obsahu: Jsou to uživatelé s podnikovým know-how, kteří dodávají informace na Web. Díky schopnostem WebPublisheru nemusí vědět nic o HTML a rozumět struktuře pořadačů Webu.

- Manažer obsahu: Je to uživatel zodpovědný za přesnost a aktuálnost informací vystavovaných na Webu. Většinou jde o nadřízeného autorům a iniciátora příslušných procesů přispívání.

- Web Developer: Jak název napovídá, jde o technicky zdatnějšího uživatele, který vytváří příslušné firemní šablony, podle kterých je obsah vystavován na Webu. Je odpovědný za vzhled a chování Webu s ohledem na potřeby jednotlivých oddělení podniku, která přispívají na Web. Tvoří také strukturu pořadačů Webu a navigační systém.

- Web Administrator: Tento uživatel patří do týmu IT dané firmy a je zodpovědný za to, že daný Web každý den poběží, jak má.

Spolupracuje s jednotlivými odděleními a interpretuje jejich potřeby do podoby konkrétních datových objektů, atributů, workflow, životních cyklů apod. Poté je implementuje.

Proces tvorby obsahu je řízen pomocí příslušných přednastavených workflow, která iniciuje Manažer obsahu. Příslušní Autoři se těchto workflow účastní a tvoří obsah Webu pomocí Web Content Editoru, který je součástí WebPublisheru. Autor má k dispozici šablony, které odpovídají jednotlivým kategoriím Webu (např. O nás, Produkty, Služby apod.). Výsledný dokument, který má být vystaven na Webu je vygenerován automaticky na základě šablony a příslušného obsahu. Šablona samozřejmě odpovídá firemním pravidlům prezentace, např. kde a jaké logo má být umístěno na stránce, jaké formátování mají nadpisy apod.

Web Developer vytváří šablony buď v XML nebo HTML formátu.

Kromě standardních možností tvorby těchto dokumentů, tedy např. Office aplikace, FrontPage apod., je pro jejich tvorbu možné použít produktivní nástroj - ftpIntegrator, který používá FTP protokol pro přístup do báze dokumentů z editorů HTML a XML, jako jsou Macromedia Dreamwever, FrontPage a HomeSite.

Individualizace obsahu
Je bezesporu pravdou, že každý produkt má své zákazníky, jen je najít. Je ale jisté, že nejlepší způsob, jak oslovit takového zákazníka, je poskytnout mu informace, které jsou mu "šité na míru". Proto se stále častěji hovoří o publikování individualizovaných cíleně zaměřených informací na Webu.

Objektová technologie stojící v pozadí Documentum 4i nabízí svým naplněním vhodných atributů pro dokumenty na Webu a jejich využití v eBusiness aplikacích jedinečnou možnost využití pro one to one-marketing. Plnění atributů je obecně manuální práce, kterou je však možno automatizovat. Proto Documentum nabízí produkt, který to dokáže - Content Personalization Services (CAS). CAS automaticky analyzuje obsah vystavovaných stránek a hledá v nich koncepty a klíčová slova a podle nich označuje stránky (tagy) a třídí je do příslušných složek. Příklad: obsah stránek pro nákup aut je označený slovem "luxusní auta" pro všechny návštěvníky stránky ze skupiny "manažeři". Jestliže firma CarsX právě uvedla na trh novou řadu luxusních vozů, CAS může přidat klíčové slovo "luxusní auta" do obsahu všech stránek pro zákazníky firmy CarsX, a tím poskytnout manažerům možnost najít tyto nové informace.

Správa obsahu - eContent Server a správa Web-site
Jádrem systému Documentum 4i - eBusiness Edition je nový aplikační server - eContent Server.

Zajišťuje kompletní služby DMS a Content Management jako jsou automatická konverze obsahu do PDF nebo HTML formátu, vyhledávání, check-in/check-out, verzování, řízení životních cyklů dokumentů a workflow management a samozřejmě zajišťuje bezpečnost přístupu k dokumentům - autentizaci a bezpečnost. Samozřejmostí je komplexní vyhledávání z prostředí Desktop Clienta i intranetu/Internetu.

Co se architektury týče, jde o 3-úrovňový client/server systém s možností různých typů konfigurací od centralizované přes replikovanou až po zcela distribuovanou bez ohledu na počet a vzdálenost jednotlivých míst topologie. Díky technologii federací je možné provádět mnoho funkcí globálně, především vyhledávání a účast ve workflow.

Spojení s okolními systémy je zajištěno přes integrační produkty jako jsou: eConnector for SAP, eConnector for Lotus Notes, CADLink, ODMA integrace apod. Samozřejmostí je opět integrace do prostředí klientů a Internetu. Pro tvorbu aplikací nad systémem existují vývojové nástroje Developer Studio a Web Development Toolkit. Umožňují jak úpravu stávající funkčnosti, tak jednoduchý a rychlý návrh nových komponent a integraci s okolními systémy či produkty.

Správa Web-site je skutečnou výzvou i pro zkušený tým realizace Webu. Dnes se tyto týmy potýkají s úkoly jako je formátování obsahu, mapování odkazů, publikace nových verzí, opravy chyb a nedostatků, údržba v režimu 24/7, integrace s backoffice systémy, implementace nových Webů, ale hlavně zajištění správné a schválené prezentace firmy na Webu. Documentum poskytuje řešení, které nechává tvorbu obsahu na uživatelích, kteří "ví, o čem je řeč", a umožňuje týmu realizace Webu, aby se soustředil na správu Web-site.

Mezi možnosti správy Web-site patří především možnost vytváření edicí - verzí celého Webu v daný okamžik. Tato možnost je dána automatizací celého životního cyklu vzniku a publikace Webu, která je řízena eContent Serverem. Existují tyto základní stavy vývoje: návrh, schvalování a produktivní stav. Každý produktivní stav je možné "zmrazit" jako edici k danému datu a je možno se k ní vrátit.

Služby dodávky, údržby a stažení Webu zajišťuje produkt WebCache. Pro každý stav vývoje Web-site je možné pomocí WebCache vytvořit jeho věrný odraz tak, jak je uložen v bázi dokumentů a provádět nad ním různé operace, především náhled všech stránek tak, jak by byly vystaveny.

K dalším možnostem správy Webu patří monitorování a výstupní sestavy. K tomu slouží nejen mnoho přednastavených sestav, ale také rozhraní pro Crystal Reports, Business Objects Report Writer, Microsoft Access, Microsoft Excel a jiné reportní nástroje kompatibilní s ODBC.

Dodání obsahu
Web Content Management na bázi systému Documentum 4i nabízí tři základní modely dodání obsahu Webu na HTTP servery:

- Documentum 4i RightSite - varianta přímého přístupu k dynamickému obsahu Webu z Internetu/intranetu přes HTTP server do báze dokumentů přes bránu - RightSite; vhodná pro intranety a střední extranety;

- Open Content Adaptors (OCA) - varianta přímého přístupu do báze dokumentů pomocí aplikačních serverů třetích stran pro získání skutečně dynamického obsahu;

- WebCache - varianta pro obsah, u kterého není dynamičnost dodání nejdůležitější faktor (celofiremní prezentace, tiskové zprávy, loga atd.); pro rozsáhlé Weby navíc s podporou aplikace eDeploy, která rozděluje zátěž mezi více aplikačních/HTTP serverů.

Možné jsou samozřejmě i kombinace výše uvedených postupů, přičemž je také třeba poznamenat, že ne všechen obsah podnikových informací je třeba vystavit na Web. Standardně mohou být dodávány adaptéry (OCA) pro produkty např. firem BEA, ATG, Broadvision. Jejich aplikační a Commerce servery poskytují funkcionalitu potřebnou pro transakční zpracování, bez kterého se žádná z eBusiness aplikací neobejde.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Signys Logistics: Řízení skladů přes mobilní aplikaci efektivně a online!

Moderní logistika vyžaduje efektivní a spolehlivé řešení pro řízení skladů a sledování zásob. S aplikací Signys Logistics a modu­lem řízených skladů WMS Signys máte na dosah ruky nástroje, které vám umožní zvýšit efektivitu vašich logistických operací a dosáhnout tak co nejvíce optimálního využití zdrojů.