- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 6/2000
W@P - možnosti, perspektivy
Ing. David Janečka [ Janecka (zavináč) hcmcoputers (tečka) cz ]
W@P (Wireless Application Protocol) je komunikační protokol a aplikační prostředí, které umožňuje uživatelům mobilních telefonů a jiných bezdrátových zařízení jednoduchý přístup k Internetovým a intranetovým informačním zdrojům a službám s ohledem na možnosti mobilních zařízení.
W@P je revoluční zvrat v informačních technologiích i v přibližování Internetu běžnému uživateli, který není ochoten věnovat čas a prostředky ke zvládnutí práce na PC. Ovládání mobilního telefonu zvládne každý bez předchozích nutných konzultacích s odborníkem nebo s lépe seznámeným člověkem. Řečeno velmi jednoduše, vše co člověk musí umět je číst a mačkat tlačítka na telefonu.
Díky W@Pu máte k dispozici informační potenciál Internetu bez kabelů, bez počítačové stanice, kdekoliv. Jedná se doslova a do písmene o mobilní Internet, neboť připojit se můžete kdekoliv - stačí jen mít signál. Vaším poskytovatelem Internetu se stává přímo mobilní operátor. Nástupem W@pu končí éra mobilních telefonů a začíná éra mobilních komunikátorů.
W@P Forum
W@P vyvíjí průmyslová asociace nazývaná W@P Forum. W@P Forum sdružuje přes 200 členů, kteří vyvíjejí de facto standard pro informační a telefonní služby pro bezdrátová zařízení, který teprve čeká na standardizaci u European Telecommunications Standards Institute (ETSI). Na zrodu W@P Fora se podílely firmy Nokia, Ericsson, Motorola a Unwired Planet.
W@P versus SMS
V čem je W@P lepší než stávající mobilní technologie? Proč nepoužít pro přístup k informacím klasickou technologii mobilních telefonů - krátké zprávy SMS? Ano, je to možné a pro vybrané aplikace dokonce výhodnější. Jednodušší technologii SMS podporují narozdíl od W@Pu snad všechny mobilní přístroje a existují aplikace, které dokáží s uživatelem mobilního telefonu v omezené míře komunikovat. Proč jen v omezené míře? Protože SMS technologie nabízí velmi malou úroveň interaktivity. Dotazovat se na informace totiž nemůžete pohodlným a intuitivním brouzdáním po internetových stránkách jako u W@Pu. Každý svůj dotaz musíte zjednodušit do krátké textové zprávy, ten odeslat a počkat na jednoduchou textovou odpověď. Proto se SMS technologie prosadila jen u vybraných řešení, jako je například kontakt servisní centrály s techniky, zasílání vybraných zpravodajských informací, zasílání vybraných hodnot z informačních systémů manažerům apod. V těchto případech, většinou pasivního příjmu informací, nejsou omezení technologie SMS na škodu.
W@P a informační systémy
Zajímavé možnosti přináší technologie W@P v oblasti přístupu k informačním systémům. Představte si obchodníka, který je díky neustálému kontaktu s podnikovým IS schopen zákazníkovi operativně během jednání zjistit, zda poptávané zboží je aktuálně na skladě, rezervovat vám ho a slíbit přesný termín dodávky. Nebo si představte manažera, který v jakýkoliv okamžik má k dispozici detailní informace o tržbách svých poboček. Řešení je velmi snadné a pokud již existuje vybudovaný klasický systém pomocí tenkých klientů, stává se ještě snadnějším a dokonce finančně nenáročným.
Jeho výhody skýtají ohromnou konkurenční výhodu v podobě vysoké efektivity v pohybu zboží, což ocení zejména subjekty v českém daňovém prostředí. Zkusme si představit jak by takový systém mohl fungovat. V regionu X, tedy za devatero horami a devatero řekami, jsou dvě konkurenční firmy A a B. Firma A chce obsadit segment trhu firmy B - musí přijít s nějakou výhodou pro zákazníky. A tedy bude používat W@P, B bude používat klasické prostředky. Dealer firmy B, velmi příjemný člověk, přesvědčí zákazníka o koupi určitého počtu kusů zboží. Vše si pečlivě znamená na papír, který večer odfaxuje.
Fax na ústředně se ztrácí v hromadě objednávek, totálně vyčerpaná obsluha vše překlepává prostřednictvím svého PC do skladového systému. Už tato fáze je z hlediska objednávky kritická, pomineme-li možnost ztráty faxu, zůstává zde riziko vzniku chyb při převodu do elektronické formy.
Stačí maličkosti - výrobek A má v systému kód 1234, stačí však překlep na 1243 a máme výrobek úplně jiný. Co se děje dál?
Informace doráží do skladu druhý den. Sklad odpovídá, uplyne další den - zboží bylo, ale teď zboží už nemáme. Objednávka a její vyřízení zabere další den. Další den nakládka, další den rozvoz. Zákazník žhaví mobil dealera, dealer žhaví mobil vedoucího, vedoucí žhaví mobil dodavatele, ... Výsledkem je stres pracovních sil, nespokojený zákazník, pomalejší obrat zboží, vyšší náklady a navíc každý ví, že český zákazník vždy na všechno spěchá. Nyní přichází na scénu dealer firmy A. Stejně jako dealer předchozí oplývá výmluvností a přesvědčí zákazníka o objednávce. Přihlašuje se do systému pomocí telefonu s W@Pem. Zjišťuje, že dané zboží v reálném čase je na skladě. Provede proto objednávku pomocí telefonu. Zde mu žádný překlep nehrozí - kódy zboží jsou umístěny pod slovními názvy zboží.
Stiskne odkaz, objeví se obrazovka, která ho informuje - právě provádíte objednávku 10 ks toho a toho, zákazníka to bude stát tolik a tolik. Potvrzuje, hotovo. Skladový systém sdruží přepravy podle času a ekonomických hledisek, aby byl co nejvýhodnější a na druhý den je zboží u zákazníka. Není-li zboží na skladě, může dealer rovnou provést objednávku a informuje zákazníka, kdy přesně dorazí zboží. Zákazník tedy přesně ví čas, kdy zboží dorazí. Výsledkem je efektivita, spokojený zákazník, vedoucí pracovníci netráví čas zjišťování, kde je zboží.
W@P objednávkový systém může být integrován ve firemním Intranetu, takže řídící pracovníci mají přehled o pohybu zboží v každé minutě. Domnívám se, že již sama skutečnost kontroly pohybu zboží v reálném čase je velmi silným argumentem pro nasazení W@P. Hypotetická firma A možná půjde ještě dál a to přímým provozováním obchodu přes mobilní telefony nebo reklamou v reálném čase bez zpoždění. Zatímco výrobek sjíždí z běžícího pásu potenciální klient už má informace na mobilním telefonu. Takto lze získat strukturu zájmů jednotlivých klientů a znát jejich potřeby. Na základě takto získané databáze můžete oslovit velmi cílenou skupinu zákazníků. To není prázdná fráze - internetové knihkupectví AMAZON se díky tomuto přístupu k individuálním přáním rázem vyhoupla mezi společnosti, se kterými je třeba na trhu počítat.
A když už mluvíme o obchodování…
Obchodování přes protokol W@P s sebou samozřejmě nese otázku provedení plateb. Především jde o to, aby banky podporovaly tzv. mobilní bankovnictví. Podle informací firmy Paegas, uvedené v měsíčníku pro zákazníky - Dialog, podporuje mobilní bankovnictví, kromě průkopnické Expandia banky, již ČSOB, IPB a Poštovní spořitelna (divize IPB). Tento skromný výčet znamená přibližně 1,5 miliónu bankovních kont. Obávám se, že to stojí za zamyšlení. Z nejvýznamnějších ústavů chybí Komerční banka, která se asi, po nedávném zemětřesení v nejvyšším managementu, hned tak k investicím nerozhodne a Česká spořitelna. Domnívám se, že je jen otázkou času, kdy i tyto banky budou nuceny zavést mobilní bankovnictví. Co se týče bezpečnosti takto prováděných plateb, jsou tvrzení velmi optimistická. Převod pomocí mobilního telefonu je dokonce bezpečnější, než převod přes přepážku a navíc se vám nikdo nedívá přes rameno v nevrlé frontě.
Samozřejmě zůstává problém bezpečnosti přenosu dat. Toto by měl zajišťovat tzv. protokol WTLS (Wireless Transport Layer Security), který obstarává komprimaci, šifrování dat, zajištění kontroly přenosu apod. Hlavním principem řízení bezpečnosti přenosu pomocí WTLS mezi klientem a serverem je stanovení určitých voleb použitého protokolu - kryptografický algoritmus, délka klíče, způsob autentizace apod. Většina gateway, těch dražších, už nyní podporuje 128 bitové šifrování (jedná se většinou o klony NOKIA). WTLS používá asynchronní šifrování pomocí certifikačních sad, které pak následně umožňuje jednoznačnou identifikaci klienta. Podle mých informací má být WTLS má být podporován W@P protokolem 1.2, který však údajně bude vyžadovat hardwarový zásah do mobilních telefonů.
Není oblohy bez mráčku
Největší protiargument odpůrců W@P stránek je nízká informační hodnota stránek na čtyřřádkovém display mobilního telefonu. Ale ruku na srdce, kolik informací opravdu potřebujete? Pro ukázku stránky libovolného mezinárodního koncernu. Informací je tam tolik, že se téměř nikdy nepodaří najít hledanou informaci. Uživatel se velmi brzy nasytí informací o tom, jak daná společnost myslí jen a jen na jeho blaho, jak jsou výrobky fantastické,… Stránky ve WML jsou naopak směrem k větší informační otevřenosti a individuálním potřebám každého zákazníka. K nákupu třeba pizzy mi stačí vědět kolik váží, kolik stojí a kdy ji dostanu domů, ale k ničemu je mi třístránkový traktát o tom, jak skvěle chutná.
Dalším argumentem, se kterým se setkávám velmi často je, zda není lepší, aby zákazník raději zavolal. Když mi tuto otázku položil i člověk, o jehož profesních znalostech mám vysoké mínění vedlo mne to k zamyšlení nad nepochopením dané technologie. W@P není de facto nic jiného než Internet na mobilním telefonu. Zatímco klasickým rozhovorem získáte vztah jedna ku jedné, tedy operátor vyřídí v reálném čase jen jednu objednávku, přes W@P se může připojit stovky lidí najednou, záleží jen na možnostech serveru a příslušné mobilní sítě.
Velmi diskutovanou otázkou zůstává přepsání dosavadních HTML stránek do WML (Wireless Markup Language). Hlavním problémem této transakce je skutečnost, že jazyk WML je podmnožinou jazyka XML (eXtensible Markup Language), který už ze své podstaty je poněkud přísnější na syntaxi. Nelze si tedy dovolit to, co běžně projde u HTML (např. křížení jednotlivých elementů tak, jak to dělá například generátor HTML stránek implementovaný ve Wordu 97 - vyzkoušejte si napsat nějaký text tučnou kurzívou). Tato omezení vyplynula ze skutečnosti, že mobilní zařízení mají málo paměti a pomalé procesory. V tomto vidím jediné úskalí převodu, ale myslím si, že není nepřekonatelné. A navíc v současné době konsorcium W3C pracuje na novém standardu HTML, který by byl použitelný jak pro klasické stanice, tak pro mobilní zařízení, čímž by se tento
problém stal úplně irelevantním.
Ve W@P konferenci se objevilo také několik stížností na jisté nestandardní chování W@P brány u Radiomobilu, takže některé věci nefungují, tak jak mají. Zejména se rozvinula bouřlivá diskuse nad telefonem Motorola P 7389, kde údajně nefungují záložky vinou brány operátora. Radiomobil, podle své tiskové mluvčí, již na nápravě intenzivně pracuje.
Nekupujte zajíce v pytli
Pokud chcete W@P vyzkoušet, nemusíte ihned utíkat k nejbližšímu prodejci mobilních telefonů, ale můžete si stáhnout emulátor z Internetu. Je jich celá řada a co je zvláště příjemné, jsou všechny zdarma. Nabízené programy se tváří jako skutečný mobilní telefon, včetně toho, že nemůžete požívat klávesnici, ale vše musíte vyťukat myší, která zastupuje prsty.
Několik adres
Český WAPTOR má několik chybiček u skriptování, ale jinak je to velmi kvalitní produkt. Z těch zahraničních Ericsson WapIDE, nebo Nokia WAP Toolkit. Na stránkách Erricssonu také probíhá velmi sofistikovaná W@P konference vývojářů z celého světa a co více velmi rychlá podpora pro vývojáře. Na stránkách NOKIA překvapila nutnost čekání na licenční klíč, který dojde mailem. Zřejmě pojistka pravdivosti údajů v registračním formuláři. Pokud chcete shlédnout nějaké stránky zkuste vyhledávací servery. Dokonce už i rádia začínají vysílat přes W@P.
Telefony podporující W@P
Pokud máte zájem o nákup mobilních telefonů podporující W@P snadno si vyhledáte typy telefonů, která vám budou vyhovovat na stránkách našich operátorů. Telegraficky: Nokii 7110, Siemens S35i, Motorola T2288, Siemens C35i, Erricsson r320s. Nejlevnější telefon Motorola Talkabout T2288 stojí 1499 Kč s aktivací bez DPH. V roce 2003 podle výrobců budou všechny telefony podporovat W@P. Cena za W@P spojení v současné době není nijak vysoká, pohybuje se na 2 Kč/min. Díky obrovské konkurenci na trhu mobilních telefonů se dá očekávat její významný pokles.
Perspektivy
Počet vlastníků mobilních telefonů neustále roste (podle MF Dnes je to 2,2 mil.uživatelů) a jenom do konce roku 2000 má mít mobilní telefon 3 mil. uživatelů - tj. 3 milióny nákupních prostředků. Přičemž tato poptávka je stále rostoucí se vstupem třetího operátora. Otvírá se tak dosud relativně uzavřený trh charakterizovaný splýváním klasického počítačového světa s telekomunikačními technologiemi. V technologii W@P se naskýtá obrovská šance především pro malé a střední pružně reagující firmy, které jsou schopné reagovat na nejnovější technologické trendy a využít je ve prospěch svých zákazníků.


W@P je revoluční zvrat v informačních technologiích i v přibližování Internetu běžnému uživateli, který není ochoten věnovat čas a prostředky ke zvládnutí práce na PC. Ovládání mobilního telefonu zvládne každý bez předchozích nutných konzultacích s odborníkem nebo s lépe seznámeným člověkem. Řečeno velmi jednoduše, vše co člověk musí umět je číst a mačkat tlačítka na telefonu.
Díky W@Pu máte k dispozici informační potenciál Internetu bez kabelů, bez počítačové stanice, kdekoliv. Jedná se doslova a do písmene o mobilní Internet, neboť připojit se můžete kdekoliv - stačí jen mít signál. Vaším poskytovatelem Internetu se stává přímo mobilní operátor. Nástupem W@pu končí éra mobilních telefonů a začíná éra mobilních komunikátorů.
W@P Forum
W@P vyvíjí průmyslová asociace nazývaná W@P Forum. W@P Forum sdružuje přes 200 členů, kteří vyvíjejí de facto standard pro informační a telefonní služby pro bezdrátová zařízení, který teprve čeká na standardizaci u European Telecommunications Standards Institute (ETSI). Na zrodu W@P Fora se podílely firmy Nokia, Ericsson, Motorola a Unwired Planet.
W@P versus SMS
V čem je W@P lepší než stávající mobilní technologie? Proč nepoužít pro přístup k informacím klasickou technologii mobilních telefonů - krátké zprávy SMS? Ano, je to možné a pro vybrané aplikace dokonce výhodnější. Jednodušší technologii SMS podporují narozdíl od W@Pu snad všechny mobilní přístroje a existují aplikace, které dokáží s uživatelem mobilního telefonu v omezené míře komunikovat. Proč jen v omezené míře? Protože SMS technologie nabízí velmi malou úroveň interaktivity. Dotazovat se na informace totiž nemůžete pohodlným a intuitivním brouzdáním po internetových stránkách jako u W@Pu. Každý svůj dotaz musíte zjednodušit do krátké textové zprávy, ten odeslat a počkat na jednoduchou textovou odpověď. Proto se SMS technologie prosadila jen u vybraných řešení, jako je například kontakt servisní centrály s techniky, zasílání vybraných zpravodajských informací, zasílání vybraných hodnot z informačních systémů manažerům apod. V těchto případech, většinou pasivního příjmu informací, nejsou omezení technologie SMS na škodu.
W@P a informační systémy
Zajímavé možnosti přináší technologie W@P v oblasti přístupu k informačním systémům. Představte si obchodníka, který je díky neustálému kontaktu s podnikovým IS schopen zákazníkovi operativně během jednání zjistit, zda poptávané zboží je aktuálně na skladě, rezervovat vám ho a slíbit přesný termín dodávky. Nebo si představte manažera, který v jakýkoliv okamžik má k dispozici detailní informace o tržbách svých poboček. Řešení je velmi snadné a pokud již existuje vybudovaný klasický systém pomocí tenkých klientů, stává se ještě snadnějším a dokonce finančně nenáročným.
Jeho výhody skýtají ohromnou konkurenční výhodu v podobě vysoké efektivity v pohybu zboží, což ocení zejména subjekty v českém daňovém prostředí. Zkusme si představit jak by takový systém mohl fungovat. V regionu X, tedy za devatero horami a devatero řekami, jsou dvě konkurenční firmy A a B. Firma A chce obsadit segment trhu firmy B - musí přijít s nějakou výhodou pro zákazníky. A tedy bude používat W@P, B bude používat klasické prostředky. Dealer firmy B, velmi příjemný člověk, přesvědčí zákazníka o koupi určitého počtu kusů zboží. Vše si pečlivě znamená na papír, který večer odfaxuje.
Fax na ústředně se ztrácí v hromadě objednávek, totálně vyčerpaná obsluha vše překlepává prostřednictvím svého PC do skladového systému. Už tato fáze je z hlediska objednávky kritická, pomineme-li možnost ztráty faxu, zůstává zde riziko vzniku chyb při převodu do elektronické formy.
Stačí maličkosti - výrobek A má v systému kód 1234, stačí však překlep na 1243 a máme výrobek úplně jiný. Co se děje dál?
Informace doráží do skladu druhý den. Sklad odpovídá, uplyne další den - zboží bylo, ale teď zboží už nemáme. Objednávka a její vyřízení zabere další den. Další den nakládka, další den rozvoz. Zákazník žhaví mobil dealera, dealer žhaví mobil vedoucího, vedoucí žhaví mobil dodavatele, ... Výsledkem je stres pracovních sil, nespokojený zákazník, pomalejší obrat zboží, vyšší náklady a navíc každý ví, že český zákazník vždy na všechno spěchá. Nyní přichází na scénu dealer firmy A. Stejně jako dealer předchozí oplývá výmluvností a přesvědčí zákazníka o objednávce. Přihlašuje se do systému pomocí telefonu s W@Pem. Zjišťuje, že dané zboží v reálném čase je na skladě. Provede proto objednávku pomocí telefonu. Zde mu žádný překlep nehrozí - kódy zboží jsou umístěny pod slovními názvy zboží.
Stiskne odkaz, objeví se obrazovka, která ho informuje - právě provádíte objednávku 10 ks toho a toho, zákazníka to bude stát tolik a tolik. Potvrzuje, hotovo. Skladový systém sdruží přepravy podle času a ekonomických hledisek, aby byl co nejvýhodnější a na druhý den je zboží u zákazníka. Není-li zboží na skladě, může dealer rovnou provést objednávku a informuje zákazníka, kdy přesně dorazí zboží. Zákazník tedy přesně ví čas, kdy zboží dorazí. Výsledkem je efektivita, spokojený zákazník, vedoucí pracovníci netráví čas zjišťování, kde je zboží.
W@P objednávkový systém může být integrován ve firemním Intranetu, takže řídící pracovníci mají přehled o pohybu zboží v každé minutě. Domnívám se, že již sama skutečnost kontroly pohybu zboží v reálném čase je velmi silným argumentem pro nasazení W@P. Hypotetická firma A možná půjde ještě dál a to přímým provozováním obchodu přes mobilní telefony nebo reklamou v reálném čase bez zpoždění. Zatímco výrobek sjíždí z běžícího pásu potenciální klient už má informace na mobilním telefonu. Takto lze získat strukturu zájmů jednotlivých klientů a znát jejich potřeby. Na základě takto získané databáze můžete oslovit velmi cílenou skupinu zákazníků. To není prázdná fráze - internetové knihkupectví AMAZON se díky tomuto přístupu k individuálním přáním rázem vyhoupla mezi společnosti, se kterými je třeba na trhu počítat.
A když už mluvíme o obchodování…
Obchodování přes protokol W@P s sebou samozřejmě nese otázku provedení plateb. Především jde o to, aby banky podporovaly tzv. mobilní bankovnictví. Podle informací firmy Paegas, uvedené v měsíčníku pro zákazníky - Dialog, podporuje mobilní bankovnictví, kromě průkopnické Expandia banky, již ČSOB, IPB a Poštovní spořitelna (divize IPB). Tento skromný výčet znamená přibližně 1,5 miliónu bankovních kont. Obávám se, že to stojí za zamyšlení. Z nejvýznamnějších ústavů chybí Komerční banka, která se asi, po nedávném zemětřesení v nejvyšším managementu, hned tak k investicím nerozhodne a Česká spořitelna. Domnívám se, že je jen otázkou času, kdy i tyto banky budou nuceny zavést mobilní bankovnictví. Co se týče bezpečnosti takto prováděných plateb, jsou tvrzení velmi optimistická. Převod pomocí mobilního telefonu je dokonce bezpečnější, než převod přes přepážku a navíc se vám nikdo nedívá přes rameno v nevrlé frontě.
Samozřejmě zůstává problém bezpečnosti přenosu dat. Toto by měl zajišťovat tzv. protokol WTLS (Wireless Transport Layer Security), který obstarává komprimaci, šifrování dat, zajištění kontroly přenosu apod. Hlavním principem řízení bezpečnosti přenosu pomocí WTLS mezi klientem a serverem je stanovení určitých voleb použitého protokolu - kryptografický algoritmus, délka klíče, způsob autentizace apod. Většina gateway, těch dražších, už nyní podporuje 128 bitové šifrování (jedná se většinou o klony NOKIA). WTLS používá asynchronní šifrování pomocí certifikačních sad, které pak následně umožňuje jednoznačnou identifikaci klienta. Podle mých informací má být WTLS má být podporován W@P protokolem 1.2, který však údajně bude vyžadovat hardwarový zásah do mobilních telefonů.
Není oblohy bez mráčku
Největší protiargument odpůrců W@P stránek je nízká informační hodnota stránek na čtyřřádkovém display mobilního telefonu. Ale ruku na srdce, kolik informací opravdu potřebujete? Pro ukázku stránky libovolného mezinárodního koncernu. Informací je tam tolik, že se téměř nikdy nepodaří najít hledanou informaci. Uživatel se velmi brzy nasytí informací o tom, jak daná společnost myslí jen a jen na jeho blaho, jak jsou výrobky fantastické,… Stránky ve WML jsou naopak směrem k větší informační otevřenosti a individuálním potřebám každého zákazníka. K nákupu třeba pizzy mi stačí vědět kolik váží, kolik stojí a kdy ji dostanu domů, ale k ničemu je mi třístránkový traktát o tom, jak skvěle chutná.
Dalším argumentem, se kterým se setkávám velmi často je, zda není lepší, aby zákazník raději zavolal. Když mi tuto otázku položil i člověk, o jehož profesních znalostech mám vysoké mínění vedlo mne to k zamyšlení nad nepochopením dané technologie. W@P není de facto nic jiného než Internet na mobilním telefonu. Zatímco klasickým rozhovorem získáte vztah jedna ku jedné, tedy operátor vyřídí v reálném čase jen jednu objednávku, přes W@P se může připojit stovky lidí najednou, záleží jen na možnostech serveru a příslušné mobilní sítě.
Velmi diskutovanou otázkou zůstává přepsání dosavadních HTML stránek do WML (Wireless Markup Language). Hlavním problémem této transakce je skutečnost, že jazyk WML je podmnožinou jazyka XML (eXtensible Markup Language), který už ze své podstaty je poněkud přísnější na syntaxi. Nelze si tedy dovolit to, co běžně projde u HTML (např. křížení jednotlivých elementů tak, jak to dělá například generátor HTML stránek implementovaný ve Wordu 97 - vyzkoušejte si napsat nějaký text tučnou kurzívou). Tato omezení vyplynula ze skutečnosti, že mobilní zařízení mají málo paměti a pomalé procesory. V tomto vidím jediné úskalí převodu, ale myslím si, že není nepřekonatelné. A navíc v současné době konsorcium W3C pracuje na novém standardu HTML, který by byl použitelný jak pro klasické stanice, tak pro mobilní zařízení, čímž by se tento
problém stal úplně irelevantním.
Ve W@P konferenci se objevilo také několik stížností na jisté nestandardní chování W@P brány u Radiomobilu, takže některé věci nefungují, tak jak mají. Zejména se rozvinula bouřlivá diskuse nad telefonem Motorola P 7389, kde údajně nefungují záložky vinou brány operátora. Radiomobil, podle své tiskové mluvčí, již na nápravě intenzivně pracuje.
Nekupujte zajíce v pytli
Pokud chcete W@P vyzkoušet, nemusíte ihned utíkat k nejbližšímu prodejci mobilních telefonů, ale můžete si stáhnout emulátor z Internetu. Je jich celá řada a co je zvláště příjemné, jsou všechny zdarma. Nabízené programy se tváří jako skutečný mobilní telefon, včetně toho, že nemůžete požívat klávesnici, ale vše musíte vyťukat myší, která zastupuje prsty.
Několik adres
Český WAPTOR má několik chybiček u skriptování, ale jinak je to velmi kvalitní produkt. Z těch zahraničních Ericsson WapIDE, nebo Nokia WAP Toolkit. Na stránkách Erricssonu také probíhá velmi sofistikovaná W@P konference vývojářů z celého světa a co více velmi rychlá podpora pro vývojáře. Na stránkách NOKIA překvapila nutnost čekání na licenční klíč, který dojde mailem. Zřejmě pojistka pravdivosti údajů v registračním formuláři. Pokud chcete shlédnout nějaké stránky zkuste vyhledávací servery. Dokonce už i rádia začínají vysílat přes W@P.
Telefony podporující W@P
Pokud máte zájem o nákup mobilních telefonů podporující W@P snadno si vyhledáte typy telefonů, která vám budou vyhovovat na stránkách našich operátorů. Telegraficky: Nokii 7110, Siemens S35i, Motorola T2288, Siemens C35i, Erricsson r320s. Nejlevnější telefon Motorola Talkabout T2288 stojí 1499 Kč s aktivací bez DPH. V roce 2003 podle výrobců budou všechny telefony podporovat W@P. Cena za W@P spojení v současné době není nijak vysoká, pohybuje se na 2 Kč/min. Díky obrovské konkurenci na trhu mobilních telefonů se dá očekávat její významný pokles.
Perspektivy
Počet vlastníků mobilních telefonů neustále roste (podle MF Dnes je to 2,2 mil.uživatelů) a jenom do konce roku 2000 má mít mobilní telefon 3 mil. uživatelů - tj. 3 milióny nákupních prostředků. Přičemž tato poptávka je stále rostoucí se vstupem třetího operátora. Otvírá se tak dosud relativně uzavřený trh charakterizovaný splýváním klasického počítačového světa s telekomunikačními technologiemi. V technologii W@P se naskýtá obrovská šance především pro malé a střední pružně reagující firmy, které jsou schopné reagovat na nejnovější technologické trendy a využít je ve prospěch svých zákazníků.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce