- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 6/2004
Využití mobilních terminálů při sběru dat v terénu
Ing. Magda Pryclová
Sběr dat v terénu při odečtech spotřeby elektrické energie, popřípadě odečtech plynu, tepla a vody, je klasickým případem pro ideální využití mobilních terminálů. Potřebná data je nutné rychle a s co nejmenší pracností přesunout od spotřebitelů do zákaznického centra daného distributora. Dříve používaný nejjednodušší způsob odečtu spotřeby "papír a tužka", jsou dnes již značně zastaralé. Jejich základní nevýhodou je v první řadě poměrně velká možnost vytvoření chyb, ať již při odečtu samotném, či při přepisování odečtených dat do počítače pro následnou fakturaci.
Tyto základní (a řada dalších) nevýhod byly překonány díky využívání moderních mobilních zařízení neboli terminálů. Data jsou přímo při odečtech vkládána v elektronické podobě. Užívání těchto "malých počítačů" umožňuje takové naprogramování, že se již přímo při vlastním vkládání dat může provést řada kontrol jejich správnosti. Dále data nejsou nijak zpracovávána ani přepisována, ale jsou pouze elektronicky přenesena do informační ho systému, který s nimi dále pracuje.
Příklad využití - Severočeská energetika
Jedním z podniků, které využívají tato zařízení, je Severočeská energetika. Ta rozděluje své zákazníky do dvou základních skupin. Domácnosti neboli maloodběratelé a velké podniky neboli velkoodběratelé. Rozdíl mezi těmito dvěma kategoriemi je patrný již v odlišnosti vlastních měřicích přístrojů. U maloodběratelů jde o jednoduché, maximálně dvouhodnotové (rozlišují denní a noční spotřebu) zapisovače. U velkoodběratelů jsou to již přístroje značně složitější, které nevykazují pouhé číslo stavu, ale takzvaný odběrový diagram, kde je přesně uvedeno, jak se odbírá podle uvedeného schématu. Z hlediska distributora elektrické energie je v kategorii maloodběru klíčová pouze vlastní spotřeba. Při odečtech v maloodběru přichází servisní pracovník s terminálem, do kterého jsou již "nasypány" určité údaje o odběrateli. Mezi základní uváděné údaje patří adresa, ale i přesné umístění měřicího přístroje pro jeho snadné nalezení (například: přístroj je vpravo dole od sporáku) a v neposlední řadě i údaj o minulém stavu. Přístroj je pak schopen sám vyhodnotit, zda je nově odečtený údaj vůbec reálný. Tímto se značně znesnadňuje vytváření triviálních chyb a upozorňuje se na nutnost překontrolovat odečtený údaj. V případě odečtu spotřeby u velkoodběratelů servisní pracovník pouze přes příslušný kabel převede bezobslužně hodnoty do přenosného terminálu. Komunikace je obousměrná, a tak lze pomocí mobilního zařízení upřesnit, popřípadě upravit, nastavení odběrových parametrů. Toto probíhá automaticky jako součást aplikačního programu.
Další cesta odečtených dat je v obou případech stejná. Servisní pracovník přichází k počítači, a jak již bylo uvedeno, pouze přes kabel "přesype" hodnoty do fakturačního systému podniku, který s nimi dále pracuje. V současnosti Severočeská energetika pomalu ruší lokální služebny. Servisní pracovníci tedy pracují z domova, kde přes telefonní linku odešlou sebraná data přímo z mobilního zařízení do centrální služebny k dalšímu zpracování a stejně tak opět přes telefonní linku dostanou zpět další údaje pro další práci v terénu.
Mobilní terminálů se ale nevyužívá jen při sběru dat. Servisní technici je využívají i při servisu elektroměrů a při výměnách. Je to v podstatě to samé, pracovník přijde k přístroji, odečte potřebná data (ručně na klávesnici, nebo přes kabel) a ihned na místě může pracovat s měřícím přístrojem. Po skončení práce může znovu přenést data zpět do opraveného, nebo nového přístroje. Energetické firmy zpravují i rozvodné sítě, k jejichž údržbě také používají handheldy. Severočeská energetika konkrétně využívá mobilní terminály typu Psion Workabout, a to již od roku 1994. V současné době jich má v provozu 200 kusů. Pomocí těchto přístrojů zpravuje přibližně 660 000 maloodběratelů a 1 800 velkoodběratelů.
Autorka článku, Ing. Magda Pryclová, pracuje ve společnosti Point.X, která dodává mobilní terminály Psion.



Tyto základní (a řada dalších) nevýhod byly překonány díky využívání moderních mobilních zařízení neboli terminálů. Data jsou přímo při odečtech vkládána v elektronické podobě. Užívání těchto "malých počítačů" umožňuje takové naprogramování, že se již přímo při vlastním vkládání dat může provést řada kontrol jejich správnosti. Dále data nejsou nijak zpracovávána ani přepisována, ale jsou pouze elektronicky přenesena do informační ho systému, který s nimi dále pracuje.
Příklad využití - Severočeská energetika
Jedním z podniků, které využívají tato zařízení, je Severočeská energetika. Ta rozděluje své zákazníky do dvou základních skupin. Domácnosti neboli maloodběratelé a velké podniky neboli velkoodběratelé. Rozdíl mezi těmito dvěma kategoriemi je patrný již v odlišnosti vlastních měřicích přístrojů. U maloodběratelů jde o jednoduché, maximálně dvouhodnotové (rozlišují denní a noční spotřebu) zapisovače. U velkoodběratelů jsou to již přístroje značně složitější, které nevykazují pouhé číslo stavu, ale takzvaný odběrový diagram, kde je přesně uvedeno, jak se odbírá podle uvedeného schématu. Z hlediska distributora elektrické energie je v kategorii maloodběru klíčová pouze vlastní spotřeba. Při odečtech v maloodběru přichází servisní pracovník s terminálem, do kterého jsou již "nasypány" určité údaje o odběrateli. Mezi základní uváděné údaje patří adresa, ale i přesné umístění měřicího přístroje pro jeho snadné nalezení (například: přístroj je vpravo dole od sporáku) a v neposlední řadě i údaj o minulém stavu. Přístroj je pak schopen sám vyhodnotit, zda je nově odečtený údaj vůbec reálný. Tímto se značně znesnadňuje vytváření triviálních chyb a upozorňuje se na nutnost překontrolovat odečtený údaj. V případě odečtu spotřeby u velkoodběratelů servisní pracovník pouze přes příslušný kabel převede bezobslužně hodnoty do přenosného terminálu. Komunikace je obousměrná, a tak lze pomocí mobilního zařízení upřesnit, popřípadě upravit, nastavení odběrových parametrů. Toto probíhá automaticky jako součást aplikačního programu.
Další cesta odečtených dat je v obou případech stejná. Servisní pracovník přichází k počítači, a jak již bylo uvedeno, pouze přes kabel "přesype" hodnoty do fakturačního systému podniku, který s nimi dále pracuje. V současnosti Severočeská energetika pomalu ruší lokální služebny. Servisní pracovníci tedy pracují z domova, kde přes telefonní linku odešlou sebraná data přímo z mobilního zařízení do centrální služebny k dalšímu zpracování a stejně tak opět přes telefonní linku dostanou zpět další údaje pro další práci v terénu.
Mobilní terminálů se ale nevyužívá jen při sběru dat. Servisní technici je využívají i při servisu elektroměrů a při výměnách. Je to v podstatě to samé, pracovník přijde k přístroji, odečte potřebná data (ručně na klávesnici, nebo přes kabel) a ihned na místě může pracovat s měřícím přístrojem. Po skončení práce může znovu přenést data zpět do opraveného, nebo nového přístroje. Energetické firmy zpravují i rozvodné sítě, k jejichž údržbě také používají handheldy. Severočeská energetika konkrétně využívá mobilní terminály typu Psion Workabout, a to již od roku 1994. V současné době jich má v provozu 200 kusů. Pomocí těchto přístrojů zpravuje přibližně 660 000 maloodběratelů a 1 800 velkoodběratelů.
Autorka článku, Ing. Magda Pryclová, pracuje ve společnosti Point.X, která dodává mobilní terminály Psion.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |