facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2004

Volání přes datové sítě - VoIP, IP telefonie

1. díl: Jak začít?

Pavel Hrůza


V následujícím třídílném seriálu vás provedeme problematikou VoIP (voice over IP). Zmíníme důvody pro využití těchto technologií, poradíme na co se zaměřit při výběru poskytovatele těchto služeb, promluvíme o různých technologiích VoIP a na závěr uvedeme příklad úspěšné implementace služeb VoIP.




V době silného konkurenčního boje ve všech oblastech se snižování nákladů stává naprosto nepostradatelnou součástí života všech firem. Jednou z možností, která se přímo nabízí, je snížit náklady v oblasti telekomunikací. Telekomunikační poplatky činí v některých společnostech významnou část celkových nákladů a je proto logické, že právě zde hledá management rezervy. Jedním z řešení může být využití služeb IP telefonie, která se v poslední době díky technickému vývoji stala rovnocenným partnerem telefonii klasické. Na rozdíl od ní však mají uživatelé IP telefonie k dispozici celou řadu sofistikovaných služeb. Motivem pro komerční využití je kromě úspory nákladů také fakt, že mnoho firem má již vybudované datové sítě. K využití služeb IP telefonie tak již stačí pouze rozšířit stávající technologii, aniž by bylo nutné investovat do samotné infrastruktury. Kromě využití IP telefonie v rámci privátních sítí (volání mezi firemními pobočkami) se toto řešení využívá i ke komunikaci v rámci klasické telefonní sítě.

Klasická vs. IP telefonie
Oproti klasickým telefonním linkám má IP telefonie celou řadu výhod: · Jedná se o digitální technologii. Telefonování prostřednictvím VoIP tudíž umožňuje stejné pohodlí a vymoženosti, které známe například z mobilních GSM telefonů (informace o volajícím, telefonní seznam apod.). · Další velkou výhodou je nezávislost na lokalitě. Klasická pobočková ústředna a její telefony musí být umístěny v téže budově nebo nejbližším okolí. V případě VoIP může být Call Manager (funkční obdoba telefonní ústředny) umístěn kdekoliv na internetu, stejně jako jeho IP telefony. Firma, která má více vzdálených poboček, by musela mít v rámci klasické telefonie pobočkovou ústřednu v každé lokalitě. Pokud se rozhodne využívat IP telefonii, stačí pak takové společnosti pouze jeden Call Manager, což značně snižuje nároky na vybudování a údržbu virtuální telefonní sítě. · Jakékoliv změny v telefonní síti se provádí mnohem flexibilněji a rychleji, většinou pouze změnou nastavených parametrů aplikace Call Manager. Například přemístění IP telefonu a změna jeho IP adresy znamená pouze změnu údaje v tabulce Call Manageru. · IP telefonii je možné provozovat i tam, kde neexistují klasické telefonní linky - např. bezdrátově či po optické síti. · Způsob převodu hlasu na data ovlivňuje "vnímanou" kvalitu hlasu, kterou je možné měnit. Běžná telefonní síť má jen jednu úroveň kvality, síť GSM má kvalitu jinou, o něco nižší. Obě jsou dostatečné pro přenos hlasu, ale ne pro přenos hudby nebo podobných náročnějších zvuků. Tyto přenosy umožňuje díky široké podpoře standardů komprese datová síť. · Síť také detekuje chyby a je schopna je obcházet. Pokud je pobočka nedostupná po datové lince, sestaví se spojení přes veřejnou telefonní síť a volající ani volaný nic nepozná. Toto se samozřejmě také zaznamená, a lze tak snadno sestavit velmi přesné účty, přehledy o hovorech a chování sítě.

Konvergovat, či nekonvergovat?
Společnosti s rozsáhlou infrastrukturou, které již investovaly do oddělených hlasových a datových sítí, mohou využít tzv. hybridní řešení. Jedná se o služby VoIP částečně provozované přes klasické hlasové sítě a zařízení. Vzhledem k tomu, že hybridní síť spojuje a využívá původní datové a telefonní sítě, jsou prvky, které ji tvoří, podobné nebo stejné jako prvky využívané v těchto běžných sítích. Zásadním rozdílem je přenos hlasu ve formě dat. Síť je tvořena z linek a obsahuje aktivní elementy jako např. routery a switche. Navíc ale zahrnuje zařízení schopné převést hlas a video na datový tok a zpět. Jakmile se investice do klasických technologií vrátí, měly by společnosti uvažovat o rozšíření z hybridního řešení na jednotnou, plně konvergovanou technologii. Pro společnosti budující novou infrastrukturu je výhodnější využití plně konvergovaného řešení .

Technické podmínky provozu VoIP
Nejčastější chybou při implementaci VoIP je podcenění technologických požadavků. Před započetím každého projektu je třeba důkladně analyzovat potřeby společnosti i s přihlédnutím na možné scénáře jejího dalšího vývoje. Jen na základě takto získaných informací je možné navrhnout dostatečně robustní infrastrukturu. Pokud finanční podmínky tlačí dodavatele ke kompromisním řešením, rozhodně by to nemělo být na úkor dostatečné kapacity datové sítě. Kvalita hovorů realizovaných prostřednictvím IP telefonie je závislá na rychlosti a kvalitě internetové konektivity zákazníka. Aby poskytovatelé VoIP služeb zaručili stejnou úroveň jako v případě klasických hovorů, mají většinou stanoveny minimální hardwarové nároky, na kterých je možné VoIP provozovat. Pokud zákazník využívá skutečně širokopásmového připojení k internetu, je dnes rozdíl mezi kvalitou přenosu hlasu po telefonní síti a přes IP síť prakticky neznatelný.

Cenové podmínky
Hovory v rámci IP telefonie nejsou přenášeny prostřednictvím klasického telefonního vedení, a proto se na ně nevztahují telefonní poplatky. Obecně vzato pro VoIP platí, že se hovor začíná zpoplatňovat až tehdy, pokud vystoupí z internetové sítě a přepojí se do sítě telefonní, kde se účtuje podle standardní tarifikace konkrétního operátora. V ostatních případech platí zákazník pouze za připojení k internetu. Cena IP telefonu je srovnatelná s cenou běžného digitálního telefonu. Pokud se společnost nechce zbavovat svých klasických telefonů, pronajme si nebo koupí VoIP gateway (bránu), do které lze zapojit typicky dva nebo čtyři analogové telefony, které pak komunikují jako IP telefony. "Srdcem" firemní telefonní sítě je digitální obdoba pobočkové ústředny - aplikace Call Manager, která bývá provozována na běžném serveru. Srovnáme-li ceny za minutové hovorné u standardního business tarifu dominantního operátora s hovorným IP telefonie alternativního operátora a vezmeme v úvahu rozdílnou tarifikaci (hovor je zpoplatňován po sekundách), dosahuje finanční úspora obvykle kolem 40 %. Zákazník nemusí platit žádné paušální poplatky, platí za to, co skutečně provolá. Až 100% úspory nákladů může zákazník dosáhnout v případě využití VoIP technologie pro volání mezi svými pobočkami. Náklady na vybavení potřebným hardwarem (Call Manager, IP telefon/VoIP gateway) jsou oproti klasické telefonii také podstatně nižší. Vzhledem k výrazným úsporám na hovorném je tak zajištěna rychlá návratnost této investice.

Kritéria výběru partnera pro VoIP služby
Specifickým kritériem pro VoIP je schopnost poskytovatele zajistit průtok paketů VoIP tak, aby probíhal rovnoměrně v reálném čase. Tento úkol je nejtěžší na tzv. "poslední míli" - na zákazníkově přípoji na poskytovatelovu datovou páteř. Základní podmínkou zdárného splnění úkolu je, aby poskytovatel osadil každou zákaznickou přípojku na obou koncích vlastními aktivními prvky sítě umožňujícími řídit provoz na přípojce. Samozřejmým předpokladem je dostatečná kapacita. Použití technologie VoIP není ještě v poloze automaticky fungující procedury plug-and-play. Při její implementaci je třeba překonávat podobné překážky, jaké měly například GSM sítě v dobách svých začátků, kdy se různé lokality velmi lišily kvalitou hovoru. V případě VoIP však nejde o kvalitativní rozdíly v různých místech, ale v různou dobu, při různém zatížení datové sítě a internetové přípojky. Tuto skutečnost je vhodné prověřit během testovacího provozu, který by měl probíhat na zařízeních zapůjčených poskytovatelem po dobu minimálně jednoho týdne. Ostatní kritéria, jež by měl splňovat dobrý poskytovatel VoIP, jsou stejná jako obecná kritéria pro dobrého poskytovatele internetových a telefonních služeb - technologická zdatnost, spolehlivost, pohotovost a další.

Autor článku, Pavel Hrůza, pracuje jako konzultant pro telekomunikační společnost InWay.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.