facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2001

VOIS - Obchodní a skladový informační systém

I. část - Architektura, filozofie systému a základní

Václav Němec





Obchodní a skladový informační systém VOIS, který vám chceme v následujícím článku představit, byl vyvinut na modelu obchodní společnosti, která má sklady a obchodní zastoupení v různých geografických lokalitách. Svým záběrem zahrnuje komplexní zpracování dokladů obchodní agendy, vedení logistiky skladového hospodářství včetně dopravy, on-line WebShop portál pro obchodní partnery, manažerské výstupy a řadu dalších agend, nutných pro efektivní funkci velko/malo obchodu.

Architektura systému
Informační systém VOIS je založen na architektuře, kdy klient po síti obdrží nejen data, ale i příslušný modul aplikace. Tento způsob komunikace odpovídá intranetovým technologiíma datový sklad je řešen databází SQL.

Vlastní (intranetový) server je běžný WEB Server - Internet Information Servera na straně klienta je internetový prohlížeč Internet Explorer. VIOS se skládá z jednotlivých modulů/aplikací a podpůrných komponent, které "běží" v internetovém prohlížeči.

K tomu, aby mohl klient pracovat, potřebuje spojení, které běžně zajišťuje Internet. Systém se instaluje pouze na server. Klient (uživatel systému) po autentikaci serverem a spuštění určité aplikace "obdrží" aktuální verzi modulu aplikace. Při další práci (další spojení klienta se serverem) proběhne už jen kontrola, zda na klientovi je poslední verze příslušného modulu aplikace. Pokud je na serveru vyšší verze aplikace, klient si ji automaticky "stáhne", nainstaluje a spustí. Celou režii spojenou s aktualizací systému až ke klientovi zajišťuje WEB Server zcela bezobslužně - automaticky. Tím je ošetřena konzistence a aktualizace systému z pohledu aplikace.

Pokud jde o vlastní práci s daty, resp. aplikační (business) logiku systému, ta je z části uložena na serveru (v procedurách v databázi SQL) a z části ve vlastní aplikaci na klientovi. Aplikace klienta je "mostem" mezi obsluhou a databází. Částečná přítomnost aplikační logiky na klientovi dovoluje po načtení dat pracovat nezávisle na serveru, což šetří datovou linku a snižuje zátěž serveru. Strana serveru obsahuje hlavní datovou logiku aplikace. Server provádí výběr a odesílání dat. Když obdrží před-zpracovaná data od klienta, provádí jejich kontrolu (mohlo padnout spojení, dojít ke změně nastavení prohlížeče či "rozpadu" dat z jiného důvodu) a současně vykoná související datové operace v dalších místech databáze. Tím je zajištěno centrální zpracování a integrita veškerých dat. Současně je umožněno poměrně snadné provádění vývoje a úprav.

Klíčové vlastnosti
Z použité architektury vyplývá několik základních vlastností informačního systému VOIS.

Klient nemusí mít (ani nemá) neustálé spojení se serverem po celou dobu práce. Spojení se využívá jen pokud klient přijímá nebo odesílá data. Pokud momentálně nemá linku kapacitu (nebo má výpadek) nic se neděje, stačí pouze vyčkat, než se spojení obnoví.

Aktualizace systému se provádí "za chodu" (tzn. při upgrade není třeba "stopnout" systém, nahrát nové verze na server a na všechny klienty a opět systém spustit). Stačí umístit na server "vyšší" verzi konkrétních nových modulů.

Technická podpora se po nahlášení problému může okamžitě dostat do stejného místa systému (např. podívat se na stejný doklad v zakázce) jako uživatel (i když je uživatel geograficky někde jinde) a ihned řešit situaci. Pokud se jedná o chybu, technická podpora zajistí opravu v kódu a umístí opravu na server. Uživatel pouze stiskne tlačítko Obnovit/Refresh, čímž se mu nainstaluje opravená verze. To přináší extrémně rychlý support. Serverová instalace také snižuje nároky na pořízení a údržbu klienta (běžné PC připojené na síť) a přináší možnost distribuovat "informační systém" kamkoliv v rámci firmy.

Data uložená v databázi jsou vždy konsistentní. Např. pokud při tvorbě zakázky uživatel zablokuje určité zboží, je tímto úkonem zablokováno v centrální databázi a pro jiný prodej je nedostupné. Všichni klienti přistupují k jednomu zdroji dat - centrální databáze poskytuje přesné údaje v reálném čase.

Standardní inter/intranetová architektura (je již v řadě firem vybudována) typicky nevyžaduje žádnou další infrastrukturu nebo systémy (datový server SQL a WEB Server).

Filozofie systému
Systém VOIS je vytvořen na základě modelu obchodní firmy (datově sleduje obchodní procesy), který pokrývá jednotlivými provázanými moduly. Obchodní model obecně představuje operace nad zbožím za příslušnou cenu ve vztahu k obchodnímu kontaktu (obchodní partner). Tyto operace se dále zásadně dělí na operace nákupu a prodeje (příjem a výdej) prováděné v určitém skladu. Zvláštní skupinu tvoří moduly pro převody zboží mezi sklady. Aby bylo možné exaktně sledovat skladové operace se zbožím, pracuje algoritmus skladu výhradně metodou FIFO. Tyto procesy tvoří základ "obchodního kolotoče" a jimi je definován datový model systému.

Moduly systému VOIS představují prostředí pro práci s dílčími agendami, které ve většině případů slouží k tvorbě a editaci jednotlivých obchodních dokladů. Např. v agendě Prodej, slouží modul Zakázka k řízení agendy tvorby zakázek, jejímž výstupem je doklad zakázka. Na zakázku navazuje proces výdeje (vychystávání a vlastní výdej), dále proces Fakturace (pokladny atd.) a pokud se zboží vrací od zákazníka zpět, je zde modul Dobropis. Takto vzniklé dokumenty na sebe navazují, tedy i mezi dokumenty existuje vazba. Doklady mají "své" číselné řady (např. dle skladu/střediska) a systém umožňuje "pohledy" na doklady ukončené, neukončené, navazující atd. Data z dokladů je možné slučovat (např. "vydávat" zboží z více zakázek) a řadu dalších operací. Zároveň je dostupný i opačný pohled na jednotlivé položky v dokladu (na zboží) tzn. přehled pohybů prováděný s touto položkou v rámci firmy.

VOIS neřeší oblast účetnictví. Specializuje se na obchodní proces, kde typicky pracuje většina lidí firmy, jinými slovy tam, kde firma vytváří přidanou hodnotu. Až teprve výstupy z obchodu se účetně zpracovávají tak, aby byly splněny zejména daňové povinnosti. V této fázi se již zásadní přidaná hodnota nevytváří a v účetním oddělení obvykle pracuje menší počet zaměstnanců firmy s jinými požadavky na technologickou bázi systému. Účtárna firmy je obvykle v jediné lokalitě (v centrále, čili využívá firemní LAN), kdežto obchodní aktivity vyvíjí firma ve většině svých lokalit (čili využívá firemní WAN). Komunikace mezi VOIS a účetnictvím je obousměrná, takže například agenda prodej má k dispozici informace o platební kázni zákazníka apod.

Jedním z nejzajímavějších důsledků filosofie a architektury systému je možnost provádět dílčí operace v různých lokalitách. Návaznost procesů je řešena "tlačítkem" Fronta (na příjem, na výdej, na fakturaci atd.), tzn. sklad vidí, které zakázky má expedovat, obchodník nebo i zákazník na web-shopu vidí, zda všechny zakázky byly odeslány a manažer se na dozví, zda se všechny expedované zakázky fakturovaly.

Moduly a funkce
Systém VOIS obsahuje několik desítek modulů. Jejich stručný popis a podrobnější komentář k některým zajímavým funkcím přineseme všem, kteří se chtějí blíže seznámit s obchodním a skladovým informačním systémem VOIS, v dalším čísle.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Automatizace ve výrobě potravin není výsadou jen velkých firem. Jak na to krok za krokem s ERP systémem?

Stejně jako většina podniků, čelí i potravinářská výroba v dnešní době řadě výzev: nedostatku kvalitních zaměstnanců, vyso­kým cenám energií i zdražování surovin. K tomu se přidává velmi přísná legislativa a nutnost hlídat řadu ukazatelů u surovin i hotových výrobků.