facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 10/2000

VoIP - více než telefonie přes datové sítě?

Martin Novotný





Už několik let se mluví o provozování telefonních služeb prostřednictvím datových protokolů. Velmi významnou roli zde hraje prostředí Internetu, kde se tato pavučina (síť) dramaticky dere do našich domácností a již se stala nedílnou součástí podnikových informačních systémů. Velmi žhavým tématem dneška je právě telefonie prostřednictvím tohoto média, která nabízí alternativní služby k monopolnímu telefonnímu prostředí. Předtím, než začneme hovořit o výhodách spojených s využíváním tohoto nového komunikačního média, je nutné si připomenout určité zákonitosti, které je nutné dodržovat, aby služby spojené s provozováním telefonie přes datové prostředí byly přijatelné pro koncové uživatele.Co je vlastně přenos hlasu prostřednictvím protokolu IP?
Velmi často se lidé domnívají, že pokud je možné přenášet hlas prostřednictvím IP, tak potom lze přenášet hlas i prostřednictvím Internetu. V zásadě mají pravdu, ale je tu závažná skutečnost, která posunuje tento pohled do jiné roviny. Hlas, narozdíl od počítačových informací, je velmi citlivý na zpoždění při přenosu z jednoho bodu do druhého. Jak víte, veřejný Internet má velmi nekonzistentní charakteristiku zpoždění pro přenos uživatelských informací. Dnes neexistují žádná pravidla mezi provozovateli Internetu o zajištění QoS pro aplikace jako je např. hlas. Noví operátoři telefonních služeb prostřednictvím protokolu IP vytvářejí kontrolovatelné prostředí, kde velmi citlivě oddělují hlasové a datové provozy tak, aby zaručili kvalitu telefonních spojení. Z tohoto důvodu hovoříme o VoIP a nikoliv o VoInternet. V současné době existuje několik různých způsobů, jak zajistit QoS pro kritické aplikace jako je hlas.

· Fyzické oddělení hlasových přenosů od datových
· Vytvoření QoS na nosném protokolu jako ATM či Frame Relay
· Zajištění QoS v protokolu IP prostřednictvím Integrovaného modelu (RSVP) nebo Differenciovaného modelu služeb reprezentovaným architekturou DiffServ

Pokud již alternativní operátor vyřešil problematiku zajištění QoS a to jakýmkoliv způsobem, je nutné si položit otázku "Co vlastně převratného přináší technologie VoIP pro koncového uživatele?"

První, co nás asi napadne, je konkurenční snížení ceny za poskytované telefonní služby proti standardním technologiím a to jak v meziměstském, tak převážně v mezinárodním styku.
Je zde však ještě něco

Samozřejmě, je zde velká škála služeb, které těží z protokolu IP a přináší lepší a komfortnější výměnu informací mezi uživateli. Mezi tyto nové služby můžeme zařadit:

· Hlasové virtuální privátní sítě ve veřejném prostředí (Voice VPN)
· Internet Call Waiting
· Sledování příchozích hovorů (Call screening)
· Identifikace volajících uživatelů
· Hlasové záznamníky - koncový uživatel nemusí kupovat speciální přístroj
· Hlasové služby spojené s elektronickým obchodem (@-commerce)
· Předplacené telefonní služby
· Atd.

Proto, aby se tyto služby mohly na trhu nabízet koncovým uživatelům, je nutné, aby byli provozovatelé vybaveni speciálními nástroji, které umožní dodávat výše uvedené služby. Tyto technologie se odborně nazývají Gatekeepery a ve většině případů je tvoří různé komponenty, které vytváří mozek celé sítě a jsou zodpovědné za plnění následujících funkcí:

· Řízení a dohled nad uživatelskými systémy - (Event Server)
· Vytváření podkladů pro účtovací systémy - (Billing Interface)
· Hlasové služby pro hlasové schránky - (Media Server)
· Autorizaci přístupu - (RAS Services)
· Veškeré aplikační služby - (Application Layers)

Počet systémů není omezen a ve většině případů jsou zálohovány tak, aby veškeré služby byly vždy dostupné koncovému uživateli i v případě údržby či jiného zásahu ze strany obsluhy. Tento článek však nepojednává o technologii, ale o službách, které souvisí s jejím provozem. Pojďme tedy pootevřít dveře do tohoto nového světa a přibližme si jednotlivé služby více detailně.

Hlasové virtuální privátní telefonní sítě ve veřejném prostředí (VoiceVPN)
Virtuální privátní sítě známe převážně z datového prostředí. Prostřednictvím technologií VoIP je možné využívat schopnosti IP, propojovat jak stávající telefonní systémy pobočkových ústředen (PBX), tak integrovat nové komunikační zařízení jako PC-telefony či samotné telefonní přístroje, které již pracují s protokolem IP. Velmi významným přínosem hlasových VPN je schopnost sdílet médium s datovými aplikacemi, tím snížit provozní náklady, ale především vytvořit si vlastní číselný plán, který může kopírovat číselný plán veřejné telefonní sítě. Významným přínosem V-VPN sítí je schopnost vytvářet hlasové Extranety či Intranety. V nich je možné nabídnout partnerům i zákazníkům přístup k telefonním službám dané společnosti s různými prioritami komunikace.

Schopnosti V-VPN dále umožňují vytvořit speciální kanály pro přenosy různých prioritních spojení prostřednictvím IP sítí tak, aby byly vždy doručeny na místo určení. Jedná se hlavně o policii, záchrannou službu, hasiče atd.

Pro zajištění úspěšné implementace V-VPN služby jsou klíčové následující podmínky:

· Kontrola přístupu
· Kontrola směrování jednotlivých spojení
· Propojení s jinými operátory VoIP
· Dohled, zajištění a zálohování
· Schopnost dynamického rozšiřování kapacity spojení
· Výkonnost systému
· Spolehlivost
· Autorizace přístupu a sdílení již existujících zákaznických databází

Internet Call Waiting
Prostřednictvím služby Internet Call Waiting (ICW) je možné přijímat telefonní hovory i v případě, že je uživatel připojen k Internetu. S touto službou se uživatelé mohou setkávat nebo v budoucnu setkají, pokud budou využívat k telefonii PC nebo IP telefonii. Dosud platilo, že uživatel, který je právě připojen k Internetu prostřednictvím své komutované linky, nemůže přijmout tradiční telefonní volání. Služba ICW je navržena tak, aby uživateli umožnila následující manipulaci s telefonním hovorem:

· Přijmout daný hovor
· Rozpojení Internet spojení a přijetí hovoru klasickou cestou
· Přesměrovat hovor do hlasové schránky
· Přesměrovat hovor na jiné telefonní číslo
· Odmítnout daný hovor

Předtím než se volaný uživatel rozhodne, obdrží volající hlasovou informaci, aby vyčkal na následující krok.

Co vlastně tato služba koncovému uživateli přináší?
Cenově dostupnou druhou linku pro příjem telefonních hovorů i v případě, že je uživatel napojen k Internetu. Tak může přijímat důležité hovory či zprávy a patřičně na ně reagovat. Velmi důležitou vlastností této služby je schopnost vyslat koncovému uživateli informaci o tom, kdo volá a nabídnout mu možnost ukončit komutované spojení do Internetu a přijmout hovor tradiční cestou na standardní telefonní přístroj. Proto operátor přesměrovává volání z IP formy do počítače na VoIP bránu, která je spojena s veřejnou telefonní sítí v místním uzlu a spojení je vytvořeno klasickou cestou.

Sledování příchozích hovorů (Voice Screanning)
Dnešní uživatelé telefonních přístrojů mají velmi malou šanci manipulovat s příchozími hovory. Dnes existují pouze dvě možnosti a to je schopnost přijmout či nepřijmout daný hovor.

Prostřednictvím služby Voice screening může koncový uživatel rozhodnout, jak s daným hovorem naloží:

· Přesměrovat vybrané uživatele na mobilní telefon v případě nepřítomnosti nebo na předem vybrané pevné telefonní číslo
· Zabránit příjmu telefonních hovorů pro vybrané uživatele či specifické lokality
· Odmítnout telefonní hovory telemarketingových společností a vyslat požadavek
· o vyjmutí z distribučních listů

Přesměrování telefonních hovorů
Schopnost automatického přesměrování bez zásahu koncového uživatele je velmi významná funkce, která usnadňuje a zrychluje výměnu informací mezi účastníky spojení.

Přesměrování na základě nedostupnosti
V případě, že koncový účastník není schopen přijmout volání, např. komunikační linka je přerušena, je možné provést automatické přesměrování na jiné médium jako mobilní telefon či klasické spojení přes veřejnou telefonní síť.

Přesměrování v případě nepřítomnosti
Pokud volaný účastník není schopen přijmout volání z důvodu nepřítomnosti u svého terminálu či pevného telefonního přístroje, může požádat svého VoIP operátora o selektivní nebo plné přesměrování příchozího volání, například na mobilní telefon či do hlasové elektronické schránky. Tato služba umožňuje přijímat hlasová volání kdykoliv, a to jak prostřednictvím telefonu tak i e-mailu.

Hlasová pošta (Voice mail)
Tato služba se stala nedílnou součástí podnikových telefonních sítí a zároveň si velmi rychle razí cestu do našich domácností.

Zavádění hlasových schránek je možné provádět dvěma způsoby.

První zahrnuje nákladné budování přímých audio systémů, kdy je uživatel pouze upozorněn, že má zprávu, a je vyzván k jejímu vyzvednutí. Tento systém se hojně využívá v sítích mobilních operátorů. Druhou možnou variantou je schopnost zasílat audio zprávy prostřednictvím elektronické pošty. V případě druhého způsobu jsou hlasové soubory ve formátu WAV zasílány koncovým uživatelům. Tyto soubory pak lze přehrávat prostřednictvím standardních nástrojů v dnešních operačních systémech osobních počítačů.

Identifikace volajících uživatelů

Autorizace přístupu
Pro zajištění kontrolovaného přístupu do telefonní sítě založené na protokolu VoIP, můžete využít autorizaci prostřednictvím PIN čísla. Jednotlivé autorizační klíče mohou být zasílány jako součást komunikačních VoIP softwarů pro PC telefony nebo přímo kontrolovány operátory v případě, že se jedná o propojování stávajících telefonních systémů jako PBX. Identifikace uživatelů je velmi důležitá vzhledem k telefonním poplatkům za využívání komunikačního média.

Identifikace uživatelů
V případě, že se společnost nebo soukromý účastník rozhodne využívat služeb VoIP, tak mu toto prostředí nabídne jednu velmi zajímavou službu. Je to urychlení způsobu sestavování volání.

Dnes, pokud chceme sestavit hovor z jednoho bodu telefonní sítě do druhého, musíme znát telefonní číslo. Proto existují několikakilogramové seznamy, které musíme procházet, abychom zjistili číslo volané stanice. Technologie VoIP umožňují identifikovat koncové uživatele prostřednictvím vlastního jména či názvu společnosti stejným způsobem, jaký dnes všichni známe z Internetu. Zapamatovat si jméno zákazníka je přece jenom jednodušší než, si pamatovat dlouhou řadu cifer telefonního čísla.

Klasická metoda volby vzdáleného účastníka prostřednictvím standardních telefonních čísel je též podporována za účelem integrace stávajících telefonních systémů jako PBX či samotných telefonních přístrojů napojených prostřednictvím VoIP bran (Gateways). Jelikož prostředí VoIP pracuje s jinou formou informací (datová forma), jsou jména uživatelů či telefonní čísla překládána do adresovací formy t.j. IP adresy, kterou IP síť umí zpracovat.

Proto jsou řídící komponenty (Gatekeepery) vybaveny funkcemi překladů či DNS. Provádění přenosu identifikace koncových uživatelů je velmi důležité pro zajištění jednoduché manipulace s jednotlivými voláními. Pro všechny koncové uživatele je vždy jednodušší se rozhodnout, zda přijmout hovor, vidí-li jméno uživatele a ne např. telefonní číslo. Tato schopnost umožňuje rychle se rozhodnout, jak dále nakládat s daným spojením (viz Call Screening nebo Internet Waiting).

Hlasové služby spojené s elektronickým obchodem (@-commerce)
Technologie VoIP nabízí nový způsob výměny informací v elektronickém obchodě (@-commerce).

Rychlý způsob zavádění Internetu v domácnostech a podnikové sféře s sebou přináší nový způsob obchodování. Dynamika přechodu od standardního způsobu obchodování k nákupu přes Internet je velmi dramatická a velmi brzo se stane nedílnou součástí jak našeho profesionálního, tak i osobního života. Pokud si dnes uživatel Internetu chce zakoupit produkt prostřednictvím Internetu, má pouze následující možnosti

· Přečíst si popis produktu z přiložených souborů
· Poslat elektronickou poštou dotaz s případnými otázkami
· Ukončit spojení do Internetu nebo případně sestavit tradiční paralelní spojení a vyžádat si více informací.

V případě implementace VoIP telefonie může koncový uživatel prostřednictvím PC nebo standardního telefonu (připojen prostřednictvím VoIP brány) současně volat na internetové stránky, neboli navazovat VoIP spojení se zákaznickým centrem, a tak si vyžádat okamžité informace. Tento způsob komunikace napomáhá rozhodovat se mnohem rychleji a efektivněji, než je tomu dnes. Prostřednictvím služby "PUSH" mohou operátoři v zákaznických telefonních centrech prostřednictvím telefonních čísel řídit své webové stránky a velmi efektivně prezentovat své výrobky a řešení.

Integrace stávajících uživatelských databázových systémů
Řídící komponenty VoIP sítí umožňují integrovat stávající databáze uživatelů tak, aby bylo možné přiřazovat oprávnění pro volání do určitých částí soukromé i veřejné VoIP sítě. Integrace externích databázových systémů je velmi důležitá při práci se službami jako Internet Waiting, Voice Screening nebo Voice mail.

Předplacené telefonní služby
Tato služba je dobře známa jak z dnešního využívání telefonních automatů ve veřejné telefonní síti, tak i u mobilních telefonů. Technologie VoIP umožňuje tuto službu povýšit do jiného rozměru ve vztahu ke koncovému uživateli. V případě, že vám vyprší předplatné standardní telefonní karty, váš telefonní hovor je ukončen a vy si musíte zakoupit novou kartu v nejbližším prodejním místě. V případě technologie VoIP probíhá obsluha předplacených služeb během spojení. Uživatel je informován kolik minut provolal a kolik mu ještě zbývá. V případě, že již vyčerpal předplacený čas nebo se již blíží k jeho magické hranici, je možno během telefonního hovoru provést "dotankování nádrží" prostřednictvím Internetu a bez problémů pokračovat v komunikaci. Přístup k předplaceným službám získáte ve většině případů prostřednictvím interaktivních audio menu, které požaduje autorizaci účastníků prostřednictvím PIN kódu. V některých případech je přístup k těmto službám možný bez autorizace, podmínkou je však fakt , že účastník má pevnou IP adresu. S tímto případem se setkáváme pouze u VoIP bran, které propojují stávající podnikové PBX systémy. Ve většině případů mají domácí uživatelé či společnosti napojené přes komutované spoje dynamické adresy, pro které je vždy nutná autorizace prostřednictvím PIN čísla. Předplatné služby jsou převážně určeny uživatelům, kteří využívají PC telefonii či IP telefony.

Autor pracuje jako Product Marketing Manager ve firmě Motorola, Internet & Networking Group

Poznámka autora
Uvedené služby jsou plně podporovány řídícími komponentami společnosti Motorola pro hlasové sítě založené na protokolu IP

Zdroj informací: Motorola Inc. & Netspeak Corp.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

7 vlastností ERP systému, které dělají uživatelům radost

Kdy je ovládání ERP systému poho­dl­né? Když mohou jeho uživatelé snadno a efektivně pracovat s potřebnými funkcemi a informacemi bez zbytečných obtíží. Tím se zvýší produktivita jejich práce, omezí se chybovost a firma poroste.