facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 10/2000

V Zambelli - technik zavedli informační systém APERTUM

-pr-





Zambelli - technik, spol. s r.o. se sídlem v Českém Krumlově je dceřinnou společností stejnojmenné německé firmy. Specializací mateřské firmy je poskytování komplexních služeb v oblasti dodávek střešních a fasádních systémů a dynamických regálových systémů. Společnost Zambelli - technik zajišťuje zejména subdodávky komponent a montážní práce pro německého partnera.

Největší objem zakázek je pro zákazníky automobilového průmyslu. Výrobky Zambelli jsou montovány do automobilů značky BMW, Mercedes, AUDI, OPEL, VW a jiných. Od svého založení v roce 1991 prošla společnost velmi dynamickým rozvojem a doznala mnoha organizačních a personálních změn. Z původního počtu 8 zaměstnanců se firma rozšířila na současných 206 zaměstnanců.

Obrat za rok 1999 přesáhl hodnotu 200 mil. Kč.

Kvalitní informace pro řízení firmy
Rozvoj firmy, zvyšování objemu zakázek (více než 400 měsíčně) a produkce začaly vyvíjet tlak na zajištění automatizace informačních a řídících činností a zdokonalení podnikové evidence. Nárůst množství dat při stávajícím způsobu jejich zpracování s sebou postupně přinesl mimo jiné problém vzniku duplicitních záznamů.Vedení společnosti začalo postrádat kvalitní a spolehlivé informace pro rozhodování a řízení firmy. Úzká spolupráce s mateřskou firmou navíc vyžadovala dodržení definované struktury dat. Možnosti stávajícího informačního systému přestaly vyhovovat.

V polovině roku 1999 bylo rozhodnuto o investici do nového informačního systému. Při přípravách výběrového řízení a definici funkcionality byly jako prioritní požadavky na nové řešení stanoveny: automatizace a zdokonalení evidence, odstranění duplicit v pořizování dat, rozšíření informací pro rozhodování a řízení firmy, akceschopnost. Požadavkem bylo také zajištění konzistence dat s mateřskou firmou a vytvoření bezproblémové komunikace.

Výběr informačního systému
Výběr systému nebyl jednoduchý. Současný trh nabízí velké množství kvalitních produktů, jejichž způsoby řešení jsou vždy něčím originální a progresivní. Do závěrečné fáze byl vybrán vícejazyčný podnikový informační systém APERTUM resp. jeho česká verze. Do procesu výběru informačního systému zasáhla také mateřská německá společnost. Systém APERTUM byl doporučen na základě několikaletých velmi dobrých zkušeností s jeho fungováním v mateřské firmě. Jedním z důvodů doporučení byl propracovaný systém vícejazyčnosti, který umožňuje přepnout komunikační jazyk aplikace včetně dat systému během dvou vteřin do jakéhokoli evropského jazyka. Pomocí této funkce mohou manažeři obou firem sledovat stejná data a přitom ve svých mateřských jazycích češtině i němčině.

Oceněn byl i způsob řešení informačního zajištění průběhu celé zakázky od nabídky, jejího potvrzení, vytvoření zakázky, zadání do výroby, její proplánování a kalkulaci, vytvoření automatických návrhů objednávek potřebných surovin, po předání do expedice a sledování kvality.

Průběh zakázky ve výrobním procesu je v IS APERTUM znázorněn ve 4 základních maskách (obrazovkách) výrobního modulu (Příprava, Plán výroby, Výroba a Kontrola kvality). Součástí výrobního modulu je stanovení kalkulace výrobku, sestavení výrobního plánu a vytížení kapacit.

Veškeré výrobní úkony jsou sledovány a porovnávány s plánovanými hodnotami. Důraz je kladen na sledování množství spotřeby materiálu a dodržení zpracovatelského času. Systém zajišťuje automatické převzetí nové zakázky do výroby, vytvoření výrobní zakázky a automatické vystavení návrhu objednávek požadovaného materiálu či kooperací pro její vypracování. Potřebná data jsou vedena v kompletní evidenci vícestupňových výrobních kusovníků a pracovních postupů.

Jedním z rozhodujících prvků výběru nového systému byla také skutečnost, že APERTUM standardně podporuje normy ISO 9000.

Implementace a školení nového systému
Na podzim roku 1999 byla podepsána smlouva o implementaci. Na počátku projektu došlo k nastavení motivačních faktorů implementačního týmu, který vytvořili odborníci a konzultanti firmy Technosoft - výhradního distributora IS APERTUM v České republice. V souladu s metodologií implementace APERTUM proběhla analýza a byl vypracován harmonogram prací. Během analýzy byly modelovány stávající podnikové procesy. Po zhodnocení těchto modelů rozhodl implementační tým o provedení reorganizace výrobního procesu a změně organizace informačních toků ve firmě pro dosažení jejich optimalizace. Již na počátku zavádění nového IS bylo rozhodnuto o zachování vedení účetnictví a ekonomických dat v původním informačním systému (z důvodu zachování dlouhodobé spolupráce s jeho dodavatelem) a jeho napojení na APERTUM. Na konci implementace byly zajištěny speciální úpravy, které firma Zambelli - technik vyžadovala.

S implementací jednotlivých modulů probíhala podrobná školení jednotlivých uživatelů. Školení byla vypracována tak, aby uživatelé zvládli nejen rutinní práci se systémem a konkrétními moduly, ale byli také schopni využít širší možnosti, které systém nabízí. V prosinci 1999, po 3 měsících, bylo vše připraveno k tomu, aby 1.1.2000 mohl být spuštěn testovací provoz. V jeho průběhu již docházelo pouze ke "kosmetickým úpravám", k dolaďování výstupních sestav a dílčím změnám v nastavení parametrů toho systému. Významným datem projektu implementace byl pátek 28. dubna 2000, kdy došlo k podpisu předávacího protokolu pro celé řešení obsahující: technickou přípravu výroby, plánování výroby, řízení výroby, optimalizaci výroby, skladové hospodářství, celní hospodářství, nákup, prodej a převodové můstky pro ekonomický systém.

Přínosy nového informačního řešení
Vzhledem ke krátké době fungování systému nebylo zatím možné dostatečně kvantifikovat veškeré přínosy systému. Již dnes je však možné uvést některé z nich:

· zdokonalení organizace práce firmy
· zdokonalení informačních toků ve firmě
· stabilita a bezpečnost systému
· automatizace a zdokonalení podnikové evidence
· odstranění duplicit v pořizování dat
· rozšíření spektra informací pro rozhodovací a řídící procesy firmy
· zajištění kompatibility dat s mateřskou firmou

Další spolupráce
V současné době spolupracují obě firmy na vytvoření komunikačního mostu pro přenos dat mezi Zambelli - technik v České republice a německým partnerem. Nadále trvá spolupráce formou servisní smlouvy, v níž je mimo jiné zahrnuto bezplatné poskytování Update systému a službu Help Desk (pracovní dny 8 - 17 hodin) po telefonu, faxem , e-mailem nebo osobně. Firma Zambelli uvažuje o rozšíření servisní smlouvy na poskytování Upgrade a službu Hot Line (nonstop 7/24).

Projekt ve zkratce
Společnost: Zambelli - technik spol. s r.o.
Sídlo: Český Krumlov
Obor: strojírenství, kovovýroba
Hardware: PC Intel, Win NT Server
Operační systém: Windows NT
Databáze: ORACLE Server Standard Edition
Aplikace: APERTUM verze 3.51
Počet uživatelů: 21

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.