- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
V zajetí obsahu
Víte jak řídit své dokumenty a web?


Zjednodušeně řečeno, podnikovým obsahem jsou myšleny nestrukturované informace.
Nestrukturovanou informací je obvykle dokument, který je ovšem třeba chápat velmi obecně. Nemusí se jednat pouze o smlouvu napsanou ve Wordu nebo oskenovanou fakturu - do podnikového obsahu zahrnujeme opravdu veškeré nestrukturované informace, tedy například i webové stránky (i když právě ty dnes mohou být do značné míry strukturované), mapy, zvukové sekvence nebo digitální video a podobně. Obsahem ("dokumentem") se tedy může stát jakákoliv nestrukturovaná informace, kterou je možné uložit na disk počítače jako soubor.
A proč Content Management dnes zajímá čím dál více uživatelů? Těch důvodů je samozřejmě víc, ale jako hlavní vidím následující dva:
1. Podniky a organizace si v průběhu uplynulých let většinou už uspokojivým způsobem vyřešily správu strukturovaných dat, tedy informací uložených v databázích. Využívá se k tomu informačních systémů označovaných nejčastěji Enterprise Resource Planning (ERP), které obvykle zahrnují škálu funkcí, od finančního účetnictví (a případně controllingu) přes skladové hospodářství, řízení výroby a logistiku až po personalistiku. To je jistě zcela nezbytné pro každodenní rutinní činnost organizace, ale opravdové firemní know-how většinou leží jinde - ve výrobní dokumentaci, smlouvách, standardních operačních postupech apod. Jedná se tedy o nestrukturované informace - dokumenty - a i ty je třeba "dostat pod kontrolu" a racionálně využívat intelektuální bohatství v nich obsažené. Tahle oblast je většinou označována jako "tradiční" správa dokumentů (Enterprise Document Management - EDM, nebo také DMS, IDM a podobně).
2. Čím dál více podniků se dnes (po prostálé "internetové horečce" minulých let) začíná velmi seriózně zabývat vzhledem a obsahem svých webových prezentací, ať už se jedná o vnitrofiremní intranety nebo o internetové stránky a portály. A nejen jejich obsahem, ale především garancí jeho správnosti a přesnosti a také snadností a rychlostí tvorby webových stránek, jejich řízením a administrací. Tahle oblast je obvykle označována jako správa obsahu webu (Web Content Management - WCM) a je dnes jednou z nejdůležitějších součástí správy podnikového obsahu.
|
Z výše zmíněného vyplývají i dvě základní a zřejmě nejdůležitější oblasti správy obsahu, tedy (tradiční) správa dokumentů a správa obsahu webu. Jsou nejzásadnější, ale ne jediné. Na pokročilý systém pro správu celopodnikového obsahu je dnes kladeno množství požadavků, z nichž nejčastěji jsou uváděny následující:
. Imaging - skenování papírových podkladů a další zpracování digitalizovaného obsahu (vylepšování obrazu, rozeznávání písma a znaků, vytěžování získaných dat apod.),
. tradiční Document Management - řízená tvorba všech typů dokumentů, centralizované nebo distribuované ukládání, správa životního cyklu dokumentů, publikování dokumentů při zajištění příslušné úrovně zabezpečení a s různými možnostmi autentizace tvorby dokumentů i jiných operací,
. Web Content Management - pomocí workflow řízená tvorba webových prezentací na základě přednastavených šablon a uživatelských rolí (Web Publishing), personalizace obsahu webu, správa vytvořeného obsahu webu a jeho dodání s možností rozložení zátěže na více webových serverů (serverové farmy),
. Electronic Records Management - speciální podpora pro ukládání "statických" dokumentů, jako jsou e-maily, faxy, skenované dokumenty, reporty z ERP systémů apod.,
. Digital Asset Management (DAM) - podpora pro ukládání a zpracování velkých digitálních souborů (videozáznamů, zvukových záznamů, velkých grafických souborů apod.),
. Work Process Management - automatizace obchodních procesů s využitím výkonného workflow systému a další.
K výše zmíněným základním oblastem pak obvykle přibývají ještě další specifické požadavky, typicky například:
. Collaboration Management, tedy nástroje pro podporu týmové spolupráce a sdílení projektových informací,
. schopnost vnitropodnikové integrace se stávající infrastrukturou a využívanými informačními systémy - počínaje kancelářskými aplikacemi typu MS Office a poštovními systémy a konče ERP systémy typu SAP R/3, nebo CRM či CAD systémy,
. schopnost integrace s nejrozšířenějšími webovými aplikačními servery a portály.
Správa obsahu je v této době výsostně zajímavé téma pro většinu (potenciálních) zákazníků a na to samozřejmě velmi pružně reaguje trh. S trochou nadsázky se dá říci, že téměř každý softwarový výrobce se dnes s velkou chutí a elánem staví do pozice dodavatele Content Management řešení. Řada firem dosud operujících na poli tradičního document managementu urychleně rozšiřuje funkčnosti svých řešení v oblasti web content managementu a naopak firmy zbývající se dosud pouze správou obsahu webu se snaží své produkty "naučit" i správě dokumentů. Tato situace vede samozřejmě také k řadě akvizic a strategických aliancí a situace na trhu začíná být poněkud nepřehledná.
Jako klasický příklad výše zmíněných trendů může posloužit jeden z momentálně nejsilnějších "hráčů" z oblasti CM, kalifornská společnost Documentum, které se z pozice zástupce klasického EDM podařilo "přirozeným" rozvojem obsadit přední místo i v oblasti WCM, efektivní průnik do dalších odvětví však již nebyl možný bez akvizic:
. akvizice společnosti Bulldog umožnila integrovat do jednotné platformy CM také Digital Asset Management (mezi nejznámější dosavadní uživatele systému Bulldog patří např. i Microsoft),
. podpora nástrojů celopodnikové spolupráce (Collaboration Management) byla řádově zlepšena nákupem společnosti eRoom a integrací jejích produktů (eRoom byl např. jedním z klíčových nástrojů využitých při integraci společností HP a Compaq),
. nedávnou akvizicí společnosti TrueArc byla pokryta také speciální oblast správy elektronických záznamů (Electronic Records Management).
Strategie ECM vychází z faktu, že spravovaný obsah je totožný jak pro uživatele EDM systému (tedy většinou interní), tak pro uživatele WCM systému (tedy interní pro intranet i externí pro internet). Poskytuje tak veškeré funkčnosti EDM a WCM systémů a rozšiřuje je o další výhodné vlastnosti plynoucí z jednotné platformy, jako je například publikování více kanály (Multi Channel Publishing), ve kterém je jednotný podnikový obsah uživatelům doručován nejrůznějšími způsoby - přes web v rámci intranetu nebo internetu, formou tištěných publikací (katalogy, smlouvy, příručky,…), e-mailem nebo faxem, ale například i přes WAP, na PDA zařízení nebo vypálením na CD ROM. Nejdůležitější je ale asi schopnost dodávat řízený podnikový obsah (např. elektronické katalogy výrobků/služeb) jiným internetovým serverům a tak "pohánět" e-business aplikace.
Jednou z výhod filozofie jednotné správy podnikového obsahu je možnost přímého spojení řízené tvorby a správy dokumentů (s využitím jejich životních cyklů a workflow) s jejich automatizovanou publikací na webových stránkách. To umožňuje provázat interní schvalovací procesy s externí publikací výsledných informací a zajistit tak tzv. "zaručený obsah" webu - existuje řada případů z nedávné minulosti, kdy mnohdy i velmi renomovaným společnostem vinou chybného obsahu webu prezentovaného na Internetu vznikly nemalé (nejen) finanční škody.
Takže vítejte v novém světě správy podnikového obsahu!
Pozn. red.: Autor článku, Ing. Ivan Stuchlík, je LoB manažerem společnosti Efcon, a. s.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |