facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
IT SYSTEM 4/2002

Tenký klient v DHL

-orbit-


Společnost DHL jistě není třeba složitě představovat. Již od roku 1986 poskytuje DHL v ČR expresní přepravní služby, které jsou jejím hlavním předmětem podnikání na celém světě. Všechny přepravní a distribuční společnosti mají společné jádro svého podnikání, které by se dalo shrnout do věty: Jak co nejrychleji a nejekonomičtěji doručit zboží z jednoho místa na jiné. Pod pojmem "nejrychleji" si představíte všichni stejnou veličinu: čas. Pojem "nejekonomičtěji" se nám najednou rozprostře přes celou firmu do finančnictví, nákladů, atd. Zásilka musí být efektivně převzata, musí být předána na příslušný transportní směr a doručena a předána adresátovi. Jak jsme psali výše. Klade to vysoké nároky na vyladěnost procesů uvnitř organizace. A pokud se nyní bavíme o financích, je zřejmé, že každý úkon - byť by to bylo prosté označení zásilky - stojí čas, a tedy peníze. A právě efektivita a čistota procesů, přesně zaběhané mechanizmy, a stoprocentní využití IT, rozhodují o efektivitě podnikání celé společnosti.


Pohled do historie
Společnost DHL založila svou první vlastní pobočku v ČR v roce 1990 a o tři roky později otevřela unikátní třídící centrum zásilek na ruzyňském letišti. Dnes zaměstnává 550 lidí a má 18 poboček a expresních distribučních center.

S obrovským růstem společnosti v devadesátých letech narostly také požadavky na IT oddělení. Společnost využívající hlavní aplikaci na centrálním serveru na platformě HP-UX řešila dlouhodobé problémy s údržbou a správou PC nejen na pobočkách, ale také v centrále.

"Starost o pobočky nám zabírala spoustu času," říká Petr Pospíšil, šéf IT departmentu v DHL. "Měli jsme nainstalovány Windows NT, což znamenalo, že kdykoliv jsme potřebovali uživateli něco nastavit, náš administrátor musel fyzicky cestovat do pobočky. To znamenalo, že IT pracovníci museli hodně cestovat a úroveň podpory z hlediska rychlosti nebyla taková, jakou si společnost představovala."

Priority vývoje
Prvním vývojovým krokem vpřed byla myšlenka zavedení produktu System Management Serveru od Microsoftu. K jeho nasazení ovšem nedošlo, protože by vyřešil jen sekundární problémy, ty hlavní by přetrvaly. Tehdy se tým IT oddělení pustil do řešení zásadních priorit, mezi které zařadili:

. zajistit dostupnost hlavní aplikace na platformě HP-UX z libovolné pobočky,
. zajistit mobilitu pracovníků firmy tak, aby mohli odkudkoliv přistupovat ke svým datům a používat firemní aplikace,
. odstranit problémy se správou počítačů na pobočkách a v centrále a vyřešit neustálou potřebu jejich obměny,
. zvýšit bezpečnost dat a jejich umístění pouze do centrály, kde by byly snáze zálohovány přímo na serveru,
. dovolit uživatelům spouštět jen povolené aplikace,
. snížit zátěž technické podpory a zvýšit její úroveň.

Všechny tyto problémy se týkaly celé organizace celosvětově a DHL našlo možné řešení v technologii tenkého klienta. Tato technologie, nebo přesněji přístup k budování IT infrastruktury umožňuje přesunout správu klíčových aplikací pod jednu střechu a pomocí komunikačního kanálu dovolí uživatelům počítačů pracovat se stejnou aplikací bez toho, že by poznali, kde aplikace běží. Stanice v pobočkách se stanou terminály a komunikační linky prostředkem pro přístup k informacích a aplikacím.

Projekt a implementace
Celý projekt realizace byl rozložen do dvou fází. První měla ověřit, že plánovaných cílů se dosáhne a odstranit nejpalčivější problémy, hlavně správu stanic na pobočkách. Druhá fáze se týkala konkrétní implementace celého řešení. Co je ale podstatné: rozdělením projektu na dvě fáze dovolilo také rozložit investice potřebné k uskutečnění projektu. Investovalo se zejména do serverové infrastruktury (nikoliv nehodnotných PC), a do přesunu aplikací na server a jejich přizpůsobení.

V první fázi došlo také k zásadním zjištěním, že investice do PC počítačů jsou z hlediska základního businessu organizace zcela zbytečné a nelze je chápat jako investice pro podporu podnikání. Druhá - realizační - fáze implementace nového systému nepřinesla uživatelům nic podstatného z hlediska nabídky dostupných aplikací, spíše přinesla mobilitu, bezpečnost dat a vyrovnala rozdíly ve výkonnosti PC uživatelů.

Dnešní stav
Celý projekt dnes zahrnuje HP-UX, který běží v centrále, a na něm systém na míru - stejný jako v celém DHL. V centrále se také vybudovalo serverové hnízdo (farma) s pěti Compaq duálními servery. Na nich se naimplementoval Citrix MetaFrame 1.8, pod který se centralizovaly všechny uživatelské aplikace, tedy především MS Office aplikace. Pro zajištění vyváženého vytížení serverů se použil Citrix Load Balancing Services, vše běží na Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition.

Hlavní aplikace centralizované na jedno místo v rámci českého DHL jsou: MS Office 97, Netscape Communicator 4.78, Netscape Mail, Sun Solstice Host Access, Cognos PowerPlay, Infomapa 8, WinGED + freeware příslušenství (Adobe Acrobat Reader, komprimační program Winzip, prohlížeč obrázků atd.).

Do centrály jsou z poboček přes Frame Relay a TCP/IP připojeny počítače, které plní pouze funkci vzdálených terminálů. Uživatelé mají díky klientu Citrix ICA nainstalovanému na těchto tenkých klientech (použity byly i starší PC počítače) přístup do serverové farmy, kde se udržují všechny potřebné aplikace.

Přínosy
Hlavní požadavky, jak byly definovány, se podařilo splnit. Aplikace jsou nyní v centrále, pod dohledem na kvalitní platformě, a tedy s vysokou garancí dostupnosti. Díky jejich umístění na farmu se podařilo zajistit jejich vyšší bezpečnost, společně s bezpečností dat a jejich spolehlivé zálohování a uživatelé mohou odkudkoliv přistupovat ke svým (firemním) datům a aplikacím.

Při nasazení nových verzí aplikací se nemusejí instalace provádět na všech pobočkách, ale díky serverovému řešení jen v místě centrály. Tak se aplikace může vyzkoušet, odladit a otestovat. Teprve potom se nabídne uživatelům. Ti ani nemusí poznat, že pracují s novou verzí, server jim ji prostě nabídne.

Pokud se nyní pokazí uživatelské PC, z centrály prostě dorazí nový terminál, který se jen zapne a uživatel má ihned k dispozici stejné prostředí jako předtím. Díky snížení nároků na výpočetní kapacitu PC se také prodloužil jejich cyklus obměny. V současnosti umožňuje Citrix technologie prodloužení této doby na 4 až 6 let.

Plánovaný vývoj
A další plány? DHL nyní přechází na farmě serverů na platformu Windows 2000 z důvodů větší stability a nedostupnosti některých ovladačů pod Windows NT.

Vybavení centrály
. Pět MetaFrame serverů: Compaq, duální P-III, 933/1000 MHz, MetaFrame 1.8 Feature Release 1
. Citrix Installation Resource Management Services
. Citrix Load Balancing Services
. Microsoft Windows NT Server 4.0, Terminal Server Edition
. Spojení do centrály Frame Relay WAN
. Hlavní komunikační protokol TCP/IP
. Terminály: LICA Winterm, terminály založené na Windows NT a Linuxu

O dodavateli
Dodavatelem pro české DHL byla vybrána společnost OrBit, která je partnerem společnosti Citix v ČR (Platinum Citrix Solution Network Provider). Projekt v DHL byl jedním z významných projektů OrBitu, mezi které dnes patří například (strikethrough: maloobchodní) společnost Ahold, Nejvyšší kontrolní úřad, UPC, Hortim, Rigips, Agip nebo Tonak.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Žádný systém sám o sobě nic nevyřeší

IT Systems 4/2021V aktuálním vydání IT Systems opět najdete spoustu novinek ze světa informačních technologií a inspirace, jak je využít pro rozvoj vaší firmy nebo organizace. Mapujeme aktuální trendy v digitalizaci stavebnictví, vybavení pro kontaktní centra a service desky. Věnujeme se řízení práce na dálku a onboardingu zaměstnanců v době covidu, řízení projektů a hybridnímu cloudu. Významným tématem je jako vždy zajištění kybernetické bezpečnosti – konkrétně zabezpečení ICS, důsledky kauzy Exchange, DDoS útoky a bezpečnost mobilních zařízení.

Helios
- inzerce -