facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 6/2006

Standardizace business intelligence

Cesta k plnému využití podnikových databází



František Mika

Řada podniků dnes pociťuje přeplněnost informacemi. Množství a koncentrace dat v podnikových databázích a dalších zdrojích dat narůstá. Naproti tomu pokračující fragmentace BI nástrojů pro jejich zpracování a vizualizaci redukuje možnosti reálného využití těchto informací. Proto dnes většina podniků soustřeďuje své úsilí na standardizaci BI. Jejím cílem je nejen snížení nákladů, ale i vytváření vyšší hodnoty zpřístupněním podnikových informací širokému okruhu pravidelných a příležitostných uživatelů. Výsledkem kombinace těchto faktorů bývá zlepšení provozní výkonnosti podniku.



Využívá-li dnes nějaký ERP systém pro úložiště dat své vlastní, proprietární databázové řešení, jedná se buď o kuriozitu nebo anachronismus. Vzhledem k tomu, že renomovaní výrobci nabízejí skutečně propracované a stále komplexnější databázové systémy, je nerozumné vydat se jiným směrem. Úlohy, spojené se vstupy a výstupy podnikových dat, jsou už totiž do značné míry standardizovány. Standardizace s sebou přinesla i další skupiny úloh pro správu, auditování a v poslední době zejména pro zajištění bezpečnosti dodávaných řešení.

K opačnému závěru musíme dojít, podíváme-li se na podniková data z druhé strany, ze strany BI. Sledujeme-li možnosti, které má uživatel ERP sytému k tomu, aby mohl využívat již jednou vložené informace, zjistíme, že zde se to proprietárními řešeními jenom hemží. Rozmanitost a unikátnost způsobů, jak se může běžný uživatel dostat k potřebným informacím, se liší nejenom podnik od podniku, ale je naprosto běžná uvnitř podniků, podnikových útvarů, a dokonce i jednotlivých pracovišť. Dostat se k informacím, které uživatel potřebuje a měl by je mít ke své práci nebo k rozhodování, závisí mnohdy na individuálních schopnostech, preferencích, či dokonce animozitách.

Typ BI nástroje Počet různých nástrojů vlastních, nebo koupených
Produkční reporting 2,8
OLAP 2,8
Dotazování areporting pro koncového uživatele 2,1
Dashboard ascorecard 2,1
Dolování dat 1,6
Plánování a modelování 1,5
Celkem 12,9
Tab. 1: Podle průzkumu „Enterprise Business Intelligence: Strategies and Technologies for Deploying BI on an Enterprise Scale“, TDWI Report Series, August, 2005

Na první pohled by se mohlo zdát, že velký počet BI nástrojů, kterými se lze dostat k informacím v databázi, je vlastně výhodou pro uživatele, že je z čeho si vybírat. Skutečnost je však opačná. Různé nástroje jsou svázány s aplikacemi ERP systému, CRM systému, aplikacemi e-commerce, dalšími podnikovými systémy i s jednotlivými uživateli. Ve výsledku jsou nepřenositelné. Podíváme-li se na obrázek 1 shrnující závěry jednoho z průzkumů, zjistíme varovnou skutečnost, že v průměru jsou podniky vybaveny téměř 13 různými softwarovými nástroji ke zpracovávání a vizualizaci podnikových informací. K složitosti přispívá nejen odhodlanost každého dodavatele aplikace "pochlubit se" i vlastním BI nástrojem, ale také stále častější slučování a převzetí podniků. Je skoro zákonem, že BI nástroje slučovaných podniků jsou odlišné, a tak se časem ve velkých podnicích nashromáždí přinejmenším desítky různých BI nástrojů.


BI standardizace přináší výhody, je-li prováděna na celopodnikové úrovni, využívá celou datovou základnu a sjednocuje informační potřeby vnitřních i vnějších konzumentů podnikových informací

Uvedený průzkum vypovídá o důležité věci. Chce-li se vedení podniku dostat ke skutečně reprezentativním výstupům, které postihují stav podniku jako celku (obr. 2) a umožňují analyzovat následky a příčiny dějů, musí vynaložit ještě další velké úsilí a náklady, aby se k takovým výstupům dostalo. Je evidentní, zejména s přihlédnutím k "více pravdám", které dílčí BI nástroje poskytují, že i takto draze vykoupený výsledek bude zatížen chybami a subjektivismem. Každý z dodavatelů parciálních výstupů bude trvat na tom, že právě jeho výstupy jsou ty správné. Výsledkem tohoto snažení bývá, že navzdory obrovským a draze spravovaným podnikovým databázím se strategická rozhodování opírají o kombinaci tradičních finančních výstupů a prosté intuice zúčastněných.

V podniku, kde platí uvedená roztříštěnost a proprietárnost nástrojů BI, se objevuje ještě jeden paradox. Ačkoliv by se mohlo zdát, že velký počet nástrojů slouží velkému počtu uživatelů, právě opak je pravdou. Významná, až většinová část potenciálních odborných uživatelů, tzv. business user, zůstává nadále zcela bez BI nástrojů, odkázána na "specialisty", kteří těmito nástroji vládnou. Právě vzhledem k tomu, že BI nástrojů je velké množství a jejich univerzalita je nízká, mnoho uživatelů rezignuje a nepoužívá nástroj žádný. Není ani příliš divu, neboť stále ve spoustě podniků přetrvává názor, že práce s informacemi je výhradní záležitostí "lidí od počítačů". Tento nedobrý stav ilustruje skvěle označení "informační diktátorství" rozdělující podnik na informační elitu a informační "spodinu" (obr. 3).


Informační diktátorství rozděluje podnik na informační elitu a „spodinu“. (Bernard Liautaud, e-Business Intelligence, McGraw-Hill, 2001)

Standardizace BI se proto pro stále více podniků stává doslova imperativem. Uváděné důvody jsou logické. V první řadě jde o náklady. Spravovat a udržovat v kondici oněch průměrných 13 nástrojů, z nichž mnohé mají velmi úzkou uživatelskou základnu, je příliš drahé z hlediska přímých i nepřímých nákladů. K těm přímým patří zejména poplatky za licence, údržbu a rozvoj nástrojů jejich dodavatelům, školení uživatelů a integrace s ostatními aplikacemi. K těm nepřímým pak zejména stále rostoucí a složitější správa podnikové IT struktury, zajišťování oprávněnosti přístupů a bezpečnosti. Aby si každý uživatel používal svůj oblíbený BI nástroj je sice hezké, ale zároveň neefektivní.

Redukce nákladů a optimalizace procesů je jistě důležitá věc, ale hlavní důvod, proč se progresivní podniky věnují standardizaci BI, leží právě na opačné straně. Tou druhou stranou je záměr vytěžit potenciál podnikových informačních systémů a zejména databází

Nejvýznamější přínosy BI standardizace:
  • Úspory nákladů
  • Zvýšení spokojenosti koncových uživatelů
  • Rychlejší dosažení přidané hodnoty
  • Zvýšení kontroly nad využíváním informací
  • Více mobility aflexibility
  • Zlepšení řízení podnikové výkonnosti

se stále rostoucími objemy dat. Myšlenka je jasná. Zatímco redukce nákladů a optimalizace procesů má své limity, potenciál využití podnikových informací tyto limity buď nemá vůbec, nebo leží někde mnohém dál, než si dokážeme představit. Jednoduše řečeno, standardizací BI můžeme něco ušetřit, ale hlavně s její pomocí můžeme mnohem více vydělat. Podaří-li se, aby míra adopce, tj. stupeň uplatnění BI nástrojů v každodenní práci širokého okruhu uživatelů, byla vysoká, dochází ke skutečně masivnímu zhodnocení vložených prostředků. Vždyť mezinárodní průzkumy uvádějí, že v současnosti tráví pracovníci v průměru 40 % pracovního času hledání informací.


Moderní nástroj BI umožňuje běžnému uživateli intuitivní interakci s vizualizovanými daty. Uživatel snadno filtruje data a volí si způsoby jejich vizualizace, aniž by potřeboval specializovaný výcvik.

Od uvedených důvodů už je jen malý krok ke klíčovému důvodu, proč se podniky pouští do standardizace BI. Tím důvodem je stálý tlak na zvyšování výkonnosti. Ty z podniků, které jako strategických nástrojů řízení výkonnosti využívají komplexní ukazatele typu KPI (key performance indicators), CSF (critical success factors) nebo BSC (balanced scorecards), brzy docházejí k poznání, že nějaký pilotní projekt na zkoušku se dá realizovat na bázi kancelářského softwaru, ale pro celopodnikové nasazení je potřeba zvolit odpovídající technologické BI řešení. Na to, aby se provozní informace ze všech podnikových procesů a řídících úrovní setkávaly na jednom místě, kde jsou z nich vytvářeny agregované hodnoty, je právě standardizace BI tou správnou strategií.


Analýza dat je pomocí vizuálního BI nástroje snadná a přirozená. Uživatel dostane grafický model dat jednoduše v e-mailu, v MS dokumentu nebo v PDF. Na první pohled rozpozná ovládací prvky a hned může začít s analýzou nebo modelováním.

Důvodem ke standardizaci BI je v neposlední řadě stále sílící potřeba zajištění bezpečnosti podnikových informací. Se stále rostoucím objemem informací a rozšiřujícím se počtem příležitostných uživatelů roste i riziko úmyslného poškození nebo zneužití informací. Přechodem na technologie internetu se násobí tato množství i příslušná míra rizika. Standardizace BI v pojetí předních dodavatelů těchto řešení považuje tuto oblast za jednu z nejdůležitějších. Dokladem toho je, že možnosti správy uživatelů, auditování provozu a přístupů a zajištění komplexní bezpečnosti jsou masivní. BI standardizace je na pořadu dne i díky konsolidaci dodavatelského trhu. Řešení předních dodavatelů jako Business Objects, Cognos či MicroStrategy dnes jsou schopna zvládnout standardizaci BI na celopodnikové úrovni. A to jak lokálně, tak i globálně. U nás se v současnosti koncentruje zájem podniků zatím na standardizaci datových skladů. Cesta ke standardizaci nástrojů pro reporting, analytiku, řízení výkonnosti, a zejména ke standardizaci podnikové BI infrastruktury k minimalizaci bezpečnostních rizik je ještě většinou před nimi. Přitom celosvětový průzkum TDWI uvádí, že 19 % podniků již standardizovalo BI na celopodnikové úrovni, ohromujích 66 % podniků to právě činí a jenom 17 % podniků nemá dosud žádné plány. Zdá se tedy, že není, na co čekat.

Autor článku František Mika je ředitelem společnosti MMI.

www.mmi.cz

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.