facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2004

Současná situace v oblasti integrace business aplikací

Jiří Synáček


V posledních pěti až sedmi letech řada firem investovala značné prostředky do implementací specializovaných aplikačních systémů. Implementace aplikací typu CRM, SRM, PLM atd. byla často iniciována jednotlivými firemními odděleními s cílem dosáhnout provozní excelence v jejich specifické oblasti působnosti. Během času tak ve firmách, zejména těch, jejichž IT oddělení nemělo jasnou strategii rozvoje, vznikly zoologické zahrady navzájem nesourodých aplikací.





Analýza struktury čerpání firemních IT rozpočtů v poslední době naznačuje, že výdaje na integraci, ale zvláště údržbu a další rozvoj takovýchto IT prostředí nejsou dlouhodobě možné. Zatímco před sedmi lety náklady na provoz, konsolidaci a integraci představovaly 60 % typického firemního IT rozpočtu a zbývajících 40 % bylo určeno na rozvoj, dnes na inovace zbývá necelých 10 %.

Proč je integrace tak kritická?
V současném turbulentním prostředí musí firmy činit častější rozhodnutí v kratším čase. K tomu potřebují schopnost získávat komplexní informace z údajů rozptýlených v různých firemních aplikacích. Vedoucí pracovníci potřebují více než dříve znát "jednu pravdu", a proto je třeba z informačního systému vyloučit duplicity a nekonzistence. V současnosti jsou pro dosažení těchto účelů vyvíjena jednoúčelová rozhraní mezi jednotlivými firemními aplikacemi. Není neobvyklé, že střední a větší podniky mají až stovky takových rozhraní, přičemž údržba jednoho z nich přijde v průměru ročně na stovky tisíc korun. Ještě složitější situace nastává ve chvíli, kdy vzhledem ke změnám trhu, konkurence, novým trendům v technologiích a řízení musí firmy přizpůsobit svoji strategii. Změna strategie správným rozhodnutím vrcholového vedení firmy pouze začíná. Přizpůsobení IT infrastruktury novým procesům, jež je potřeba v souvislosti se změněnou strategií uvést co nejrychleji do života, znamená revidovat nejen nastavení transakčních aplikací, ale zejména podstatně přepracovat rozhraní mezi aplikacemi či vybudovat rozhraní nová. Pokud by se zachoval trend posledních dvou let a firmy by se dlouhodobě zaměřovaly výhradně na redukci IT nákladů, dříve či později by zjistily, že nedostatek inovací a flexibility informačního prostředí ohrožují jejich vlastní rozvoj a existenci. Vynořuje se tak nové kritérium pro hodnocení informačních systémů. Kromě standardně používaného ukazatele nákladů na vlastnictví (TCO - total cost of ownership) a jeho elementu nákladů na provoz (RTC - run to cost) se stále více začínají firmy zajímat o ukazatel náklady na změnu či přizpůsobení informačního systému (CTC - change to cost). V tomto případě se jedná o náklady, které musí podnik vynaložit na vylepšení či změnu určitého procesu a které obsahují veškeré výdaje s tím spojené, jako náklady na dodatečný hardware, nové licence, služby konzultantů, interní náklady apod. Smyslem CTC je vyhodnotit náklady na změnu IS, porovnat je s budoucími přínosy této změny a následně rozhodnout o její případné realizaci.

SAP NetWeaver
Konkrétním příkladem integrační platformy podnikového informačního prostředí může být produkt SAP NetWeaver. Ten umožňuje nejen komfortnější práci například při jednotném přihlášení do systému nebo stejném grafickém vzhledu a uživatelské logice různých aplikací od různých dodavatelů, ale také pracovníkům IT oddělení zjednodušuje úlohu při integraci aplikací díky jednotnému XML rozhraní, které umožňuje spolupráci mezi jednotlivými aplikacemi. Protože SAP je zároveň největším dodavatelem podnikových aplikací, nabízí vedle produktu SAP NetWeaver také tzv. business content - např. metadata pro procesní integraci podnikových aplikací SAP, datové struktury a procesní řetězce pro business intelligence a řadu kompozitních aplikací.


Co stojí za potřebami integrace aplikací?
Flexibilita se stává stejnou hodnotou jako efektivita. Provozní dokonalost jednotlivých firemních oddělení sama o sobě již nestačí - je třeba zajistit dokonalé fungování celého hodnotového řetězce. Ten často překračuje vnitrofiremní procesy a zahrnuje i dodavatelsko-odběratelské vztahy, vývoj, ekologický životní cyklus produktů a odpadů atd. Klíčovou otázkou je proto "jak získat za méně peněz větší flexibilitu?". Řešení této výzvy musí zahrnovat maximální ochranu již provedených investic a získaných zkušeností při současném hledání přidané strategické hodnoty. Ukazuje se, že východiskem může být architektura informačního systému, která snižuje náklady na vlastnictví pomocí standardizovaného sběrnicového způsobu integrace stávajících firemních aplikací. A která zároveň umožňuje zvýšit flexibilitu a konkurenceschopnost získáním vyšší kontroly nad firemními procesy a jejich změnami. Klíčoví dodavatelé informačních systémů se v posledních dvou letech ujednotili na konceptu webových služeb, jakožto základu takové architektury. Na obecném základu webových služeb lze pak vytvářet konkrétní podnikové služby (tzv. enterprise services) a z nich sestavovat tzv. kompozitní aplikace. Kompozitní aplikace je v podstatě aplikační software "nad" běžnými aplikacemi (CRM, controlling, workflow apod.) která v jednotlivých aplikacích spouští řadu transakcí podle předem daného postupu příslušejícího k určitému podnikovému procesu. Jedná se o novou vrstvu aplikační logiky, která na rozdíl od klasických point-to-point (rozhraní) řešení umožňuje mnohem efektivnější a pružnější provoz a správu aplikací. Uveďme si jednoduchý příklad: klasická transakční aplikace pro údržbu zákaznických objednávek, např. CRM obsahuje transakci "zrušení objednávky". Při jejím spuštění dojde v aplikaci k výmazu objednávky, popř. jejímu zaevidování do seznamu stornovaných objednávek. V širším kontextu však taková událost obvykle vyvolá následné aktivity v dalších firemních aplikacích - v účetnictví, systému řízení výroby, systému pro nákup surovin atd. Za pomoci architektury podnikových služeb, tj. konkrétně s využitím kompozitní aplikace, můžeme takové komplexní sledy akcí popsat a volat jako modulární funkce abstrahované od konkrétní technické realizace.

Je architektura klient/server mrtvá?
Zdaleka ne. Jedná se o stále použitelnou architekturu pro realizaci transakčních aplikací, ale požadavky trhu staví před firmy nové výzvy, jako je již zmíněná heterogenita aplikací podporující rozšířený hodnotový řetězec, vyžadovaná častější změna firemních procesů a potřeba razantního snížení TCO. Revoluční nástup architektury klient/server v devadesátých letech minulého století znamenal totální přezbrojení firemních IT technologií doprovázené masivními investicemi. Příchod architektury založené na službách je evolucí. Analytici očekávají, že tato progresivní evoluce bude následována explozí vznikajících kompozitních aplikací. Vývoje kompozitů je totiž rychlejší a levnější než vývoj klasických transakčních systémů. Zkrácený vývojový cyklus pak umožňuje uvádět na trh mimo jiné i tzv.next practices. Ty tam jsou doby, kdy postačovalo dodávat s informačními systémy tzv. best practices - tedy postupy ověřené špičkovými firmami, které při správné implementaci umožňují dosahování provozní dokonalosti. Firmy, které dnes chtějí obstát v tvrdé konkurenci se musí zajímat o postupy, které se teprve formují a u nichž je pravděpodobné, že nahradí minulé best practices.

Jak postupovat v případě integrace?
Strategické rozhodnutí o využití architektury podnikových služeb jako integrační a aplikační platformy se zdá v současné době nejperspektivnějším rozumným východiskem, pokud se podnikový IT rozpočet dostal do situace popsané v úvodu článku. Odkládání rozhodnutí nemá smysl, protože popsaná situace není řešitelná klasickým přístupem. Vlastní přechod na architekturu podnikových služeb však lze provádět postupně a je možné začít z různých konců - tam, kde jsou největší obtíže.

Integrace uživatelů Potřebujete sjednotit přístup do firemních aplikací přes jednotné uživatelské rozhraní, jedno heslo, se zajištěnou bezpečností založenou na rolích, které lze pružně přizpůsobovat? Začněte implementací podnikového portálu. Podpořte týmovou spolupráci pomocí ad-hoc workflow a nástrojů c-folders a c-rooms. Sjednoťte prostředí pro správu znalostí.

Integrace informací
Potřebujete sjednotit data z firemních aplikací? Potřebujete dát k dispozici vašim řídícím pracovníkům analytické nástroje sestavené na metodice mezinárodně uznávaných standardů? Seznamte se s nástroji business intelligence. Trápí vás duplicity a nekonzistence vašich kmenových dat? Existuje několik scénářů postupného zavádění systému pro konsolidaci, harmonizaci a centralizaci primárních firemních dat.

Integrace procesů
Po provedeném upgrade některé z firemních aplikací nebo při uvádění nového firemního procesu se nevracejte ke klasickým point-to-point rozhraním, ale vytvořte nová aplikační rozhraní v prostředí infrastruktury pro výměnu XML zpráv. Vývoj takového rozhraní spočívá zejména v sestavení integračních metadat, která lze v budoucnu opakovaně použít či modifikovat. Nové procesy, které je třeba podpořit IT infrastrukturou v řádu týdnů lze realizovat formou kompozitních aplikací.

Technologická integrace
Dostali jste se při rozšiřování vašeho IT prostředí na limity technologií, na nichž běží vaše aplikace? Na straně aplikačních serverů zajistěte abstrakci pro databáze a operační systémy, což vám umožní potřebnou flexibilitu při škálovatelnosti vašeho IT prostředí.

Autor, Jiří Synáček, pracuje jako ředitel pro produkty a podporu v SAP ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?

Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.