facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 1-2/2003

Softwarová podpora řízení kvality ve společnosti Hoechst-Biotika

Hana Petríková





Kvalita produktů i procesů organizace je dnes klíčová pro budování konkurenční výhody, a tedy i pro úspěšné prosazení na trhu. Jedním z nejužívanějších prostředků dosahování i "dokazování" kvality činnosti organizace je její certifikace podle některé ze skupiny norem systému řízení kvality. Zavedení a provoz systému kvality přináší kromě požadované kvality i nesmírně hodně administrativní práce. Množství této administrativy roste přímo úměrně s počtem zaměstnanců organizace (zvyšuje se počet zaměstnanců, kteří se podílejí na tvorbě norem, zvyšuje se celkový počet norem v organizaci, počet zaměstnanců, kterým je normy potřeba distribuovat atd.) a počtem udržovaných normativních dokumentů. Pokud chce společnost v takové situaci udržet a zlepšit kvalitu svých procesů, stává se pro ni elektronizace řízení norem a směrnic prostřednictvím vhodného softwarového řešení nevyhnutelností.


Softwarová řešení pro správu norem a směrnic

Důraz na kvalitu
Společnost Hoechst-Biotika Martin je jednou z nejvýznamnějších farmaceutických společností na Slovensku. Byla založena v roce 1992 jako společný podnik německé společnosti Hoechst a Biotiky Slovenská Ľupča. V roce 1999 se společnost stala součástí nadnárodní farmaceutické skupiny Aventis Pharma. Výrobní farmaceutický průmysl je charakteristický velkým důrazem na kvalitu podnikových procesů i produkce. Společnost Hoechst-Biotika jako první farmaceutická společnost na Slovensku i jako první společnost v rámci skupiny Aventis Pharma dosáhla integrovaného systému ISO certifikace skládajícího se z certifikátů ISO 9002 (systém řízení kvality), ISO 14000 (environmentální manažerský systém) a ISO 18000 (laboratorně bezpečnostní systémy). Kromě požadavků už uvedených ISO norem splňuje systém kvality společnosti Hoechst-Biotika i požadavky předpisů správné výrobní praxe (GMP) i požadavky globálních standardů kvality, které společnost dostává z centra Aventis Pharma.

Množství interních a externích norem, kterými se řídí činnost společnosti Hoechst-Biotika i velký počet jejích zaměstnanců přinášeli problémy s tvorbou, schvalováním a distribucí norem určeným zaměstnancům. Největší těžkosti způsobovala práce s papírovou formou dokumentů, zejména když se na ní podílelo více pracovníků. Tato situace si vyžádala řešení formou zavedení kompletní automatizace a elektronizace správy interní předpisové dokumentace, s cílem zabezpečit její zefektivnění, zprůhlednění a urychlení schvalovacího procesu, jakož i redukci administrativních nákladů.


Hierarchie procesů interní předpisové dokumentace ve společnosti Hoechst-Biotika Martin

Výběr vhodného řešení
Dodavatelem intranetového řešení pro správu norem a směrnic ve společnosti Hoechst-Biotika se stala společnost Dimano a po analýze a přizpůsobení řešení bylo nasazeno intranetové řešení NUNTIO pro správu a řízení interní předpisové dokumentace. Řešení automatizuje celý životní cyklus norem, od jejich tvorby přes schvalování a změnová řízení, distribuci, publikaci na intranetu až po automatické stahování neplatných norem a jejich archivaci. Implementovaný systém umožňuje řídit všechny typy interní předpisové dokumentace (organigramy, směrnice, standardní operační postupy, technologické reglementy, grafické návrhy, podnikové normy,...) a pokrývá všechny procesy spojené s interní předpisovou dokumentací (viz obr. 2).

Hlavní vlastnosti používaného řešení ve společnosti Hoechst-Biotika jsou:
. ukládání platných norem v hierarchickém členění
. udržování verzí norem, jejich historický přehled a možnost prohlížení
. udržování archivu neplatných norem
. publikace platných norem na intranetu
. automatická kontrola platnosti a stahování neplatných norem
. revize norem
. elektronická distribuce norem určeným pracovníkům
. připomínkování a schvalování návrhů norem více pracovníky včetně řízení celého procesu manažerem kvality prostřednictvím termínování úkolů a monitorování prací


Proces automatizovaného zpracování interní předpisové dokumentace v Hoechst-Biotika Martin

Přínosy řešení
Před nasazením nového intranetového systému byla většina procesů týkajících se interní předpisové dokumentace spojená s pohybem dokumentů v papírové formě. Dnes probíhají všechny procesy spojené s interní předpisovou dokumentací v elektronické podobě, což přispělo ke snížení administrativních nákladů společnosti (odbourání papírové dokumentace, zkrácení času potřebného k procesu schvalování, změnového řízení a distribuce norem). Tyto skutečnosti se pozitivně odrazily i ve zvýšení pracovní produktivity zaměstnanců podílejících se na správě a tvorbě norem. Neméně významným přínosem řešení je ulehčení realizace interních auditů a procesů recertifikace pro systémy ISO (ISO 9000, 14000, 18000).

Řešení pro správu interní předpisové dokumentace bylo v Hoechst-Biotice nasazeno spolu s dalšími pěti řešeními pro správu podnikových procesů - workflow (Služební cesty, Smlouvy, Receptury, Monthly Operation Report, Uživatelské složky IT), čímž bylo vytvořeno komplexní řešení pro administrativní procesy průřezově pokrývající téměř všechny organizační složky podniku.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Ochrana dat a bezpečnost v éře DORA a NIS2

Klíčová role IBM Guardium a SIEM QRadar

Security AIS rostoucími nároky na ochranu citlivých dat a dodržování regulatorních požadavků se firmy stále více obrací k pokročilým nástrojům, které jim umožňují efektivně čelit výzvám moderního IT prostředí. Směrnice DORA a NIS2, které zdůrazňují operační odolnost a správu kybernetické bezpečnosti, stanovují jasné standardy pro ochranu dat a řízení přístupu. V tomto kontextu hrají zásadní roli řešení IBM Guardium a SIEM QRadar.