facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2003

SCM, 1. díl: Předpoklady úspěchu implementace SCM řešení

Motto: Dokáže IT zlepšit výkonnost dodavatelsko-odběratelského řetězce?

Ing. Lukáš Grásgruber





Rychlost vývoje informačních technologií společně se stávající dynamikou vývoje ekonomiky dnes staví společnosti před nové možnosti, jak optimalizovat některé procesy. Procesy, které jsou tímto trendem posouvány významně dopředu jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy. A právě tuto oblast, nazývanou SCM neboli Supply Chain Management, jsme zvolili jako téma nového seriálu, který jsme pro Vás připravili ve spolupráci se společností Ness CEE.

Budeme se v něm postupně zabývat základními principy úspěšného řešení dodavatelsko-odběratelských vztahů a vždy se pochopitelně budeme zajímat o to, jak mohou k řešení v dané oblasti přispět moderní informační technologie.

První díl věnujeme předpokladům úspěšné implementace SCM řešení a otázkám, které by si měl položit každý manažer, který uvažuje o zefektivnění dodavatelsko-odběratelských vztahů. Otázkám, které pomohou odhalit možné přínosy investice do SCM řešení.

Následující díly seriálu se pak budou postupně zabývat problematikou plánování a optimalizace procesů a vztahů jednotlivých částí hodnotového řetězce. V dalších vydáních IT Systemu se tedy můžete těšit na:

. Demand Planning - strategické i operativní plánování poptávky,
. Supply Network Planning - střednědobé a krátkodobé plánování a optimalizace výroby, nákupu, distribuce a dopravy,
. Production Planning/Detailed Schedulling - krátkodobé plánování výroby a nákupu, detailní rozvrh a optimalizace výroby.

Co znamená SCM?
Změny, které společnosti zavádějí ve svých odběratelsko-dodavatelských řetězcích, nepřinášejí z pohledu zákazníka očekávanou přidanou hodnotu. Proč tomu tak je? Co je cílem optimalizace odběratelsko-dodavatelského řetězce? Kdy můžeme říci, že své řetězce řídíme účinně? Nebo dokonce účelně? Základním předpokladem efektivního řízení odběratelsko-dodavatelského řetězce (SCM) je kvalitní podniková logistika. Součástí SCM je však také výběr dodavatelů, outsourcing kapacit, dělba práce mezi firmami, rozmístění výrobních funkcí a v neposlední řadě i vnímání požadavků odběratelů. Řízení všech těchto prvků klade vysoké nároky na integraci podnikových zdrojů na všech úrovních managementu. Jelikož implementace softwarového řešení pro SCM je složitý proces, vyplatí se nejprve precizně vyjasnit podnikové cíle, důvody a očekávání vztahující se k odběratelsko-dodavatelskému (anebo lépe logistickému) řetězci.

Hovoříme-li o zvládnutí logistického řetězce jako o základním předpokladu, je potom identifikace nejdůležitější dimenze kvality tohoto řetězce určující pro implementaci řešení SCM. Jelikož se v podnicích pod pojmem efektivita obvykle skrývá účinnost a rovněž tak účelnost a úspornost, je nutné si ujasnit, co je v daném období pro podnik důležitější. Jestli účinnost, podnik se pravděpodobně zaměří na úsporu nákladů v operacích. Pokud je důležitější účelnost, podnik se bude snažit lépe uspokojovat zákazníky.

A když je kladen důraz na úspornost, hlavním cílem bude snížení cen díky kvalitnímu nakupování.

I pro SCM implementaci platí již obecně platné zásady implementace nového informačního systému. Podniky, které zvažují implementaci řešení SCM, by si v prvním kole měly ujasnit důvody a očekávání, kvůli kterým se rozhodli pro takovou investici. Implementace SCM je také zásahem do kultury společnosti, protože nutí společnost k větší otevřenosti, pružnosti a vyšší kooperaci. Takže pořádné promyšlení vlastních motivů před implementací je bezesporu namístě.

Vzhledem k širokému rozpětí SCM můžeme tvrdit, že potřeba řešení konkrétních oblastí SCM se výrazně liší podnik od podniku, a to na základě typu výroby, počtu vyráběných položek, typu průmyslu, počtu a charakteru partnerů, formy prodeje a distribuce, etapy rozvoje podniku a podobně. Například o plánování výroby a zásob se bude zajímat podnik, který bude chtít rychle reagovat na neustále se měnící požadavky zákazníků a zároveň tím nezvyšovat náklady spojené s množstvím zásob. Jestliže je však podnik závislý na komunikaci se dvěma klíčovými zákazníky, bude akcentovat vytvoření společného pracovního prostředí a zároveň bude klást důraz na okamžitou informovanost vlastních dodavatelů.

Součásti SCM řešení
Následující výčet není úplný, avšak naznačuje, které dílčí kompetence má SCM v podniku řešit, aby se podnik dostal do stavu, kdy je možno říci, že SCM řešení je reálně a efektivně implementované podle požadavků podniku. Mezi základní součásti řešení SCM můžeme řadit oblasti:

. plánování a optimalizace výroby,
. plánování odbytu a optimalizace skladových zásob,
. efektivity nákupu,
. řízení dopravy (Transportation Management),
. elektronické komunikace se zákazníky a partnery.

U všech uvedených oblastí je také vhodné si uvědomit, jestli se požaduje řešení pro plánování, nebo pro exekutivu. Podle toho se také člení SCM software na základní typy: aplikace řešící plánování (Supply Chain Planning - SCP) a aplikace řešící exekutivu (Supply Chain Execution - SCE). Aplikace řešící plánování využívají pokročilých algoritmů pro stanovení optimálních postupů. Aplikace řešící exekutivu sledují fyzický stav a řízení materiálu, přepravy, výroby, finanční informace a další veličiny a operace.

Klíčové otázky přínosů SCM
Jak už bylo uvedeno výše, implementace SCM výrazně mění kulturu a interní fungování společnosti, z tohoto důvodu se jako klíčová fáze před zahájením implementace obvykle používá procesní analýza. Součástí této analýzy by mělo být také zamyšlení nad otázkami směřujícími ke kvantifikaci přínosů SCM řešení. Pokud se právě rozhodujete o investici do SCM řešení a váháte nad její návratností, zkuste si nejprve odpovědět na následující otázky, které vám pomohou zjistit, jak implementace SCM ovlivní výkonnost vašeho podniku:

Náklady
Jaké jsou náklady na řízení odběratelsko-dodavatelského řetězce?
Jaké jsou náklady spojené s celým prodejním cyklem pro jednotlivé výrobky a zboží?
Domníváte se, že je možné optimalizovat obrat oběžného majetku?
Jaké metody používáte?
Sledujete množství oběžných finančních prostředků a zamýšlíte se nad možnostmi, jak toto množství snížit?

Rychlost
Domníváte se, že je možné zkrátit čas dodávky materiálu a zboží?
Jak rychle dokážete reagovat na potřebné změny změnou výrobních plánů?
Jaká je vaše odezva na potřebu změny, která zasahuje do celého logistického řetězce?
Zabýváte se časem, který vede k realizaci objednávky od zákazníka?

Zákazníci

Dokážete identifikovat vaši přidanou hodnotu pro zákazníka?
Snižujete komplexně náklady spojené s produkováním této přidané hodnoty?
Vnímáte spektrum zákaznických požadavků, které na vás směřuje?
Jste schopni je plně uspokojit?
Zabýváte se spokojeností zákazníků? Nedostatky?
Sledujete procento zákazníků, kteří nejsou vámi uspokojeni a poptávají konkurenci?
Zabýváte se důvody, respektive promítáte nová opatření do dalších plánů?
Jaké jsou vaše náklady spojené s nespokojeností zákazníka?

Kritické faktory úspěchu implementace SCM řešení:

1. Jasná definice účelu pro pořízení aplikace SCM. Tento účel jasně a zřetelně vyslovit formou definice cílů, které mají být pomocí aplikace SCM dosaženy. Ke každému z těchto cílů určit hodnotící ukazatele (metriky), pomocí kterých bude možno určit, zda jsme cíle dosáhli, nebo se alespoň k němu přiblížili. Již v etapě plánování SCM aplikace definovat systém hodnocení dosahování cílů, a to jak v rovině časové (Kdy? Jak často?), tak i v rovině personální (Kdo je zodpovědný za plnění těchto cílů?) a počítat s tím, že k některým cílům se budeme přibližovat dlouho. Uvažovat celé portfolio ukazatelů, zejména s ukazateli nepřímými a neměřitelnými (měkkými), pro které stanovíme kauzální vztahy k očekávané změně.

2. Uvažovat celé generické portfolio přínosů účinnosti (úspora nákladů, zvýšení produktivity), účelnosti (podpora strategických cílů a orientace na zákazníky), úspornosti (podpora nákupního rozhodování) a tržní expanze (vytváření nových podnikatelských příležitostí).

3. Uvažovat celé portfolio "příjemců" užitku (majitele, manažery, pracovníky i zákazníky) a jejich očekávaní spojená se zavedením aplikace SCM.

4. Celou oblast implementace SCM v podniku odpovídajícím způsobem organizačně zabezpečit, zejména optimálním vyvážením vnitřních i vnějších zdrojů, včetně zodpovědností a volného času na nerutinní záležitosti.

5. Vytvořit účinný motivační systém pro všechny pracovníky, který by je motivoval nejen k tomu, aby užívali při své práci IS/IT, ale také aby je užívali efektivně, tj. aby sami vnímali náklady s tím spojené a aby sami hledali a hodnotili přínosy tím vznikající.

6. Pořizovat si jenom kvalitní řešení, protože nekvalitní řešení nemůže být nikdy efektivní.

7. Neustále sledovat obecné trendy vývoje IS/IT, zejména pak vývoj IS/IT u obchodních partnerů a konkurence.

8. Všechny tyto zásady a rozhodnutí neustále komunikovat nejen uvnitř podniku, ale i ke svým zákazníkům, aby nás viděli jako moderně řízený podnik, který má jasnou perspektivu trvalého rozvoje.

Závěr
Než se rozhodnete pro implementaci, nezapomeňte vyjasnit podnikové cíle, důvody a očekávání vztahující se k logistickému řetězci a rovněž parametry kvality logistického řetězce. Kromě toho byste měli realizovat nějakou formu procesní analýzy a definovat si svou pozici v rámci řetězce. Jestliže tuhle přípravnou fázi vynecháte, tak se pravděpodobnost úspěšné implementace SCM rapidně sníží.

Článek byl zpracován na základě poznámek a materiálů z prezentace Iva Križka ze semináře společnosti Ness CEE. Ivo Križko pracuje v Ness CEE jako Solution Support Director.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.