facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 6/2004

Rozhovor: "Ovládání emocí mi dává prostor pro efektivnější rozhodování,"

říká Ivan Hruška, generální ředitel Ness CEE a prezident Ness Europe

Ing. Lukáš Grásgruber


Ivan Hruška byl letos v březnu jmenován prezidentem Ness Europe. V nové funkci bude zodpovědný za všechny evropské pobočky skupiny Ness Technologies. Zároveň zůstává ve funkci generálního ředitele pobočky Ness CEE, která má sídlo v Praze a řídí aktivity Ness Technologies ve střední a východní Evropě. Spolu jsme hovořili o strategii společnosti Ness v Evropě, o vývoji a trendech v oblasti podnikové informatiky, o globalizaci v poskytování IT služeb, o firemní kultuře a dalších tématech.







Nedávno jste byl jmenován do funkce prezidenta Ness Europe, ve které jste zodpovědný za všechny evropské pobočky společnosti Ness Technologies. Současně ale zůstáváte generálním ředitelem Ness CEE. Myslíte, že je dlouhodobě udržitelné zastávat obě funkce? Nepůjde o střet různých úrovní řízení?
Určitě se nebude jednat o střet. Mé jmenování je výsledkem dlouhodobého procesu, který vychází ze současné strategie společnosti Ness. Součástí tohoto procesu je posilování kapacit na úrovni exekutivního managementu. V minulém měsíci rozšířil řady představenstva společnosti (executive board) pan Otakar Smolík, který se bude věnovat zejména dvěma oblastem - jednak rozvoji outsourcingu jako klíčové kompetence Ness CEE, jednak bude v úzké spolupráci se mnou pokračovat v procesu hledání vhodných partnerů pro akvizice. Druhou významnou oblastí tohoto procesu je interní program posilování role středního managementu. V současné době jsme nominovali vedoucí tým ze všech oblastí společnosti. Každý z nich má svého mentora, s nímž společně pracuje na základě přesně definovaného plánu osobního rozvoje. Věřím, že tyto a další aktivity mi umožní udělat si jasno nejpozději do konce roku a nového ředitele pro region střední a východní Evropy (CEE) budu moci jmenovat v průběhu prvního čtvrtletí 2005.

Jaké úkoly s vaším jmenováním bezprostředně souvisejí? Jakých cílů byste chtěl z pozice prezidenta Ness Europe dosáhnout v různých časových horizontech? A jaké jsou lokální cíle Ness CEE v České republice a na Slovensku?
Jednoduše řečeno se jedná o převzetí odpovědnosti za další pobočky v Evropě. Napřed to bude Švýcarsko a Holandsko, ve druhém kole pak přibude ještě Anglie. Oč jednodušší je toto sdělení, o to složitější pak je samotná realizace. Z pohledu krátkodobého se bude jednat především o konsolidaci těchto poboček, a to jak z pohledu produktového a servisního portfolia, tak ohledně organizace jednotlivých zastoupení. Druhou oblastí, před kterou dnes v těchto zemích stojíme, je vybudování nových produktových řad, které patří celosvětově mezi klíčové. Patří mezi ně především outsourcing, offshore outsourcing a nabídka systémů pro zdravotnictví. Z pohledu střednědobého je to pak zajištění obdobného růstu, jaký se nám podařil v České a Slovenské republice. To znamená, že i v dalších evropských zemích hodláme postupně uvádět na trh úspěšné projekty a aktivity. Z pohledu České a Slovenské republiky nedošlo k žádným zásadním změnám, i nadále je naším cílem patřit mezi tři přední dodavatele v oblasti služeb IT s vysokou přidanou hodnotou.

Liší se v něčem podstatném IT projekty v jednotlivých evropských zemích?
Pokud bych odpověděl pouze jednoduchou větou, tak určitě ne. Pro úspěch každého projektu je podstatné řízení projektů, které je podporované některou ze zvolených metodologií. Ty jsou dnes standardizované a využívají se po celém světě. To, co odlišuje jednotlivé projekty, je především lidský potenciál a řízení. V tomto směru je pro mne velkým potěšením, že naši odborníci patří mezi špičku i na světové úrovni.

Jaká oblast řešení v současné době převažuje v IT projektech, které Ness CEE realizuje? Která řešení jsou nyní "v kurzu" u Ness CEE a která v západní Evropě?
Již tradičně převažují projekty integračního charakteru. V současné době pak integrace aplikační, datové, ale také procesní. Druhou významnou oblastí jsou nadstavbové implementace systému ERP. S tím souvisí i další oblast, jíž jsou portály. Pokud mám odpovědět na to, co je, jak říkáte, "v kurzu", zde vidím z našeho pohledu několik hybných momentů, které ovlivňují situaci na trhu. Na jedné straně působí celkový tlak na snižování nákladů, na druhé straně pak roste význam IT v podnicích. Toto vše dnes posouvá řešení či služby, jako jsou outsourcing a velmi specializovaná vertikální řešení, do popředí zájmu. Příkladem může být SAP ISU - systém pro distributory energií a vody (utilities), bankovní systémy, speciální billingové (zpoplatňovací) systémy apod. Přestože se už dnešní situace na domácím trhu nedá označit jako nějaký boom, přetrvává zde celá řada různorodých příležitostí. Západní Evropa je v důsledku ceny pracovní síly, a z toho vyplývající ceny a kvality služeb, mnohem konzervativnější. Potenciál zde vidíme především v oblasti práce s dokumenty, případně ve specializovaných projektech, které řeší poměrně specifickou oblast - vzdělávání, zdravotnictví, legislativní apod.

Ivan Hruška vystudoval Technickou univerzitu v Košicích, kde dále pracoval jako asistent. Později zastával pozici manažera CAD ve Východoslovenských lesích, s.p. Svoji kariéru v oblasti informačních technologií zahájil v roce 1989, kdy se stal spoluzakladatelem společnosti Rasax, a.s., kterou dalších osm let řídil. Tato společnost byla druhým největším obchodním partnerem IBM pro její tehdejší systémy AS/400 a RS/6000 na Slovensku. Svoji mezinárodní kariéru začal Ivan Hruška ve Scala Business Solutions v roce 1997, kde zodpovídal za prodej v 18 zemích. Do Ness CEE (dříve APP) nastoupil v květnu 2000 na pozici viceprezident pro obchod a marketing. V červenci 2002 byl jmenován do pozice výkonného ředitele společnosti. Za jeho působení se Ness CEE propracovala mezi přední pobočky v rámci celé skupiny.


Společnost Ness Technologies vstoupila na český trh před více než dvěma lety akvizicí firmy APP. Jak hodnotíte s odstupem přerod APP z lokálního systémového integrátora na Ness CEE?
Tento přerod vnímám extrémně pozitivně. Ve všech finančních ukazatelích se nám podařilo nejenom dosáhnout vytyčeného cíle, ale navíc jej ještě překonat. Pouhá čísla však tento přerod nevystihují. Skutečně si myslím, že ve společnosti dnes vládne jiná kultura. Přispěla k tomu i možnost podílet se na projektech v zahraničí, kterých se zúčastnila řada našich konzultantů. I to nám umožnilo doslova nasát dobré zvyky ve velmi krátké době. Stabilita a globálnost, které jsme tímto získali, se projevují ve všech oblastech našeho působení. Z pohledu interních procesů se nám podařilo významně zvýšit především investice do vzdělání. Tato fakta a dlouhodobá vysoká odbornost našich zaměstnanců nám pomohla k výraznému průniku do samotné korporace Ness. Trhem jsme dnes vnímáni jako mnohem silnější partner.

Akvizice APP se měla pro Ness Technologies stát vstupní branou do střední a východní Evropy. Nakolik se podařilo realizovat plány expanze v tomto regionu?
Po pravdě řečeno, z této cesty jsme zatím ušli krátký úsek. Je to oblast, kde před námi stojí ještě velký kus práce. Jak jsem říkal, před rokem a půl jsme si vytyčili jako strategii pro realizaci těchto plánů akvizice. Musím zároveň přiznat, že tento způsob je mnohem těžší, než jsme si mysleli. Dnes jsem však již opět optimistou. Jednáme s celou řadou firem a věřím, že v letošním roce se i v této oblasti posuneme významně vpřed.

Jedním z deklarovaných přínosů vstupu společnosti Ness Technologies jako strategického partnera do APP měl být transfer znalostí a zkušeností, a to oběma směry, ze zahraničních projektů k nám a naopak. Podařilo se tento záměr naplnit? Je možné ukázat na konkrétních příkladech, kde vám zkušenosti za zahraničních projektů pomohly u nás, a kde jste naopak zkušenosti domácích konzultantů "exportovali"?
Ano, tato oblast patří v rámci korporace k těm nejrozvinutějším. Pokud bych začal exportem, asi nejzajímavějším projektem byla první implementace SAP ISU v Izraeli pro jeruzalémské vodárny. Tým našich specialistů na ISU se stal součástí mezinárodního projektového týmu. Právě oni to byli, kdo celou implementaci ISU vedli. To je však jen jeden z mnoha příkladů. Díky vysoké odbornosti jsou naši konzultanti přizýváni do projektů v rámci korporátního Nessu. Ale i v oblasti importu se můžeme pochlubit konkrétními projekty či aktivitami. Nedávno ohlášené strategické partnerství se společností Microsoft je jednou z nich. Ness celosvětově disponuje v této platformě obrovským know-how a v některých oblastech vidíme v ČR velký potenciál. Například celá řada aktivit ve státní správě byla možná právě díky přenosu know-how z obdobných projektů v Izraeli. V neposlední řadě pak dnes velmi intenzivně probíhá komunikace našich týmů v oblasti outsourcingu a offshore outsourcingu. V rámci této spolupráce jsme společně s našimi kolegy ze zahraničí realizovali celou řadu specifických prezentací pro naše zákazníky. Tak jak postupně poznáváme stále hlouběji jednotlivé projekty, znalosti a odbornosti Ness, objevujeme stále nové oblasti, které by mohly být pro náš trh zajímavé.

Které segmenty zákazníků jsou nyní pro Ness CEE nejvýznamnější? Změnila se nějak orientace Ness CEE na jednotlivá odvětví od akvizice APP před dvěma lety?
Orientace Ness CEE se od té původní nezměnila, spíše bych tento proces označil jako její prohloubení. Ness oslovuje většinu trhu a každý segment je pro nás z určitého pohledu významný, proto bych nerad vybíral jen některé. Ness uplatňuje vertikální přístup k zákazníkům. Tato strategie nám umožňuje koncentrovat příslušné oborové know-how v daných kompetenčních centrech, která dnes máme pro utilities, telekomunikace, finance, průmysl a státní správu. Situace v každé vertikále je sice trochu odlišná, ale ve všech se nám podařilo zvýšit počet zákazníků, a pro ty stávající došlo k rozšíření služeb.

Společnost Ness Technologies, se zaměřuje na oblast vývoje, konzultačních služeb a integrace softwarových řešení. Orientuje se především na oblasti, jako jsou finanční služby, telekomunikace, zdravotnictví a farmacie, výroba, průmysl, obrana a bezpečnost. Celosvětově Ness Technologies zaměstnává více než 4 500 profesionálních IT specialistů a business konzultantů. Společnost je etablovaná ve 13 zemích na třech kontinentech. V rámci skupiny Ness Technologies je Ness CEE centrálou pro střední a východní Evropu, v České republice je registrována pod obchodní firmou NESS Czech, s.r.o., na Slovensku jako NESS Slovakia, s.r.o.


Před několika dny bylo na konferenci ISSS 2004 v Hradci Králové poprvé prezentováno strategické partnerství Ness a Microsoftu. Co od avizované spolupráce očekáváte?
Partnerství s Microsoftem je pro nás velice významné. Už jsme je oznámili na tiskové konferenci, na které jsme prezentovali hlavní důvody této spolupráce. Pokud bych měl shrnout nejdůležitější cíle, pak se k nim jednoznačně řadí import know-how a unikátních řešení, která již provozujeme ve světe. Na základě této dosavadní kvalifikace vidíme potenciál ve zdravotnictví, státní správě a bankovnictví. Druhou oblastí je doplnění našeho portfolia zejména v oblasti správy dokumentů, portálů a integrace. Microsoft v těchto oblastech významně posílil své produktové portfolio a i zde vidíme zajímavý potenciál.

Pro firmu, která poskytuje služby IT, je klíčové mít stále dobře dimenzovaný tým zkušených konzultantů. Lidské zdroje a znalosti jsou pro ni hlavním kapitálem. Jak se vám v jednotlivých evropských zemích daří získat a udržet efektivní množství lidí?
Ano, tento fakt si plně uvědomujeme. Problém udržení či získání kvalitních lidí má mnoho aspektů. Z pohledu interního klademe velký důraz na zaměstnaneckou politiku. V každé zemi má oddělení HR své postavení a v úzké spolupráci s vrcholovým vedením připravuje a modifikuje tento program podle aktuálních potřeb. Jeho významnou součástí je také vzdělávání, na které klademe velký důraz, a oproti minulým rokům jsme téměř zdvojnásobili rozpočet na školení. Další oblastí, které věnujeme velkou pozornost, je vnitrofiremní kultura a respekt k práci ostatních. To nemůžete popsat žádným obchodním procesem, její zušlechťování začíná u samotného top managementu, jak se oni sami chovají při interních či externích jednáních. Na důkaz, že tuto oblast vnímáme skutečně jako klíčovou, může být třeba proces, jakým vznikly naše "Ness hodnoty". V lednu letošního roku na pravidelném kick-offu, kterého se účastnilo TOP 50 managerů, byl věnován diskuzi na toto téma celý den. Výsledkem toho byla matice, která obsahuje a podrobněji popisuje naše základní hodnoty. Popisujeme je jednoduchými hesly - výjimečnost, týmová práce, partnerství, inovace, a v jejich středu pak duch pocitu oboustranného vítězství a zisku, jak pro nás, tak pro zákazníka. To, co ale považuji za nejdůležitější, je naslouchat svým kolegům a podřízeným.

V oblasti IT se pohybujete už od roku 1986. Působil jste v tomto oboru nejprve jako podnikatel, později jako manažer několika firem, dodavatelů podnikových IT řešení. Pokusil byste se ve zkratce rekapitulovat vývoj podnikové informatiky, jeho hlavní mezníky a současné trendy? Které věci vidíte nyní z pozice manažera globální firmy jinak než před lety?
V roce 1986 jsem začínal na mainframových systémech a řešeních CAD/CAM. V té době se jednalo především o ruční sběr a kompletaci obrovského množství dat. V roce 1989 jsem založil vlastní společnost, která se věnovala implementaci ERP a jiných izolovaných systémů, které měly sloužit především k automatizovanému sběru dat. Po roce 1989 došlo k obrovskému boomu. Příchod jednoduchých stolních počítačů a nástup technologií Microsoftu posunuly celý obor IT rychle vpřed. Po vystřízlivění z počáteční fáze začaly pronikat do IT nové požadavky na bezpečnost a integritu. Na scénu nastoupily nové typy databází jako Oracle nebo Progress. Systémy se sice staly bezpečnější, avšak uživatelsky byly málo uchopitelné. Microsoft a další dodavatelé aplikací v tomto období udělali obrovské množství práce. Někdy v této době nastoupil také internet, což byl jeden z klíčových momentů. Výrazné zvýšení komfortu při ovládání aplikací, používání programátorských nástrojů i celková dostupnost technologií enormě rozšířily množinu jejich uživatelů. To mělo samozřejmě dopad na konkurenci a svět IT se dramaticky dynamizoval. Po tomto období, kdy technologie "dospěly" a data byla dostupná s vyšším uživatelským komfortem, začal výrazně růst význam nadstavbových aplikací, což ve svém důsledku znamenalo otevření IT směrem k trhu. Hovořím o částech, jako je řízení projektů, správa služeb, CRM, SCM, zákaznické systémy, speciální frontendové systémy apod. Všechny tyto systémy bylo nutné zpřístupnit, avšak nástup skutečného e-businessu, kdy po pádu B2C panovaly určité obavy, musel vycházet z nového trendu. Teprve B2B postavený na procesní integraci opravdu přináší přidanou hodnotu, a tento trend vidím jako stále platný i dnes. A jak to vidím jako manažer? Princip mého řízení spočívá v byznysu, kde jsem začínal. Protože mezi mé základní lidské vlastnosti patří emotivnost a soutěživost, musel jsem se také naučit, že občas přichází i prohra, je ve mně více pokory. Ovládání emocí mi dává prostor pro efektivnější rozhodování. To jsou jen některé z oblastí, které dnes vnímám jinak. Před lety jsem si jako jedinou ambici kladl co největší obrat společnosti. Dnes jsem však přesvědčen, že to nejdůležitější je generování peněz, potom musíte zvolit správnou strategii, následně zajistit ziskovost a pak teprve růst obratu. Tehdy jsem si také myslel, že proto abych byl úspěšným manažerem, musím nutně pracovat na Západě. To se mi sice nepodařilo, ale dnes si myslím, že v mnohých oblastech tady v Čechách a na Slovensku pracujeme mnohem kvalitněji, efektivněji a s větším zápalem.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.