- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 7-8/2004
Řízení výroby a logistiky
v Jansen Display
-red-
Společnost Jansen Display je mateřskou firmou nadnárodní skupiny, která kromě České republiky působí v Německu, Maďarsku, Polsku a Slovensku. Výrobní program firmy zahrnuje především různé typy světelné reklamy, zákaznické poutače a plakátové rámy včetně příslušenství. Jansen Display působí na trhu již od roku 1995 a v současné době dodává svoje produkty do více než 16 světových zemí. V loňském roce se firma rozhodla investovat do modernizace informační infrastruktury s cílem zefektivnit vybrané procesy, zejména řízení skladových zásob (klasifikace skladových položek, optimalizace skladových zásob), plánování a řízení výroby (řešení nestandardní výroby, plánování úzkého místa ve výrobě, které tvoří pila) a také logistické operace (proces paletizace a expedice).
Původní stav IT v Jansen Displey připomíná situaci ještě nedávno typickou pro řadu, respektive většinu výrobních podniků. Ve firmě byl totiž nasazen ekonomický systém, který poskytoval podporu vedení účetnictví, zatímco ostatní klíčové procesy výrobního podniku, jako je sklad, vlastní výroba a logistika byly řízeny pomocí excelovských tabulek se všemi z toho plynoucími důsledky. Firmě nejcitelněji chyběla klasifikace skladových položek včetně interního číslování. Skladové položky byly totiž vedeny pod názvy nebo čísly dodavatele. I procesy plánování a řízení výroby včetně rezervace materiálu byly vedeny pomocí excelovské tabulky bez skutečné vazby na sklad a materiálové zajištění. Neexistovaly také kusovníky a technologické postupy. Excel byl základní aplikací i v oblasti řízení logistických operací. Vedeni firmy si uvědomovalo, že popisovaný stav brzdí rozvoj firmy, a proto rozhodlo o nasazení informačního systému s cílem zlepšit konkurenceschopnost podniku především zvýšením efektivity řízení výroby a kvality logistiky. Informační systém měl také zajistit sjednocení roztříštěných agend do jednotného, provázaného informačního systému, vytvořit základ pro zavedení norem ISO a v neposlední řadě poskytnout řešení pro koordinaci a maticový management společnosti působící v pěti státech. Formou výběrového řízení firma nakonec zvolila informační systém Karat, jehož řešení pro plánování a řízení výroby, které ve spolupráci s I.F.T. Progres vyvíjí společnost Nalcom, nejlépe vyhovovalo splnění uvedených cílů.
Implementace systému
Vzhledem k tomu, že v dané situaci výkonnost podniku ovlivňovala především efektivita výroby, bylo v průběhu implementace nového informačního systému řízení výroby předřazeno implementaci řízení financí. Mezi nejzajímavější části implementovaného řešení patří řízení a plánování zakázek (materiálové pokrytí). Díky novému informačnímu systému nyní vznikají výrobní zakázky přímo generováním z prodejních objednávek. Zaplánováním výrobní zakázky pak automaticky vznikají v systému požadavky na materiál a na výrobu polotovarů. Požadavky, které je možné vykrýt skladem, systém vykryje automaticky. Nevykryté požadavky jsou vykrývány z nákupních objednávek (materiál) nebo výrobních příkazů (polotovary).Termín je potvrzován na základě materiálového a kapacitního vykrytí zakázky. Do výroby je tak uvolňována materiálově zcela vykrytá výrobní zakázka.
Kapacitní plánování
Při plánování kapacit je využito plánování do omezených i neomezených kapacit dle charakteru pracoviště. Jednotlivá pracoviště jsou plánována a řízena prostřednictvím plánů pracovišť. Plány pracovišť jsou operativně vytvářeny mistry a předávány do výroby, kde jsou do nich výrobním dělníkem zaznamenány skutečné hodnoty týkající se vyrobeného množství a celkových časů potřebných na zpracování plánu pracoviště. Hotový plán je předán zpět mistrovi ke zpracování v systému.
Řízení a plánování úzkého místa - pila
Pracoviště, na kterém se nachází programovatelná pila Elumatec je plánováno prostřednictvím specifického plánu pracoviště, opět přímo z nového informačního systému. Zaplánováním výrobní zakázky, která technologicky prochází přes pracoviště pily, vzniká v systému Karat zásobník práce tohoto pracoviště a z něho na základě zvolených parametrů (profil, délka profilu, plánovaná kapacita atd.) jsou systémem navrhovány optimální plány pracoviště, které obsahují jednotlivé příkazy pro pilu (profil, délka, počet řezů, délka řezu, úhly řezu atd.). Po zpracování příkazu pilou je zpět předáno potvrzení do systému Karat.
Kompletace zakázek - využití čárového kódu při kompletaci a paletizaci
Významné změny přinesl nový informační systém také do oblasti logistiky. Každý nově zhotovený výrobek je nyní označen čárovým kódem, který obsahuje označení výrobku a číslo výrobní zakázky. Paletizace výrobků probíhá dle paletizačního listu, který obsahuje číslo palety, označení výrobků, jejich počet a uložení na paletě. Každá paleta má v systému přidělené číslo, k němuž se váže paletizační list, a je označena čárovým kódem. Připravená paleta s výrobky je nasnímána čtečkou čárových kódů a následně zkontrolována v systému Karat na paletizační list příslušné palety. Výsledné expediční doklady lze vystavit pouze na zkontrolovanou paletu.
Hodnocení dosažených efektů
Implementací informačního systému došlo ke sjednocení dříve roztříštěných agend. Byly odstraněny pomocné evidence v Excelu a všechna data vznikají v informačním systému. Ten nyní poskytuje odpovědným pracovníkům informace, které předchozí způsob zpracování neposkytoval (zpětné vazby modulů, provázanost mezi moduly). Systém také jednoznačně definuje přístupy k datům a tím i odpovědnosti za spravovaná data. Přínosem pro řízení výroby bylo vytvoření jednotné klasifikace materiálu, výrobků a polotovarů, vytvoření kusovníků a technologických postupů pro standardní výrobu, podle kterých lze plánovat materiál a kapacity. Řízení nestandardní výroby je v systému postaveno formou definice změn na standardních, katalogových výrobcích, a proto není třeba udržovat speciální kusovníky a technologické postupy pro nestandardní výrobu. Systém si také vynutil důslednost při příjmu materiálu, odepisování materiálu a odvádění výrobků. Díky lepšímu přehledu o disponibilních skladových zásobách a rezervacích materiálu umožnil dosáhnout snížení skladových zásob. Přinesl také přehled o kooperacích a požadavcích na kooperace a umožnil nákladové vyhodnocení zakázky již v průběhu realizace zakázky.



Původní stav IT v Jansen Displey připomíná situaci ještě nedávno typickou pro řadu, respektive většinu výrobních podniků. Ve firmě byl totiž nasazen ekonomický systém, který poskytoval podporu vedení účetnictví, zatímco ostatní klíčové procesy výrobního podniku, jako je sklad, vlastní výroba a logistika byly řízeny pomocí excelovských tabulek se všemi z toho plynoucími důsledky. Firmě nejcitelněji chyběla klasifikace skladových položek včetně interního číslování. Skladové položky byly totiž vedeny pod názvy nebo čísly dodavatele. I procesy plánování a řízení výroby včetně rezervace materiálu byly vedeny pomocí excelovské tabulky bez skutečné vazby na sklad a materiálové zajištění. Neexistovaly také kusovníky a technologické postupy. Excel byl základní aplikací i v oblasti řízení logistických operací. Vedeni firmy si uvědomovalo, že popisovaný stav brzdí rozvoj firmy, a proto rozhodlo o nasazení informačního systému s cílem zlepšit konkurenceschopnost podniku především zvýšením efektivity řízení výroby a kvality logistiky. Informační systém měl také zajistit sjednocení roztříštěných agend do jednotného, provázaného informačního systému, vytvořit základ pro zavedení norem ISO a v neposlední řadě poskytnout řešení pro koordinaci a maticový management společnosti působící v pěti státech. Formou výběrového řízení firma nakonec zvolila informační systém Karat, jehož řešení pro plánování a řízení výroby, které ve spolupráci s I.F.T. Progres vyvíjí společnost Nalcom, nejlépe vyhovovalo splnění uvedených cílů.
Základní data projektu
Dodavatel: Nalcom, s.r.o.
Zákazník: Jansen Display, s.r.o.
Charakteristika výroby: sériová výroba s velkým podílem požadavků na nestandardní výrobu a velkou variantností produkce (barva, rozměry, provedení)
Dislokace: Dvě lokality propojené on-line (Praha - vedení, ekonomika, obchod; Teplice - výroba, obchod)
Implementovaný informační systém:
KARAT v. 3.02 (všechny výrobní moduly, deset licencovaných uživatelů)
Databázová platforma: MS-SQL 2000
Dodavatel: Nalcom, s.r.o.
Zákazník: Jansen Display, s.r.o.
Charakteristika výroby: sériová výroba s velkým podílem požadavků na nestandardní výrobu a velkou variantností produkce (barva, rozměry, provedení)
Dislokace: Dvě lokality propojené on-line (Praha - vedení, ekonomika, obchod; Teplice - výroba, obchod)
Implementovaný informační systém:
KARAT v. 3.02 (všechny výrobní moduly, deset licencovaných uživatelů)
Databázová platforma: MS-SQL 2000
Implementace systému
Vzhledem k tomu, že v dané situaci výkonnost podniku ovlivňovala především efektivita výroby, bylo v průběhu implementace nového informačního systému řízení výroby předřazeno implementaci řízení financí. Mezi nejzajímavější části implementovaného řešení patří řízení a plánování zakázek (materiálové pokrytí). Díky novému informačnímu systému nyní vznikají výrobní zakázky přímo generováním z prodejních objednávek. Zaplánováním výrobní zakázky pak automaticky vznikají v systému požadavky na materiál a na výrobu polotovarů. Požadavky, které je možné vykrýt skladem, systém vykryje automaticky. Nevykryté požadavky jsou vykrývány z nákupních objednávek (materiál) nebo výrobních příkazů (polotovary).Termín je potvrzován na základě materiálového a kapacitního vykrytí zakázky. Do výroby je tak uvolňována materiálově zcela vykrytá výrobní zakázka.
"Do informačního systému jsme investovali proto, abychom zvýšili naši konkurenceschopnost společnosti na trhu EU, kde musíme odolávat jak tlaku konkurence operující s levnou pracovní silou, tak kapitálově silným společnostem z EU. Naším cílem bylo zajistit rozvoj společnosti při zachování stejné zaměstnanosti, zvýšení efektivity výroby, profesionalizace naší expedice a logistiky a vytvoření systémových předpokladů pro implementaci norem ISO."
Ing. Petr Rokůsek, spolumajitel společnosti Jansen Display, s.r.o.
Ing. Petr Rokůsek, spolumajitel společnosti Jansen Display, s.r.o.
Kapacitní plánování
Při plánování kapacit je využito plánování do omezených i neomezených kapacit dle charakteru pracoviště. Jednotlivá pracoviště jsou plánována a řízena prostřednictvím plánů pracovišť. Plány pracovišť jsou operativně vytvářeny mistry a předávány do výroby, kde jsou do nich výrobním dělníkem zaznamenány skutečné hodnoty týkající se vyrobeného množství a celkových časů potřebných na zpracování plánu pracoviště. Hotový plán je předán zpět mistrovi ke zpracování v systému.
Řízení a plánování úzkého místa - pila
Pracoviště, na kterém se nachází programovatelná pila Elumatec je plánováno prostřednictvím specifického plánu pracoviště, opět přímo z nového informačního systému. Zaplánováním výrobní zakázky, která technologicky prochází přes pracoviště pily, vzniká v systému Karat zásobník práce tohoto pracoviště a z něho na základě zvolených parametrů (profil, délka profilu, plánovaná kapacita atd.) jsou systémem navrhovány optimální plány pracoviště, které obsahují jednotlivé příkazy pro pilu (profil, délka, počet řezů, délka řezu, úhly řezu atd.). Po zpracování příkazu pilou je zpět předáno potvrzení do systému Karat.
"Trápí nás míra času, kterou musíme věnovat na rozjezd celé implementace a neustálý boj mezi mírou systémových opatření a tlakem na zachování dynamiky v komunikaci."
Ing. Petr Rokůsek
Ing. Petr Rokůsek
Kompletace zakázek - využití čárového kódu při kompletaci a paletizaci
Významné změny přinesl nový informační systém také do oblasti logistiky. Každý nově zhotovený výrobek je nyní označen čárovým kódem, který obsahuje označení výrobku a číslo výrobní zakázky. Paletizace výrobků probíhá dle paletizačního listu, který obsahuje číslo palety, označení výrobků, jejich počet a uložení na paletě. Každá paleta má v systému přidělené číslo, k němuž se váže paletizační list, a je označena čárovým kódem. Připravená paleta s výrobky je nasnímána čtečkou čárových kódů a následně zkontrolována v systému Karat na paletizační list příslušné palety. Výsledné expediční doklady lze vystavit pouze na zkontrolovanou paletu.
"Implementací nového informačního systému jsme dosáhli zajištění plynulosti výrobního toku a nárůstu kapacity sériové výroby o 30 % bez navýšení zaměstnanosti a zachování výrobního parku. Podařilo se nám rozjet řízení úzkých míst a projektový management zakázkové výroby."
Ing. Petr Rokůsek
Ing. Petr Rokůsek
Hodnocení dosažených efektů
Implementací informačního systému došlo ke sjednocení dříve roztříštěných agend. Byly odstraněny pomocné evidence v Excelu a všechna data vznikají v informačním systému. Ten nyní poskytuje odpovědným pracovníkům informace, které předchozí způsob zpracování neposkytoval (zpětné vazby modulů, provázanost mezi moduly). Systém také jednoznačně definuje přístupy k datům a tím i odpovědnosti za spravovaná data. Přínosem pro řízení výroby bylo vytvoření jednotné klasifikace materiálu, výrobků a polotovarů, vytvoření kusovníků a technologických postupů pro standardní výrobu, podle kterých lze plánovat materiál a kapacity. Řízení nestandardní výroby je v systému postaveno formou definice změn na standardních, katalogových výrobcích, a proto není třeba udržovat speciální kusovníky a technologické postupy pro nestandardní výrobu. Systém si také vynutil důslednost při příjmu materiálu, odepisování materiálu a odvádění výrobků. Díky lepšímu přehledu o disponibilních skladových zásobách a rezervacích materiálu umožnil dosáhnout snížení skladových zásob. Přinesl také přehled o kooperacích a požadavcích na kooperace a umožnil nákladové vyhodnocení zakázky již v průběhu realizace zakázky.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |