facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2002

Řešení pro knowledge management

Personal Brain - systém podporující management znalostí

Doc. Ing. Arnošt Katolický, CSc.


Management znalostí (Knowledge Management - KM) zahrnuje rozsáhlou množinu aktivit počínaje tvorbou znalosti a konče jejím sdílením a užitím. Jako každá náročnější intelektuální činnost, tak i KM vyžaduje podporu se strany IS/IT. Oblíbil jsem si takový software, který uživatele nejen podporuje v jeho práci, ale současně ho i inspiruje k modernímu a racionálnímu řešení problémů. Tuto vlastnost získává software díky všestranné, pečlivé a profesionální systémové analýze aplikačních potřeb. K takovým SW produktům počítám především MS Excel (v jeho novějších verzích) a MS Project 2000. Poté, co jsem se seznámil s produktem Personal Brain, zařadil jsem k nim i tento program.


Na stránkách odborných časopisů byla o knowledge managementu napsána v poslední době celá řada velmi podnětných článků. V jejich rámci je zdůrazňován význam systémového přístupu ke KM a potřeby rozlišovat "proces KM" a "systém KM - KM(s)". Nebudu proto nosit dříví do lesa a přejdu rovnou k tématu. Životní cyklus KM je dlouhý a seznam aktivit pestrý. Nároky na SW podporu KM mohou být uspokojeny buď jedním komplexním systémem nebo stavebnicí modulů podporujících tvorbu, skladování, vyhledávání, sdílení a užití jednotlivě. Vstup do problematiky KM je pro každého začátečníka sám o sobě velmi nesnadný. O to složitější je hned na startu projektu KM definovat nároky na softwarovou podporu aktivit, které teprve krok za krokem poznáváme. Tento text si staví za cíl poskytnout nástin výčtu potřeb SW podpory KM a jejich pokrytí na příkladě jednoduchého a finančně dostupného software Personal Brain.

Představme si situaci, kdy máme zabezpečit znalostní podporu rozhodovacího procesu spojeného s řízením projektu inovace. Rozhodování spočívá v operativním řešení kritických situací vznikajících při zajišťování cílů projektu. Potřebujeme mít k dispozici spousty informací charakterizujících cíle projektu, předpokládané podmínky a reálný vývoj podmínek, možnosti mobilizace nových zdrojů, možnosti racionalizace využívání zdrojů, prognózy vývoje rušivých vlivů. Po ruce musíme mít informace o cenách, dodacích podmínkách, přehledy kontaktů atd. Při navrhování řešení budeme potřebovat uplatnit řadu nástrojů, metod a technik, pro které máme k dispozici metodické návody, algoritmy, postupy, tabulky, grafy. O dosavadním průběhu realizace projektu je k dispozici rozsáhlá korespondence a dokumentace v tištěné, psané nebo v elektronické podobě. Všechny uvedené informace jsou uloženy v hlavách lidí a částečně i v souborech s nejrůznějším formátem, na nejrůznějších médiích v různých místech. Tradičně jsou tyto informace navíc uspořádány v rámci jednoho média hierarchicky a není snadné rychle vysledovat jejich relace ani v rámci téhož média natož mezi médii různými. Během posledních let se při řízení rozsáhlejších projektů neobejdeme bez využívání služeb internetu a intranetu, kde nacházíme a kam sami aktivně ukládáme řadu informací, které následně zpětně využíváme při práci.

Asi se mnou budete souhlasit, že z dnešního kybernetického pohledu se zdá až neskutečné, že lidský mozek, lidská paměť a běžné komunikační schopnosti člověka mohou - při dnešní úrovni IT/IS podpory - dokázat integrovat a agregovat všechny ty rozdílné a různě rozptýlené informace a na tomto základě optimalizovat rozhodování o dalším vývoji projektu. Lidský mozek představuje ohromný potenciál schopností asociace, analýzy, kauzálního přístupu a odhadu, prognózy. Na první pohled se zdá málo pravděpodobné, ne-li nemožné, účinně podpořit mozek manažera při rozhodování v náročných situacích? Zamysleme se nad potřebami o možnostmi jejich uspokojení. O jakou podporu by se mělo jednat? Co vlastně potřebujeme? Co by se mělo stát východiskem při formulaci našich potřeb směrem k softwarové podpoře?

Znalostní proces a znalostní model (ZM)
Vzhledem k tomu, že budu používat uvedené pojmy, uvádím stručně jejich pojetí. Pod pojmem znalostní proces mám (v souvislosti s tímto tématem) na mysli soubor aktivit, které směřují k vytvoření znalostního modelu a k jeho využití pro vyřešení definovaného znalostního problému. Znalostním modelem je vícerozměrná síť relevantních vztahů mezi jednotlivými prvky (myšlenkami) - vstupními, generovanými a výstupními - které mohou být v nejrůznějších souvislostech a v nejrůznějším pořadí aktivovány za účelem rozvoje poznání určitých stránek řešené úlohy.

Úkoly pro KM software
Software na podporu KM by měl dokázat zabezpečit nebo podpořit:

. tvorbu jednotného víceúrovňově provázaného modelu vazeb mezi odkazy na všechny základní prvky informací vyskytující se v znalostním procesu,
. překonání překážek daných hierarchicky uspořádanými strukturami prvků s cílem umožnit, aby jakýkoliv prvek modelu mohl být spojen s jiným prvkem,
. překonání překážek daných rozdíly mezi formáty souborů a způsoby jejich uložení využitím jednotného systému odkazů z jediného místa,
. snadnou tvorbu a spojování prvků v modelu znalostí,
. zobrazování a modelování toku myšlenek a toku informací vizualizací vazeb v ZM včetně jejich rekonfigurace kolem zvoleného aktivovaného prvku modelu,
. plnou podporu flexibility zobrazení vztahů při změně jejich vzájemného vztahu v procesu prohlubování poznání,
. připojování doplňkových informací k prvkům (odkazům) s možností prohledávání jejich obsahu,
. snadné aktivování libovolného prvku znalostního modelu (ZM) s automatickým zobrazením přiřazeného obsahu a všech přímých vazeb mezi sousedními prvky modelu,
. rozlišení povahy vztahu mezi spojenými prvky modelu (rodič, potomek, sourozenec),
. snadné zobrazení vzdálených prvků v síti vazeb,
. zjednodušené zobrazení modelu dočasným vypuštěním méně podstatných nebo dočasně nepoužívaných prvků,
. možnost přímého kontaktu na web s použitím přednastavených vyhledávačů,
. zpřístupnění obsahu internetu a intranetu přímo z modelu vazeb,
. možnost využití modelu pro simulaci situací při práci s prvky modelu,
. podporování procesu asociace generováním náhodných situací,
. zajištění vizualizace prvků a vztahů v databázi,
. využívání klíčových slov v rámci poznámek k prvkům ZM s možností jejich využití k prohledávání celého modelu bez ohledu na povahu prvků,
. spouštění aplikací přímo z modelu vazeb aktivováním připojeného odkazu,
. možnost tisku kterékoliv části modelu,
. protokolování sekvence aktivovaných prvků modelu včetně doby trvání práce s nimi.

Pro KM potřebujeme software, který umožňuje především plné soustředění na obsah znalostního procesu, tzn. že je schopen v maximální míře řešit samostatně vše, pro co lze stanovit jednoznačná pravidla.

Personal Brain
Na českém trhu jsem našel produkt, který dává kladnou odpověď na otázku reálnosti splnění výše uvedených požadavků. Jde o produkt s názvem Personal Brain. Tvůrcem a dodavatelem tohoto produktu je firma TheBrain Technologies.

The Brain je dynamický vizuální interface prvků znalostního modelu v podobě www stránek, textových, obrazových aj. souborů z disku, kontaktů z MS Outlook atd., spojených způsobem, který odpovídá toku myšlenek člověka-tvůrce nebo uživatele znalostí.

Personal Brain umožňuje tvorbu modelu znalostí o počtu 32 000 prvků, s možností napojení libovolného prvku modelu (v roli rodiče) na 128 jiných prvků (potomků) umístěných kdekoliv v síti. Na obrazovce počítače lze zobrazit najednou až 72 prvků modelu včetně jejich vazeb.

Mezi hlavní vlastnosti Personal Brain patří:

. schopnost spojovat, uspořádat a sdílet myšlenky ve znalostním modelu,
. neomezená možnost vazeb mezi prvky modelu,
. podpora asociace,
. vizualizace informačního toku.

Personal Brain může sloužit nejen v roli podpůrného nástroje pro KM, ale též jako flexibilnější alternativa klasického Průzkumníka, a navíc se může stát základem pro informační portál.

Potřebujete-li uspořádat na jednom místě všechny své internetové stránky, kontakty, dokumenty, e-maily a soubory bez ohledu na rozdíly ve formátu, a ještě si přejete z téhož místa spouštět i aplikace, můžete zvolit Personal Brain.


www.akamonitor.cz
 
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?

Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.