facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 12/2001

Reorganizace informačního systému v České spořitelně

Česká spořitelna nasazuje systém SAP






Česká spořitelna dokončila první etapu projektu SAP, jednu ze stěžejních částí reorganizace IT. Projekt si se všemi souvisejícími transformačními náklady vyžádá investice v objemu zhruba 300 milionů korun.

Pro banku to znamená, že získává důležitý nástroj vnitřního řízení a komunikace. SAP nyní využívá na 1200 uživatelů. Projekt je svým rozsahem jedním z největších projektů tohoto druhu ve střední a východní Evropě.

Kontext projektu
Po vstupu majoritního vlastníka, rakouské Erste Bank v roce 2000, zahájila Česká spořitelna náročný a ambiciózní transformační program s cílem stát se klientsky orientovanou banku s vysokou úrovní poskytovaných služeb schopnou konkurence i v Evropské unii.

Většina projektů se soustředila na zlepšení interních procesů a na zvýšení výkonnosti, což v konečném důsledku pocítí klienti ve zlepšení obsluhy, zkvalitnění a rozšíření služeb a produktů. Klíčovým nástrojem k dosažení těchto cílů je nasazení nejmodernějších informačních technologií v nejrůznějších oblastech.

Součástí celkové transformace je také reorganizace vnitřního informačního systému a implementace nové infrastruktury včetně aplikačního softwaru, databázového systému a souvisejícího hardwaru. Cílem reorganizace je nahradit původní oddělené aplikace jedním integrovaným prostředím. Vytvoření jednotného prostředí je zároveň v souladu se strategickým záměrem celé finanční skupiny Erste Bank: sjednotit SW platformy v rámci celé finanční skupiny.

Přínosem změn je zlepšení a zjednodušení vnitřních procesů, jednodušší komunikace v rámci finanční skupiny Erste Bank a v neposlední řadě nový systém nabízí potenciál obdobného řešení v rámci finanční skupiny České spořitelny.

Průběh projektu implementace
O implementaci vnitropodnikového systému SAP, pokrývajícího vnitřní administrativní potřeby banky, rozhodla Česká spořitelna v srpnu 2000. Součástí implementace byla také centralizace vybraných podpůrných činností z okresních poboček na centrálu. Přípravné kroky realizovala banka na podzim roku 2000, a vlastní projekt byl zahájen 1. prosince 2000 s cílem zahájit produktivní využívání první fáze k 1. srpnu 2001. Projektový tým tvořili klíčoví zaměstnanci banky spolu s konzultanty společnosti Accenture.

Průběžnou kontrolu kvality implementace, která sestávala z kontroly vedení projektu, kontroly řešení, technické kontroly a kontroly rozvoje, zajišťovala firma SAP ČR.

Dodavatele IT infrastruktury, společnost Compaq, vybrala Česká spořitelna na základě pozitivních zkušeností z předchozích úspěšně realizovaných projektů. Jako SW platforma byly zvoleny produkty firmy Microsoft - základní operační systém Windows 2000 Advanced Server a databázové prostředí SQL 2000.

Testování systému
Vzhledem k jedinečnosti projektu, který je největší tohoto druhu ve střední a východní Evropě, proběhlo na jaře 2001 rozsáhlé testování systému s cílem ověřit jeho chování při předpokládané zátěži. Pro testování zvolil projektový tým nástroje "LoadRunner" a "WinRunner QuickTest for SAP" společnosti Mercury Interactive. Zátěžový test uskutečnil tým složený se zástupců společností Accenture, České spořitelny a KOMIX. Provedení zátěžového testu před ostrým nasazením systému SAP umožnilo České spořitelně odhalení slabých míst v nastavení systémových a hardwarových parametrů systému, databázového serveru, operačních systémů i sítě a optimální vyladění celého systému bez dopadu na uživatele systému.Test zároveň potvrdil správnost zvolené platformy. Tento přístup umožnil České spořitelně efektivnější implementaci systému SAP R/3 a předešel možné počáteční nespokojenosti uživatelů s novým systémem. Po úspěšném ukončení testů Česká spořitelna s definitivní platností zvolila platformu Compaq/Microsoft.

První fáze provozu
Po úspěšné centralizaci činností (týkala se cca 300 zaměstnanců okresních poboček), po zpracování návrhu nových procesů a po implementaci vybraných modulů byla dne 1. srpna 2001 úspěšně zprovozněna první fáze systému SAP, která je nyní plně integrována s ostatními provozními systémy banky. V současné době SAP užívá přibližně 1 200 uživatelů, kteří byly proškoleni projektovým týmem v průběhu dubna - září tohoto roku. Projekt se bude rozvíjet i v další fázi, která je zaměřena na zpracování mezd.

Jaké přínosy projekt přinesl?
Díky novému informačnímu systému dostává Česká spořitelna do ruky důležitý nástroj celopodnikového řízení. Jeho prostřednictvím lze měřit a vyhodnocovat efektivitu jednotlivých útvarů, činností a produktů. Centralizace dat navíc přináší zvýšení rychlosti přístupu k informacím a zvýšení jejich vypovídací schopnosti. V důsledku toho může Česká spořitelna v kratších intervalech reagovat na situaci na trhu.

V oblasti finančního účetnictví, nákupu a řízení lidských zdrojů přináší nový systém řadu okamžitých výhod. Především je to možnost účtovat v reálném čase v celé společnosti do jedné společné hlavní knihy. Racionalizace dosavadních účetních postupů a možnost centralizace účetních a jiných činností nabízí významnou úsporu času a pracovního úsilí.

Díky centralizovanému charakteru systému jsou vnitřní procesy jednotné a navíc existuje základna pro další postupné zlepšování. Nový systém vytvořil předpoklady pro snadnější konsolidaci dat s mateřskou společností Erste Bank, která provozuje rovněž systém SAP.

Jaké jsou plány do budoucna?
Česká spořitelna zahájí k 1. lednu 2002 zpracování mezd v systému SAP. V současné době již banka ve spolupráci se společností Accenture, zahájila ověřovací souběžný provoz. Z pohledu strategických záměrů předpokládá Česká spořitelna využití systému SAP v rámci své finanční skupiny a zároveň provede analýzu pro přípravu využití komponent nové generace produktů firmy SAP (mySAP.com) v rámci celé Finanční skupiny České spořitelny.

Komentáře
Gerhard Knop, Česká spořitelna, a.s., ředitel projektu:
"Projekt můžeme považovat za úspěšně realizovaný zejména díky obrovskému zájmu celého týmu o jeho úspěšnou realizaci. Lze konstatovat, že klíčoví členové týmu věnovali tomuto projektu velký kus svého soukromého života a potvrdili tak beze zbytku svou loajálnost k zaměstnavateli a zájem o úspěch Transformace České spořitelny po vstupu nového vlastníky, Erste Bank. Dalším z rozhodujících ukazatelů byla i silná podpora projektu od vedení banky."

Libuše Růžičková, Česká spořitelna, a.s., vedoucí projektového týmu:
"Projekt SAP byl pro všechny zúčastněné velkou výzvou vzhledem k objemu implementace i vzhledem k časovému harmonogramu. Myšlenkou implementace SAP jsme se zabývali poměrně dlouho. Zvažovali jsme a analyzovali naše možnosti a potřeby, zjišťovali jsme zkušenosti u firem, kde implementace úspěšně proběhla. Privatizace banky byla jedním z rozhodujících momentů. Všichni zúčastnění si uvědomovali dopady stávající roztříštěnosti SW platformy banky na efektivitu našich procesů. Nyní, po úspěšné implementaci a zvládnutí prvních měsíčních účetních závěrek v novém prostředí mohu říci, že jsme implementaci jako projektový tým společně zvládli "bez ztráty kytičky". Pro všechny zúčastněné to byla velká zkušenost. Je ale samozřejmé, že velmi záleží i na faktu, jak samotnou implementaci a nově nastavené procesy, mnohdy velmi odlišné od dosavadních, přijme zbytek banky. Pečlivě sledujeme toto náročné období přechodu. Systém SAP úspěšně běží. Držíme mu všichni palce!"

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.