- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
PříLOHA 12/2002
Praktická realizace bezpapírové komunikace v obchodním styku
Od ERP systémů k elektronické obchodní spolupráci
Miroslav Holub
Po zvládnutí obchodních procesů uvnitř firmy a jejich pokrytí integrovanými ERP systémy stojí většina firem před výzvou optimalizace a automatizace styku se svými obchodními partnery. V současném vysoce konkurenčním prostředí s důrazem na rychlost a efektivitu není možné dále akceptovat klasický způsob objednávání (vzniklý požadavek na objednávku musí projít nejdříve schválením uvnitř podniku: faxem se obešlou potencionální dodavatelé - dodavatelé poptávku zpracují a vytvoří, schválí a odešlou faxem zpět nabídku - zákazník nabídku zanese do systému, vyhodnotí, vybere dodavatele, vytvoří objednávku a faxem ji odešle - dodavatel objednávku faxem zpětně potvrdí). Tento proces může podle velikosti objednávky organizace trvat dny až týdny a zaměstnat řádově až desítky lidí, a generuje tomu odpovídající náklady. Jedinou cestou vedoucí k optimalizaci procesů dodavatelsko odběratelského řetězce je automatizace těchto procesů a spolupráce na úrovni informačních systémů.
Spolupráce uvnitř a mezi podniky
Mezi nejpoužívanější prostředky automatizované komunikace mezi jednotlivými subjekty je B2B komunikace s využitím subsystémů výměny dat. Umožňuje komunikaci buď přímo mezi Dodavatelem a Odběratelem, nebo přes třetí stranu.
Nejrozšířenějším subsystémem je standard EDI. Data aplikačního dokumentu jsou dávkově nebo on-line předávána EDI subsystému, který se dál stará o jejich přenos do EDI subsystému obchodního partnera a odtud dále do ERP, případně dalších systémů.
V současnosti dostává EDI subsystém silnou konkurenci v podobě standardu XML. Dokumenty odesílané v tomto formátu lze využít jak pro komunikaci mezi jednotlivými komponentami IT subsystémů v rámci obchodního subjektu - firmy (ERP/CRM/BW/MobileSales/…), tak pro komunikaci mezi jednotlivými firmami přímo nebo prostřednictvím Marketplace.
Elektronická obchodní spolupráce
Mezi hlavní přednosti řešení založeného na Marketplace patří:
. non-stop provoz zajištěný spolehlivou a na platformě nezávislou infrastrukturou
. snížení nákladů na zaškolení a provoz, včetně možnosti aktualizace vlastních dat přímo obchodními partnery
. obchodní procesy "end-to-end" - automatizace celého přenosu obchodních dokumentů od zákazníka k dodavateli
. ochrana investic umožňující bezproblémovou integraci existujících komponent do nového řešení
. snížené náklady na údržbu a správu celého heterogenního systému


Spolupráce uvnitř a mezi podniky
Mezi nejpoužívanější prostředky automatizované komunikace mezi jednotlivými subjekty je B2B komunikace s využitím subsystémů výměny dat. Umožňuje komunikaci buď přímo mezi Dodavatelem a Odběratelem, nebo přes třetí stranu.
Nejrozšířenějším subsystémem je standard EDI. Data aplikačního dokumentu jsou dávkově nebo on-line předávána EDI subsystému, který se dál stará o jejich přenos do EDI subsystému obchodního partnera a odtud dále do ERP, případně dalších systémů.
V současnosti dostává EDI subsystém silnou konkurenci v podobě standardu XML. Dokumenty odesílané v tomto formátu lze využít jak pro komunikaci mezi jednotlivými komponentami IT subsystémů v rámci obchodního subjektu - firmy (ERP/CRM/BW/MobileSales/…), tak pro komunikaci mezi jednotlivými firmami přímo nebo prostřednictvím Marketplace.
Elektronická obchodní spolupráce
Mezi hlavní přednosti řešení založeného na Marketplace patří:
. non-stop provoz zajištěný spolehlivou a na platformě nezávislou infrastrukturou
. snížení nákladů na zaškolení a provoz, včetně možnosti aktualizace vlastních dat přímo obchodními partnery
. obchodní procesy "end-to-end" - automatizace celého přenosu obchodních dokumentů od zákazníka k dodavateli
. ochrana investic umožňující bezproblémovou integraci existujících komponent do nového řešení
. snížené náklady na údržbu a správu celého heterogenního systému
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |