facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 12/2002

Praktická realizace bezpapírové komunikace v obchodním styku

Od ERP systémů k elektronické obchodní spolupráci

Miroslav Holub


Po zvládnutí obchodních procesů uvnitř firmy a jejich pokrytí integrovanými ERP systémy stojí většina firem před výzvou optimalizace a automatizace styku se svými obchodními partnery. V současném vysoce konkurenčním prostředí s důrazem na rychlost a efektivitu není možné dále akceptovat klasický způsob objednávání (vzniklý požadavek na objednávku musí projít nejdříve schválením uvnitř podniku: faxem se obešlou potencionální dodavatelé - dodavatelé poptávku zpracují a vytvoří, schválí a odešlou faxem zpět nabídku - zákazník nabídku zanese do systému, vyhodnotí, vybere dodavatele, vytvoří objednávku a faxem ji odešle - dodavatel objednávku faxem zpětně potvrdí). Tento proces může podle velikosti objednávky organizace trvat dny až týdny a zaměstnat řádově až desítky lidí, a generuje tomu odpovídající náklady. Jedinou cestou vedoucí k optimalizaci procesů dodavatelsko odběratelského řetězce je automatizace těchto procesů a spolupráce na úrovni informačních systémů.


Spolupráce uvnitř a mezi podniky
Mezi nejpoužívanější prostředky automatizované komunikace mezi jednotlivými subjekty je B2B komunikace s využitím subsystémů výměny dat. Umožňuje komunikaci buď přímo mezi Dodavatelem a Odběratelem, nebo přes třetí stranu.

Nejrozšířenějším subsystémem je standard EDI. Data aplikačního dokumentu jsou dávkově nebo on-line předávána EDI subsystému, který se dál stará o jejich přenos do EDI subsystému obchodního partnera a odtud dále do ERP, případně dalších systémů.

V současnosti dostává EDI subsystém silnou konkurenci v podobě standardu XML. Dokumenty odesílané v tomto formátu lze využít jak pro komunikaci mezi jednotlivými komponentami IT subsystémů v rámci obchodního subjektu - firmy (ERP/CRM/BW/MobileSales/…), tak pro komunikaci mezi jednotlivými firmami přímo nebo prostřednictvím Marketplace.

Elektronická obchodní spolupráce
Mezi hlavní přednosti řešení založeného na Marketplace patří:

. non-stop provoz zajištěný spolehlivou a na platformě nezávislou infrastrukturou

. snížení nákladů na zaškolení a provoz, včetně možnosti aktualizace vlastních dat přímo obchodními partnery

. obchodní procesy "end-to-end" - automatizace celého přenosu obchodních dokumentů od zákazníka k dodavateli

. ochrana investic umožňující bezproblémovou integraci existujících komponent do nového řešení

. snížené náklady na údržbu a správu celého heterogenního systému

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.