PříLOHA 12/2002

Praktická realizace bezpapírové komunikace v obchodním styku

Od ERP systémů k elektronické obchodní spolupráci

Miroslav Holub


Po zvládnutí obchodních procesů uvnitř firmy a jejich pokrytí integrovanými ERP systémy stojí většina firem před výzvou optimalizace a automatizace styku se svými obchodními partnery. V současném vysoce konkurenčním prostředí s důrazem na rychlost a efektivitu není možné dále akceptovat klasický způsob objednávání (vzniklý požadavek na objednávku musí projít nejdříve schválením uvnitř podniku: faxem se obešlou potencionální dodavatelé - dodavatelé poptávku zpracují a vytvoří, schválí a odešlou faxem zpět nabídku - zákazník nabídku zanese do systému, vyhodnotí, vybere dodavatele, vytvoří objednávku a faxem ji odešle - dodavatel objednávku faxem zpětně potvrdí). Tento proces může podle velikosti objednávky organizace trvat dny až týdny a zaměstnat řádově až desítky lidí, a generuje tomu odpovídající náklady. Jedinou cestou vedoucí k optimalizaci procesů dodavatelsko odběratelského řetězce je automatizace těchto procesů a spolupráce na úrovni informačních systémů.


Spolupráce uvnitř a mezi podniky
Mezi nejpoužívanější prostředky automatizované komunikace mezi jednotlivými subjekty je B2B komunikace s využitím subsystémů výměny dat. Umožňuje komunikaci buď přímo mezi Dodavatelem a Odběratelem, nebo přes třetí stranu.

Nejrozšířenějším subsystémem je standard EDI. Data aplikačního dokumentu jsou dávkově nebo on-line předávána EDI subsystému, který se dál stará o jejich přenos do EDI subsystému obchodního partnera a odtud dále do ERP, případně dalších systémů.

V současnosti dostává EDI subsystém silnou konkurenci v podobě standardu XML. Dokumenty odesílané v tomto formátu lze využít jak pro komunikaci mezi jednotlivými komponentami IT subsystémů v rámci obchodního subjektu - firmy (ERP/CRM/BW/MobileSales/…), tak pro komunikaci mezi jednotlivými firmami přímo nebo prostřednictvím Marketplace.

Elektronická obchodní spolupráce
Mezi hlavní přednosti řešení založeného na Marketplace patří:

. non-stop provoz zajištěný spolehlivou a na platformě nezávislou infrastrukturou

. snížení nákladů na zaškolení a provoz, včetně možnosti aktualizace vlastních dat přímo obchodními partnery

. obchodní procesy "end-to-end" - automatizace celého přenosu obchodních dokumentů od zákazníka k dodavateli

. ochrana investic umožňující bezproblémovou integraci existujících komponent do nového řešení

. snížené náklady na údržbu a správu celého heterogenního systému

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.