facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2004

Použití GSM lokalizace v logistice

-red-


Kamionová doprava patří k rostoucím oborům dneška a v mnoha logistických společnostech vzniká potřeba větší optimalizace této přepravy. Důvody jsou mnohé, mezi nejpodstatnější patří časové úspory a snížení servisních nákladů a spotřeby paliv, což vede k celkovému navýšení efektivity podnikání. Chce-li mít logistická firma přesný přehled o tom, kde se její kamiony pohybují, a mít tak možnost předcházet prostojům, případně potřebuje kontrolovat dodržování povinných přestávek a vůbec mít přehled o dodržování cestovního plánu, musí být neustále spojena s každým jednotlivým strojem na cestě. Díky tomu, že dispečer na centrále ví, do jakého počasí se řidič blíží, kde jsou objížďky či nehody a může řidiče včas varovat, dochází ke značným časovým úsporám i snížení rizika. Přitom lze tohoto všeho dosáhnout, aniž by řidič musel například odpovídat rádiem na kontrolní požadavky a byl vyrušován při řízení.





Mezi dnešními systémy sledování polohy jednotlivých vozů z flotily si představujeme hlavně zařízení GPS (global positioning system). Tento systém nabízí poměrně vysokou přesnost (odchylka cca 20-50 metrů), ale zařízení GPS patří k poměrně drahým. Proto si logistické společnosti disponující menší nebo střední flotilou kolem 5-100 vozů nemohou podobné systémy dovolit, protože by se jim počáteční nutná investice vracela v úsporách nepřijatelně dlouhou dobu. Alternativou k GPS technologii je řešení, kde se k určení polohy používá síť GSM, tedy síť mobilních telefonů.

GSM poziciování
Prakticky všechny systémy mobilních sítí včetně systému GSM rozdělují území na buňky obsluhované jednotlivými základnovými stanicemi (BTS). Nejhruběji můžeme polohu mobilního telefonu určit, pokud víme, ke které základnové stanici je připojen. Existuje však i přesnější lokalizační metoda CGI+TA (cell global identity + timing advance). Ta využívá faktu, že základnové stanice vysílají v sektorech (mají podobu kruhové výseče). Pokud víme, se kterou sektorovou anténou mobilní telefon komunikuje, známe zhruba směr, ve kterém se od BTS nachází. Na jednotlivých kanálech sítě GSM se ve vysílání rychle periodicky střídá více telefonů. Elektromagnetické vlny se ovšem šíří konečnou rychlostí a telefony musí vysílat s proměnlivým předstihem, aby jejich vysílání nedorazilo na základnovou stanici pozdě a nekolidovalo s vysíláním dalšího telefonu v řadě. Pro každý mobil v síti GSM se proto průběžně kalibruje hodnota TA (timing advance, časový předstih). Z hodnoty TA a rychlosti šíření radiového signálu můžeme změřit vzdálenost telefonu od základnové stanice s přesností 550 metrů. Pokud tedy známe polohu základnové stanice, směr osy sektoru a vzdálenost mobilu od BTS, pomocí metody CGI+TA určíme jeho podobu. Méně často jsou využívány náročnější metody UL-TOA a E-OTD, které vyžadují speciální aplikaci SIM Toolkit a její podporu ze strany telefonu. Aplikace se dotazuje okolních BTS na jejich polohu a vzdálenost telefonu a získané informace zašle do vyhodnocovacího centra, které mu obratem poskytne informaci o vypočítané poloze. Zjednodušeně si tyto pokročilejší metody lze představit, jako bychom se nacházeli uprostřed "překřížení" dvou či více pásem, kde se podle údajů jednotlivých BTS nacházíme. Přesnost metod UL-TOA a E-OTD kolísá mezi 60 až 200 metry podle hustoty zástavby.

Není to jen pustá teorie?
Technologii GSM poziciování využila například společnost TietoEnator ve svém souboru specializovaného softwaru a hardwaru nazvaném Fleet Steering, jenž byl užit přepravci v Norsku. Tato technologie vznikla kooperací tří společností - TietoEnator vystupovala v pozici integrátora a dodavatele softwarového řešení GSM Tracking, dodavatelem technologií GSM byla společnost Telenor Mobil a v pozici dodavatele map figurovala Transport Telematikk. Výsledkem byly úspory oproti obdobnému řešení využívajícímu zařízení GPS v řádu až desítek procent. Důvod je jednoduchý. Cena modulů GSM je zhruba desetinová oproti modulům GPS, což při desítkách instalací znamená stotisícové, nebo spíše milionové úspory. GPS modul sám o sobě informaci o tom, kde se nachází, nikomu nezašle, to za něj musí učinit další přídavné zařízení. U modulů GSM však má mobilní operátor stále přehled, jaká je jejich poloha, protože se v pravidelných intervalech "ohlašují" síti. Nebyl tedy problém, aby dodavatel vytvořil řešení přístupné přes klasické webové rozhraní, které zobrazuje jednotlivé vozy flotily pohybující se na mapě. Symboly jednotlivých vozů jsou přitom unikátní, jelikož v rámci GSM sítě lze snadno identifikovat jednotlivá zařízení. Bohužel i u Fleet Steering zůstává stále poměrně drahá položka - mapy. Tomu se ale nelze vyhnout u žádného obdobného způsobu sledování polohy.

GSM tracking v našich podmínkách?
Použití podobné technologie má jasné výhody, lze díky ní značně zefektivnit přepravu, mít přehled o vozech, jejich poloze, absolvovaných cestách a přitom může na vozidla dohlížet méně osob na dispečinku. S jistou dávkou nadsázky lze podobné zařízení považovat i za bezpečnostní prvek - v případě, že vůz podezřele změní směr či zastaví v nepříslušejícím místě, je možno rychle ověřit, co se s vozem děje. To všechno jsou přednosti, které se stávají pro provozovatele menších a středních flotil kriticky důležitými.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.