- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
PříLOHA 5/2001
Řekne-li se mobilní internet, vybaví se většinou WAP, tedy technologie, která zatím nedokázala splnit naděje do ní vkládané. Dokonce by bylo možné říci, že dnešní zklamání je téměř tak velké jako očekávání, která s ní byla před zhruba dvěma lety spojována. Neúspěch WAP ovšem neznamená neúspěch mobilního internetu. Ten přijde s další generací technologií, ale především s novými obchodními modely.
Základní poučení z dosavadních nasazení WAP jsou totiž dvě. Za prvé: nasazení nové technologie ještě samo o sobě nepřináší obchodní úspěch. Za druhé: sebesilnější marketingová kampaň nepřesvědčí zákazníky, aby technologii používali (a platili za ni), jestliže pro ni neexistuje praktické využití.
Způsob, jakým je WAP dosud převážně nabízen, skutečně nasvědčuje tomu, že je to jen technologie pro technologii. Přípravy na jeho nasazení probíhaly v atmosféře všeobecného nadšení a přesvědčení o tom, že vše mobilní je automaticky předurčeno k úspěchu. Míra oblíbenosti SMS dosahovala stále nových rekordů a mnoho analytiků z toho usoudilo, že podobně úspěšná bude každá další mobilní technologie. V tomto kontextu bylo nabíledni, že právě internet měl být zpřístupněn jako první. Počet majitelů mobilů rychle rostl. A co je jednoduššího, než připojit je všechny k síti sítí. Krásná myšlenka, ale…
Jde především o obsah
V tomto nadšení prakticky zanikla skutečnost, že to podstatné, co podněcuje strmý růst obliby SMS, je to, co je "uvnitř". Tedy vlastní obsah. Lidé neposílají "esemesky" kvůli specifickým vlastnostem technologie, ale prostě proto, že chtějí něco sdělit. Statistiky ukazují, že zhruba 80 procent zasílaných zpráv tvoří soukromá korespondence. Zbytek sestává z různých upozornění, vtipů, zpravodajství apod.
Co by ale mělo být obsahem internetu přístupného prostřednictvím WAP? Jak přimět zákazníka zvyklého přistupovat k internetu prostřednictvím osobního počítače, aby platil desetkrát víc za internet s velmi omezenou grafikou na displeji o třech řádcích?
Když se podíváme na aplikace, jejichž uvedení neskončilo úplným propadákem (například přístup k e-mailové schránce, jízdní řády, zpravodajství, kurzy měn) vidíme, že se jedná o služby, které lze dodat i bez WAPu.
Základní otázka do budoucna už nezní "jaké technologie", ale "jaký obsah". Do určité míry lze tuto situaci přirovnat k době začátků televize. Lidé se dívali na černobílé obrazovky a říkali si, není to špatné, ale přece jenom, proti kinu to není úplně ono… A skutečně: dnes nikdo nepochybuje o tom, že hlavní síla televize spočívá v tom, že může nabídnout to, co v kině neuvidíte - od přímých přenosů sportovních utkání přes hudební pořady až po aktuální zpravodajství a specifické typy zábavných pořadů.
Základním krokem je tedy nalezení správného obsahu. To je úkol pro mobilní operátory, ale i pro dodavatele obsahu, kteří s nimi vytvářejí aliance. Těmito dodavateli obsahu mohou být banky, provozovatelé internetových portálů, nejrůznější obchodní organizace či třeba mediální a zábavní společnosti.
Nečekat na další generaci
S definicí nových obchodních modelů a poskytováním nových služeb přitom není možné čekat na zavedení pokročilejších technologií umožňujících podstatně rychlejší přenos dat (hlavně GPRS a UMTS).
Je důležité vytvářet trh a získat kritický podíl na něm ještě před zavedením těchto technologií. Jen tak budou operátoři moci dosáhnout rozumné návratnosti svých investic. Do značné míry je to otázka využití potenciálu těch technologií, které již jsou k dispozici, zejména SMS a popř. technologie USSD.
Ty dokáží nabídnout služby již dnes, a to majitelům všech typů aparátů, čímž se otevře daleko lepší perspektiva získání kritické masy zákazníků. Navíc lze očekávat, že tyto technologie budou představovat významný doplňkový kanál i v prvních fázích provozu další generace mobilní telefonie.
Tohle si většina operátorů uvědomuje. Rýsují se již také základní oblasti, na které se nové služby zaměří. Zcela jistě to budou služby založené na určení polohy zákazníka. To může vypadat třeba tak, že zákazník odešle SMS s dotazem na restaurace v okolí, poskytovatel služby lokalizuje jeho polohu a na základě toho obdrží zákazník zprávu se seznamem a stručným popisem některých restaurací.
Po zavedení GPRS a nových chytrých telefonů s velkým displejem, kapacitou pro velké datové přenosy bude možné, aby se zákazník podíval na interiér vybrané restaurace a získal podrobnější informace.
Jiný uživatel může sedět doma v křesle a na začátku sportovního přenosu vsadit na výsledek. Pak je tu samozřejmě celá plejáda příležitostí souvisejících s obchodem a bankovnictvím. A v neposlední řadě práce: rychlý (a zabezpečený) přístup k řízení skladových zásob, seznamům zákazníků a dalším firemním datům.
Základní poučení z WAP
To vše bude v plné míře realizovatelné možná až v sítích třetí generace, které budou schopné přenášet data rychlostí až 2 Mbit/ za sekundu. To umožní připojit se k sítím skutečně on line, realizovat živé videopřenosy nebo třeba posílat "multimediální zprávy", tedy jakési nástupce SMS se zvukem a animovanou grafikou.
Realistické odhady hovoří o tom, že v roce 2005 bude přenos hlasu pouze doplňkovou službou. To hlavní budou datové přenosy, z nichž více než polovina bude připadat na mobilní internet. Je ale jisté, že má-li být tato nová telekomunikační generace úspěšná, musí být založena na nových typech služeb.
Bez toho nemá nasazování dokonalejších komunikačních prostředků smysl. To je základní poučení, které nám přineslo dosavadní fungování WAP.
Autor pracuje ve společnosti Logica jako konzultant zaměřený na oblast mobilního internetu.
Poučení z WAP a perspektivy mobilního internetu
Jiří Vítek [ vitekj (zavináč) logica (tečka) com ]


Řekne-li se mobilní internet, vybaví se většinou WAP, tedy technologie, která zatím nedokázala splnit naděje do ní vkládané. Dokonce by bylo možné říci, že dnešní zklamání je téměř tak velké jako očekávání, která s ní byla před zhruba dvěma lety spojována. Neúspěch WAP ovšem neznamená neúspěch mobilního internetu. Ten přijde s další generací technologií, ale především s novými obchodními modely.
Základní poučení z dosavadních nasazení WAP jsou totiž dvě. Za prvé: nasazení nové technologie ještě samo o sobě nepřináší obchodní úspěch. Za druhé: sebesilnější marketingová kampaň nepřesvědčí zákazníky, aby technologii používali (a platili za ni), jestliže pro ni neexistuje praktické využití.
Způsob, jakým je WAP dosud převážně nabízen, skutečně nasvědčuje tomu, že je to jen technologie pro technologii. Přípravy na jeho nasazení probíhaly v atmosféře všeobecného nadšení a přesvědčení o tom, že vše mobilní je automaticky předurčeno k úspěchu. Míra oblíbenosti SMS dosahovala stále nových rekordů a mnoho analytiků z toho usoudilo, že podobně úspěšná bude každá další mobilní technologie. V tomto kontextu bylo nabíledni, že právě internet měl být zpřístupněn jako první. Počet majitelů mobilů rychle rostl. A co je jednoduššího, než připojit je všechny k síti sítí. Krásná myšlenka, ale…
Jde především o obsah
V tomto nadšení prakticky zanikla skutečnost, že to podstatné, co podněcuje strmý růst obliby SMS, je to, co je "uvnitř". Tedy vlastní obsah. Lidé neposílají "esemesky" kvůli specifickým vlastnostem technologie, ale prostě proto, že chtějí něco sdělit. Statistiky ukazují, že zhruba 80 procent zasílaných zpráv tvoří soukromá korespondence. Zbytek sestává z různých upozornění, vtipů, zpravodajství apod.
Co by ale mělo být obsahem internetu přístupného prostřednictvím WAP? Jak přimět zákazníka zvyklého přistupovat k internetu prostřednictvím osobního počítače, aby platil desetkrát víc za internet s velmi omezenou grafikou na displeji o třech řádcích?
Když se podíváme na aplikace, jejichž uvedení neskončilo úplným propadákem (například přístup k e-mailové schránce, jízdní řády, zpravodajství, kurzy měn) vidíme, že se jedná o služby, které lze dodat i bez WAPu.
Základní otázka do budoucna už nezní "jaké technologie", ale "jaký obsah". Do určité míry lze tuto situaci přirovnat k době začátků televize. Lidé se dívali na černobílé obrazovky a říkali si, není to špatné, ale přece jenom, proti kinu to není úplně ono… A skutečně: dnes nikdo nepochybuje o tom, že hlavní síla televize spočívá v tom, že může nabídnout to, co v kině neuvidíte - od přímých přenosů sportovních utkání přes hudební pořady až po aktuální zpravodajství a specifické typy zábavných pořadů.
Základním krokem je tedy nalezení správného obsahu. To je úkol pro mobilní operátory, ale i pro dodavatele obsahu, kteří s nimi vytvářejí aliance. Těmito dodavateli obsahu mohou být banky, provozovatelé internetových portálů, nejrůznější obchodní organizace či třeba mediální a zábavní společnosti.
Nečekat na další generaci
S definicí nových obchodních modelů a poskytováním nových služeb přitom není možné čekat na zavedení pokročilejších technologií umožňujících podstatně rychlejší přenos dat (hlavně GPRS a UMTS).
Je důležité vytvářet trh a získat kritický podíl na něm ještě před zavedením těchto technologií. Jen tak budou operátoři moci dosáhnout rozumné návratnosti svých investic. Do značné míry je to otázka využití potenciálu těch technologií, které již jsou k dispozici, zejména SMS a popř. technologie USSD.
Ty dokáží nabídnout služby již dnes, a to majitelům všech typů aparátů, čímž se otevře daleko lepší perspektiva získání kritické masy zákazníků. Navíc lze očekávat, že tyto technologie budou představovat významný doplňkový kanál i v prvních fázích provozu další generace mobilní telefonie.
Tohle si většina operátorů uvědomuje. Rýsují se již také základní oblasti, na které se nové služby zaměří. Zcela jistě to budou služby založené na určení polohy zákazníka. To může vypadat třeba tak, že zákazník odešle SMS s dotazem na restaurace v okolí, poskytovatel služby lokalizuje jeho polohu a na základě toho obdrží zákazník zprávu se seznamem a stručným popisem některých restaurací.
Po zavedení GPRS a nových chytrých telefonů s velkým displejem, kapacitou pro velké datové přenosy bude možné, aby se zákazník podíval na interiér vybrané restaurace a získal podrobnější informace.
Jiný uživatel může sedět doma v křesle a na začátku sportovního přenosu vsadit na výsledek. Pak je tu samozřejmě celá plejáda příležitostí souvisejících s obchodem a bankovnictvím. A v neposlední řadě práce: rychlý (a zabezpečený) přístup k řízení skladových zásob, seznamům zákazníků a dalším firemním datům.
Základní poučení z WAP
To vše bude v plné míře realizovatelné možná až v sítích třetí generace, které budou schopné přenášet data rychlostí až 2 Mbit/ za sekundu. To umožní připojit se k sítím skutečně on line, realizovat živé videopřenosy nebo třeba posílat "multimediální zprávy", tedy jakési nástupce SMS se zvukem a animovanou grafikou.
Realistické odhady hovoří o tom, že v roce 2005 bude přenos hlasu pouze doplňkovou službou. To hlavní budou datové přenosy, z nichž více než polovina bude připadat na mobilní internet. Je ale jisté, že má-li být tato nová telekomunikační generace úspěšná, musí být založena na nových typech služeb.
Bez toho nemá nasazování dokonalejších komunikačních prostředků smysl. To je základní poučení, které nám přineslo dosavadní fungování WAP.
Autor pracuje ve společnosti Logica jako konzultant zaměřený na oblast mobilního internetu.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |