- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Pokročilé plánování výroby řeší v Bonatransu s podporou IFS Aplikací


Společnost IFS vstoupila na český trh IT v roce 2000. Za krátkou dobu jejího působení se jí podařilo získat několik zajímavých projektů, mezi než patří i projekt implementace IFS Aplikací v akciové společnosti Bonatrans. Ta vznikla v roce 1999 odčleněním závodu Železniční dvojkolí od Bohumín a dnes se řadí mezi přední světové výrobce železničních dvojkolí a jejich dílů. Management firmy Bonatrans si uvědomuje, že jednou z podmínek zachování si vedoucího postavení v Evropě a konkurenceschopnosti je i kvalitní zpracování informací. Proto se rozhodl investovat do modernizace podnikového informačního systému, jehož základem se mají stát právě IFS Aplikace.
Hlavní důraz při výběru konkrétního řešení a jednou z priorit pro implementaci byla možnost postupného pokrývání nejdůležitějších firemních procesů, mezi které ve společnostech jako je Bonatrans patří především oblast výroby. Mít přehled o stavu obchodních a výrobních zakázek, umět plánovat výrobní zdroje, to jsou bezesporu jedny ze základních požadavků, které ovlivňují úspěšnost výrobní společnosti.
|
První etapa implementace - výroba a logistika
Projekt implementace, kterou zastřešuje společnost ALTEC, je postaven na komponentovém řešení IFS Aplikací a byl rozdělen do třech základních etap. Během první etapy dochází k pokrytí výrobních a přímo navazujících logistických procesů nákupu, expedice a fakturace, včetně podpory pokročilého plánování výroby CBS (Constraint Based Scheduling). Tyto procesy jsou aplikačně pokrývány vybranými moduly IFS Aplikací s vazbou na stávající řešení pro oblast financí.
Automatizovaný sběr dat z výroby
Pro efektivní využívání výrobních a logistických modulů je jednou z důležitých podmínek včasnost a správnost vstupních dat a jejich rychlé a kvalitní vyhodnocování. Proto je v této etapě věnována zvýšená pozornost právě sběru dat přímo z výroby. Pro zajištění tohoto úkolu bylo rozhodnuto využít technologie čárových kódů. V průběhu výroby se všechny výrobky označují etiketami s čárovým kódem, což umožňuje přesnou evidenci každé zakázky a každého výrobku. Za tímto účelem byly vytvořeny aplikace a komunikační rozhraní na zařízení pro sběr čárových kódů, která komunikují přímo s IFS Aplikacemi a podávají informace o stavu výrobku. Tím se vytvářejí předpoklady pro vyhodnocování informací o stavu zakázek, vytížení strojů a zaměstnanců.
|
Další etapy rozvoje IS - optimalizace, reporting a údržba
Druhá etapa má za cíl optimalizaci implementací pokrytých procesů a optimalizaci vypovídací schopnosti celého řešení především v oblasti nastavení reportovacích a analytických nástrojů.
Ve třetí etapě bude řešena otázka údržby, a to jak interní, tak externí. Interní údržba bude mít za cíl optimalizovat nákladovost údržby a zajistit promítnutí stavu strojních zařízení do plánovacích procesů výroby. Externí údržba bude zaměřena na zkvalitnění poskytování servisu zákazníkům, a v důsledku toho zkvalitnění jim poskytovaných služeb.
Dvakrát měř, jednou řež
Jaké jsou prozatímní zkušenosti z právě probíhající implementace? Oběma stranám, tzn. jak zákazníkovi, tak implementační firmě, byla od prvopočátku zřejmá náročnost celého projektu. Proto byl velký důraz kladen na první fázi, která zahrnovala zpracování "projektu implementace" a ve které byly detailně popsány jednotlivé procesy a návaznosti mezi nimi.
Zároveň s popisem procesů byly definovány i možnosti standardních modulů a nároky na customizace, tj. požadavky na zákaznické úpravy, vytvoření datových můstků na stávající aplikace a jejich rozsah. Vymezení rozsahu těchto prací je velmi důležité, neboť umožňuje stanovit poměrně přesný harmonogram aktivit a činností, včetně jejich náplně a tím měřitelnosti postupu implementace.
Nedílnou součástí byla dále definice slabých míst celého projektu. Stanovení slabých míst není pouze otázka produktu a jeho funkcionality. Jedná se především o predikci rizik spojených s věcným a časovým plněním harmonogramu, které často zasahují do personálních otázek obsazení jednotlivých postů klíčových a koncových uživatelů.
Závěrem
Vzhledem k tomu, že doposud probíhá implementace nového řešení, bylo by předčasné a víceméně spekulativní hodnotit jeho přínosy. Proto plánujeme, že se do Bohumína za čas opět vrátíme, abychom s managementem firmy Bonatrans zhodnotili výsledky zatím slibně rozběhnuté implementace a zeptali se na její konkrétní ekonomické přínosy.
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce