facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 4/2003

Podpora prodeje pojistných produktů

Lukáš Zrzavý





Informační technologie nacházejí stále větší uplatnění v nejrůznějších odvětvích podnikání. Výjimkou není ani pojišťovnictví, kde se využívání informačních systémů stává doslova nezbytností. Avšak i v tomto segmentu přetrvává stále velká absence řešení, která by byla výrazněji orientována na přímou podporu prodeje pojistných produktů v prostředí zákazníka a zefektivňovala by obchodní aktivity pojistných makléřů. Současný stav je takový, že mnoho pojišťoven má implementovaný informační systém, ke kterému je možné přistupovat pouze lokálně. To může být nevýhodné zejména pro pojistné makléře nebo obchodníky, kteří uzavírají pojistné kontrakty mimo svou společnost, a jsou zvyklí používat pro svou práci informační systém. Nepřístupnost k informačním systémům z vnějšího okolí komplikuje jejich obchodní činnost. Problémy spočívají především ve zdlouhavých administrativních úkonech v průběhu samotného uzavírání smlouvy. Zpravidla se jedná o ruční vyplňování osobních dat klienta, a to i v případě, že s ním byla nějaká smlouva v minulosti uzavřena, nebo o manuální výpočet pojistných částek a jejich rozepisování do splátkových kalendářů. V neposlední řadě bývá nezbytné zpětně vložit všechny zapsané údaje do produkčního systému pojišťovny. Efektivita práce makléře sepisujícího pojistný kontrakt ručně je tedy několikanásobně menší, než když jej uzavírá přímo pomocí informačního systému.

Nevýhody nepřímého využití informačního systému při uzavírání pojistných smluv u klienta jsou následující:

. nízká efektivnost práce při ručním sepisování smluv,
. zvýšená pravděpodobnost výskytu chyb při výpočtu pojistné částky,
. nutnost zpětného zadávání již uzavřených pojistných smluv do produkčních systémů,
. slabá úroveň přístupu k některým podpůrným nástrojům, například aktuální sazebníky, parametry,
. Nemožnost využívat databázi klientů a smluv při obchodních jednáních.

Informační systém "Prodej pojistných produktů"

Společnost Unicorn Systems nabízí řešení, které umožňuje modelovat pojištění, zakládat pojistné smlouvy a udržovat databázi klientů. Předností tohoto informačního systému je technologická nenáročnost - jednoduchá instalace pouze z jedné diskety a možnost chodu systému na notebooku pojistného makléře. Makléř tak může uzavírat pojistné kontrakty přímo v prostředí zákazníka. Vlastnímu založení pojistné smlouvy předchází tzv. modelace pojištění. Modelace spočívá v popisu předmětu pojištění, ve výpočtu pojistné částky s ohledem na aktuální sazebník a v případném rozplánování této částky do splátkového kalendáře. Smyslem modelace je flexibilně reagovat na přímé požadavky klienta a nalézt pro něj optimální řešení při sjednávání pojištění. Pojistná smlouva je zakončena vytištěním návrhu.

Smlouvy uložené v databázi mohou být odeslány do produkčního systému pojišťovny prostřednictvím centrálního komunikačního modulu, který je součástí řešení. K tomuto modulu se uživatel připojuje jen při odesílání smluv či aktualizaci verze systému. Modul přijímá data pomocí HTTP protokolu nebo pomocí e-mailové zprávy. Aplikace řeší také situaci, kdy se uživatel nemůže z různých důvodů k centrálnímu modulu připojit . V takovém případě je možné data exportovat do samostatného souboru a uložit na disketu.

Systém umožňuje tzv. automatickou aktualizaci. To znamená, že po vydání nové verze systému je tato verze stažena ze serveru a bezobslužně nainstalována. Důvodem k aktualizaci systému mohou být např. úpravy sazebníků či změny parametrů u pojistných produktů.

Pozn. red.: Autor článku, Lukáš Zrzavý, působí jako ředitel společnosti Unicorn Systems.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.