facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2004

Plánování a optimalizace dopravy

Viktor Fraško


Logistika je disciplína, která představuje poměrně novou metodologii podnikové organizace. Každá společnost v dnešní době hledá prostředky k vyššímu zhodnocení kapitálu a při tomto hledání postupně odhaluje další nové racionalizační efekty, a to nejen v oblasti výroby a organizace, ale především také v oblasti dopravy. Dopravní a přepravní systémy hrají v logistice velmi podstatnou roli. Jedním z jejich hlavních úkolů je řízení procesů toku zboží od dodavatele ke konečnému spotřebiteli. Není to však jen přesun zboží z místa A do místa B, ale především jde o vytvoření celkového konceptu řízení a vytváření logistických řetězců.


Pokud se podíváme do nedaleké minulosti, nelze si nepovšimnout, jak hluboce v posledních desetiletích zasáhla do našich životů automatizace a nástup počítačové techniky. A především v obchodním styku dnes již těžko budeme hledat obor či odvětví, ve kterém by více či méně nehrála výpočetní technika určitou roli. A nejinak je tomu i na poli dopravní logistiky, která zvláště v posledních letech zažila velký boom. V dnešní době si již asi těžko dokážeme představit efektivní způsob plánování a optimalizace dopravy jinak než pomocí počítačové podpory a speciálních programů. Zvláště pro společnosti, které disponují rozsáhlým a rozmanitým vozovým parkem, je správa a efektivní využití vozidel v jejich každodenní činnosti stále nelehkým úkolem. V dnešní silné konkurenci jsou společnosti stále nuceny hledat efektivní a účinná řešení pro zefektivnění a zlepšení služeb zákazníkům a přitom minimalizovat náklady s tím spojené. I když se na první pohled může zdát, že zvyšování standardu služeb musí jednoznačně vést ke zvyšování nákladů firem na tyto činnosti, nemusí tomu být pravidlem. Jelikož logistika jako taková v sobě zahrnuje obrovské spektrum činností a procesů, rád bych se nyní zaměřil na jednu problematiku, která zvláště v posledních letech nabývá na významu a vážnosti u mnoha společností - a tím je optimalizace a řízené plánování dopravy. Jednou z možností, jak řešit věčné a všudypřítomné otázky typu "jak poskytnout zákazníkovi ještě lepší službu za ještě méně vynaložených prostředků ", je optimalizace logistických procesů pomocí softwarových aplikací.

Obr. 1: Počítačová simulace optimálního počtu a umístění expedičních center včetně přerozdělení odběratelů mezi nimi:


a) stav před optimalizací b) stav po optimalizaci


Hlavní možné přínosy zavedení informačního systému pro plánování a optimalizaci dopravy lze definovat v několika bodech:
· úspora nákladů v distribučním procesu,
· transparentnost nákladů na dopravu,
· zkvalitnění úrovně distribučních služeb zákazníkům,
· doručení zboží "on time" aj.,
· zefektivnění práce plánovacích dispečerů,
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů,
· zkvalitnění rozhodovacích procesů v oblasti logistiky,
· simulace budoucích stavů "what if".


Obr. 2: Propojení vozidel s dispečerským pracovištěm pomocí satelitního spojení


Je však třeba upozornit, že i sebedokonalejší nástroj nikdy nenahradí lidskou práci, zvláště v konečných rozhodovacích procesech. Systémy pro plánování dopravy je třeba chápat jako podpůrný nástroj pro plánování distribučních procesů společnosti a jistou zárukou optimalizace nákladů na dopravu. Tyto optimalizační programy jsou schopny pomocí algoritmů a výpočtů poskytnout nejrůznějších kombinace a simulace možných řešení a poskytnout představu o jejich ideálním řešení. Výsledky těchto simulací mohou následně vést ke změnám řízení v oblasti výrobních procesů, dodavatelských vazeb, skladovacích kapacit společnosti apod.

Plánování distribuce
Pokud společnost produkující zboží disponuje vlastním vozovým parkem, musí pro své výrobky nalézt odbyt u koncových zákazníků, je třeba optimalizovat též procesy a vzájemné vazby mezi výrobním závodem, sklady, mezisklady a koncovým zákazníkem. Tuto distribuční část lze rozdělit do dvou fází:
· Strategické plánování - řeší strategicko-taktické otázky a je reakcí na situaci na trhu. Rozhodnutí se týkají zejména optimálního počtu a umístění distribučních center / výrobních závodů, kalkulace optimálního přiřazení odběratelů distribučním centrům, předpokládaného dalšího vývoje společnosti, optimalizace vozového parku.
· Operativní plánování - řeší každodenní otázky distribuce a operativně na ně reaguje.

Co přináší kvalitní softwarové řešení plánování a optimalizace dopravy?
· snížení nákladů na dopravu a jednoznačné vyčíslení návratnosti investice
· u současných uživatelů dosahují úspory nákladů v dopravě 15-30 %
· vyšší transparentnost nákladů na dopravu
· zkvalitnění distribučních služeb zákazníkům
· možnost realizace dodávek "on time" atd.
· zefektivnění a profesionalizaci práce plánovacích dispečerů
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů
· optimalizaci vozového parku
· možnost simulace budoucích stavů "what if"


Pomocí moderních softwarových aplikací dnes máme jedinečnou možnost simulace různých případů distribuce zvláště ve strategické oblasti a jejich vyhodnocení ještě v okamžiku, než nastanou. Můžeme například analyzovat a modelovat komplexní dopad na připravované zrušení části distribučních skladů, jaké je optimální rozložení a kapacita vozidel apod. Vstupními údaji těchto simulací bývají zpravidla data o odběratelích, objednávkách, vozidlech, personálu, popř. dalších restrikcích. Pokud si uvědomíme, že náklady na dopravu se v jednotlivých společnostech pohybují v průměru okolo 3-6 % obratu společnosti, tak znalost celkového dopadu zásadních změn v distribuci zákazníka je jistě nezajímavým a často hlavním faktorem pro případné rozhodování.

On-line sledování vozidel
Zajímavým a v posledních letech velmi žádaným řešením se stalo satelitní sledování pohybu a vyhodnocování jízd vozidel. Dispečerské pracoviště umožňuje díky napojení sledovacího systému na plánovací systém kompletní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu, a to zejména:
· plánování optimálních tras,
· sledování pozice a pohybu vozidel na trase,
· vyhodnocování odchylek tras skutečných od tras naplánovaných,
· rekonstrukci a vyhodnocování skutečně najeté trasy,
· stanovení optimálních a výpočet skutečných nákladů na provoz vozidel,
· plánování a evidenci provozu jednotlivých vozidel,
· srovnávací a odchylkové analýzy pro vyhodnocení plánovaných/skutečných hodnot.

Provoz a využívání systému pro sledování vozidel umožňují dvě technologie - navigační a komunikační systém. Řešení pro sledování vozidel se skládá ze softwarového vybavení a z mobilních jednotek. Při výjezdu vozidla z depa na naplánovanou trasu dostává sledovací systém informaci o startu trasy. Impulzem pro zahájení sledování je například zapnutí zapalování ve sledovaném vozidle. Mobilní jednotka zasílá pomocí GSM modulu do centrály sledovacího systému informace o vozidle na trase, kterými jsou poloha, čas a stav externích senzorů.

Příklady nástrojů pro řešení dopravní logistiky
Plantour Logistik - řešení pro efektivní plánování a realizaci distribučních procesů firmy, které jsou součástí strategického nebo operativního plánování tras. Jde o univerzální aplikaci, kterou je možné flexibilně přizpůsobit firmě a interním procesům.
Standort Logistik - strategicko-taktický nástroj, který umožňuje optimalizovat rozmístění a počet distribučních center nebo skladů. Je ideálním pomocníkem při fúzování, nebo naopak dělení společností, při rozhodování o výstavbě nebo rušení závodů.
Carmanager Logistik - specializovaný informační systém pro řízení a správu vozového parku. Jeho integrované funkce analýzy služeb a nákladů vám umožní zhodnotit všechny zdroje zapojené ve vozovém parku. Systém plně podporuje použití GPS - systému satelitního sledování vozidel.
Trackmanager - řešení pro satelitní sledování a vyhodnocování vozidel. Díky napojení na plánovací systém umožňuje komplexní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu.
@TIME - strategický a plánovací nástroj zahrnující různé aspekty řízení činnosti obchodních zástupců. Přehled plánovaných návštěv společně s rozpisem tras se stává hlavním nástrojem řízení obchodních cest v každé firmě.


Informace o vozidle je ve sledovacím systému možno vyhodnocovat v průběhu trasy nebo po jejím skončení. Poloha vozidla na trase je zaznamenávána a předávána systému v pravidelných časových intervalech. Díky technologii permanentního připojení k internetu, GPRS, je možno využít stálého připojení mobilní jednotky k centrále sledovacího systému. Výhodou datových služeb GPRS jsou nízké komunikační náklady spojené se sledováním vozidla. K mobilní jednotce je možno připojit řadu analogových a digitálních vstupů, které umožňují získat přesné informace o stavu vozidla během trasy. Jednotku je možno využít například pro sledování a informací externích senzorů, kterými jsou informace o spotřebě paliva, uzavření nákladního prostoru a dalších telematických informací. Popisované telematické řešení zajistí jak on-line/off-line sledování vozidel, tak i jejich optimální naplánování před výjezdem na trasu. Toto řešení umožňuje sledování vozidel, srovnání a analýzy naplánovaných a skutečných hodnot. Významným přínosem řešení je rovněž zkvalitnění služeb poskytovaných zákazníkům. Například doba závozu odběratelů je zohledněna při sestavování optimálního plánu tras, dispečer je díky sledovacímu systému informován o aktuálním stavu zásilky a může tak operativně předejít možným komplikacím.

Autor článku, Viktor Fraško, působí jako obchodní manažer společnosti Adastra Logistica.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.