- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 9/2004
Plánování a optimalizace dopravy
Viktor Fraško
Logistika je disciplína, která představuje poměrně novou metodologii podnikové organizace. Každá společnost v dnešní době hledá prostředky k vyššímu zhodnocení kapitálu a při tomto hledání postupně odhaluje další nové racionalizační efekty, a to nejen v oblasti výroby a organizace, ale především také v oblasti dopravy. Dopravní a přepravní systémy hrají v logistice velmi podstatnou roli. Jedním z jejich hlavních úkolů je řízení procesů toku zboží od dodavatele ke konečnému spotřebiteli. Není to však jen přesun zboží z místa A do místa B, ale především jde o vytvoření celkového konceptu řízení a vytváření logistických řetězců.
Pokud se podíváme do nedaleké minulosti, nelze si nepovšimnout, jak hluboce v posledních desetiletích zasáhla do našich životů automatizace a nástup počítačové techniky. A především v obchodním styku dnes již těžko budeme hledat obor či odvětví, ve kterém by více či méně nehrála výpočetní technika určitou roli. A nejinak je tomu i na poli dopravní logistiky, která zvláště v posledních letech zažila velký boom. V dnešní době si již asi těžko dokážeme představit efektivní způsob plánování a optimalizace dopravy jinak než pomocí počítačové podpory a speciálních programů. Zvláště pro společnosti, které disponují rozsáhlým a rozmanitým vozovým parkem, je správa a efektivní využití vozidel v jejich každodenní činnosti stále nelehkým úkolem. V dnešní silné konkurenci jsou společnosti stále nuceny hledat efektivní a účinná řešení pro zefektivnění a zlepšení služeb zákazníkům a přitom minimalizovat náklady s tím spojené. I když se na první pohled může zdát, že zvyšování standardu služeb musí jednoznačně vést ke zvyšování nákladů firem na tyto činnosti, nemusí tomu být pravidlem. Jelikož logistika jako taková v sobě zahrnuje obrovské spektrum činností a procesů, rád bych se nyní zaměřil na jednu problematiku, která zvláště v posledních letech nabývá na významu a vážnosti u mnoha společností - a tím je optimalizace a řízené plánování dopravy. Jednou z možností, jak řešit věčné a všudypřítomné otázky typu "jak poskytnout zákazníkovi ještě lepší službu za ještě méně vynaložených prostředků ", je optimalizace logistických procesů pomocí softwarových aplikací.
Obr. 1: Počítačová simulace optimálního počtu a umístění expedičních center včetně přerozdělení odběratelů mezi nimi:
a) stav před optimalizací b) stav po optimalizaci
Hlavní možné přínosy zavedení informačního systému pro plánování a optimalizaci dopravy lze definovat v několika bodech:
· úspora nákladů v distribučním procesu,
· transparentnost nákladů na dopravu,
· zkvalitnění úrovně distribučních služeb zákazníkům,
· doručení zboží "on time" aj.,
· zefektivnění práce plánovacích dispečerů,
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů,
· zkvalitnění rozhodovacích procesů v oblasti logistiky,
· simulace budoucích stavů "what if".
Obr. 2: Propojení vozidel s dispečerským pracovištěm pomocí satelitního spojení
Je však třeba upozornit, že i sebedokonalejší nástroj nikdy nenahradí lidskou práci, zvláště v konečných rozhodovacích procesech. Systémy pro plánování dopravy je třeba chápat jako podpůrný nástroj pro plánování distribučních procesů společnosti a jistou zárukou optimalizace nákladů na dopravu. Tyto optimalizační programy jsou schopny pomocí algoritmů a výpočtů poskytnout nejrůznějších kombinace a simulace možných řešení a poskytnout představu o jejich ideálním řešení. Výsledky těchto simulací mohou následně vést ke změnám řízení v oblasti výrobních procesů, dodavatelských vazeb, skladovacích kapacit společnosti apod.
Plánování distribuce
Pokud společnost produkující zboží disponuje vlastním vozovým parkem, musí pro své výrobky nalézt odbyt u koncových zákazníků, je třeba optimalizovat též procesy a vzájemné vazby mezi výrobním závodem, sklady, mezisklady a koncovým zákazníkem. Tuto distribuční část lze rozdělit do dvou fází:
· Strategické plánování - řeší strategicko-taktické otázky a je reakcí na situaci na trhu. Rozhodnutí se týkají zejména optimálního počtu a umístění distribučních center / výrobních závodů, kalkulace optimálního přiřazení odběratelů distribučním centrům, předpokládaného dalšího vývoje společnosti, optimalizace vozového parku.
· Operativní plánování - řeší každodenní otázky distribuce a operativně na ně reaguje.
Pomocí moderních softwarových aplikací dnes máme jedinečnou možnost simulace různých případů distribuce zvláště ve strategické oblasti a jejich vyhodnocení ještě v okamžiku, než nastanou. Můžeme například analyzovat a modelovat komplexní dopad na připravované zrušení části distribučních skladů, jaké je optimální rozložení a kapacita vozidel apod. Vstupními údaji těchto simulací bývají zpravidla data o odběratelích, objednávkách, vozidlech, personálu, popř. dalších restrikcích. Pokud si uvědomíme, že náklady na dopravu se v jednotlivých společnostech pohybují v průměru okolo 3-6 % obratu společnosti, tak znalost celkového dopadu zásadních změn v distribuci zákazníka je jistě nezajímavým a často hlavním faktorem pro případné rozhodování.
On-line sledování vozidel
Zajímavým a v posledních letech velmi žádaným řešením se stalo satelitní sledování pohybu a vyhodnocování jízd vozidel. Dispečerské pracoviště umožňuje díky napojení sledovacího systému na plánovací systém kompletní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu, a to zejména:
· plánování optimálních tras,
· sledování pozice a pohybu vozidel na trase,
· vyhodnocování odchylek tras skutečných od tras naplánovaných,
· rekonstrukci a vyhodnocování skutečně najeté trasy,
· stanovení optimálních a výpočet skutečných nákladů na provoz vozidel,
· plánování a evidenci provozu jednotlivých vozidel,
· srovnávací a odchylkové analýzy pro vyhodnocení plánovaných/skutečných hodnot.
Provoz a využívání systému pro sledování vozidel umožňují dvě technologie - navigační a komunikační systém. Řešení pro sledování vozidel se skládá ze softwarového vybavení a z mobilních jednotek. Při výjezdu vozidla z depa na naplánovanou trasu dostává sledovací systém informaci o startu trasy. Impulzem pro zahájení sledování je například zapnutí zapalování ve sledovaném vozidle. Mobilní jednotka zasílá pomocí GSM modulu do centrály sledovacího systému informace o vozidle na trase, kterými jsou poloha, čas a stav externích senzorů.
Informace o vozidle je ve sledovacím systému možno vyhodnocovat v průběhu trasy nebo po jejím skončení. Poloha vozidla na trase je zaznamenávána a předávána systému v pravidelných časových intervalech. Díky technologii permanentního připojení k internetu, GPRS, je možno využít stálého připojení mobilní jednotky k centrále sledovacího systému. Výhodou datových služeb GPRS jsou nízké komunikační náklady spojené se sledováním vozidla. K mobilní jednotce je možno připojit řadu analogových a digitálních vstupů, které umožňují získat přesné informace o stavu vozidla během trasy. Jednotku je možno využít například pro sledování a informací externích senzorů, kterými jsou informace o spotřebě paliva, uzavření nákladního prostoru a dalších telematických informací. Popisované telematické řešení zajistí jak on-line/off-line sledování vozidel, tak i jejich optimální naplánování před výjezdem na trasu. Toto řešení umožňuje sledování vozidel, srovnání a analýzy naplánovaných a skutečných hodnot. Významným přínosem řešení je rovněž zkvalitnění služeb poskytovaných zákazníkům. Například doba závozu odběratelů je zohledněna při sestavování optimálního plánu tras, dispečer je díky sledovacímu systému informován o aktuálním stavu zásilky a může tak operativně předejít možným komplikacím.
Autor článku, Viktor Fraško, působí jako obchodní manažer společnosti Adastra Logistica.


Pokud se podíváme do nedaleké minulosti, nelze si nepovšimnout, jak hluboce v posledních desetiletích zasáhla do našich životů automatizace a nástup počítačové techniky. A především v obchodním styku dnes již těžko budeme hledat obor či odvětví, ve kterém by více či méně nehrála výpočetní technika určitou roli. A nejinak je tomu i na poli dopravní logistiky, která zvláště v posledních letech zažila velký boom. V dnešní době si již asi těžko dokážeme představit efektivní způsob plánování a optimalizace dopravy jinak než pomocí počítačové podpory a speciálních programů. Zvláště pro společnosti, které disponují rozsáhlým a rozmanitým vozovým parkem, je správa a efektivní využití vozidel v jejich každodenní činnosti stále nelehkým úkolem. V dnešní silné konkurenci jsou společnosti stále nuceny hledat efektivní a účinná řešení pro zefektivnění a zlepšení služeb zákazníkům a přitom minimalizovat náklady s tím spojené. I když se na první pohled může zdát, že zvyšování standardu služeb musí jednoznačně vést ke zvyšování nákladů firem na tyto činnosti, nemusí tomu být pravidlem. Jelikož logistika jako taková v sobě zahrnuje obrovské spektrum činností a procesů, rád bych se nyní zaměřil na jednu problematiku, která zvláště v posledních letech nabývá na významu a vážnosti u mnoha společností - a tím je optimalizace a řízené plánování dopravy. Jednou z možností, jak řešit věčné a všudypřítomné otázky typu "jak poskytnout zákazníkovi ještě lepší službu za ještě méně vynaložených prostředků ", je optimalizace logistických procesů pomocí softwarových aplikací.


a) stav před optimalizací b) stav po optimalizaci
Hlavní možné přínosy zavedení informačního systému pro plánování a optimalizaci dopravy lze definovat v několika bodech:
· úspora nákladů v distribučním procesu,
· transparentnost nákladů na dopravu,
· zkvalitnění úrovně distribučních služeb zákazníkům,
· doručení zboží "on time" aj.,
· zefektivnění práce plánovacích dispečerů,
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů,
· zkvalitnění rozhodovacích procesů v oblasti logistiky,
· simulace budoucích stavů "what if".

Obr. 2: Propojení vozidel s dispečerským pracovištěm pomocí satelitního spojení
Je však třeba upozornit, že i sebedokonalejší nástroj nikdy nenahradí lidskou práci, zvláště v konečných rozhodovacích procesech. Systémy pro plánování dopravy je třeba chápat jako podpůrný nástroj pro plánování distribučních procesů společnosti a jistou zárukou optimalizace nákladů na dopravu. Tyto optimalizační programy jsou schopny pomocí algoritmů a výpočtů poskytnout nejrůznějších kombinace a simulace možných řešení a poskytnout představu o jejich ideálním řešení. Výsledky těchto simulací mohou následně vést ke změnám řízení v oblasti výrobních procesů, dodavatelských vazeb, skladovacích kapacit společnosti apod.
Plánování distribuce
Pokud společnost produkující zboží disponuje vlastním vozovým parkem, musí pro své výrobky nalézt odbyt u koncových zákazníků, je třeba optimalizovat též procesy a vzájemné vazby mezi výrobním závodem, sklady, mezisklady a koncovým zákazníkem. Tuto distribuční část lze rozdělit do dvou fází:
· Strategické plánování - řeší strategicko-taktické otázky a je reakcí na situaci na trhu. Rozhodnutí se týkají zejména optimálního počtu a umístění distribučních center / výrobních závodů, kalkulace optimálního přiřazení odběratelů distribučním centrům, předpokládaného dalšího vývoje společnosti, optimalizace vozového parku.
· Operativní plánování - řeší každodenní otázky distribuce a operativně na ně reaguje.
Co přináší kvalitní softwarové řešení plánování a optimalizace dopravy?
· snížení nákladů na dopravu a jednoznačné vyčíslení návratnosti investice
· u současných uživatelů dosahují úspory nákladů v dopravě 15-30 %
· vyšší transparentnost nákladů na dopravu
· zkvalitnění distribučních služeb zákazníkům
· možnost realizace dodávek "on time" atd.
· zefektivnění a profesionalizaci práce plánovacích dispečerů
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů
· optimalizaci vozového parku
· možnost simulace budoucích stavů "what if"
· snížení nákladů na dopravu a jednoznačné vyčíslení návratnosti investice
· u současných uživatelů dosahují úspory nákladů v dopravě 15-30 %
· vyšší transparentnost nákladů na dopravu
· zkvalitnění distribučních služeb zákazníkům
· možnost realizace dodávek "on time" atd.
· zefektivnění a profesionalizaci práce plánovacích dispečerů
· zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů
· optimalizaci vozového parku
· možnost simulace budoucích stavů "what if"
Pomocí moderních softwarových aplikací dnes máme jedinečnou možnost simulace různých případů distribuce zvláště ve strategické oblasti a jejich vyhodnocení ještě v okamžiku, než nastanou. Můžeme například analyzovat a modelovat komplexní dopad na připravované zrušení části distribučních skladů, jaké je optimální rozložení a kapacita vozidel apod. Vstupními údaji těchto simulací bývají zpravidla data o odběratelích, objednávkách, vozidlech, personálu, popř. dalších restrikcích. Pokud si uvědomíme, že náklady na dopravu se v jednotlivých společnostech pohybují v průměru okolo 3-6 % obratu společnosti, tak znalost celkového dopadu zásadních změn v distribuci zákazníka je jistě nezajímavým a často hlavním faktorem pro případné rozhodování.
On-line sledování vozidel
Zajímavým a v posledních letech velmi žádaným řešením se stalo satelitní sledování pohybu a vyhodnocování jízd vozidel. Dispečerské pracoviště umožňuje díky napojení sledovacího systému na plánovací systém kompletní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu, a to zejména:
· plánování optimálních tras,
· sledování pozice a pohybu vozidel na trase,
· vyhodnocování odchylek tras skutečných od tras naplánovaných,
· rekonstrukci a vyhodnocování skutečně najeté trasy,
· stanovení optimálních a výpočet skutečných nákladů na provoz vozidel,
· plánování a evidenci provozu jednotlivých vozidel,
· srovnávací a odchylkové analýzy pro vyhodnocení plánovaných/skutečných hodnot.
Provoz a využívání systému pro sledování vozidel umožňují dvě technologie - navigační a komunikační systém. Řešení pro sledování vozidel se skládá ze softwarového vybavení a z mobilních jednotek. Při výjezdu vozidla z depa na naplánovanou trasu dostává sledovací systém informaci o startu trasy. Impulzem pro zahájení sledování je například zapnutí zapalování ve sledovaném vozidle. Mobilní jednotka zasílá pomocí GSM modulu do centrály sledovacího systému informace o vozidle na trase, kterými jsou poloha, čas a stav externích senzorů.
Příklady nástrojů pro řešení dopravní logistiky
Plantour Logistik - řešení pro efektivní plánování a realizaci distribučních procesů firmy, které jsou součástí strategického nebo operativního plánování tras. Jde o univerzální aplikaci, kterou je možné flexibilně přizpůsobit firmě a interním procesům.
Standort Logistik - strategicko-taktický nástroj, který umožňuje optimalizovat rozmístění a počet distribučních center nebo skladů. Je ideálním pomocníkem při fúzování, nebo naopak dělení společností, při rozhodování o výstavbě nebo rušení závodů.
Carmanager Logistik - specializovaný informační systém pro řízení a správu vozového parku. Jeho integrované funkce analýzy služeb a nákladů vám umožní zhodnotit všechny zdroje zapojené ve vozovém parku. Systém plně podporuje použití GPS - systému satelitního sledování vozidel.
Trackmanager - řešení pro satelitní sledování a vyhodnocování vozidel. Díky napojení na plánovací systém umožňuje komplexní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu.
@TIME - strategický a plánovací nástroj zahrnující různé aspekty řízení činnosti obchodních zástupců. Přehled plánovaných návštěv společně s rozpisem tras se stává hlavním nástrojem řízení obchodních cest v každé firmě.
Plantour Logistik - řešení pro efektivní plánování a realizaci distribučních procesů firmy, které jsou součástí strategického nebo operativního plánování tras. Jde o univerzální aplikaci, kterou je možné flexibilně přizpůsobit firmě a interním procesům.
Standort Logistik - strategicko-taktický nástroj, který umožňuje optimalizovat rozmístění a počet distribučních center nebo skladů. Je ideálním pomocníkem při fúzování, nebo naopak dělení společností, při rozhodování o výstavbě nebo rušení závodů.
Carmanager Logistik - specializovaný informační systém pro řízení a správu vozového parku. Jeho integrované funkce analýzy služeb a nákladů vám umožní zhodnotit všechny zdroje zapojené ve vozovém parku. Systém plně podporuje použití GPS - systému satelitního sledování vozidel.
Trackmanager - řešení pro satelitní sledování a vyhodnocování vozidel. Díky napojení na plánovací systém umožňuje komplexní plánování, sledování a následné vyhodnocení přepravního cyklu.
@TIME - strategický a plánovací nástroj zahrnující různé aspekty řízení činnosti obchodních zástupců. Přehled plánovaných návštěv společně s rozpisem tras se stává hlavním nástrojem řízení obchodních cest v každé firmě.
Informace o vozidle je ve sledovacím systému možno vyhodnocovat v průběhu trasy nebo po jejím skončení. Poloha vozidla na trase je zaznamenávána a předávána systému v pravidelných časových intervalech. Díky technologii permanentního připojení k internetu, GPRS, je možno využít stálého připojení mobilní jednotky k centrále sledovacího systému. Výhodou datových služeb GPRS jsou nízké komunikační náklady spojené se sledováním vozidla. K mobilní jednotce je možno připojit řadu analogových a digitálních vstupů, které umožňují získat přesné informace o stavu vozidla během trasy. Jednotku je možno využít například pro sledování a informací externích senzorů, kterými jsou informace o spotřebě paliva, uzavření nákladního prostoru a dalších telematických informací. Popisované telematické řešení zajistí jak on-line/off-line sledování vozidel, tak i jejich optimální naplánování před výjezdem na trasu. Toto řešení umožňuje sledování vozidel, srovnání a analýzy naplánovaných a skutečných hodnot. Významným přínosem řešení je rovněž zkvalitnění služeb poskytovaných zákazníkům. Například doba závozu odběratelů je zohledněna při sestavování optimálního plánu tras, dispečer je díky sledovacímu systému informován o aktuálním stavu zásilky a může tak operativně předejít možným komplikacím.
Autor článku, Viktor Fraško, působí jako obchodní manažer společnosti Adastra Logistica.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |