facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 4/2003

PDM systémy v praxi

Zuzana Gallová





V oblasti nasazení a využití systémů kategorie PDM/PLM, stejně jako ve vývoji těchto systémů samotných, probíhá v několika posledních letech prudký vývoj. Systémy původně vyvinuté a určené především pro účely konstrukční kanceláře se stávají celopodnikovou platformou pro sdílení informací a řízení procesů v prostředí velkých mezinárodních společností. Využití web technologií a definovaný přístup do systému a k datům umožňují komunikaci a bezpečnou spolupráci i v rámci celých dodavatelsko-odběratelských řetězců.

Rozsáhlé možnosti a oblasti nasazení velkých PDM/PLM systémů v současné době teprve čekají na své plné využití, v praxi jsou zatím zpravidla nasazovány již tradičně v oblasti vývoje a v oblasti změnových řízení, kterých se účastní vedle konstrukce a technické přípravy výroby celá řada dalších oddělení.

Mezi komplexní PDM/PLM systémy jistě patří i systém eMatrix americké společnosti MatrixOne. Je implementován v řadě velkých mezinárodních firem především v oblasti strojírenství, automobilového průmyslu a elektrotechniky. Cestou využití těchto systémů se po vzoru svých mateřských firem vydaly také některé pobočky těchto firem sídlící v České republice.

Spolupráce s centrálou v pobočce ArvinMeritor
V době, kdy ještě nebylo PDM v České republice zavedeným pojmem, na podzim roku 2001, implementovala eMatrix společnost ArvinMeritor LVS Liberec. Česká pobočka divize LVS americké firmy ArvinMeritor se tak zapojila do řešení spravovaného evropskou centrálou ve francouzském městě Sully s/Loire. Celofiremní řešení systému eMatrix je postaveno na využití web technologií, uživatelé z jednotlivých poboček se přihlašují do systému prostřednictvím Microsoft Internet Explorer a přistupují do databáze a datových skladů umístěných na serverech ve Francii. Vzhledem k požadavku rychlého přístupu k informacím jsou definovaná data replikována v datových skladech umístěných na serveru ArvinMeritor v Liberci.

Implementované řešení je zaměřeno na dvě základní oblasti - oblast řízení procesů a oblast podpory práce vývojového oddělení zahrnující dokument management technické dokumentace.

V oblasti řízení procesů je podporován proces tvorby kusovníku, proces změnového řízení a proces provádění testů.

Tvorba kusovníku pokrývá činnosti od založení projektu a finálního výrobku, definování kompletního konstrukčního kusovníku, jeho uvolnění a transformaci do kusovníku sériového, až po uvolnění sériového kusovníku do výroby. Prototypová i sériová čísla jsou přidělována serverem a jsou jedinečná v rámci celé mezinárodní společnosti. PDM systém obsahuje funkce pro automatické vytváření symetrických dílů a podsestav, pro zobrazení kusovníků i inverzních kusovníků, hledání a nahrazování dílů v sestavách, zmrazení a uvolnění kusovníků, nahrazení prototypových čísel sériovými a pod.

Proces změnového řízení je klíčovým z hlediska rychlosti inovace výrobku. Zejména vzhledem k velkému počtu zúčastněných pracovníků a množství související dokumentace bývá změnové řízení velmi nepřehledné a komplikované. V ArvinMeritor je rozděleno do dvou fází. Ve fázi inicializace a vyhodnocení změnového návrhu dojde k posouzení smysluplnosti, možnostem realizace, případně návratnosti změny. Navazující příprava realizace změny zahrnuje přidělení, kontrolu a schválení úkolů souvisejících s implementací změny do výroby (např. změna výkresové dokumentace). Účastníci procesu se liší podle konkrétního typu změny, o svých úkolech jsou informováni prostřednictvím interní elektronické pošty. Proces je v každém svém kroku plně kontrolovatelný. Díky řízení paralelní práce, minimalizaci ztrátových časů mezi navazujícími činnostmi, všem přístupné související elektronické dokumentaci a možnosti využití pracovníků z externích poboček se doba změnového řízení zkracuje.

Proces provádění testů je založen na stejných principech jako výše zmíněné procesy - automatické informování pracovníků o přidělených úkolech, využití předdefinovaných formulářů, využití pracovníků a zařízení z různých lokalit společnosti.

Pro přímou podporu práce konstruktérů byl ve společnosti ArvinMeritor LVS Liberec implementován také integrační modul eMatrix/CATIA. PDM systém eMatrix nabízí integraci do většiny velkých CAD systémů. Základním principem takového softwaru je automatické ukládání a správa informací o struktuře sestav a pozicích komponent v databázi PDM systému. Tím jsou následně zpřístupněny interní funkce PDM systému pro využití vzhledem k CAD datům, např. definování životního cyklu, přístupových práv, datových skladů, pravidel pro vytváření verzí, revizí atd.

Interface eMatrix/CATIA představuje přímou integraci PDM systému do CAD CATIA, tzn. funkce systému eMatrix jsou dostupné přímo z menu CATIA.

Mezi základní funkce a vlastnosti takového rozhraní patří:

. podpora práce s mnohaúrovňovými montážními skupinami/sestavami,
. funkce pro určení nebo modifikaci polohy komponenty nebo podstruktury uvnitř montážního celku/sestavy,
. přiřazení výkresů a modelů k sestavě nebo komponentě,
. správa veškerých souvisejících textových informací,
. řízení verzí a revizí objektů (výkresů, modelů),
. zabezpečení přístupu k sestavám, komponentám a dokumentům na základě přiřazení k rolím a stavu životního cyklu.

Implementací PDM bylo v poměrně rozsáhlé mezinárodní společnosti ArvinMeritor (36.000 zaměstnanců ve 25 zemích světa) dosaženo integrity datové základny, zdlouhavé žádání o přidělení prototypových (sériových) čísel bylo nahrazeno on-line komunikací a doba vytvoření kusovníků se podstatně zkrátila.

Byly implementovány jednotné a standardizované procesy, které společně se sdílením dokumentů a definovanými přístupovými právy tvoří základ pro efektivní spolupráci nejen napříč jednotlivými pobočkami, ale i napříč celou společností.

V neposlední řadě došlo také k podpoře práce v oblasti konstrukce, snížila se chybovost kusovníků, je zajištěno zpracování odpovídající verze a revize dokumentace, byla zavedena správa uložení dokumentace.

JULI Motorenwerk k.s. použila koncernové řešení
Na podzim loňského roku byl během jediného měsíce produktivně nasazen PDM systém eMatrix ve společnosti JULI Motorenwerk Brno. Implementace byla provedena velmi rychle vzhledem ke skutečnosti, že se jednalo o nasazení systému vyvinutého na míru mateřské firmě Linde a provozovaného touto firmou v Německu a v jejích pobočkách v Itálii, Velké Británii a Francii. Systém je přitom nasazený v každé zemi lokálně, tzn. každá pobočka má vlastní server s Oracle databází umístěný přímo v závodě. Převzaté řešení tvoří základ, který lze dle konkrétních podmínek dále rozvíjet, doplňovat a upravovat.

Řešení, vyvinuté pro firmu Linde, je určeno pro oblast konstrukční kanceláře a oblast obecného dokument managementu.

V prvé fázi po implementaci PDM systému byla upřena pozornost na využití systému v oblasti vývoje a technické přípravy výroby. Řešení založené na systému eMatrix podporuje především správu kusovníků, tzn. sestav, komponent a k nim příslušejících technických dat (modelů, výkresů). Dále lze do této oblasti zařadit definování a kontrolu procesu změnového řízení.

Nejpoužívanějším vývojovým nástrojem v oblasti CAD je ve koncernu Linde systém Unigraphics. V současné době je v JULI Motorenwerk implementován interface eMatrix/Unigraphics. Integrační software eMatrix/Unigraphics vytváří v CAD systému submenu pro volání funkcí PDM systému, konstruktér tedy pracuje pouze v jediném prostředí CAD systému. Integrační software obsahuje následující funkce:

. Vytváření nových sestav, komponent a technické dokumentace

Ve všech pobočkách mezinárodní firmy Linde je dodržována jednotná konvence pro vytváření názvů sestav, komponent a dokumentů. Při dodržení této konvence jsou v PDM automaticky vytvořeny objekty odpovídající nově vytvořeným modelům a výkresům v systému Unigraphics včetně jejich vlastností a vzájemných vazeb (kusovníková vazba apod.).

. Vytváření nových verzí a revizí uvolněných sestav, dílů a dokumentace

Také zde jsou automaticky vytvořeny odpovídající objekty a vazby v PDM systému.

. Pokročilé vyhledávání a filtrování sestav, dílů a dokumentace na základě jejich vlastností, vazeb nebo stavu zpracování.
. Zamykání dokumentů (Lock), tzn. blokování dokumentů před změnou jinými uživateli.
. Kopírování a ukládání dokumentů z/do příslušného datového úložiště (Checkin/Checkout).

Technické dokumenty mají definovaný životní cyklus a jsou ukládány do datového skladu odpovídajícího danému stavu životního cyklu. Přístup k objektům (dílům, výkresům, modelům), typ přístupu a ukládání dokumentů do datových skladů je řízeno prostřednictvím PDM na základě přiřazení uživatelů k rolím a vzhledem ke stavu životního cyklu.

Implementace interface eMatrix/Unigraphics přispívá k lepší organizaci práce jednotlivých konstruktérů i k jejich efektivnější spolupráci na rozsáhlejších projektech. Možnost výskytu chyby z důvodu práce na neodpovídající dokumentaci se snížila na minimum, princip zamykání objektů zajišťuje zpracování správné verze dokumentu jediným konstruktérem.

PDM systém eMatrix obsahuje řadu dalších funkcí souvisejících s kusovníky, díly, modely a výkresy, funkce mohou být obvykle spuštěny nad konkrétním objektem nebo sadou objektů. Jako příklad lze uvést automatické generování souborů formátu TIFF při přechodu dílu z jednoho stavu životního cyklu do následujícího, které současně slouží jako základ pro implementaci funkce jednoduchého plot managementu, dále funkce pro vytváření, kopírování, přejmenování, zmrazení a vyřazení sestav/komponent spolu se souvisejícími soubory, definování obsahu razítek výkresů, definování a přiřazování změnových návrhů, uvolňování sestav a dílů do výroby atd.

Silnou stránkou jsou uživatelské prostředky pro modelování procesů. Ve společnosti Linde je ve všech pobočkách implementovaný proces změnového řízení. Proces se stal přehledný a snadno kontrolovatelný, jeho jednotlivé kroky jsou standardizovány a veškerou související dokumentaci lze rychle a bezchybně dohledat.

Řešení systému eMatrix ve společnosti JULI pokrývá nejen oblast správy technicko technologických dat, ale i oblast obecného dokument managementu. Jsou definována datová schémata pro oblast správy projektů a související dokumentace libovolného formátu, pro oblast řízení testů a měření a pro další oblasti. Pro standardizaci, zjednodušení a zrychlení práce jsou připraveny interní formuláře PDM systému eMatrix i asociovány formuláře typu souborů MS-Office. Pro lepší přehlednost je pro znázornění stavu objektů a typu vazeb mezi objekty využíváno barevné označení.

Navzdory krátké době provozování PDM systému eMatrix společností JULI jsou jeho přínosy natolik významné, že je připravována implementace interface do dalšího firmou používaného CAD nástroje, kterým je Solid Edge. A protože PDM systém eMatrix představuje také platformu pro integraci aplikací, ubírají se úvahy i směrem k integraci s provozovanými systémy typu ERP.

Závěrem lze konstatovat, že společnosti, které přistoupily k implementaci komplexních PDM systémů, získaly mimo jiné i mohutný integrační prostředek a to jak z hlediska datového, procesního a aplikačního, tak vzhledem k možnosti vytváření virtuálních pracovních týmů i z hlediska lidského. Tyto společnosti vlastní nástroj, který jim umožní pružně reagovat na stále se měnící požadavky trhu, nástroj, který jim pomůže úspěšně obstát v neustále sílícím tlaku konkurenčního prostředí.

Pozn. red.: Autorka článku, Zuzana Gallová, pracuje jako PLM konzultant ve firmě gedas ČR.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.