- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 1-2/2008
V poslední době naše advokátní kancelář zaznamenala v praxi se šířící nežádoucí jev, kdy někteří méně solidní podnikatelé prezentují své firmy nebo provozují e-shopy pod doménovými jmény, k nimž nemají žádný titul a které jsou shodné s názvy jiných firem nebo jejich ochrannými známkami. Jak se v takových případech bránit?
Z těchto okolností zřejmě společnost Kaufland usuzovala o spekulativní registraci doménového jména ze strany společnosti ha-vel, které ji bránilo v plnohodnotném způsobu formy prezentace jejího podnikání. Takové blokování domény považovala společnost Kaufland za nekalosoutěžní jednání v rozporu s generální klauzulí nekalé soutěže a za parazitování na pověsti.
Společnost ha-vel se však bránila poukazem na neprůkaznost nekalé soutěže, absenci soutěžního vztahu mezi spornými stranami a tím i jednání v hospodářské soutěži, na pravidlo „first come, first served“ a v neposlední řadě na nemožnost porušení práva na svobodné rozvíjení soutěžní činnosti pro odlišnost firmy společnosti Kaufland od znění doménového jména (tj. Kaufland Česká republika v.o.s a domény kaufland.cz).
Prvostupňový soud (Městský soud v Praze) rozhodl 24. 10. 2005 o povinnosti zdržet se užívání doménového jména a o převodu domény na společnost Kaufland. Soud dovodil z registrace domény jednak naplnění generální klauzule nekalé soutěže a dále nebezpečí vyvolání záměny s firmou společnosti Kaufland. Dále uvedl, že mezi žalobcem a žalovaným je soutěžní vztah v širším slova smyslu. Společnost ha-vel proti tomuto rozhodnutí podala odvolání s použitím shora uvedené argumentace. Vrchní soud v Praze potvrdil 25. 4. 2007 rozsudek soudu prvého stupně a mimo jiné konstatoval, že „z uvedeného plyne, že pokud pak první žalovaný si právě uvedené označení – aniž je k prezentaci svých služeb jakkoli potřeboval a pro toto označení mu svědčil jakýkoli jiný právní důvod – registroval, vstoupil v soutěžní vztah s žalobcem, do jehož soutěžní pozice (dané mj. i možností snadného vyhledání jeho nabídky potenciálním zákazníkem na internetu) první žalovaný zasáhl a na jeho úkor získal svou soutěžní pozici v možnosti vlastní prezentace na internetu pod označením kaufland, zahrnující i možnost jen držet registraci jména pro sebe a případně se jménem disponovat jako předmětem obchodu. Okamžikem přihlášení označení kaufland u registrátora domén (správně subdomén v národní doméně) proto první žalovaný vstoupil v jednání hospodářské soutěže se žalobcem. Protože je také zcela jednoznačné, že označení bylo prvním žalovaným zvoleno k registraci úmyslně a v reakci na vstup žalobce na český trh, pak odvolací soud uzavřel, že toto jednání bylo jednáním v hospodářské soutěži dle § 44 odst. 1 obch. zák. (generální klauzule nekalé soutěže – pozn. autora).“ Nekalou soutěž lze tak dovozovat i z ne přímo souvisejících skutečností a v širším kontextu. V rámci této žaloby mohla společnost Kaufland požadovat i přiměřené zadostiučinění v penězích. Dále vrchní soud konstatoval, že soutěžní záměr společnosti ha-vel znamená vyloučení společnosti Kaufland z prezentace jejích služeb a nabídky na internetu v národní doméně pod označením kaufland, které veřejnost pro ni předpokládá, logicky očekává a se společností Kaufland i spojuje, neboť veřejnost řetězec obchodů žalobce nespojuje s přesným zněním jeho obchodní firmy, ale s dominantním prvkem této firmy a se zněním ochranných známek, jež je oprávněn užívat, tj. s označením Kaufland. Dále tento soud potvrdil, že společnost ha-vel neregistrovala doménové jméno v dobré víře, když jí chyběl jakýkoli právní důvod odůvodňující volbu uvedeného označení a i časový moment registrace po vstupu žalobce na trh ČR svědčí pro úmysl znemožnit žalobci pro sebe označení využít k provozování své obchodní činnosti na internetu. Jak bylo v řadě rozhodčích rozhodnutí orgánu WIPO konstatováno a platí i zde, dlouhodobá pasivita držitele registrace doménového jména může být jedním z příznaků spekulativní registrace doménového jména. Dále tento soud dovodil nebezpečí vyvolání záměny i parazitování na pověsti.
Rozhodnutí soudu v případu ibico.cz či kaufland.cz jsou uvedeny v celém znění na stránkách sdružení CZ.NIC a tento článek lze uzavřít upozorněním tohoto správce domény .cz uvedeným pod každým publikovaným rozhodnutím: „Rozhodnutí soudu nelze automaticky aplikovat na jiné případy (byť skutkově podobné) a sdružení CZ.NIC doporučuje konkrétní případ konzultovat s odborníky na doménová jména a právníky.“
Autor článku působí jako advokát v advokátní kanceláři Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři.
Parazitní užívání doménových jmen
JUDr. Lukáš Jansa



Právní obrana
V první fázi je většinou nejdůležitější posouzení konfliktu užívání domény s názvem jiné firmy či zněním cizí ochranné známky, do jejichž práv je takovým užíváním domény zasahováno. V tomhle směru se většinou projevují stejné nekalosoutěžní praktiky, a to:- klamavá reklama dle § 45 obchodního zákoníku - běžný spotřebitel je uváděn v omyl, kdy se domnívá, že zboží či služby pochází od jiné společnosti než té, která doménu užívá,
- parazitování na pověsti – volbou doménového jména dochází k prezentaci zboží či služeb společnosti, která se snaží parazitovat na dobré pověsti firmy či zboží (služeb) jiné společnosti,
- nebezpečí vyvolání záměny – vzhledem k podobnosti označení domény se zbožím či službami jiné společnosti může tato skutečnost u běžného spotřebitele vést k záměně se zbožím a službami oprávněné osoby,
- porušování práv na označení – užíváním domény neoprávněnou osobou může docházet k porušování práv k ochranné známce.
- spekulativní registraci doménového jména, která brání v plnohodnotném způsobu formy prezentace podnikání jiné společnosti. Toto jednání znamená vyloučení společnosti z prezentace jejího zboží nebo služeb na internetu pod označením, které veřejnost pro ni předpokládá, logicky očekává a s danou společností i spojuje.
- registraci doménového jména nikoliv v dobré víře, když absentuje jakýkoli právní důvod odůvodňující volbu uvedeného označení a je zřejmé, že osoba registrující doménu mohla vědět, a patrně i věděla o konfliktu s jiným názvem.
- stejně tak lze ze skutečnosti, že pod uvedenou doménou nejsou dlouhodobě umístěny žádné internetové stránky nebo je prezentace zanedbatelná či nesouvisející, vyvozovat, jak bylo v řadě rozhodčích rozhodnutí orgánu WIPO (například ve známém a často citovaném rozhodnutí Telstra Corporation versus Nuclear Marshmallows, WIPO D2000-0003) konstatováno, že dlouhodobá pasivita držitele registrace doménového jména je jedním z příznaků spekulativní registrace doménového jména.
- o naplnění generální klauzule nekalé soutěže (tzn. jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže způsobilé přivodit újmu jinému soutěžiteli) se jedná, pakliže registrace a užívání domény má blokační charakter a doména není užívána v přímé souvislosti s podnikáním konkrétní osoby nebo držitel nabídne doménu k převodu oprávněné osobě.
- o naplnění skutkové podstaty nekalé soutěže, konkrétně nebezpečí vyvolání záměny i parazitování na pověsti dle § 47 a 48 obchodního zákoníku, jde v případě, že by byla konkrétní prezentace zboží či služeb pod danou doménou umístěna.
Případ ibico.cz
Předmět prvního sporu o doménu ibico.cz bylo užívání této domény společností Mobility s.r.o. (žalovaný), a to v konfliktu s dřívější mezinárodní ochrannou známkou společnosti IBICO GmbH (žalobce), platnou na našem území. Společnost Mobility byla konkurenčním subjektem na trhu s kancelářskou technikou. Nicméně na stránkách ibico.cz nenabízela konkurenční výrobky, na které se vztahovala ochranná známka. Městský soud v Praze rozhodl v roce 2006 ve prospěch žalobce, a to tak, že nařídil převod domény a přiznal přiměřené zadostiučinění ve výši padesát tisíc korun a náhradu nákladů řízení. Soud zároveň konstatoval, že „…jednání žalovaného lze kvalifikovat jako jednání v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže“ z důvodu porušení ochranné známky žalobce a rovněž tak podle soudu „jednání žalovaného lze tedy vnímat ve smyslu ust. § 47 obch. zákona jako vyvolání nebezpečí záměny, podle § 48 obch. zák. jako parazitování na pověsti s cílem využít výsledky podnikání jiného pro sebe“. Soudem druhého stupně byl rozsudek částečně potvrzen (převod domény) a byl zamítnut nárok na přiměřené zadostiučinění. Tento soud ve svém odůvodnění uvedl, že registrace doménového jména zaměnitelného s cizí ochrannou známkou je „jednáním v rozporu s dobrými mravy soutěže a je objektivně způsobilé přivodit újmu žalobci jako tomuto dalšímu soutěžiteli, ale i jiným soutěžitelům, neboť … žalovaný si přisvojil neoprávněně určitou výhodu a v soutěži pro sebe výhodnější pozici, kterou by jinak neměl“. Dále pak vyslovil, že „označení doménového jména ibico.cz je způsobilé vyvolat mylnou domněnku, že doména náleží žalobci či jeho zástupci v ČR, dále klamnou představu o tom, že na stránkách jsou nabízeny výhradně výrobky značky IBICO, vede jednání prvního žalovaného rovněž k matení veřejnosti a je způsobilé tak i přivodit újmu spotřebitelům“. Soud dospěl k závěru, že ačkoliv nejde u žalovaného o doménového spekulanta, je nutné takové jednání považovat za nekalosoutěžní. Co se týká zamítnutí nároku na přiměřené zadostiučinění, pak k tomu došlo jen z důvodu neprokázání rozhodujících skutečností pro jeho přiznání ze strany žalobce.Spor o doménu kaufland.cz
Druhým takovým sporem by případ registrace doménového jména kaufland.cz. Na straně držitele domény a žalovaného stála společnost ha-vel internet s.r.o. a na straně žalobce společnost Kaufland Česká republika v.o.s. Společnost Kaufland se domáhala vůči provozovateli internetových služeb – společnosti ha-vel – jednak zákazu užívání domény kaufland.cz a dále převodu na společnost Kaufland. Argumenty společnosti Kaufland spočívaly ve vlastnictví ochranných známek jednak národních, jednak Evropské unie a dále pak v držení domén kaufland s národními koncovkami (např. .de, .pl). Na druhé straně na stránkách kaufland.cz nebyla nikdy umístěna funkční internetová prezentace jakéhokoliv produktu či služby společnosti ha-vel, respektive jiného subjektu, kterému by případně doména byla pronajata. Společnost Kaufland používala a používá dosud doménu kaufland-online.cz.Z těchto okolností zřejmě společnost Kaufland usuzovala o spekulativní registraci doménového jména ze strany společnosti ha-vel, které ji bránilo v plnohodnotném způsobu formy prezentace jejího podnikání. Takové blokování domény považovala společnost Kaufland za nekalosoutěžní jednání v rozporu s generální klauzulí nekalé soutěže a za parazitování na pověsti.
Společnost ha-vel se však bránila poukazem na neprůkaznost nekalé soutěže, absenci soutěžního vztahu mezi spornými stranami a tím i jednání v hospodářské soutěži, na pravidlo „first come, first served“ a v neposlední řadě na nemožnost porušení práva na svobodné rozvíjení soutěžní činnosti pro odlišnost firmy společnosti Kaufland od znění doménového jména (tj. Kaufland Česká republika v.o.s a domény kaufland.cz).
Prvostupňový soud (Městský soud v Praze) rozhodl 24. 10. 2005 o povinnosti zdržet se užívání doménového jména a o převodu domény na společnost Kaufland. Soud dovodil z registrace domény jednak naplnění generální klauzule nekalé soutěže a dále nebezpečí vyvolání záměny s firmou společnosti Kaufland. Dále uvedl, že mezi žalobcem a žalovaným je soutěžní vztah v širším slova smyslu. Společnost ha-vel proti tomuto rozhodnutí podala odvolání s použitím shora uvedené argumentace. Vrchní soud v Praze potvrdil 25. 4. 2007 rozsudek soudu prvého stupně a mimo jiné konstatoval, že „z uvedeného plyne, že pokud pak první žalovaný si právě uvedené označení – aniž je k prezentaci svých služeb jakkoli potřeboval a pro toto označení mu svědčil jakýkoli jiný právní důvod – registroval, vstoupil v soutěžní vztah s žalobcem, do jehož soutěžní pozice (dané mj. i možností snadného vyhledání jeho nabídky potenciálním zákazníkem na internetu) první žalovaný zasáhl a na jeho úkor získal svou soutěžní pozici v možnosti vlastní prezentace na internetu pod označením kaufland, zahrnující i možnost jen držet registraci jména pro sebe a případně se jménem disponovat jako předmětem obchodu. Okamžikem přihlášení označení kaufland u registrátora domén (správně subdomén v národní doméně) proto první žalovaný vstoupil v jednání hospodářské soutěže se žalobcem. Protože je také zcela jednoznačné, že označení bylo prvním žalovaným zvoleno k registraci úmyslně a v reakci na vstup žalobce na český trh, pak odvolací soud uzavřel, že toto jednání bylo jednáním v hospodářské soutěži dle § 44 odst. 1 obch. zák. (generální klauzule nekalé soutěže – pozn. autora).“ Nekalou soutěž lze tak dovozovat i z ne přímo souvisejících skutečností a v širším kontextu. V rámci této žaloby mohla společnost Kaufland požadovat i přiměřené zadostiučinění v penězích. Dále vrchní soud konstatoval, že soutěžní záměr společnosti ha-vel znamená vyloučení společnosti Kaufland z prezentace jejích služeb a nabídky na internetu v národní doméně pod označením kaufland, které veřejnost pro ni předpokládá, logicky očekává a se společností Kaufland i spojuje, neboť veřejnost řetězec obchodů žalobce nespojuje s přesným zněním jeho obchodní firmy, ale s dominantním prvkem této firmy a se zněním ochranných známek, jež je oprávněn užívat, tj. s označením Kaufland. Dále tento soud potvrdil, že společnost ha-vel neregistrovala doménové jméno v dobré víře, když jí chyběl jakýkoli právní důvod odůvodňující volbu uvedeného označení a i časový moment registrace po vstupu žalobce na trh ČR svědčí pro úmysl znemožnit žalobci pro sebe označení využít k provozování své obchodní činnosti na internetu. Jak bylo v řadě rozhodčích rozhodnutí orgánu WIPO konstatováno a platí i zde, dlouhodobá pasivita držitele registrace doménového jména může být jedním z příznaků spekulativní registrace doménového jména. Dále tento soud dovodil nebezpečí vyvolání záměny i parazitování na pověsti.
Závěr
Nekalé praktiky některých firem spočívající v registraci a užívání doménových jmen zaměnitelných či shodných s obchodní firmou, ochrannou známkou nebo názvem zboží či služeb jiného soutěžitele jsou nežádoucím jevem na relevantním trhu.Rozhodnutí soudu v případu ibico.cz či kaufland.cz jsou uvedeny v celém znění na stránkách sdružení CZ.NIC a tento článek lze uzavřít upozorněním tohoto správce domény .cz uvedeným pod každým publikovaným rozhodnutím: „Rozhodnutí soudu nelze automaticky aplikovat na jiné případy (byť skutkově podobné) a sdružení CZ.NIC doporučuje konkrétní případ konzultovat s odborníky na doménová jména a právníky.“
Autor článku působí jako advokát v advokátní kanceláři Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |