- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 4/2005
Outsourcing zefektivňuje vývoj aplikací
V oblasti IT existuje celá řada modelů outsourcingu, které reflektují různé potřeby zákazníků. Jedním z nejčastěji využívaných je outsourcing prací souvisejících s vývojem podnikových aplikací, který umožňuje značně zvýšit efektivitu a výstupní kvalitu vývojových projektů.
Při vývoji informačního systému je možné jít buď cestou kompletního outsourcingu vývoje, nebo cestou interního vývoje s doplněním implementačního týmu o externí spolupracovníky či týmy. Cesta částečného outsourcingu prací spojených s vývojem informačních systémů je právě tou oblastí, které se budeme dále věnovat.
Kdy zvažovat částečný outsourcing vývojových prací
Primárním motivem k částečnému outsourcingu prací v IT je především kapacita interních zdrojů IT oddělení. Tato oddělení jsou ve většině organizací dimenzována s ohledem na zajištění podpory provozu informačních systémů či jejich běžný rozvoj. Při potřebě intenzivního rozvoje informačních systémů, nebo zavádění nových technologií, obvykle začne organizace uvažovat o pokrytí vybraných prací pomocí externích zdrojů. Neméně důležitým motivem k outsourcingu prací je doplnění interních týmů o certifikované profesionály s rozsáhlými zkušenostmi z realizace obdobných projektů. Obecně lze tedy říci, že o outsourcingu prací je vhodné uvažovat v následujících případech: · Realizace vývojového projektu - pokud se organizace rozhodne jít cestou interního vývoje, místo kompletní realizace dodávky projektu na klíč dodavatelem, mohou být z důvodů realokací interních zdrojů ohroženy primární úkoly, které IT oddělení v běžném provozu provádí. Jednoznačným přínosem outsourcingu je v tomto případě využití externích zdrojů na činnosti, které nemohou být bez rizika pokryty vlastními zdroji organizace. Dalším přínosem je využití zkušeností externích pracovníků, pro něž je realizace takových projektů jejich hlavní specializací. I v případě vývoje projektu na klíč dodavatelskou cestou, je možné některé části práce svěřit pracovníkům třetí strany. Především se jedná o práce spojené s vedením projektu, testováním a převzetím výsledného produktu do provozu. Takto je možné nezávisle ověřit kvalitu výsledného řešení. · Zavádění nových technologií a postupů - při zavádění nových informačních technologií je výhodné využít zkušeností externích pracovníků, kteří již tyto technologie dobře znají. Rozšíření interního týmu o externí spolupracovníky navíc může pomoci vyřešit zvýšené nároky na kapacity v době zavádění nových technologií nebo postupů. Další nepřehlédnutelnou výhodou dočasného rozšíření interního týmu je efektivní přenos znalostí externích spolupracovníků směrem k interním pracovníkům. Typickými ukázkami těchto případů jsou například situace vznikající při implementaci nových postupů v oblasti metodiky vývoje nebo provozu.
Jaké práce je vhodné outsourcovat
Externí pracovníky je možné zapojit do všech částí implementačního cyklu informačního systému. Tito pracovníci mají navíc výhodu pohledu zvenčí, pohledu nezatíženého současnými zvyklostmi a provozem organizace, takže mohou snáze nalézt a navrhnout inovativní řešení zadané úlohy. Outsourcing je tedy vhodný pro následující typy prací: · Analytické práce - externí analytici mohou pomoci lépe identifikovat a dokumentovat potřeby organizace a uživatelů. Jejich výhodou je specializace na oblast analýzy, znalost dokumentačních postupů a zkušenosti z dalších projektů. · Návrh systému či postupu práce - rovněž v oblasti návrhu architektury nebo procesů je možné těžit z odborných znalostí a zkušeností externích pracovníků. · Implementační práce - v rámci implementace jsou prostřednictvím práce externistů nejčastěji řešeny kapacitní nároky na zdroje organizace. Z široké nabídky pracovníků je možné doplnit interní týmy zákazníka, nebo vytvořit samostatné týmy, které řeší implementace určených oblastí. · Testování - realizace komplexních vývojových projektů přináší zvýšené nároky na testování informačních systémů. Outsourcingem si můžeme zajistit kompletní testovací týmy, které navrhnou testovací scénáře a koordinují celý průběh testů. Nezávislé testovací týmy jsou výhodou nejen při testování interních projektů, kdy eliminují zvýšené nároky na interní zdroje, ale i při přebírání produktů třetích stran, kdy zajišťují nezávislé ověření kvality dodávaného produktu. · Převzetí a uvedení do provozu - i v této oblasti je možné těžit ze zkušeností externích pracovníků s implementací informačních systémů. Externí pracovníci mohou organizaci pomoci s definicí všech náležitostí potřebných k uvedení systému do provozu, stejně jako se samotnou konfigurací a instalací systému do jednotlivých prostředí organizace. · Koordinace a vedení prací - vedení projektů v oblasti IT má mnoho specifických aspektů. Obzvláště v této oblasti mají zkušenosti externích pracovníků nevyčíslitelnou hodnotu. V rámci implementace interních projektů je možné využít externích pracovníků jako koordinátorů jednotlivých týmů nebo projektových manažerů.
Shrnutí výhod částečného outsourcingu prací
Pokud bychom se tedy pokusili přehledně shrnout základní výhody částečného outsourcingu prací spojených s vývojem a provozem IT, jejich výčet by byl tento: · Ekonomická výhodnost - náklady na získání a zaměstnávání interních špičkových IT odborníků obecně patří mezi vysoké. Navíc je potřeba kalkulovat i náklady na udržování a rozšiřování jejich kvalifikace. Pokud toto všechno uvážíme a navíc zohledníme fakt, že kvalifikaci a zkušenosti těchto pracovníků využijeme třeba jen po omezenou dobu, je možné prohlásit, že pronájem externích IT pracovníků se na dobu v řádu měsíců vyplácí. · Finanční kontrola - celkové náklady na outsourcing prací jsou většinou zahrnuty do projektových rozpočtů a jsou předem plánovány, definovány a zajištěny smlouvou. Obecně je možné říci, že náklady na outsourcing jsou pod větší kontrolou než náklady na interní pracovníky. · Přínos expertních znalostí a zkušeností - řízení růstu znalostí IT pracovníků vyžaduje, jako v každé jiné oblasti, specifický přístup a strategii. Společnosti, které se věnují IT, mohou snadněji sledovat moderní trendy a technologie a efektivně směrovat vzdělávání svých pracovníků. Zákazník tak s externím pracovníkem získává trénovaného profesionála. · Přenos expertních znalostí a zkušeností - částečný outsourcing prací v interním týmu zákazníka rovněž eliminuje jedno z obecných rizik outsourcingu, a to riziko vzniku závislosti na dodavateli. Naopak, pokud externí pracovníci pracují společně v týmu s pracovníky zákazníka, dochází k žádoucímu přenosu znalostí a zkušeností do prostředí zákazníka. Využití těchto znalostí je přínosem pro interní práci týmů zákazníka i po odchodu externích pracovníků.
Jak zajistit outsourcing prací
Model částečného outsourcingu prací má oproti jiným modelům z hlediska zákazníka jednoznačnou výhodu. Ve většině případů se totiž nejedná o uzavření dlouhodobého strategického partnerství s poskytovatelem. Tento druh outsourcingu bychom mohli chápat jako jakési časově definované taktické partnerství. Výběr externích pracovníků do interních projektů se velmi podobá klasickému náboru pracovníků. Pouze místo oslovení personálních agentur, či inzerce potřebné pozice, dojde k oslovení firem zabývajícími se činností v oblasti IT. Z obdržených nabídek pak stačí pouze vybrat ty správné specialisty, kteří budou nejvíce vyhovovat požadavkům a potřebám konkrétní práce. Aby byla zajištěna maximální míra flexibility, dochází mezi poskytovateli a odběrateli outsourcovaných prací ke sjednávání rámcových smluv o spolupráci. Případné potřeby externí pracovní síly mohou být potom řešeny ve velmi krátkém čase. Princip částečného outsourcingu prací v IT oddělení je možné aplikovat nejenom na vývojové práce, ale i na další služby spojené s provozováním IS.
Autor článku, Jiří Soukeník, působí jako senior manager společnosti Trask solutions.



Při vývoji informačního systému je možné jít buď cestou kompletního outsourcingu vývoje, nebo cestou interního vývoje s doplněním implementačního týmu o externí spolupracovníky či týmy. Cesta částečného outsourcingu prací spojených s vývojem informačních systémů je právě tou oblastí, které se budeme dále věnovat.
Kdy zvažovat částečný outsourcing vývojových prací
Primárním motivem k částečnému outsourcingu prací v IT je především kapacita interních zdrojů IT oddělení. Tato oddělení jsou ve většině organizací dimenzována s ohledem na zajištění podpory provozu informačních systémů či jejich běžný rozvoj. Při potřebě intenzivního rozvoje informačních systémů, nebo zavádění nových technologií, obvykle začne organizace uvažovat o pokrytí vybraných prací pomocí externích zdrojů. Neméně důležitým motivem k outsourcingu prací je doplnění interních týmů o certifikované profesionály s rozsáhlými zkušenostmi z realizace obdobných projektů. Obecně lze tedy říci, že o outsourcingu prací je vhodné uvažovat v následujících případech: · Realizace vývojového projektu - pokud se organizace rozhodne jít cestou interního vývoje, místo kompletní realizace dodávky projektu na klíč dodavatelem, mohou být z důvodů realokací interních zdrojů ohroženy primární úkoly, které IT oddělení v běžném provozu provádí. Jednoznačným přínosem outsourcingu je v tomto případě využití externích zdrojů na činnosti, které nemohou být bez rizika pokryty vlastními zdroji organizace. Dalším přínosem je využití zkušeností externích pracovníků, pro něž je realizace takových projektů jejich hlavní specializací. I v případě vývoje projektu na klíč dodavatelskou cestou, je možné některé části práce svěřit pracovníkům třetí strany. Především se jedná o práce spojené s vedením projektu, testováním a převzetím výsledného produktu do provozu. Takto je možné nezávisle ověřit kvalitu výsledného řešení. · Zavádění nových technologií a postupů - při zavádění nových informačních technologií je výhodné využít zkušeností externích pracovníků, kteří již tyto technologie dobře znají. Rozšíření interního týmu o externí spolupracovníky navíc může pomoci vyřešit zvýšené nároky na kapacity v době zavádění nových technologií nebo postupů. Další nepřehlédnutelnou výhodou dočasného rozšíření interního týmu je efektivní přenos znalostí externích spolupracovníků směrem k interním pracovníkům. Typickými ukázkami těchto případů jsou například situace vznikající při implementaci nových postupů v oblasti metodiky vývoje nebo provozu.
Jaké práce je vhodné outsourcovat
Externí pracovníky je možné zapojit do všech částí implementačního cyklu informačního systému. Tito pracovníci mají navíc výhodu pohledu zvenčí, pohledu nezatíženého současnými zvyklostmi a provozem organizace, takže mohou snáze nalézt a navrhnout inovativní řešení zadané úlohy. Outsourcing je tedy vhodný pro následující typy prací: · Analytické práce - externí analytici mohou pomoci lépe identifikovat a dokumentovat potřeby organizace a uživatelů. Jejich výhodou je specializace na oblast analýzy, znalost dokumentačních postupů a zkušenosti z dalších projektů. · Návrh systému či postupu práce - rovněž v oblasti návrhu architektury nebo procesů je možné těžit z odborných znalostí a zkušeností externích pracovníků. · Implementační práce - v rámci implementace jsou prostřednictvím práce externistů nejčastěji řešeny kapacitní nároky na zdroje organizace. Z široké nabídky pracovníků je možné doplnit interní týmy zákazníka, nebo vytvořit samostatné týmy, které řeší implementace určených oblastí. · Testování - realizace komplexních vývojových projektů přináší zvýšené nároky na testování informačních systémů. Outsourcingem si můžeme zajistit kompletní testovací týmy, které navrhnou testovací scénáře a koordinují celý průběh testů. Nezávislé testovací týmy jsou výhodou nejen při testování interních projektů, kdy eliminují zvýšené nároky na interní zdroje, ale i při přebírání produktů třetích stran, kdy zajišťují nezávislé ověření kvality dodávaného produktu. · Převzetí a uvedení do provozu - i v této oblasti je možné těžit ze zkušeností externích pracovníků s implementací informačních systémů. Externí pracovníci mohou organizaci pomoci s definicí všech náležitostí potřebných k uvedení systému do provozu, stejně jako se samotnou konfigurací a instalací systému do jednotlivých prostředí organizace. · Koordinace a vedení prací - vedení projektů v oblasti IT má mnoho specifických aspektů. Obzvláště v této oblasti mají zkušenosti externích pracovníků nevyčíslitelnou hodnotu. V rámci implementace interních projektů je možné využít externích pracovníků jako koordinátorů jednotlivých týmů nebo projektových manažerů.
Shrnutí výhod částečného outsourcingu prací
Pokud bychom se tedy pokusili přehledně shrnout základní výhody částečného outsourcingu prací spojených s vývojem a provozem IT, jejich výčet by byl tento: · Ekonomická výhodnost - náklady na získání a zaměstnávání interních špičkových IT odborníků obecně patří mezi vysoké. Navíc je potřeba kalkulovat i náklady na udržování a rozšiřování jejich kvalifikace. Pokud toto všechno uvážíme a navíc zohledníme fakt, že kvalifikaci a zkušenosti těchto pracovníků využijeme třeba jen po omezenou dobu, je možné prohlásit, že pronájem externích IT pracovníků se na dobu v řádu měsíců vyplácí. · Finanční kontrola - celkové náklady na outsourcing prací jsou většinou zahrnuty do projektových rozpočtů a jsou předem plánovány, definovány a zajištěny smlouvou. Obecně je možné říci, že náklady na outsourcing jsou pod větší kontrolou než náklady na interní pracovníky. · Přínos expertních znalostí a zkušeností - řízení růstu znalostí IT pracovníků vyžaduje, jako v každé jiné oblasti, specifický přístup a strategii. Společnosti, které se věnují IT, mohou snadněji sledovat moderní trendy a technologie a efektivně směrovat vzdělávání svých pracovníků. Zákazník tak s externím pracovníkem získává trénovaného profesionála. · Přenos expertních znalostí a zkušeností - částečný outsourcing prací v interním týmu zákazníka rovněž eliminuje jedno z obecných rizik outsourcingu, a to riziko vzniku závislosti na dodavateli. Naopak, pokud externí pracovníci pracují společně v týmu s pracovníky zákazníka, dochází k žádoucímu přenosu znalostí a zkušeností do prostředí zákazníka. Využití těchto znalostí je přínosem pro interní práci týmů zákazníka i po odchodu externích pracovníků.
Jak zajistit outsourcing prací
Model částečného outsourcingu prací má oproti jiným modelům z hlediska zákazníka jednoznačnou výhodu. Ve většině případů se totiž nejedná o uzavření dlouhodobého strategického partnerství s poskytovatelem. Tento druh outsourcingu bychom mohli chápat jako jakési časově definované taktické partnerství. Výběr externích pracovníků do interních projektů se velmi podobá klasickému náboru pracovníků. Pouze místo oslovení personálních agentur, či inzerce potřebné pozice, dojde k oslovení firem zabývajícími se činností v oblasti IT. Z obdržených nabídek pak stačí pouze vybrat ty správné specialisty, kteří budou nejvíce vyhovovat požadavkům a potřebám konkrétní práce. Aby byla zajištěna maximální míra flexibility, dochází mezi poskytovateli a odběrateli outsourcovaných prací ke sjednávání rámcových smluv o spolupráci. Případné potřeby externí pracovní síly mohou být potom řešeny ve velmi krátkém čase. Princip částečného outsourcingu prací v IT oddělení je možné aplikovat nejenom na vývojové práce, ale i na další služby spojené s provozováním IS.
Autor článku, Jiří Soukeník, působí jako senior manager společnosti Trask solutions.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |