facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2016

Ohlédnutí za konferencí Liferay DEVCON 2015



IBA CZStejně jako každý rok jsme se zúčastnili světové vývojářské konference Devcon společnosti Liferay, jednoho z největších producentů open source portálových technologií. Naše postřehy a zážitky přinášíme v následující reportáži.


Letošní Devcon se odehrál v německém Darmstadtu, a tak se nesl v duchu Oktoberfestu, jemuž odpovídal i bohatý doprovodný program v podobě různých zajímavých soutěží. To, proč se do Německa sjeli špičkoví vývojáři z celého světa, ale nebyly jen litry piva, hektolitry kávy a sympatický priority check-in pro certifikované vývojáře. Především sem přijeli doslova nasát informace o novinkách v nejnovější verzi Liferay 7 a o nových funkcích a vylepšeních těch stávajících.

Kromě klasických, i když velmi kvalitních, technických prezentací byly z naší strany nejlépe hodnocené workshopy a hlavně výměna informací v rámci komunity vývojářů. Měli jsme možnost setkat se přímo s lidmi, kteří stojí za vývojem nových features a hlavně nám dokázali odpovědět na téměř každou otázku. Na zvyšujícím se zájmu o tuto konferenci je přitom vidět, že Liferay komunita rok od roku sílí.

Hlavním tématem, které zaznívalo ze všech stran, byla modularita (OSGI). Není možné, aby někdo byl na DEVCON 2015 a přitom nezaslechl pojmy modularita, modul, OSGI kontejner nebo OSGI bundle. Na mnoha prezentacích bylo vidět, že Liferay 7 přinese velkou změnu v navrhování a architektuře aplikací pro Liferay. V rámci workshopů jsme si vyzkoušeli konverzi ukázkové malé portletové aplikace do OSGi modulu a nasazení na Liferay 7. Použili jsme k tomu nástroje, které by měly být k dispozici v Liferay 7.

Mezi nejzajímavější přednášky z celé konference z našeho pohledu patřily:

Audience targeting - zajímavá funkce pro byznys i s přesahem do mobilních zařízení.

Oba přednášející vstoupili na pódium s tím, že neví, co mají účastníkům prezentovat, a že jim to nejprve musí říct. A tak všichni s pomocí mobilní aplikace odpovídali na dotaz, jak moc znají Audience targeting. Při odpovídání (znám hodně, znám trochu, neznám) bylo ihned na obrazovce vidět, jak kdo hlasuje a jak se mění celkové výsledky. Prezentující si své publikum tedy rozdělili podle odpovědí, a že budou každé skupině přednášet něco jiného a ukazovat různé slidy. Rozdělili obrazovku na 3 části. V první části obrazovky pro odpovědi „znám hodně“ ukazovali AT 2.0, ve druhé pro „znám trochu“ ukazovali, jak psát vlastní pravidla, ve třetí části pro „neznám“ měli základní informaci pro AT. Na praktickém příkladu tak předvedli, proč a jak se dá Audience targeting použít.

Launchpad - možná budoucnost vývoje aplikací pro Liferay. Launchpad je projekt, který se snaží poskytnout backend jako službu a jedná se o nezávislou platformu mimo samotný Liferay portál. Pro vytváření aplikace není potřeba si připravovat žádné prostředí v podobě aplikačního serveru nebo databáze a pro zpřístupnění dat nebo provolání nějaké business logiky stačí pár minut a aplikace je přístupná. Projekt je zatím v začátcích, ale přináší nový pohled na vývoj/prototypování aplikací za krátký čas.

Zajímavých přednášek a workshopů bylo samozřejmě mnohem více, ale na to by nám prostor tohoto článku nestačil. DEVCON 2015 byla opravdu zajímavá událost, kde se člověk mohl přesvědčit, že komunita okolo Liferay je velká a aktivní. A že zastavit se při zkoumání možností Liferay pouze u portletů by byla chyba.

Podrobnější informace o letošním ročníku Liferay Devcon se dozvíte zde.
Aleš Rybák Aleš Rybák
Autor reportáže působí ve společnosti IBA CZ. Na obsahu reportáže spolupracovali také jeho kolegové Peter Siman, Zbyněk Moler, Tomáš Janda a Miloš Zikmund.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.