- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 3/2005
Odhalte možnosti business intelligence
Pojem business intelligence (BI) se v poslední době skloňuje stále častěji. Označuje systém procesů, aplikací a technologií, jejichž cílem je účinně a účelně podporovat rozhodovací procesy ve firmě/organizaci. Podporují analytické a plánovací činnosti podniků i organizací veřejného sektoru a jsou postaveny na principech multidimenzionálních pohledů na všechna dostupná data
Celou oblast BI si lze představit jako pyramidu, jejíž základnou jsou data vznikající v primárních systémech dané organizace (obr. 1). Tyto primární zdroje dat má každá organizace, jedná se většinou o transakční systémy pro podporu administrativně správních procesů dané organizace (např. ekonomický systém, personalistika, oborově specializované systémy atd.).
Obr. 1: Co znamená business intelligence
Hledání informací a analýza všech dat obsažených v systémech je však často velmi obtížná vzhledem k nutnosti vstupovat do více systémů, neúplnosti dat (chybějící historii) a dalším omezením. Z těchto důvodů se jako jediný a společný zdroj dat pro potřeby BI buduje tzv. datový sklad. Jedná se v podstatě o oddělenou databázi obsahující data z primárních systémů, identifikovaná jako nutná pro analytické potřeby. Tato data se v datovém skladu uchovávají v jiné formě než v primárních systémech, jsou konsolidovaná, validovaná a vyčištěná, obsahují historii a jsou tematicky orientovaná a optimalizovaná pro analytické dotazy. Nad databází datového skladu se buduje vrstva základní analýzy dat. Tu si lze představit jako automatizaci tvorby různých uživatelsky definovaných reportů a sestav. Pro potřeby reportů se využívají existující nástroje umožňující pokrytí celého životního cyklu reportu, od jeho návrhu a tvorby přes správu až po jeho distribuci uživatelům (prezentace na intranetu, zaslání do e-mailu apod.).
Obr. 2: Příklad reportu v MS Reporting Services
Další oblastí základní analýzy dat jsou tzv. ad-hoc analýzy. Ty narozdíl od reportů umožňují pracovníkům analytických útvarů nebo managementu hledat v datech informace a souvislosti podle konkrétní potřeby. Jedná se o multidimenzionální analýzy (zajišťují pohled na daná data z více stran, tzv. dimenzí) a dávají uživateli možnost hledat v analyzovaných datech závislosti a odhalovat případné odchylky s možností rozpadu až do nejmenšího detailu. I pro ad-hoc analýzy existují ověřené nástroje, jejichž výhodou je intuitivní ovládání a nutná věcná znalost analyzované problematiky, nikoli informačních technologií. Využívají přitom především OLAP technologií.
Obr. 3: Příklad rozpadového stromu (ad-hoc analýza) v ProClarity
Třešinkou na pomyslném dortu BI, respektive špičkou pyramidy, je pak oblast pokročilé analýzy dat. Do této oblasti patří i využití data miningu. Data minig, na rozdíl od reportingu a ad-hoc analýz (kde analyzujeme známé souvislosti), hledá v existujících datech souvislosti netriviální, skryté a využívá k tomu sofistikovaných matematických metod.
Přínosy BI
Mezi zásadní přínosy implementace řešení BI v organizaci (ať už komerční, nebo z veřejného sektoru) patří:
· vyčištěná, validovaná data s historií jsou dostupná všem oprávněným uživatelům na jednom místě,
· data jsou integrována ze všech relevatních primárních systémů,
· data jsou optimalizována pro analytické využití,
· BI umožňuje tvorbu časových řezů, trendů, analýz,
· lze vytvářet agregované pohledy, multidimenzionální analýzy,
· jednotnost "jediná pravda" - na stejný dotaz dostanou všichni uživatelé stejnou odpověď,
· efektivní podpora rozhodování na základě "tvrdých" dat,
· možnost optimalizace organizace (procesní, řízení rizik…),
· odlehčení zátěže primárních systémů přesunem analytické činnosti do oblasti BI.
V tabulce jsou shrnuty základní rozdíly v práci uživatele s daty v situaci bez a s využitím možností BI.
Business intelligence a veřejný sektor
V komerční sféře je impulsem pro nasazení a rozvoj řešení BI především vytvoření konkurenční výhody, zvýšení ziskovosti - obecně obchodní motivace. Naproti tomu ve veřejné správě považujeme za analogickou motivaci spíše snižování nákladů a zvýšení efektivity řízení organizace, což jsou obecně hůře vyčíslitelné přínosy. Výjimkou může být řízení rizik a kontroly v oblasti daňové nebo celní, kde si lze představit konkrétní ekonomické přínosy například v precizní identifikaci daňových či celních podvodů. Hlavní specifikum zákazníků z oblasti veřejné správy lze vidět především v různorodosti problematik, které jednotlivé organizace řeší. S výjimkou krajských, případně městských úřadů, kde se dá uvažovat o opakovatelnosti řešení, má každý resort, každá organizace, specifickou, legislativně určenou roli a tím i požadavky odlišné od ostatních. V oblasti business intelligence, kterou se naše společnost vedle problematiky datových skladů také primárně zabývá, je potom třeba navrhovat řešení přesně odpovídající konkrétním požadavkům dané organizace. Analogii veřejné správy s komerční sférou nahrává i postupující trend, ve kterém se organizace veřejné správy zaměřují na své vlastní procesní řízení. Větší důraz se klade i na podporu rozhodování, tzv. manažerské informační systémy. Uvedené trendy spolu s faktem, že organizace veřejné správy v České republice stále více standardizují primární systémy a využívají komerčně ověřené produkty, generují následně i potřebu budovat nad těmito systémy analytickou nadstavbu z oblasti BI. Příkladem může být hned několik projektů, na kterých v současnosti Adastra pracuje. Jedná se například o projekt vybudování datového skladu pro Generální ředitelství cel, který je financovaný z fondů Phare, nebo projekt integrace a realizace manažerského informačního systému na Pozemkovém fondu ČR.
Autor článku, Petr Zeman, působí jako key account manager pro oblast veřejné správy ve společnosti Adastra.


Celou oblast BI si lze představit jako pyramidu, jejíž základnou jsou data vznikající v primárních systémech dané organizace (obr. 1). Tyto primární zdroje dat má každá organizace, jedná se většinou o transakční systémy pro podporu administrativně správních procesů dané organizace (např. ekonomický systém, personalistika, oborově specializované systémy atd.).

Obr. 1: Co znamená business intelligence
Hledání informací a analýza všech dat obsažených v systémech je však často velmi obtížná vzhledem k nutnosti vstupovat do více systémů, neúplnosti dat (chybějící historii) a dalším omezením. Z těchto důvodů se jako jediný a společný zdroj dat pro potřeby BI buduje tzv. datový sklad. Jedná se v podstatě o oddělenou databázi obsahující data z primárních systémů, identifikovaná jako nutná pro analytické potřeby. Tato data se v datovém skladu uchovávají v jiné formě než v primárních systémech, jsou konsolidovaná, validovaná a vyčištěná, obsahují historii a jsou tematicky orientovaná a optimalizovaná pro analytické dotazy. Nad databází datového skladu se buduje vrstva základní analýzy dat. Tu si lze představit jako automatizaci tvorby různých uživatelsky definovaných reportů a sestav. Pro potřeby reportů se využívají existující nástroje umožňující pokrytí celého životního cyklu reportu, od jeho návrhu a tvorby přes správu až po jeho distribuci uživatelům (prezentace na intranetu, zaslání do e-mailu apod.).

Obr. 2: Příklad reportu v MS Reporting Services
Další oblastí základní analýzy dat jsou tzv. ad-hoc analýzy. Ty narozdíl od reportů umožňují pracovníkům analytických útvarů nebo managementu hledat v datech informace a souvislosti podle konkrétní potřeby. Jedná se o multidimenzionální analýzy (zajišťují pohled na daná data z více stran, tzv. dimenzí) a dávají uživateli možnost hledat v analyzovaných datech závislosti a odhalovat případné odchylky s možností rozpadu až do nejmenšího detailu. I pro ad-hoc analýzy existují ověřené nástroje, jejichž výhodou je intuitivní ovládání a nutná věcná znalost analyzované problematiky, nikoli informačních technologií. Využívají přitom především OLAP technologií.

Obr. 3: Příklad rozpadového stromu (ad-hoc analýza) v ProClarity
Třešinkou na pomyslném dortu BI, respektive špičkou pyramidy, je pak oblast pokročilé analýzy dat. Do této oblasti patří i využití data miningu. Data minig, na rozdíl od reportingu a ad-hoc analýz (kde analyzujeme známé souvislosti), hledá v existujících datech souvislosti netriviální, skryté a využívá k tomu sofistikovaných matematických metod.
Přínosy BI
Mezi zásadní přínosy implementace řešení BI v organizaci (ať už komerční, nebo z veřejného sektoru) patří:
· vyčištěná, validovaná data s historií jsou dostupná všem oprávněným uživatelům na jednom místě,
· data jsou integrována ze všech relevatních primárních systémů,
· data jsou optimalizována pro analytické využití,
· BI umožňuje tvorbu časových řezů, trendů, analýz,
· lze vytvářet agregované pohledy, multidimenzionální analýzy,
· jednotnost "jediná pravda" - na stejný dotaz dostanou všichni uživatelé stejnou odpověď,
· efektivní podpora rozhodování na základě "tvrdých" dat,
· možnost optimalizace organizace (procesní, řízení rizik…),
· odlehčení zátěže primárních systémů přesunem analytické činnosti do oblasti BI.

V tabulce jsou shrnuty základní rozdíly v práci uživatele s daty v situaci bez a s využitím možností BI.
Business intelligence a veřejný sektor
V komerční sféře je impulsem pro nasazení a rozvoj řešení BI především vytvoření konkurenční výhody, zvýšení ziskovosti - obecně obchodní motivace. Naproti tomu ve veřejné správě považujeme za analogickou motivaci spíše snižování nákladů a zvýšení efektivity řízení organizace, což jsou obecně hůře vyčíslitelné přínosy. Výjimkou může být řízení rizik a kontroly v oblasti daňové nebo celní, kde si lze představit konkrétní ekonomické přínosy například v precizní identifikaci daňových či celních podvodů. Hlavní specifikum zákazníků z oblasti veřejné správy lze vidět především v různorodosti problematik, které jednotlivé organizace řeší. S výjimkou krajských, případně městských úřadů, kde se dá uvažovat o opakovatelnosti řešení, má každý resort, každá organizace, specifickou, legislativně určenou roli a tím i požadavky odlišné od ostatních. V oblasti business intelligence, kterou se naše společnost vedle problematiky datových skladů také primárně zabývá, je potom třeba navrhovat řešení přesně odpovídající konkrétním požadavkům dané organizace. Analogii veřejné správy s komerční sférou nahrává i postupující trend, ve kterém se organizace veřejné správy zaměřují na své vlastní procesní řízení. Větší důraz se klade i na podporu rozhodování, tzv. manažerské informační systémy. Uvedené trendy spolu s faktem, že organizace veřejné správy v České republice stále více standardizují primární systémy a využívají komerčně ověřené produkty, generují následně i potřebu budovat nad těmito systémy analytickou nadstavbu z oblasti BI. Příkladem může být hned několik projektů, na kterých v současnosti Adastra pracuje. Jedná se například o projekt vybudování datového skladu pro Generální ředitelství cel, který je financovaný z fondů Phare, nebo projekt integrace a realizace manažerského informačního systému na Pozemkovém fondu ČR.
Autor článku, Petr Zeman, působí jako key account manager pro oblast veřejné správy ve společnosti Adastra.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce