- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
O Portálu státní správy
Rozhovor s Danou Bérovou, ředitelkou sekce e-Governmentu Ministerstva informatiky


Sekce e-Governmentu má tři odbory. Prvním z nich je "odbor projektů životních situací", který má sedm pracovníků. Jeho cílem je identifikovat služby veřejné správy, které jsou vhodné pro elektronický dálkový přístup a samozřejmě příprava pro automatizaci těchto agend.Úzce spolupracujeme s Ministerstvem vnitra, které je odpovědné za analýzu služeb veřejné správy. Naše práce se pochopitelně dotýká také všech ostatních resortů. Snahou je automatizovat nejprve ty služby, kde lze očekávat největší přínos jak pro občany - zákazníky státní správy, tak pro úřady. Proto jsme se nejprve zaměřili na daňové agendy.
Je zde totiž obrovské množství uživatelů, zejména podnikatelů. Pro veřejnou správu je už samotný fakt, že data dostane již v elektronické podobě, velmi podstatný. Jinak by je stejně totiž někdo musel do elektronické podoby převést. Předpokládám, že hned další agendou bude oblast sociálního pojištění. Zde se připravuje také opravdu zásadní změna, nový model počítá s velmi úzkým kontaktem občana se sociální správou nebo v budoucnu možná sociální pojišťovnou, následovat bude resort zdravotnictví a postupně další.
|
Zmíněné služby nejspíše souvisejí s plánovaným "Portálem veřejné správy"?
Ano, naše ministerstvo je pověřeno "postavit" tento portál jako jediné a univerzální místo pro komunikaci občana s úřady. Je to druhý hlavní úkol tohoto odboru. Jednoznačným cílem je tyto agendy zjednodušit, a tím také zjednodušit vyřizování úředních věcí. Navíc chceme občanům poskytnou co nejjednodušší orientaci ve veřejných službách. Proto budou části portálu organizovány podle principu "životních situací". Například pokud ztratíte občanský průkaz, nemusíte pracně vyhledávat podle jednotlivých institucí, jak situaci řešit. Najdete si tuto situaci v přehledné mapě serveru nebo pomocí navigátoru. Tak zjistíte se kterými úřady je třeba komunikovat. Ideální by samozřejmě bylo, aby co nejvíce vyřizování bylo možné "na dálku" přes internet
Občanům na Internetu chybí Sbírka zákonů, přesněji řečeno soubor úplných textů všech platných zákonů, na které by se dalo spolehnout. Kde by byla záruka, že jsou texty aktuální a přesné?
Budou také součástí portálu. Právě nyní připravujeme konkrétní technologické řešení. Nejsou zde žádné legislativní překážky. Dosud fungovalo něco takového v komerční podobě, tedy za úplatu. Otázka je, kdo bude publikování této rozsáhlé agendy hradit. Bude to pochopitelně nejspíše stát, stejně jako v případě mnoha jiných položek portálu, nakonec je to v jeho zájmu. Ověřovací provoz zahájíme v létě. Některé aplikace a adresáře statické části portálu budou funkční již na jaře. Úplné texty právních předpisů budou však patřit mezi ty části, kde čekáme opravdu masový zájem. Z důvodů nutného testování systému je reálnější tedy ten druhý, letní termín.
Několik možností pro elektronickou komunikaci státu a občana existuje, ovšem jejich rozvoj a využívání je ovlivněno faktem, že spousta podání vyžaduje různé přílohy, potvrzení zaměstnavatele atd. Takže tady Internet zatím nefunguje. Je to nějak řešitelné?
Existují dvě cesty. První je ta, že příslušný úřad s vaším vědomím a povolením sám kontaktuje jiné úřady a elektronickou cestou, přes vnitřní propojení ve veřejném sektoru, si tato různá potvrzení, např. výpisy z rej. trestů, registru obyvatel atd., sám získá. Je to organizačně jednodušší, není zde také pochybnost o pravdivosti údajů.
Druhá možnost je, že zmíněná potvrzení si shromáždí také v el. podobě sám žadatel, umístí je do elektronické obálky a tu podepíše a odešle k vyřízení.
V komunikaci se soudy jsme vyzkoušeli také třetí metodu. K ústavní stížnosti podané elektronicky si Ústavní soud vyžádal doručenku - potvrzující doručení rozsudku obecného soudu. Tu jsme naskenovali, podepsali elektronickým podpisem (samozřejmě zaručeným od www.ica.cz) a mailem odeslali soudu. Vše funguje bez problémů, důkaz je už součástí soudního spisu.
To je samozřejmě také možné. Jediný důvod, proč jsem tuto variantu prve neuvažovala je, že je náročná na vybavení. Ne každý občan má skener. Je ale pravda, že ve firmách je situace mnohem příznivější. S touto cestou je tedy třeba přirozeně také počítat.
4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |