- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (50)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 1-2/2005
Moderní logistika ve výrobě a distribuci potravin
Logistika výroby a distribuce potravinářských výrobků je v posledních letech ovlivněna celou řadou faktorů. Mezi nejvýznamnější z nich patří tlak distribučních a obchodních řetězců na stoprocentní kvalitu a včasnost dodávek v takové struktuře, která je pro odběratele nejvýhodnější, snaha o získání nebo udržení odpovídající pozice na národním i nadnárodním trhu projevující se jak v růstu užitných vlastností jednotlivých výrobků, tak v průběžné obměně vyráběného sortimentu a požadavky české i evropské legislativy na kvalitu výroby a prokazatelnost původu výrobků v rámci celého logistického řetězce. Pro splnění výše uvedených požadavků je účelné zhodnotit aktuální stav podnikových procesů souvisejících s hmotným tokem hotových výrobků, surovin a obalů i technického vybavení jednotlivých logistických subsystémů a provést potřebné změny zaměřené zejména na dosažení vyšší úrovně řízení logistických činností s využitím vhodných automatizačních a identifikačních technologií.
V obdobné situaci se v roce 2001 ocitl i přední český výrobce mléčných výrobků Olma Olomouc. Popis řešení, které bylo v letech 2003-2004 realizováno v oblasti skladování a expedice hotových výrobků a bude v letošním roce rozšiřováno i do logistiky surovin a obalových materiálů, j
Východiska řešení
Olma je druhým nejvýznamnějším zpracovatelem mléka v České republice (roční objem nákupu představuje cca 215 milionů litrů). Převážnou část produkce tvoří čerstvé a trvanlivé mléko, jogurty, dezerty a jogurtové nápoje, másla a ostatní zakysané výrobky s meziročním nárůstem produkce přibližně 120 %. Roční objem tržeb je blízký jedné miliardě korun, více než 15 % produkce je v současné době exportováno. Všechny výrobky s výjimkou trvanlivého mléka vyžadují skladování a distribuci při teplotách v rozmezí 5-10 °C. Vzhledem k rozsáhlým investicím do výroby realizovaných v posledních několika letech, zaměřených především na zlepšení kvality výrobků a dosažení vyššího stupně "bezpečnosti" jejich výroby, nebylo zapotřebí realizovat pro splnění podmínek souvisejících se vstupem České republiky do Evropské unie žádné zásadní změny ve výrobní technologii ani v oblasti kontroly kvality a jejího řízení. Složitější situace nastala v oblasti dvou hlavních skladových provozů zajišťujících skladování a expedici hotových výrobků a uskladnění surovin a obalových materiálů pro výrobu. Předpokládaný růst objemu výroby i ekonomické a technologické tlaky na zvyšování velikosti výrobních dávek a prodlužování trvanlivosti výrobků signalizoval, že kapacita stávajícího chlazeného skladu bude v poměrně krátké době vyčerpaná. Rovněž striktní požadavky systému řízení kvality na zákaz expedice výrobků před ukončením všech kontrolních testů (1 až 5 dnů) vedly k nárůstu potřebné skladovací kapacity na celkových cca 6 000 palet. Na základě výsledků logistické studie, ve které byly navrženy a posouzeny možné varianty řešení, bylo koncem roku 2002 rozhodnuto o komplexním řešení skladového a expedičního provozu zahrnujícího:
· provozovaný výškový sklad s regálovými zakladači Transporta,
· nový chlazený výškový sklad s regálovými zakladači realizovaný formou dodávky na klíč společností SSI Schaefer,
· kompletační a expediční zónu vytvořenou ze stávajícího chlazeného skladu.
To vše s perspektivou dalšího rozšíření na připravovaný centrální sklad surovin a obalů. Po zvážení možností stávajícího podnikového informačního systému Movex byla přijata varianta založená na principu tří relativně samostatných řídicích úrovní zahrnujících:
· úroveň podniku (IS3) pokrytou funkcemi ERP systému Movex,
· úroveň provozu (IS2) realizovanou vhodným produktem typu WMS (Warehouse Management System) umožňujícím evidovat a řídit neautomatizované logistické procesy prostřednictvím mobilních terminálů a radiofrekvenční sítě,
· úroveň technologického celku zajištěnou řídicími systémy obou automatizovaných zakladačových skladů.
U podnikových procesů probíhajících "napříč" jednotlivými úrovněmi bylo samozřejmě nezbytné navrhnout jejich optimální "distribuci" do jednotlivých úrovní a jí přizpůsobit jak datový obsah, tak technické řešení odpovídajících rozhraní.
Warehouse management system
Úroveň řízení skladového provozu je zajištěna informačním systémem Osiris společnosti ICZ Praha.Všechny plánované požadavky na skladové operace jsou do skladového systému přebírány z podnikové úrovně (Movex) a po své realizaci předávány zpět (k propojení je využito standardních datových rozhraní obou systémů). Stav a pohyb skladu je evidován na úrovni skladových, obalových i prodejních jednotek, samozřejmostí je evidence šarží a exspirací. Zboží je skladováno a manipulováno na europaletách, každá paleta je jednoznačně identifikována interní etiketou s čárovým kódem a její pohyb v rámci skladového a expedičního provozu je řízen a detailně sledován. Pro podporu manipulačních procesů probíhajících v obslužných částech skladu (předávací zóna z výroby, příjmová zóna, vychystávací zóna, expediční zóna) je využito mobilních terminálů Psion-Teklogix zapojených v bezdrátové síti, komunikace s řídicími systémy automatizovaných zakladačů probíhá na úrovni požadavků na zaskladnění/vyskladnění definovaných palet. Palety z výroby jsou identifikovány v předávacím prostoru a zavezeny do zakladačového skladu nebo přímo do vychystávací zóny, kde je automaticky udržována potřebná zásoba pro dílčí odběry (uvedené řešení umožňuje omezit "zbytečné" přesuny palet ze zakladače do vychystávací zóny v případě, že její kapacita je dostatečně dimenzovaná). Palety s nakupovaným zbožím nebo palety vyrobené v jiném závodě jsou po identifikaci v příjmové zóně zaskladňovány obdobně. Zboží je ze skladu expedováno dvěma typům zákazníků. Do obchodních řetězců odcházejí obvykle dodávky s jedním až třemi výrobky na jedné paletě a počet sortimentních položek v jedné dodávce není velký. Zboží určené regionálním maloodběratelům je expedováno převážně po obalových jednotkách na vícesortimentních paletách připravených ve vychystávací zóně. Oba typy odběratelů se kromě toho liší i v nasmlouvaných dodacích podmínkách (například řetězce typicky vyžadují co možná "nejlepší" exspiraci, která musí být navíc v celé dodávce u jednoho výrobku shodná apod.), což vychystávací proces do určité míry komplikuje. Všechny expedované palety jsou opatřeny paletovými etiketami vytvořenými v souladu se standardem EAN/UCC 128 a požadavky obchodních řetězců. V čárovém kódu jsou uloženy všechny podstatné informace o obsahu palety, včetně jednoznačného kódu přepravní jednotky (SSCC), který je důležitým prvkem systémů sledovatelnosti založených na takové úrovni evidence logistických transakcí, která je v běžných podnikových systémech (úroveň IS3) obvykle nedostupná.
Průběh řešení
Základním východiskem řešení se stal návrh organizace skladového a expedičního provozu zpracovaný jako součást logistické studie a obsahující rámcový popis všech základních procesů a jejich vazeb na okolí. Tento návrh, rozpracovaný do podrobnosti implementačního projektu řešitelským týmem zahrnujícím dodavatele skladového informačního systému (ICZ), dodavatele stávajícího podnikového informačního systému (Intentia CZ), dodavatele nového zakladačového skladu (SSI Schaefer) a klíčových pracovníků společnosti Olma, se po své akceptaci stal základním dokumentem celého projektu a významně přispěl k jeho úspěšnému průběhu. Nezbytnost procesního a datového propojení tří úrovní řízení (úroveň podnikového IS, úroveň skladového provozu, úroveň automatizovaných zakladačových skladů) a požadavek využití čárového kódu a mobilních terminálů pro podporu on-line evidence a řízení hmotných toků vedly k celé řadě změn v existujících podnikových procesech i k zavedení procesů nových, především v oblasti řízeného skladu a expedice. Celý projekt byl rozdělen do několika etap. Cílem první etapy bylo zprovoznění nového zakladačového skladu (a tomu odpovídající části skladového informačního systému) vedoucí k získání nové skladové kapacity a určitému uvolnění stávajících prostor skladu a expedice. Tato etapa byla ukončena v lednu loňského roku. V následných krocích byly provedeny potřebné změny v nastavení podnikového informačního systému Movex umožňující postupné zprovoznění datového rozhraní a do řízeného skladového provozu byl zahrnut stávající zakladačový sklad Transporta. V současné době jsou zprovozněny všechny procesy na straně příjmu a procesy zajišťující vyskladnění celých palet. Spuštění procesů v oblasti vychystávání a expedice, a tím i řešení v celém rozsahu, je podmíněno dokončením stavebních a technologických úprav odpovídajících prostor, které je plánováno na únor tohoto roku. Souběžně se zprovozňováním expedičního skladu byla ve druhé polovině roku 2004 zahájena výstavba nového objektu pro centralizaci materiálových vstupů do výroby (suroviny, obaly) vybaveného posuvnými paletovými regály. V současné době je dokončován projekt odpovídajícího rozšíření provozního systému Osiris s cílem uvést navržené řešení do provozu co možná nejdříve a zajistit tak stejnou úroveň evidence a řízení materiálového toku ve všech rozhodujících článcích logistického systému společnosti, která je nezbytná jak pro efektivní řízení celého dodavatelského řetězce, tak pro splnění podmínek legislativy Evropské unie v oblasti dosledovatelnosti surovin, obalů i hotových výrobků.
Autor článku, Josef Černý, působí jako senior business consultant ve společnosti ICZ.



Východiska řešení
Olma je druhým nejvýznamnějším zpracovatelem mléka v České republice (roční objem nákupu představuje cca 215 milionů litrů). Převážnou část produkce tvoří čerstvé a trvanlivé mléko, jogurty, dezerty a jogurtové nápoje, másla a ostatní zakysané výrobky s meziročním nárůstem produkce přibližně 120 %. Roční objem tržeb je blízký jedné miliardě korun, více než 15 % produkce je v současné době exportováno. Všechny výrobky s výjimkou trvanlivého mléka vyžadují skladování a distribuci při teplotách v rozmezí 5-10 °C. Vzhledem k rozsáhlým investicím do výroby realizovaných v posledních několika letech, zaměřených především na zlepšení kvality výrobků a dosažení vyššího stupně "bezpečnosti" jejich výroby, nebylo zapotřebí realizovat pro splnění podmínek souvisejících se vstupem České republiky do Evropské unie žádné zásadní změny ve výrobní technologii ani v oblasti kontroly kvality a jejího řízení. Složitější situace nastala v oblasti dvou hlavních skladových provozů zajišťujících skladování a expedici hotových výrobků a uskladnění surovin a obalových materiálů pro výrobu. Předpokládaný růst objemu výroby i ekonomické a technologické tlaky na zvyšování velikosti výrobních dávek a prodlužování trvanlivosti výrobků signalizoval, že kapacita stávajícího chlazeného skladu bude v poměrně krátké době vyčerpaná. Rovněž striktní požadavky systému řízení kvality na zákaz expedice výrobků před ukončením všech kontrolních testů (1 až 5 dnů) vedly k nárůstu potřebné skladovací kapacity na celkových cca 6 000 palet. Na základě výsledků logistické studie, ve které byly navrženy a posouzeny možné varianty řešení, bylo koncem roku 2002 rozhodnuto o komplexním řešení skladového a expedičního provozu zahrnujícího:
· provozovaný výškový sklad s regálovými zakladači Transporta,
· nový chlazený výškový sklad s regálovými zakladači realizovaný formou dodávky na klíč společností SSI Schaefer,
· kompletační a expediční zónu vytvořenou ze stávajícího chlazeného skladu.
To vše s perspektivou dalšího rozšíření na připravovaný centrální sklad surovin a obalů. Po zvážení možností stávajícího podnikového informačního systému Movex byla přijata varianta založená na principu tří relativně samostatných řídicích úrovní zahrnujících:
· úroveň podniku (IS3) pokrytou funkcemi ERP systému Movex,
· úroveň provozu (IS2) realizovanou vhodným produktem typu WMS (Warehouse Management System) umožňujícím evidovat a řídit neautomatizované logistické procesy prostřednictvím mobilních terminálů a radiofrekvenční sítě,
· úroveň technologického celku zajištěnou řídicími systémy obou automatizovaných zakladačových skladů.
U podnikových procesů probíhajících "napříč" jednotlivými úrovněmi bylo samozřejmě nezbytné navrhnout jejich optimální "distribuci" do jednotlivých úrovní a jí přizpůsobit jak datový obsah, tak technické řešení odpovídajících rozhraní.
Warehouse management system
Úroveň řízení skladového provozu je zajištěna informačním systémem Osiris společnosti ICZ Praha.Všechny plánované požadavky na skladové operace jsou do skladového systému přebírány z podnikové úrovně (Movex) a po své realizaci předávány zpět (k propojení je využito standardních datových rozhraní obou systémů). Stav a pohyb skladu je evidován na úrovni skladových, obalových i prodejních jednotek, samozřejmostí je evidence šarží a exspirací. Zboží je skladováno a manipulováno na europaletách, každá paleta je jednoznačně identifikována interní etiketou s čárovým kódem a její pohyb v rámci skladového a expedičního provozu je řízen a detailně sledován. Pro podporu manipulačních procesů probíhajících v obslužných částech skladu (předávací zóna z výroby, příjmová zóna, vychystávací zóna, expediční zóna) je využito mobilních terminálů Psion-Teklogix zapojených v bezdrátové síti, komunikace s řídicími systémy automatizovaných zakladačů probíhá na úrovni požadavků na zaskladnění/vyskladnění definovaných palet. Palety z výroby jsou identifikovány v předávacím prostoru a zavezeny do zakladačového skladu nebo přímo do vychystávací zóny, kde je automaticky udržována potřebná zásoba pro dílčí odběry (uvedené řešení umožňuje omezit "zbytečné" přesuny palet ze zakladače do vychystávací zóny v případě, že její kapacita je dostatečně dimenzovaná). Palety s nakupovaným zbožím nebo palety vyrobené v jiném závodě jsou po identifikaci v příjmové zóně zaskladňovány obdobně. Zboží je ze skladu expedováno dvěma typům zákazníků. Do obchodních řetězců odcházejí obvykle dodávky s jedním až třemi výrobky na jedné paletě a počet sortimentních položek v jedné dodávce není velký. Zboží určené regionálním maloodběratelům je expedováno převážně po obalových jednotkách na vícesortimentních paletách připravených ve vychystávací zóně. Oba typy odběratelů se kromě toho liší i v nasmlouvaných dodacích podmínkách (například řetězce typicky vyžadují co možná "nejlepší" exspiraci, která musí být navíc v celé dodávce u jednoho výrobku shodná apod.), což vychystávací proces do určité míry komplikuje. Všechny expedované palety jsou opatřeny paletovými etiketami vytvořenými v souladu se standardem EAN/UCC 128 a požadavky obchodních řetězců. V čárovém kódu jsou uloženy všechny podstatné informace o obsahu palety, včetně jednoznačného kódu přepravní jednotky (SSCC), který je důležitým prvkem systémů sledovatelnosti založených na takové úrovni evidence logistických transakcí, která je v běžných podnikových systémech (úroveň IS3) obvykle nedostupná.
Průběh řešení
Základním východiskem řešení se stal návrh organizace skladového a expedičního provozu zpracovaný jako součást logistické studie a obsahující rámcový popis všech základních procesů a jejich vazeb na okolí. Tento návrh, rozpracovaný do podrobnosti implementačního projektu řešitelským týmem zahrnujícím dodavatele skladového informačního systému (ICZ), dodavatele stávajícího podnikového informačního systému (Intentia CZ), dodavatele nového zakladačového skladu (SSI Schaefer) a klíčových pracovníků společnosti Olma, se po své akceptaci stal základním dokumentem celého projektu a významně přispěl k jeho úspěšnému průběhu. Nezbytnost procesního a datového propojení tří úrovní řízení (úroveň podnikového IS, úroveň skladového provozu, úroveň automatizovaných zakladačových skladů) a požadavek využití čárového kódu a mobilních terminálů pro podporu on-line evidence a řízení hmotných toků vedly k celé řadě změn v existujících podnikových procesech i k zavedení procesů nových, především v oblasti řízeného skladu a expedice. Celý projekt byl rozdělen do několika etap. Cílem první etapy bylo zprovoznění nového zakladačového skladu (a tomu odpovídající části skladového informačního systému) vedoucí k získání nové skladové kapacity a určitému uvolnění stávajících prostor skladu a expedice. Tato etapa byla ukončena v lednu loňského roku. V následných krocích byly provedeny potřebné změny v nastavení podnikového informačního systému Movex umožňující postupné zprovoznění datového rozhraní a do řízeného skladového provozu byl zahrnut stávající zakladačový sklad Transporta. V současné době jsou zprovozněny všechny procesy na straně příjmu a procesy zajišťující vyskladnění celých palet. Spuštění procesů v oblasti vychystávání a expedice, a tím i řešení v celém rozsahu, je podmíněno dokončením stavebních a technologických úprav odpovídajících prostor, které je plánováno na únor tohoto roku. Souběžně se zprovozňováním expedičního skladu byla ve druhé polovině roku 2004 zahájena výstavba nového objektu pro centralizaci materiálových vstupů do výroby (suroviny, obaly) vybaveného posuvnými paletovými regály. V současné době je dokončován projekt odpovídajícího rozšíření provozního systému Osiris s cílem uvést navržené řešení do provozu co možná nejdříve a zajistit tak stejnou úroveň evidence a řízení materiálového toku ve všech rozhodujících článcích logistického systému společnosti, která je nezbytná jak pro efektivní řízení celého dodavatelského řetězce, tak pro splnění podmínek legislativy Evropské unie v oblasti dosledovatelnosti surovin, obalů i hotových výrobků.
Autor článku, Josef Černý, působí jako senior business consultant ve společnosti ICZ.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce