IT SYSTEMS 12/2004

Mobilní řešení v praxi

Mobilní řešení v praxi



Společnost p. k. Solvent obhospodařuje největší čistě drogistickou síť prodejen (drogerie Teta) a je jedním ze tří největších prodejců drogerie v ČR s obratem kolem 2,3 miliardy korun. V minulosti se p. k. Solvent potýkal s otázkou, kterou si zřejmě kladou všechny obchodní a distribuční firmy, a to jak efektivně a pohotově zajistit sběr dat o poptávce z jednotlivých prodejních míst.



Tradiční řešení na bázi papírových dokumentů a distribuce dat cestou manuálního přepisování do systému ve večerních hodinách již nebylo možno v únosné podobě dále provozovat, zvláště při stále stoupajících nárocích na kvalitu obsluhy zákazníka. Dříve totiž musel obchodní zástupce firmy p. k. Solvent pravidelně obejít všechny přidělené prodejny a na papíry pěkně pečlivě zapsat, které zboží chybí. Pak vzít objednávku, odvézt ji na centrálu a počkat, až vám podle ní ze skladu všechno vyberou. Tato metoda byla nejen pracná a nepřesná (chyby při předávání a přepisování), ale především málo pružná a neefektivní z hlediska vlastního řízení prodeje i z hlediska možnosti získávání informací o trhu a chování zákazníků a spotřebitelů. Proto se vedení společnosti rozhodlo modernizovat prodejní i marketingové procesy zavedením mobilního systému, který by podporoval jak činnosti pracovníků v terénu, tak i rozhodovací procesy. Při volbě dodavatele mobilního řešení bylo klíčovým požadavkem, aby řešení bylo již hotové a případné úpravy software dle specifických obchodních procesů byly co nejlépe specifikovány, s jasným vlivem na vývoj celkové ceny řešení. Nakonec byla jako řešitel vybrána společnost Kvados a její mobilní systém myAVIS SFA. Implementace tohoto systému probíhala v několika etapách, přičemž od prvních rozhovorů a analýz po zahájení ostrého provozu trvala necelý rok. Velká pozornost byla přitom věnována testování a přizpůsobení systému přesně podle požadavků a obchodních procesů p. k. Solvent.

Průběh realizace:
1. Provedení interview:květen 2003
2. Zpracování studie: září 2003
3. Instalace pro testovací skupinu: prosinec 2003
4. Zaškolení testovací skupiny: prosinec 2003
5. Zahájení ostrého provozu: duben 2004
Centrální část řešení: 12 pracovníků v centrále společnosti p.k.Solvent, Praha
Mobilní část řešení: 50 obchodních zástupců v celé České republice


Dnes již mohou obchodní zástupci objednávat jednoduše pomocí kapesních počítačů MDA II typu PDA. Jejich prostřednictvím lze přímo od zákazníka vstoupit do systému firmy a sestavit objednávku. Kromě zrychlení celého systému objednávání se výrazně snížila i chybovost, která vznikala komunikací mezi několika pracovníky. Není totiž zapotřebí nic přepisovat, data zadá pouze jeden člověk. Neoddiskutovatelný je i marketingový přínos mobilního řešení. Zvolené řešení zahrnuje všechny obchodní procesy obchodních zástupců v terénu, obousměrné napojení na primární informační a účetní systém a také přípravu dat pro manažerský informační systém. Mobilní uživatelé dostávají kompletní informace o nabízeném zboží, akčních nabídkách, objednávkách a průběhu dalších obchodních procesů, a jsou tak řešením myAVIS přímo v terénu řízeni. Zároveň také prostřednictvím systému informují o dění na trhu, o potřebách a přáních zákazníků a také o tom, kdo a proč zboží kupuje a používá. Vedení společnosti tedy dostává kompletní obchodní a marketingové informace o trhu, o chování zákazníků a spotřebitelů přímo z terénu, a to nezatížené subjektivními chybami obchodních zástupců. Tyto informace analyzuje vedení společnosti v analytických nástrojích typu MIS (manažerský informační systém).
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Boskovice umožňují elektronické podepisování i z mobilu

Město Boskovice stálo před výzvou, jak občanům zpřístupnit službu vzdáleného elektronického podepisování dokumentů i z mobilních zařízení. Cílem bylo umožnit využití tzv. fikce podpisu, díky které se dokument považuje za právoplatně podepsaný, pokud jej občan podá určitým způsobem, aniž by bylo nutné použít token pro kvalifikovaný elektronický podpis. Tento krok představuje další fází digitalizace veřejné správy a zjednodušuje komunikaci s občany i organizacemi.