facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2004

Mobilní prodej, mobilní marketing

Milan Ludvík


Dnes již většina firem zjistila, že prodej nelze dělat od příslovečného zeleného stolu. Zákazník očekává, že jej obchodník osobně navštíví. A tak obchodní firmy využívají mobilních pracovníků pro prodej z vozu, sběr objednávek či marketingových údajů, servisní techniky pro poskytování služeb přímo u zákazníků nebo doplňování výdejních či nápojových automatů. A samozřejmě i pro tyto pracovníky by bylo vhodné využít informační technologie. Naskýtá se otázka, je-li systém pro mobilní prodej podobný, nebo dokonce stejný jako systém pro „nemobilní“ prodej? V podstatě ano... Ale při hlubším zkoumání záhy zjistíte, že rozdílů je více, než jste původně očekávali.



Hlavní rozdíly jsou patrné v oblasti využívaných zařízení, ale i aplikačního software, provozu, implementace, zabezpečení nebo ergonomie a také přínosy pro jednotlivé typy uživatelů jsou jiné. Je nasnadě, že ne všechny systémy, které jsou dostupné na trhu, splňují všechna kritéria a specifické požadavky uvedené v tomto článku, a proto je na potenciálních zákaznících, aby pečlivě vybírali své budoucí dodavatele a ptali se na splnění jednotlivých kriterií. V této oblasti platí více než kde jinde, že cena je důležitá, ale důležitější je dosažení cílových vlastností a tím i finančních cílů.

Hardware pro mobilní pracovníky
Mobilní prodej a mobilní marketing jsou v podstatě metody počítačem podporované distribuce. Jedná se o komplexní systém automatizace, jehož základem je speciální nárazuvzdorná výpočetní technika a speciální programové aplikace, které jsou nakonfigurovány podle potřeb zákazníků - výrobců a distribučních společností. Některé mobilní počítače umožňují práci ve venkovním prostředí v běžných povětrnostních podmínkách od -20 °C do +60 °C, v prašném a vlhkém prostředí a v neposlední řadě odolávají drsnému zacházení, včetně pádů na betonovou podlahu. Pro některé aplikace, zejména pro merchandisery a obchodní zástupce, se naopak používají mobilní počítače bez zvýšené odolnosti (klasické počítače typu PDA). Nedílnou součástí vybavení mobilních prodejců a techniků jsou také specializované mobilní tiskárny, integrované snímače čárových kódů a další příslušenství.

Přínosy mobilních informačních systémů z pohledu uživatelů
Obchodní oddělení
"Koncem každého dne máme k dispozici nejen přesná účetní data, která se mohou bez dalšího třídění, přepisování a kontrolování hned zpracovávat a vyhodnocovat, ale také celý balík informací o stavu trhu, které nám umožní přesnější plánování výroby a distribuce v příštích dnech, týdnech, měsících."

Finanční oddělení
"Zavedením systému mobilního prodeje se zásadně zlepšila naše distribuce, snížili jsme náklady, zlepšil se přehled o pohybu zboží, skladových zásobách a eliminovali jsme ztráty. V neposlední řadě se významně zrychlil obchodní cyklus, od objednání přes zpracování objednávky až po dodání zboží včetně fakturace, a díky možnosti zablokování dodávek nespolehlivým odběratelům jsme minimalizovali riziko ztrát a snížili absolutní objem pohledávek."

Marketing
"Nyní jsme schopni upravit nabídku na míru podle potřeb jednotlivých zákazníků, a to i těch nejmenších nezávislých maloobchodníků. Pro velké supermarkety není problém dodržet platební podmínky, což bohužel neplatí vždy i pro menší maloobchody. Díky mobilnímu řešení ví obchodní zástupce nebo servisní technik, jaké zboží či náhradní díly byly prodány, jaké zůstaly na skladě, kolik peněz vybral v hotovosti apod., a to okamžitě poté, co je transakce zaznamenána."


Malé zařízení = malé problémy?
Asi nejrozšířenější omyl mezi potenciálními zákazníky vyplývá z pocitu, že mobilní prodej, nebo lépe software pro mobilní pracovníky, je jen jakýsi doplněk ke stávajícímu "velkému" systému. A protože mobilní aplikace běží na malých počítačích, nebudou asi žádné velké problémy. Opak je pravdou! PDA nebo industriální počítače mají sice malé rozměry, ale jinak se jedná o plnohodnotný počítač, pouze s omezeným výpočetním výkonem, omezenou kapacitou pamětí a datových úložišť, který je navíc provozován výhradně na baterie a ještě k tomu v náročných pracovních podmínkách - za pohybu, za snížené viditelnosti. Uživatelé pak jsou většinou lidé s žádnou, nebo jen minimální úrovní počítačové gramotnosti. Toto jsou faktory, které musí respektovat každý software pro mobilní aplikace. Z hlediska funkčního rozsahu pokrývají mobilní aplikace následující oblasti:

Základní funkce
· přenos dat z nadřazeného systému
· nakládka zboží ve skladu/depu
· odjezd na trasu
· dodávky zboží
· převzetí vratných obalů
· výběr hotovosti
· tisk daňových dokladů
· sběr marketingových údajů
· skladové operace na depu, inventura skladu
· uzávěrka dne
· odeslání dat do nadřazeného systému.


Volitelné funkce
· výběr pohledávek
· Online Credit Check (ověření kreditu nadřazeným systémem na vyžádání)
· Online Pricing (výpočet ceny nadřazeným systémem na vyžádání)
· komplexní marketingový průzkum
· kontrola marketingového materiálu
· kniha Jízd
· plánování trasy
· objednávka zboží
· zprávy
· důvod neobsloužení
· profil POS

Komunikační vlastnosti
· flexibilita přenosových cest
· bezpečnost dat - autentikace uživatelů
· škálovatelnost - rozšiřitelnost systému
· dohled a správa systému
· snadná údržba - provoz heterogenního systému.

Ergonomie
Asi největší rozdíl mezi software pro mobilní pracovníky a software pro desktopy je možno nalézt v ergonomii. S ohledem na pracovní prostředí a znalosti uživatelů by úspěšná aplikace měla splňovat některé základní parametry. Především se jedná o minimalizaci negativního vlivu lidského faktoru. Například aplikace vyžaduje zadávání pouze objednaného množství a slevy, daně, bonusy, promotion a další údaje jsou automaticky dopočítány systémem bez možnosti zadat nesprávnou kombinaci, či se přímo pokusit obejít interní pravidla společnosti. Z toho vyplývá jedna ze zásadních vlastností systému mobilního prodeje, a to vynutitelnost dodržování vnitrofiremních pravidel a nařízení v oblasti cenotvorby, fakturace, kreditní politiky a podobně. Plné ovládání z klávesnice mobilního zařízení umožňuje maximálně efektivně zadat potřebné údaje s minimální časovou náročností. Ovládání pomocí pera na obrazovce mobilního počítače je jednou z nejméně vhodných vlastností aplikace pro mobilní prodej. Předdefinované filtry a uživatelsky definované filtry či třídění jsou výhodou pro snadné a rychlé vyhledávání požadovaných údajů. Systém pro plánování trasy je významným prvkem pro dodržení optimální trasy mobilního pracovníka, a tedy optimalizace dopravních nákladů. Velmi často je propojen na sofistikované systémy plánování tras, a případně na sledování polohy vozidla pomocí systému GPS (global positioning system). Některé údaje lze velmi efektivně vyhledat přes sofistikované vyhledávání pomocí čárových kódů - například lze označit jednotlivá prodejní místa, automobily, servisované zařízení apod.

Provoz
Jak vypadá typický denní scénář mobilního pracovníka ve firmě, která využívá moderní informační technologie a mobilní zařízení? Každé ráno si mobilní prodejce, obchodní zástupce nebo servisní technik vyzvedne svůj handheld, ve kterém má přesný plán prodejní cesty, údaje o klientech, databázi zboží včetně skladových zásob, množství a cen, slevový systém a další potřebná data. U každého zákazníka snadno a rychle sestaví přímo v handheldu objednávku a na místě vytiskne příslušný daňový doklad, příjemku hotovosti, záznam o provedené opravě či jiný doklad. U dobrého software obchodník zadává pouze množství, které zákazník požaduje a systém automaticky ověří dostupnost, vypočítá cenu včetně všech slev, přirážek a daní, a systém celou transakci automaticky zaznamená do databáze v mobilním počítači. Pokud zákazník objednávku odsouhlasí, prodejce předá zboží, technik provede servisní zákrok a mezitím se na integrované tiskárně vytiskne faktura. Každý obchodní zástupce nebo servisní technik může zároveň zaznamenat i marketingové informace (např. jaké zboží je na trhu nejžádanější, co hodlá zákazník odebírat ve větším či menším množství, kdy předpokládá, že bude potřebovat další dodávku atd.). Všechny transakce jsou na konci každého dne sumarizovány, zpracovány a případně použity ke kontrole hotovosti a zboží či náhradních dílů, jež zbyly na příručním skladě obchodníka nebo servisního technika. Tím je ukončen pracovní den a všechna data jsou automaticky, podle nastavení konkrétní konfigurace, přenesena do ERP nebo účetního systému společnosti.

Milan Ludvík, obchodní ředitel divize Business System Solutions společnosti GATC.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.