- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Mobilní informační systémy v praxi
Řešení pro sběr, zpracování a přenos dat ve skladu náhradních dílů Škoda Auto Ml. Boleslav


Na celém světě je v současnosti v provozu více než 3,2 milionů automobilů značky Škoda, vždyť 80 % své produkce dodává Škoda Auto na zahraniční trhy. Dobré jméno značky je určováno také kvalitou poprodejních služeb, a proto investicí ve výši zhruba 65 mil. DM bylo v Mladé Boleslavi založeno největší logistické centrum pro automobilové náhradní díly (SPC) v České republice. Toto centrum zásobuje značkovými díly a příslušenstvím nejen 320 obchodníků s automobily značky Škoda v České a Slovenské republice, ale také 88 dovozců automobilů Škoda na celém světě. Jelikož náhradní díly je třeba mít rychle a plynule k dispozici, bylo nutné uspořádat procesy skladování a přípravy zboží k odběru tak, aby se řídily pomocí vhodné techniky sběru dat a datové komunikace průběžně, transparentně a aktuálně z časového hlediska.
|
Řešení
Celá oblast SPC se 40 000 m2 halových a 10 000 m2 venkovních skladových ploch je pokryta 18 rádiovými anténami typu Wireless Gateway a ústřední síťová řídicí jednotka od firmy Psion Teklogix komunikuje přes síť ethernet se subsystémem sběru dat MOB. Denní objem dodávek, jenž v současnosti činí 1600 m3, se na devíti autorampách pro příjem zboží identifikuje mobilními radiovými terminály pomocí čárového kódu a je přebírán do skladových zásob. Systém řízení skladu vytváří na tomto základě transportní příkazy pro vysokozdvižné vozíky. Na těchto vozících jsou pevně instalované terminály s rádiovým přenosem dat, které řidiči indikují zakázky určené k vyzvednutí a cílová skladiště. Skenování zboží při příjmu a evidence identifikačních údajů místa při přímo uskladňovaném zboží zaručují, že správné zboží bude na správném místě stanoveném centrálním modulem pro řízení skladování podnikového softwaru SAP R/3. Při příjmu do zóny vysokoregálového skladu dochází k uložení na předávacích místech označených čárovým kódem. Odtud zboží převezmou speciální regálové zakladače, a zároveň jsou automaticky generovány transportní a umísťovací specifikace. Pro odběr zboží obdrží řidiči vysokozdvižných vozíků příkazy pomocí rádiového přenosu dat na své terminály.
Vedle čísla a označení sortimentní položky se zobrazí také skladové místo a množství, jež má být odebráno. Na místě se snímá skladové místo a čárový kód zboží a zároveň se ihned kontroluje jejich správnost. Počet odebraných jednotek se potvrdí na klávesnici. Poté se zobrazí následující místo odběru. Zboží se shromažďuje v zakázkové zóně. Odtud se výrobky přebírají, skenují ručním terminálem pro rádiový přenos dat Psion Teklogix a po potvrzení množství se uloží do boxu určeného pro zákazníka a rovněž označeného čárovým kódem.
|
Všechna mobilní pracoviště na příjmu zboží, ve skladu, v místech pro vystavování zboží k odběru a v expedici jsou s řídicí úrovní trvale spojena v režimu on-line. Jako rozhraní funguje mobilní subsystém pro sběr dat MOB-to R/3, jenž vyvinul generální dodavatel firma Witron. Subsystém rozšiřuje funkčnost modulů SAP R/3 a podporuje veškeré obchodní procesy, relevantní z hlediska skladového hospodářství s manuálním vyřizováním v prostředí SAP R/3. Tím lze mimo jiné zpracovat zakázky ze SAP bez potřeby tištěných papírových formulářů, identifikovat chyby v aktuálním čase, korigovat množství, přednostně vyřizovat spěšné zakázky a optimálně využívat prostory.
Budoucnost
Rozsah skladových a materiálových toků SPC by bylo možno asi ztěží zvládat jinak než nasazením moderní techniky pro identifikaci a rádiový přenos dat. Schopnost anticipace, řízení a sledování všech zakázek a zboží umožňují, aby zákazníci byli spolehlivě zásobováni náhradními díly. K tomu přistupuje řada dalších optimalizačních opatření. Například se již uvažuje o řešení, jak by se dalo prostřednictvím časového sledování vyřizování zakázek při přípravě zboží k odběru a expedici generovat časové okénko pro odvážející nákladní automobily a tím optimalizovat jejich pohyb v podnikovém areálu a jeho okolí.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |