facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 1-2/2002

„Klíčem k úspěchu e-businessu pro každý podnik je důkladná analýza...“

říká Petr Felkner, Country Manager společnosti Intentia CZ



V minulém čísle časopisu IT System jsme v rubrice Diskusní fórum přinesli odpovědi a názory četných představitelů významných IT firem na téma e-business - jeho výhody a nevýhody. Řeč byla mimo jiné o tom, zda se vyplatí investovat do budování elektronického obchodního kanálu, a pokud ano, zda jde pouze o nákup nových technologií, nebo jsou nutné i další investice. Protože je toto téma stále velmi aktuální připojujeme v tomto čísle další názor pana Petra Felknera, který ve společnosti Intentia CZ zastává funkci Country Managera.


 

Lesk a bída e-businessu
Vývoj nových technologií je v současné době natolik rychlý, že na něj ani lidé, ani trhy nestačí adekvátně reagovat, tedy vstřebat je a využít. Pomyslné nůžky vývoje na straně jedné a využití produktů tohoto vývoje na straně druhé se rozevírají rychleji, než se předpokládalo. Něco podobného se stalo e-businessu. Supermoderní technologie nadchla celý svět, ale tento svět zároveň nebyl připraven změnit své nákupní návyky - zaběhnutá schémata chování - natolik, aby se e-business mohl masivně uplatnit. Ale pozor, toto platí jen pro část e-businessu označovanou jako B2C (Business to Consumer), tedy pro nakupování drobných spotřebitelů přes internet. V prostředí B2B, tedy v elektronickém obchodu mezi podniky je situace jiná. Zde našel e-business své pevné místo a postupně se prosadí ve většině průmyslových odvětví, někde dříve, někde později. Prosadí se i proto, že jeho správné využití přináší jasnou konkurenční výhodu, takže i podniky, kterým se do nové technologie spojené s reorganizací obchodních postupů příliš nechce, budou muset e-business začít využívat. Příkladem odvětví, kde je e-business v podobě B2B využíván masivně, jsou automobilový průmysl, potravinářský nebo oděvní průmysl. Dobrý příklad v řeči čísel je internetový portál Covisint, přes který hodlají americké automobilky General Motors, Ford a DaimlerChrysler nakoupit od svých dodavatelů součástky za 250 miliard dolarů ročně.

Klíč k úspěchu
Klíčem k úspěchu využívání moderních IT technologií a tedy i e-businessu pro každý podnik je důkladná analýza jeho situace a jeho skutečných potřeb a následné stanovení strategie rozvoje podniku v horizontu pěti let tak, aby se nástup jednotlivých nových technologií odehrával postupně a byl pro podnik přijatelným. Přijatelným nejen z hlediska ekonomického, ale i z hlediska lidského potenciálu, který je potřeba pravidelně školit a investovat do něj.

Pokud podnik využívá ERP systém světového formátu, který je pro zavedení e-businessu základní podmínkou, měl by jeho dodavatele zapojit do svých plánů a představ a společně s ním definovat věcný a časový harmonogram zavedení e-businessu. Pokud dodavatel nezná vaše představy a plány, není schopen správně reagovat na vaše požadavky a může se stát, že ve snaze vám nabídnout co nejlepší produkt vás vžene do projektu, který vysoce překračuje vaše potřeby.

Komunikujte se svými partnery, raďte se s nimi a věřte, že stále platí staré a léty ověřené přísloví: „Víc hlav, víc ví!“
 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.