- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak začít s prvním datovým skladem


Například aplikace pro řízení jakosti podporovaná systémem datových skladů může sledovat každou dodávku elektrických vrtaček přijatých od jednotlivých dodavatelů. Zatímco se dodávky vrtaček pohybují z továrny a do továrny, všechny relevantní informace o dodavatelích, distributorech a výrobním závodě budou zachyceny v příslušné provozní databázi a později budou převedeny do datového skladu, aby mohly být analyzovány. Údaje o vadných výrobcích i vrácených kusech budou rovněž zaznamenány a uloženy do datového skladu. Sofistikovaný aplikační software umožňuje nalézt souvislost mezi vadnými a vrácenými vrtačkami s patřičným článkem dodavatelského řetězce, rozlišit je podle jednotlivých modelů a uživateli dovoluje sledovat výkonnostní ukazatele všech zúčastněných v celém procesu. Management, vyzbrojený takovýmito informacemi, může bojovat s problémy s jakostí tím, že bude uplatňovat sankce pro dodavatele s nedostačující kvalitou, nebo upraví příslušný proces.
Několik praktických rad
První zkušenost s budováním datového skladu může být skličující. Bez správných tipů může být cesta k warehousingovému blaženství zkalena finančními překážkami, technickými zádrhely, a co je nejhorší – obchodními zástupci proslulých firem, kteří od vás chtějí pouze jedinou věc: vaši objednávku. Následující odstavce nastiňují některá užitečná pravidla, která je možno využít při plánování a implementaci prvního datového skladu. Tato pravidla, která shrnují všeobecné zkušenosti odborníků mnoha stran, ať už zákazníků, konzultantů nebo dodavatelů, jsou praktická a snadno se pamatují.
Pravdou je, že neexistuje žádná kuchařka, která by poskytovala univerzální a jednotný recept na datový sklad. Je téměř jisté, že první implementace bude provázena řadou chyb a omylů. Smyslem těchto „pravidel” je prostě pokusit se vás uchránit před některými známými nástrahami a v případě kolizí (jež jsou téměř nevyhnutelné) zmírnit jejich dopad.
Pravidlo č. 1: Začněte v malém…
Nezabředněte do potenciálního logistického, politického a finančního marasmu tím, že se hned napoprvé pustíte do úplného celopodnikového datového skladu. Jako první zvažte implementaci data martu, zaměřenou například na určité oddělení, problémovou oblast aplikací nebo obchodní linii. Tento přístup, orientovaný zpočátku na méně rozsáhlé data marty, začne velmi rychle poskytovat očekávané přínosy, protože sníží náklady na vývoj, zkrátí implementační cyklus a pomůže vyškolit a zacvičit technický personál i uživatele pro budoucí implementační fáze datových skladů.
Pravidlo č. 2: …ale myslete ve velkém
Již při návrhu prvního data martu pro určité oddělení nebo oblast se ujistěte, že použitý datový model bude možné v budoucnu rozšířit pro ukládání dat z celého podniku. Tímto způsobem můžete zužitkovat předchozí úsilí, původně zaměřené na taktické požadavky omezené množiny uživatelů, a usnadnit tak vytváření dalších data martů nebo strategického datového skladu.
Zcela zásadní je datové sklady vybudovat a uvést do provozu rychle. Nezávislé data marty tento úkol splňují, ale největší přínos získáte, pokud můžete podporovat dvacet různých systémů pro podporu rozhodování v rámci jediné architektury. Mimo jiné to znamená, že vaše organizace musí mít ve všech odděleních jednotné definice dat.
Pravidlo č. 3: Stanovte cíle a vyčíslete přínosy
Na začátku projektu si musíte zodpovědět několik zásadních otázek. Proč vůbec implementujeme datový sklad? Jsou cíle tohoto projektu v souladu s posláním naší organizace? Jaké problémy se pokoušíme vyřešit? Mají co dělat se stavem trhu v daném čase, kvalitou nebo spokojeností zákazníků?
Abyste vůbec mohli nalézt řešení, měli byste po identifikaci cílového problému rozpoznat i „kritické faktory úspěchu”. Například obrat a počet prodaných kusů by mohly být dva faktory úspěchu spojené s problémem ztráty podílu na trhu.
Po stanovení nejdůležitějších cílů je zcela zásadní vyčíslit očekávané přínosy datového skladu tak, aby podle nich mohl úspěšnost, nebo neúspěšnost projektu posoudit management. Tyto cíle nemusí být nutně vyjádřeny v číslech a penězích. Stačí, když jsou konkrétní, smysluplné a srozumitelné.
Mnoho organizací ovšem pro kvantifikaci přínosů finančních metrik, jako například ROI (návratnost investic), využívá.
Pravidlo č. 4: Zapojte nejvyšší vedení
Datové sklady znamenají sdílení informací, které pro mnoho uživatelů často znamená totéž co ztráta kontroly. Spory o vlastnictví a disponování daty mohou snadno zpomalit, nebo i zmařit úsilí věnované budování datového skladu. S tímto druhem datového provincialismu je dobré se vypořádat na začátku projektu. V ideálním případě stanoví celkové i dílčí cíle pro data warehouse jeden nebo více lidí z vedení společnosti.
Z celého procesu by neměli být vyloučeni ani koncoví uživatelé. Pokud na prvním místě nejsou na konceptu datového skladu zainteresováni ti, kteří všechna data zadávají, hrozí nebezpečí „garbage-in/garbage-out“ syndromu. Data, která používáte jako podklad pro rozhodování, jsou dobrá pouze tak, jak dobrá jsou data vložená prvotně do finančního, obchodního a výrobního systému.
Pravidlo č. 5: Přehnaný perfekcionismus není přínosem
Nečekejte na moment, který bude pro datový sklad nejpříhodnější. Ta chvíle nikdy nepřijde. Informace, o kterých si uživatelé myslí, že je potřebují, jim dejte ihned. Pokud jste předem určili cíle a kritické faktory úspěchu a rozsah projektu je v rozumných mezích, věčným vyčkáváním můžete získat jen velmi málo. Snažte se jej rozběhnout co nejrychleji, aby se vložené investice začaly vracet co nejdříve.
Pokud jste věční perfekcionisté, pak si připomeňte staré úsloví, že „pouze cvikem se něco naučíš”. Mějte zkrátka na paměti, že ve světě datových skladů nutně platí, že praxe znamená implementaci. Studie ukazují, že získají-li uživatelé přístup k informacím v novém skladu, brzy objeví, že jich potřebují mnohem více a mnohem podrobnějších.
Datové sklady se ročně zvětšují asi o 40 procent. Jak se s nimi uživatelé postupně seznamují, mohou být pro ně přizpůsobovány i aplikace. Tím je charakterizován přístup budování po blocích; prvním krokem na cestě k nirváně datového skladu je jeho rychlé uvedení do života.
Pravidlo č. 6: Vyberte systém, který se přizpůsobí potřebám uživatelů
Očekávejte, že datový sklad se pravděpodobně bude rozrůstat o 40 nebo i více procent za rok. Počítejte s tím, že uživatelé ani IT specialisté nebudou schopni předem reálně odhadnout zátěž systému. Pokud máte ale dobré dodavatele hardware a software, mohou vám pomoci. Praktická nemožnost precizovat reálné provozní nároky znamená, že software a hardware musí být dostatečně škálovatelný. Musí mít dostatečnou růstovou kapacitu, aby zvládl stále více a více uživatelů, procesů a větší objemy dat. Tato vlastnost by měla být nedílnou součástí návrhu od samého začátku, jinak riskujete, že systém bude nekontrolovatelně bytnět a velká část investic bude v podstatě zahozena.
Pravidlo č. 7: Ujistěte se, zda komponenty datových skladů skutečně spolupracují
Ačkoliv trh datových skladů vstupuje již do druhé generace, stále ještě není vyzrálý. Charakterizuje ho přebujelé množství produktů, skoro stejný počet dodavatelů a několik jasně vyprofilovaných hlavních hráčů. Tato situace sice stimuluje konkurenční prostředí, ale rozhodně neusnadňuje rozhodování při nákupu. Navíc toto klima nepřispívá ani k vytváření potřebných standardů. Této znepokojující skutečnosti musí čelit ti, kteří chtějí integrovat ty nejlepší nástroje a aplikace pro datové sklady od různých dodavatelů. Pro datové sklady zdaleka neexistují spolehlivé a široce akceptované standardy v takovém rozsahu, jako je tomu v ostatních oblastech informační technologie: TCP/IP pro sítě, SMTP pro elektronickou poštu a HTML a Java pro web.
Bez jasně definovaných standardů, kterými by se mohli vaši pracovníci při překonávání nástrah integrace nástrojů od více dodavatelů řídit, jsou vaše plány na datový sklad ohroženy již od samotného základu. Někteří větší dodavatelé se pokoušejí tato rizika minimalizovat tím, že své produkty dodávají s jinými v jednom balíku a předem tak provádějí významnou část integrace za vás.
Pravidlo č. 8: Váha mezilidských vztahů
Je třeba brát v úvahu i jemnější zřetele. Stejně důležité jako interní stanovení správných cílů, faktorů úspěchu či očekávání, je pro první vykročení k datovému skladu velmi důležité vybrat si správné partnery. Mezi ně patří konzultanti, smluvní strany a dodavatelé softwaru a hardwaru.
Vyberte si partnery podle jejich schopnosti a zjevné ochoty stát při vás po celou dobu tohoto dlouhého tažení. Ptejte se sami sebe: Bude tento dodavatel motivován řešit problémy i po prvotní implementaci? Co už nyní dodavatel investuje do mojí společnosti? A co bude investovat, až se projekt skutečně rozjede?
Až se objeví skutečné tlaky, bude nesnadné přimět partnery, kteří na vás nemají žádný další zájem, aby s vámi hráli i nadále poctivě. Zde je několik obchodních triků na tyto „specialisty“.
Hledáte-li partnery, kteří dokáží zachovat dlouhodobé vztahy (obvykle jsou to právě v oboru již zavedení hráči), měli byste věnovat pozornost vašim vlastním bezprostředním reakcím. Například při prověřování, zda má možný budoucí konzultant zkušenosti s implementací data martů ve vaší specifické oblasti, s firmami z oboru a má-li dostatečné a odpovídající reference, byste se měli ujistit, že i vy a váš tým budete s touto osobou moci pracovat. Pokud chcete uspět, musíte být schopni efektivně spolupracovat a komunikovat se všemi dodavateli a partnery. Personální otázky mohou projekt datového skladu ochromit.
Většina výše nastíněných praktických rad se zaměřuje na lidský faktor: plánování, definování, schvalování, nasazení a optimalizaci. Asi by to nemělo být překvapením, protože datové sklady jsou především o jedné věci: pomoci lidem lépe se rozhodovat.
V minulosti lidé „sloužili Stroji”. Krmili jej daty ve vyžadovaném formátu a informace vyhledávali pomocí dotazů které „On“ určil. Datové sklady dnes tato pouta trhají. Uživatel se stává pánem dat a s otročením strojům je konec. Svoboda však s sebou přináší i odpovědnost. Ti, kteří chtějí být svobodní, se musí naučit myslet globálně, stanovit si cíle, musí být schopni dosáhnout kompromisu, vybírat uvážlivě, a hlavně musí při uskutečňování svých cílů jednat rozhodně.
Autor článku, Vladimír Kyjonka, je databázový specialista společnosti Sybase ČR.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |