facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2005

Jak vybrat vhodný datový projektor



Víte, co je společným prvkem, který se objevuje na pravidelné schůzi obchodníků, marketingové poradě nebo prezentaci ekonomických výsledků? Tím je samozřejmě datový projektor – zařízení, které vaši prezentaci zprostředkuje všem přítomným. V následujícím textu se dozvíte nejen to, jaké jsou kategorie projektorů a jaké parametry jsou při jeho výběru důležité, ale také v něm naleznete příklady jejich použití.







Kategorie datových projektorů
Při koupi automobilu máme obvykle představu, jaké vlastnosti by měl náš nový společník splňovat. Podle toho vybíráme mezi automobily sportovními, rodinnými, limuzínami nebo třeba dodávkami. A stejně jako neporovnáváme například velikost úložného prostoru sportovního coupé a rodinného kombi, tak nelze srovnávat parametry projektorů pro různá použití. Proto jsou projektory rozdělené do čtyř základních kategorií, které slouží jako první orientace v jejich široké záplavě.

1. Ultralehké datové projektory
Plnohodnotné datové projektory v neuvěřitelně malém balení a s extrémně nízkou hmotností - to jsou přístroje z kategorie ultralehkých. Díky svým parametrům změnily pohled na využití datové projekce při prezentacích na cestách. Připravit si působivou prezentaci u zákazníka již nevyžaduje nosit s sebou další brašnu s potřebnou technikou. Špičkové přístroje z této kategorie mají rozměry blízké formátu A5 a i při velmi slušném světelném výkonu jejich váha nepřesahuje 1,5 kilogramu. Kolibříkem mezi nimi je projektor norské značky ASK Proxima M1, který váží neuvěřitelných 900 gramů. Pokud vám učarovaly technicky dokonalé kousky s elegantním designem, pak bude pravděpodobně kategorie ultralehkých vaší volbou. Jsou ideální pro cestování nalehko, menší počet posluchačů, prezentace přímo u klienta.

2. Osobní datové projektory
Tato kategorie projektorů vychází vstříc požadavku na jednoduchost obsluhy, názornost výkladu a eleganci prezentační pomůcky. Každý může nyní cestovat se svým vlastním datovým projektorem, který je díky svému většímu světelnému výkonu vhodný i pro hůře zatemněné prostory. Jeho instalace na místě je rychlá a jednoduchá, neboť veškeré nastavení parametrů obrazu je plně automatické. Typickými rysy této kategorie projektorů je nízká hmotnost do pěti kilogramů, malé rozměry, jednoduchá instalace a snadná obsluha. Jsou opět vhodné pro prezentace přímo u klienta a menší počet posluchačů.

3. Mobilní datové projektory
Charakteristika mobilních datových projektorů předurčuje tyto přístroje pro použití před více posluchači, ve větších prostorách nebo v nepříliš zatemněných místnostech. Jsou o málo větší, ale zároveň výkonnější než osobní projektory a splňují dokonale požadavek na univerzálnost a všestrannost použití. Mezi typické vlastnosti této kategorie patří vysoký světelný výkon a všestrannost. Mobilní datové projektory jsou vhodné pro firemní prezentace a porady s větším počtem posluchačů a za zhoršených světelných podmínek (místnosti bez zatemnění).

4. Konferenční datové projektory
Konferenční datové projektory jsou součástí moderních konferenčních místností, přednáškových sálů a školicích středisek. Projektory této kategorie vyhovují těm nejvyšším nárokům na světelný výkon a kvalitu obrazu. Proto dosahují věrných barev a vysokého kontrastu i ve velkých místnostech s rozptýleným denním nebo umělým světlem. Konferenční datové projektory obvykle pracují v nejvyšších rozlišeních, takže jsou schopny věrně znázornit i náročné grafické aplikace. Každý přístroj je mimoto vybaven širokou škálou vstupů pro připojení několika různých zdrojů signálu najednou.

Zvláštní kategorii projektorů tvoří videoprojektory pro domácí kina a projekce v restauracích, klubech a diskotékách.

Parametry, které stojí za zeptání
Na závěr si zbývá říci, jaké parametry by nás měly zajímat ještě dříve, než si projektor pořídíme. Níže uvádím výčet těch nejdůležitějších, ale jako vždy, i při nákupu projektoru platí: poraďte se s odborníkem. Ten s vámi nejdříve projde, co vše od projektoru očekáváte a jak ho budete používat, a teprve pak vám doporučí několik typů, ze kterých si vyberete. 1. Rozlišení


Nejkvalitnějšího obrazu dosáhnete, pokud fyzické rozlišení projektoru zvolíte stejné jako rozlišení připojeného zdroje signálu (počítače, notebooku, DVD atd.). Všechny projektory jsou samozřejmě vybaveny inteligentními konverzními mechanismy, které dovolují zobrazovat rozlišení nižší i vyšší, než je rozlišení fyzické, dojde ovšem ke snížení kvality obrazu. V současnosti jsou nejběžněji používaná rozlišení označována jako SVGA (800×600 bodů) a XGA (1024×768). Vyšší rozlišení jsou označována SXGA (1280×1024) a UXGA (1600×1200).

2. Světelný výkon
Světelný výkon je jedním z nejdůležitějších parametrů datového projektoru, které ovlivňují kvalitu obrazu - udává se v ANSI lumenech. Čím vyšší je výkon projektoru, tím je promítaný obraz jasnější a kvalitnější. Při volbě konkrétní hodnoty výkonu je ale třeba počítat s dvěma dalšími faktory, které se výrazným způsobem podílejí na výsledné kvalitě projekce. Vysoká hladina okolního osvětlení zvyšuje nároky na výkon. Pokud dopředu nemáme přesnou představu o světelných podmínkách v místě projekce, počítejme raději s horší variantou a ponechme si dostatečnou rezervu světelného výkonu. Druhým determinujícím faktorem výsledné kvality projekce je projekční plocha. S její rostoucí velikostí roste požadavek na světelný výkon kvadraticky.

3. Kontrast
Ten je obecně definován jako poměr jasů nejsvětlejšího a nejtmavšího místa v obraze. Kontrast 800:1 tedy znamená, že projektor svítí v plné bílé 800krát více než v nejtmavší černé. Jeho hodnota v reálných podmínkách je ale dána spíše světelným výkonem projektoru než hodnotou udávaného kontrastu. Tento parametr je důležitější pro videoprojektory v domácím kině.

4. Hmotnost a velikost
Budete projektor používat v jedné místnosti? Nebo ho budete přenášet po budově? Nebo snad budete s projektorem každý den cestovat za prezentacemi pro klienta? Potom by pro vás mohla být důležitá nejen hmotnost přístroje, ale také jeho velikost. Pokud budete cestovat autem, vystačíte pravděpodobně s běžným, lehčím projektorem. Pokud však chcete svůj projektor pohodlně uložit do jedné brašny spolu s notebookem, zvolíte pravděpodobně některý z malých a plochých typů z kategorie ultralehkých. Nezapomeňte však na místo pro příslušenství, včetně přípojných kabelů.

5. Vybavení
Mnoho užitečných funkcí, za které bylo dříve nutno si připlatit, je nyní i v nižších cenových kategoriích standardem. Typicky jde například o automatické nastavení parametrů obrazu, optický a digitální zoom nebo korekci lichoběžníkového zkreslení. Díky tomuto kvalitativnímu posunu ve vybavení máte jistotu, že každý projektor umí vše, co od něj běžný uživatel může požadovat. Na zvážení tedy spíše zůstává, k jakým účelům budete projektor používat a které další funkce případně využijete. Několik příkladů za všechny: pro videokonference se velmi osvědčila funkce PiP (obraz v obraze), technicky zdatní přednášející ocení nejrůznější prezentační funkce a obchodní zástupci cestující za zákazníky s téměř totožnými prezentacemi si pravděpodobně vyberou přístroj s paměťovou kartou.

6. Životnost výbojky
Zatímco u prvních projektorů se životnost lamp pohybovala okolo 50 provozních hodin, výrobci dnešních projektorů deklarují životnost několik tisíc hodin. Pro uživatele je ovšem důležité, nakolik si výbojka zachovává svůj světelný výkon v průběhu životnosti. Proto někteří výrobci udávají životnost právě ve vztahu k původní svítivosti (např. dva tisíce hodin při zachování 80 % původní svítivosti).

Autor článku, Ing. Michal Špitálník, pracuje ve společnosti AV Media.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.