facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2001

Jak vybrat správný IS/IT?

Ing. Josef Čipera, MBA





Uplynulých deset let připravilo českým společnostem netušené možnosti ve využití nejmodernějších technologií IS/IT. Přestože byly implementovány i ty nejlepší, a taky nejdražší, celopodnikové IS/IT, můžeme dnes pouze konstatovat, že očekávání do nich vkládaná se v žádném případě nenaplnila.

Bohužel tak byla potvrzena nelichotivá statistika provedená v polovině devadesátých let společností Coopers-Lybrand, která uváděla, že pouze 20 % implementací splnilo očekávání, 40 % využívá alespoň některý modul nebo jeho část, avšak 40 % nevyužívá novou implementaci vůbec.

Jak tedy vybrat ten pravý IS/IT? Co je tak obtížné na zodpovězení takovéto jednoduché otázky? Vybrat si přece lze z nepřeberného množství systémů ERP, řízení dodavatelského řetězce, marketingové podpory, řízení lidí atd., ale i manažerských systémů.

Jsou snad IS/IT nesprávně implementovány? Vždyť dnes i menší společnosti používají většinou sofistikované metody pro vedení projektu.

Jedná se o nesprávně pojaté řízení změn? Implementace IS/IT, zvláště celopodnikových systémů, představuje velice významnou změnu pro řízení každé společnosti. Jak se ukazuje běžně v praxi, není zcela jednoduché vzájemně sladit systém řízení s novými možnostmi IS/IT.

Otázka výběru správného IS/IT je dnes chápána především z pohledu podnikové infrastruktury. To znamená, že pro dané podnikatelské aktivity hodnotíme především požadovanou funkcionalitu, technologii zvoleného hardware a nebo software, typ databáze a způsob komunikace. Přestože se snažíme vybrat co nejlépe, naše rozhodnutí je většinou chybné, neboť převážně vede k zafixování stávajícího stavu.

Řešením této nezáviděníhodné situace je nutnost vidět IS/IT nejen jako část podnikové infrastruktury, ale jako nedílnou součást podnikové strategie. Vzájemný vztah mezi podnikovou strategií a IS/IT strategií znázorňuje následující obrázek.

Řízení podniku můžeme pro názornost strukturovat do dvou úrovní. Prvou tvoří podniková strategie, druhou představuje firemní infrastruktura tvořená podnikovými procesy, organizační strukturou, zaměstnanci, pravidly a směrnicemi. Podobně můžeme rozlišit IS/IT strategii a IS/IT infrastrukturu.

IS/IT strategii obvykle tvoří tři části: IS/IT strategická analýza, formulace IS/IT strategie a její implementace.

Pro provedení IS/IT strategické analýzy používáme některé z následujících technik: analýza podnikové strategie, kritické faktory úspěchu, vyhodnocení aplikačního portfolia, analýza hodnotového řetězce.
Analýza podnikové strategie se zabývá hodnocením společnosti ve třech úrovních:

. průmyslu (odvětví), neboť IS/IT zde mění povahu výrobků a služeb, trhů, ekonomiky výroby (co přinese IS/IT v nejbližších 5 letech), např. e-business,

. firmy s ohledem na konkurenční síly, které na ni působí (zákazníci, dodavatelé, nová konkurence, substituce, rivalita). Výsledkem je tzv. strategická firemní IS/IT mapa,

. podnikové strategie (nízké ceny, diferenciace), jak IS/IT ovlivňuje aplikační oblasti např. marketing, výrobu, vývoj atd.

Kritické faktory úspěchu slouží k určení nejdůležitějších činností, pomocí nichž je dosahováno vytčených cílů. Při definici IS/IT strategie od nich odvíjíme IS/IT potřeby.

Vyhodnocením současného aplikačního portfolia a stanovením jeho vlivu a potenciálu určíme, jaké bude jeho budoucí využití. Rozlišujeme aplikace kritické a významné pro budoucnost, kritické pro současné používání a podpůrné, které zlepšují výkonnost a řízení, ale nejsou kritické.

Analýza hodnotového řetězce zlepšuje tvorbu hodnoty lepším využitím možností IS/IT. Zde je nezbytné pochopit, které činnosti se podílejí na odlišení se od konkurence a které jsou náročné na náklady.

Formulace IS/IT strategie se následně odvíjí podle toho, co potřebujeme pro naše podnikání, jaké příležitosti nám poskytuje technologie a jaké máme možnosti. Je nezbytné stanovit, co chceme od IS/IT:

. Nelze se obejít bez IS/IT při realizaci podnikové strategie (automatizace, informace, komunikace). Provádíme analýzu současného stavu a navržení změn. Tzv. přístup shora-dolů.

. Zlepšit současné procesy (např. dodat zboží zákazníkovi). Firma nemá podnikovou strategii, vývoj IS/IT není koordinován, postupně vyvstává potřeba tvorby podnikové strategie. Tzv. přístup zdola-nahoru.

. IS/IT poskytuje nové strategické příležitosti, změnu řízení, inovativní použití IS/IT, kreativitu, procesy, BPR, tzv. přístup zevnitř ven.

Pokud jsme naformulovali IS/IT strategii, je třeba rozpracovat ji až na úroveň akčního plánu. Zde je již nezbytná znalost detailní IS/IT infrastruktury. Teprve pak je možné IS/IT strategii implementovat.

Samozřejmostí je kontrola dosahovaných výsledků pomocí zpětné vazby. Velice užitečným pomocníkem je v tomto případě tzv. implementační audit, který je např. v Německu zcela běžnou záležitostí.

Podle našich zkušeností, získaných na celé řadě projektů implementací IS/IT včetně auditů, je největším současným problémem především menších a středních firem nejasná představa o podnikové strategii, a tím i IS/IT strategii. Pokud nedojde k posunu myšlení v této oblasti, ještě příliš mnoho prostředků bude vynaloženo bez dosažení kýženého efektu.

Autor pracuje jako projektový manager společnosti GIST, s.r.o. Hradec Králové.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.