- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (35)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (45)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (68)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 12/2004
ITIL Best Practices
Reportáž z konference IT Service Management
Ve dnech 4.– 5. listopadu se v Praze sešlo na 70 ICT profesionálů a manažerů na setkání věnovaném tématu service management se zaměřením na řízení výkonnosti, nákladů a rizik IT podle ITIL Best Practices. Šlo o první celostátní konferenci s tímto zaměřením pořádanou společností top vision.


Setkání přineslo účastníkům nejen základní orientaci v problematice správy IT, ale také praktické
poznatky z oblasti implementace ITIL. Účast několika dodavatelských firem umožnila účastníkům nahlédnout do portfolia aktuální nabídky softwarové podpory a poradenských služeb v oblasti řízení IT služeb. Na konferenci zaznělo celkem 12 přednášek, které pokryly podstatnou část z široké oblasti IT service managementu. Mezi nejzajímavější patřily zejména témata:
· zvyšování výkonnosti IS/ICT s využitím ITIL,
· vazba procesů informatiky na service level management,
· klíč k efektivnímu řízení IT služeb – integrace nástrojů, lidí a procesů,
· integrace ITIL procesů do organizace – zodpovědnosti, role, třecí plochy,
· ITIL, COBIT a další standardy – konfrontace a využití v praxi.
Pozitivním rysem konference byla vyváženost teoreticky, metodicky a prakticky zaměřených přednášek, v nichž byly několikrát prezentovány různé modely vazeb procesů ITIL v systému managementu IT. Velmi cenný byl obsah přednášky na téma ITIL-based metodiky řízení ICT služeb. Jako příklady metodik managementu IT založených na ITIL byly uvedeny:
· HP IT Service Management Reference Model,
· Microsoft Operations Framework,
· SunTone Service Delivery Specification.
Společným znakem těchto přístupů je to, že jsou skutečnou metodikou, tj. že říkají nejen „co“, ale i „jak“ se má postupovat při implementaci ITIL Best Practices. Pozornost konference se ovšem neomezila výhradně na problematiku ITIL, na niíž logicky navazovala témata helpdesk, správa problémů a změnové řízení.
Novinkou bylo praktické uplatnění velmi technicky nenáročného provedení obohaceného audiomostu mezi Prahou a Kodaní. Přednášející, pracovnice HP, na dálku ovládala svoji slideshow, instalovanou na notebooku v konferenční místnosti a provázela ji z Kodaně komentářem doplňovaným živou diskusí s účastníky.
Konference ukázala, že větší míra cílevědomosti na straně managementu ICT posouvá implementaci ITIL Best Practices rychle kupředu. Nelze proto vyloučit, že se mohou naplnit i poměrně smělé prognózy některých zahraničních odborníků, podle kterých by se již v příštím roce mohlo podařit pozornost ITIL zásadním způsobem rozšířit z dosavadní podoby „rámce“ na podobu „metodiky“. Není pochyb o tom, že by se výrazně zvýšily šance ITIL na přeměnu v reálný standard v oblasti řízení služeb IT. Podle provedeného průzkumu splnila konference očekávání účastníků, přednášejících i organizátorů a přispěla významnou měrou k dalšímu rozvoji aktivit v oblasti IT service managementu.
· zvyšování výkonnosti IS/ICT s využitím ITIL,
· vazba procesů informatiky na service level management,
· klíč k efektivnímu řízení IT služeb – integrace nástrojů, lidí a procesů,
· integrace ITIL procesů do organizace – zodpovědnosti, role, třecí plochy,
· ITIL, COBIT a další standardy – konfrontace a využití v praxi.

Pozitivním rysem konference byla vyváženost teoreticky, metodicky a prakticky zaměřených přednášek, v nichž byly několikrát prezentovány různé modely vazeb procesů ITIL v systému managementu IT. Velmi cenný byl obsah přednášky na téma ITIL-based metodiky řízení ICT služeb. Jako příklady metodik managementu IT založených na ITIL byly uvedeny:
· HP IT Service Management Reference Model,
· Microsoft Operations Framework,
· SunTone Service Delivery Specification.
Společným znakem těchto přístupů je to, že jsou skutečnou metodikou, tj. že říkají nejen „co“, ale i „jak“ se má postupovat při implementaci ITIL Best Practices. Pozornost konference se ovšem neomezila výhradně na problematiku ITIL, na niíž logicky navazovala témata helpdesk, správa problémů a změnové řízení.
Novinkou bylo praktické uplatnění velmi technicky nenáročného provedení obohaceného audiomostu mezi Prahou a Kodaní. Přednášející, pracovnice HP, na dálku ovládala svoji slideshow, instalovanou na notebooku v konferenční místnosti a provázela ji z Kodaně komentářem doplňovaným živou diskusí s účastníky.
Konference ukázala, že větší míra cílevědomosti na straně managementu ICT posouvá implementaci ITIL Best Practices rychle kupředu. Nelze proto vyloučit, že se mohou naplnit i poměrně smělé prognózy některých zahraničních odborníků, podle kterých by se již v příštím roce mohlo podařit pozornost ITIL zásadním způsobem rozšířit z dosavadní podoby „rámce“ na podobu „metodiky“. Není pochyb o tom, že by se výrazně zvýšily šance ITIL na přeměnu v reálný standard v oblasti řízení služeb IT. Podle provedeného průzkumu splnila konference očekávání účastníků, přednášejících i organizátorů a přispěla významnou měrou k dalšímu rozvoji aktivit v oblasti IT service managementu.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
IT Systems podporuje
23.9. | PragVue 2025 |
23.9. | Virtuální konference Jak splnit nový zákon o kybernetické... |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
1.10. | Jak na kontrolu kvality ve výrobě? |
16.10. | Abacus servery 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce