facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2005

IT podpora řízení logistického centra



Na začátku listopadu 2004 se v Kaiserštejnském paláci v Praze uskutečnil první ročník logistického fóra LOG-IN 2004 zaměřeného na inovace a nové projekty v logistice. Jeho vyvrcholením bylo předávání cen LOG-IN Awards, ocenění logistických inovací za rok 2004 v několika kategoriích. První místo v kategorii IT podpora pro logistiku získal projekt řešení logistického centra UTC Jažlovice, realizovaný společnostmi U&Sluno a Kodys.


Cílem projektu, který byl do produktivního provozu předán v květnu minulého roku, bylo především zrychlit a zprůhlednit skladové operace (zejména příjem zboží na sklad), zpřesnit prováděné činnosti a snížit chybovost skladových operací logistického centra UTC Jažlovice. Optimalizace interních logistických procesů přitom tvoří pouze první etapu implementace nové generace IT řešení celé společnosti UTC. V této etapě bylo konkrétním cílem:
· zrychlení a zpřesnění procesu příjmu zboží pomocí radiofrekvenčních (RF) terminálů,
· automatické zaskladnění zboží na pozice,
· efektivní řešení celního a necelního skladu,
· automatické doplňování na vychystávací místo,
· rezervace zásob pro zákazníky,
· zpřesnění evidence zásob,
· evidence historie pohybu zásob,
· zpřesnění evidence položek o logistické údaje, varianty, rozměry, váhy atd.,
· zvýšení produktivity a snížení chybovosti při expedici.




Použité prostředky a metody
Pro řízení logistického centra UTC Jažlovice byl zvolen informační systém G.O.L.D. Stock, kategorie warehouse management system (WMS), z rodiny produktů G.O.L.D., což je specializované řešení pro optimalizaci dodavatelsko-odběratelského řetězce (SCM). Jedná se o produkt společnosti Aldata Solution, jejímž partnerem pro Českou a Slovenskou republiku je společnost U&Sluno. G.O.L.D. Stock řídí, kontroluje a poskytuje kompletní dohled nad zbožím od procesu příjmu až po expedici. Všechny procesy systému přitom probíhají tak, aby jejich činnost mohla být zpětně kontrolována (traceability). Součástí dodávky byl i nástroj G.O.L.D. Radio, který lze charakterizovat jako určitý typ nástavby pro řízení pohybů zásob na skladě v reálném čase za použití radiofrekvenčních terminálů. Pracuje na základě generování misí (úkolů), jako je například příjem, přibližování originálních palet, vychystávání, doplňování, přesuny palet, provádění neustálé inventury vychystávacího místa atd. Pohyby zásob jsou ihned zaznamenávány, je prováděna aktualizace v seznamu a ve stejném čase probíhá optimalizace rozložení úkolů a rozdělování priorit. Hlavním přínosem je zejména optimalizace a řízení operací ve skladě (obecně je uváděno až 25% zvýšení výkonů při manipulaci se zásobami a 10% zvýšení při přepravě zboží pro expedici). Do logistického centra UTC Jažlovice bylo implementováno řešení ve verzi 5 (třívrstvá architektura). Implementace systému byla zahájena ihned po podpisu smlouvy, tedy 15. ledna 2004. Pro další postup prací byla rozhodující skutečnost, že 1. května mělo dojít k odpojení stávajícího systému a bylo nutné, aby všechny skladové operace byly přeneseny na systém G.O.L.D. Stock. Projekt zahrnoval migraci všech dostupných dat (o dodavatelích, zákaznících, zboží) i doplnění informací, které původní systém neobsahoval. Na úrovni WMS bylo nutno vytvořit nové mapy skladu, zachovat staré číslování buněk, provést migraci zásob v buňkách atd. V prostorách skladu byla firmou Kodys nainstalována bezdrátová síť (WLAN) standardu WiFi 802.11b tvořená přístupovými body Symbol AP-4131. Instalaci WLAN předcházelo proměření prostor skladu. Na základě měření byl navržen optimální počet a poloha přístupových bodů tak, aby bylo zaručeno spolehlivé a rychlé bezdrátové spojení na celé ploše skladu. Následně bylo nutné k jednotlivým přístupovým bodům zajistit rozvod sítě ethernet. Pro komunikaci s hostitelským systém je využíváno mobilních terminálů Symbol PDT 6846 s integrovaným snímačem čárového kódu. Tyto terminály jsou určeny pro použití v náročném prostředí, vyznačují se dobře čitelným displejem a alfanumerickou klávesnicí. Terminály obsahují radiofrekvenční kartu pro komunikaci ve WLAN a anténu integrovanou uvnitř zařízení. Pro označování zboží při příjmu na sklad je použit čárový kód typu EAN 13. Zavedení čárového kódu typu UCC EAN 128 bylo znemožněno z důvodu odmítnutí ze strany dodavatelů.

Změny logistických toků po zavedení projektu
V systému musí existovat dodavatelská objednávka s daným výrobkem, aby proběhl příjem zboží, tedy jde o plnou kontrolu přijímaného zboží oproti nákupním objednávkám. Naskladnění po příjmu je provedeno zcela automaticky, systém buď paletu pošle na vychystávací pozice (v případě, že je nedostačující zásoba a přijímané množství tam vejde), nebo naskladní na prázdné regálové místo podle dopředu definovaného algoritmu, kdy se priorita nastavuje na pivot adresu (adresa, kde algoritmus začíná a systém zaskladňuje co nejblíže), váhu v návaznosti na maximální nosnost buňky a váhu palety, výšku v návaznosti na výšku palety a výšku buňky. Doplnění zboží probíhá podle objednaného množství oproti zásobě na vychystávací adrese. Systém automaticky vyskladňuje palety v případě, že objednané množství daného zboží je větší nebo se rovná množství na paletě. Po ukončení vychystávaní se palety označují štítky pro pozdější identifikaci. Systém eviduje podle čísla palety zboží, množství na paletě atd. Dokonalá kontrola o pohybu palety na skladě a to, že lze případné problémy zpětně dohledat a identifikovat příčiny, má pozitivní vliv na obsluhující pracovníky, kteří vědomi si zvýšené průhlednosti systému jsou sami nuceni zvyšovat kvalitu své práce. Na to je vázán i pozitivní odměňovací systém, jak podle počtu skladových operací na pracovníka, tak i podle menší chybovosti než je průměr ve skladu.

Optimalizace procesů a dosažené přínosy
Realizace projektu měla výrazný dopad na logistické procesy, směrem k jejich optimalizaci. Ke klíčovým změnám došlo například v procesech:
· příjem zboží - dříve byl příjem prováděn bez objednávek, způsobem, kdy přišlo zboží a bylo přijato na sklad. Čísla příjemek se vyhledávala v tištěných seznamech. Po implementaci nového systému byl proces zautomatizován, čísla příjemek jsou vyhledána automaticky a dle toho je proveden příjem, kdy položky jsou identifikovány dle čárových kódů. Veškeré údaje jsou v informačním systému a terminály slouží pracovníkům jako pracovní plocha.
· naskladnění - před realizací projektu probíhalo tak, že byl k dispozici seznam položek, počet palet a manuálně byla vyhledávána prázdná místa a rovněž byla manuálně zadávána do systému. Dnes provádí systém zaskladnění palet automaticky, vytiskne štítek s přesným umístěním, kam má být zboží zaskladněno.
· vychystávání z celního skladu - dříve bylo zboží nejdříve přeskladněno z celního skladu do necelního, vychystávání probíhalo jen z necelního skladu. Clo bylo placeno dopředu, a to i za zboží, za které být placeno nemělo. Po realizaci projektu jsou výrobky vychystávány na celním nebo necelním depotu skladu dle aktuálního množství. Priority jsou přiděleny vztahu zákazník-depot. V současné době je tedy clo placeno jen za zboží, za které placeno má být, a v odpovídajícím čase.

Za kvantifikovatelné přínosy projektu tak lze považovat zejména:

· snížení operačních nákladů,
· zvýšení produktivity práce,
· zvýšení kontrolních mechanismů pohybu zboží ve skladu.

Dostupným statistickým údajem z doby před implementací řešení je zhruba 10% chybovost vyskladňovaných zásilek, tj. 90% servisní úroveň skladu. V průběhu zavádění bylo zjištěno, že údaje v elektronické databázi nekorespondují se skutečným fyzickým stavem zboží. Po provedení inventury a obnovení procesů v nově zavedeném systému se chybovost zásilek snížila pod běžnou úroveň asi 2 %. Došlo zároveň k výraznému zvýšení produktivity práce zaměstnanců. Počet paletových pozic ve skladu byl rozšířen z deseti tisíc na dvacet tisíc při zachování stejného počtu pracovníků. Doba potřebná pro příjem zboží byla snížena o jednu pětinu a doba potřebná pro uskladnění zboží byla zkrácena o jednu třetinu. Společnosti UTC umožnila optimalizace interní logistiky (skladové operace) při stejném počtu pracovníků a zvýšené kvalitě (servisní úrovni) podpořit expanzi firmy a růst obejmu expedice zboží.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.