- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
IT podpora procesu vymáhání pohledávek
ve finančních institucích



Jasná strategie vůči dlužníkům
Naléhavost systematického přístupu k pohledávkám je specificky dána následujícími faktory:
se sta tisíci zákazníky představují neuhrazené prostředky (předepsané pojistné, leasingové splátky
apod.) příliš velký zdroj, než aby bylo možné ho ignorovat.
· Kromě situací, kdy zákazník z různých důvodů není schopen zaplatit, nebo se mu prostě platit
nechce, přibývá také případů, kdy zákazník již od samého začátku odebírá službu nebo využije
produkt s úmyslem nezaplatit.
· Portfolio produktů se rozšiřuje, přibývá také cross-sektorových prodejů. Stále častěji tedy
nastávají situace, kdy zákazník platí určité věci správně a včas (příslušnému oddělení se tedy jeví
jako vzorný, vysoce ziskový zákazník), a za jiné věci neplatí. Ještě složitější situace bývá v
případě korporátních zákazníků, kdy mohou některé pobočky dlužit významné částky, a jiné platit
bez problémů. Sdílení informací a konsolidace přístupu napříč všemi produktovými a regionálními
útvary se tedy stává nutností.
Tak jako v jiných oblastech, i v případě pohledávek je zapotřebí zvládnout dva typy úkolů, které spolu úzce souvisejí:
procesy procházející napříč všemi útvary.
· Implementovat informační systém, který bude tyto procesy podporovat. Tento informační systém
by měl také zajistit, že každý zaměstnanec bude mít k dispozici relevantní informace, které
potřebuje ke své práci, ať už přímo prostřednictvím tohoto systému, nebo přes jiné aplikace, s
nimiž je integrován (CRM, ERP).
Takových systémů je na trhu již několik. Za zmínku stojí řešení SAP, ale mnohdy se ukazují jako zcela vyhovující také menší řešení vyvíjená cíleně pro řešení problematiky pohledávek ve finančních institucích. Určitou bariéru ovšem představuje to, že vývoj těchto systémů vyžaduje poměrně hlubokou znalost problematiky správy pohledávek ve finančním sektoru, což přesahuje možnosti softwarových firem bez specializovaného konzultačního know-how.
Hlavní úkoly IT aplikace
Obecně lze říci, že taková aplikace musí být integrována s ERP systémem, speciálními aplikacemi (správa leasingových smluv, pojišťovací software atd.), a pokud společnost používá další systémy k obsluze zákazníků, potom i s nimi. Pokrývat musí minimálně následující oblasti funkcionalit:
přes celý proces vymáhání až do okamžiku, kdy finanční instituce částku získá, nebo se rozhodne
nepokračovat ve vymáhání. V ideálním případě probíhá řada procesů (například příprava a
odesílání upomínek) automatizovaně.
· Evidence veškerých údajů potřebných k vymáhání pohledávek – v okamžiku, kdy se finanční
instituce rozhodne vymáhat pohledávku soudní cestou, má tak právní oddělení nebo
specializovaná firma k dispozici veškerou dokumentaci, kterou potřebuje k řešení případu.
· Měření efektivity vymáhání – porovnávání všech nákladů vynaložených na získání dlužné částky s
její velikostí umožňuje průběžně dolaďovat strategii a činit kvalifikovaná rozhodnutí o dalším
postupu.
· Účetní aspekty pohledávek – tady jde zejména o přenos informací do ERP systému, tak aby bylo
možné při finančním plánování počítat i s těmi prostředky, které společnost dosud nemá na svých
účtech, ale kde je vysoká pravděpodobnost jejich získání a lze odhadnout, kdy tomu tak bude.
Podstatnou funkcionalitou jsou i podklady pro vytváření reportů o nedobytných pohledávkách
pro daňové a další účely.
Důležitým aspektem je jednotný pohled na zákazníka (jednotlivce, domácnost či organizaci) a jednotný přístup k němu. Bude tak zamezeno situacím, kdy se určité oddělení rozhodne nepokračovat ve vymáhání, protože se dluž ná částka nejeví jako dost velká, a přitom stejný zákazník dluží také za další platby. Nebo situacím, kdy je neplatícími zákazníkovi vrácen přeplatek prostě proto, že příslušné oddělení neví o dluhu vzniklém za neplacení v jiné oblasti.
Při řešení problematiky pohledávek je důležité mít neustále na zřeteli, že nejlepším řešením je zabránit tomu, aby vůbec vznikla. Tady může výrazně pomoci systém pro správu pohledávek v kombinaci s vhodným nástrojem business intelligence, což pomůže identifikovat produkty a místa, kde nejvíce pohledávek vzniká, a přizpůsobit tomu další nabídku a práci se zákazníky.
Autor článku, Ondřej Váňa, pracuje jako konzultant ve společnosti LogicaCMG.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |