facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 4/2004

IP řešení:

kdy zvolit konvergovanou a kdy hybridní architekturu?

Michal Bušek


Konvergence hlasových a datových sítí nabízí společnostem, které hledají vyšší produktivitu a nižší náklady, řadu důležitých výhod. Flexibilita IP sítí dovoluje provozovat nové typy aplikací jako například videokonference a integrované komunikace a podporuje mobilní pracovníky a práci z domova. Navíc poskytuje škálovatelnou infrastrukturu připravenou na budoucí požadavky.




Konvergence je ale mnohem více než jen pouhé zjednodušení síťové infrastruktury uvnitř organizace - spojením komunikačních sítí a IT získávají koncoví uživatelé informace a nástroje potřebné k poskytování kvalitnějších služeb jak svým zákazníkům, tak v rámci interního provozu. Nicméně migrace existujících sítí klíčových pro provoz obchodních operací na jednotnou IP infrastrukturu je velká změna - je to zásadní rozhodnutí a vyžaduje důkladné plánování. Proto ne vždy je přechod na stoprocentně konvergovanou architekturu tím nejlepším řešením. Podniky musejí brát v úvahu nejen technologické aspekty, ale také ekonomické důsledky, jako jsou například investice do původních sítí a jejich návratnost. Často je ekonomicky výhodnější zvolit hybridní řešení a na čistou IP infrastrukturu přejít až po určité době. Tento článek popisuje výhody konvergence a zároveň se nevyhýbá překážkám, které stojí před každou organizací v souvislosti s migrací do IP světa.

Přínosy konvergovaných řešení
Téma konvergence je samo o sobě velmi atraktivní. Spojení hlasového a datového přenosu přes jedinou IP síť jednak zvyšuje produktivitu a jednak pomáhá snižovat náklady. Nové aplikace jako například videokonference, mobilní kancelář a unified communications jsou navrženy tak, aby organizace mohly s pomocí škálovatelné a flexibilní síťové infrastruktury realizovat významné obchodní přínosy. Dříve se výhody konvergence posuzovaly pouze z pohledu úspory nákladů. Redukce počtu sítí, které organizace provozuje, přináší nezpochybnitelné úspory nákladů na instalaci hardwaru a zasíťování a navíc ušetří za provozní výdaje na telekomunikace, správu a podporu. Jinými slovy, stejnou práci je možné odvádět s méně zařízeními, v kratším čase a s menšími nároky na drahé sítě operátorů. Tyto výhody konvergence stále poskytuje, nicméně společnosti by se měly podívat ještě dále, za jednoduchý princip redukce nákladů, a uvažovat také o zvýšení produktivity, jež konvergence může přinést společnosti a jejím zaměstnancům, a to jak z interního tak z externího hlediska. Aby mohly být organizace úspěšné, potřebují mít podporu systémů, které umí dodávat informace na potřebné místo a v požadovaném čase. Vedle osobního setkání je telefon nejefektivnějším způsobem komunikace pracovníků se zákazníky a dodavateli. Proto firmy potřebují nástroje umožňující strávit každou minutu na telefonu ještě efektivněji, s konkrétnějším výsledkem a s vyšším ziskem. Je nutné využít příležitost k integraci nových komunikačních mechanismů typu e-mail, SMS a mobilních telefonů do jednoho konzistentního celku. Tento postup se vyplácí zejména v případě zaměstnanců, jež mají přímý kontakt se zákazníky jako např. v oblasti prodeje, marketingu a služeb. Vhodný mix konvergovaných IT a komunikací posiluje schopnosti zaměstnanců tím, že jim poskytuje přístup ke znalostní bázi organizace a k potřebným aplikacím, přičemž následně dochází ke zlepšení zákaznických služeb a zvýšení úrovně spokojenosti. Dobrá komunikační infrastruktura ale umožňuje mnohem více než jen lepší interakci se zákazníky. Dokáže zrychlit reakci na situaci na trhu, protože vybaví personál všemi informacemi potřebnými k rychlému uvedení produktu na trh při splnění konkrétních obchodních požadavků a zároveň poskytne flexibilitu manažerům prostřednictvím efektivní komunikace s pracovníky. Nové aplikace jako videokonference a unified messaging zvyšují produktivitu díky posílení komunikačních kanálů uvnitř a vně organizace. Vzhledem k všudypřítomnosti IP je snazší pracovat vzdáleně a zaměstnanci se mohou připojit ke konvergované sítí, kdekoliv se ocitnou a jakékoliv zařízení si vyberou.

Čepro: příklad IP řešení
Zprovoznění rozsáhlé komunikační sítě ve společnosti Čepro představuje jeden z největších projektů VoIP v České republice. Projekt byl realizován ve spolupráci firem NextiraOne Czech a QRIS. Plně konvergovaná síť umožňující současný přenos datových a hlasových informací představuje pro společnost Čepro přínos především v oblasti jednotných služeb a správy sítě, a také v oblasti snížení nákladů na instalaci, provoz a údržbu. Dále zajišťuje lepší funkčnost sítě a dovoluje instalace nových komunikačních aplikací jako je například unified messaging, PC telefonie a další.


Proč tedy hybridní řešení?
Výhody konvergovaných sítí jsou jasné. Proto jsou ve velké většině lokalit vybudovaných "na zelené louce" instalovány sítě postavené čistě na IP. Ale pro ostatní organizace a (těch je mnohem více), které již vlastní oddělené hlasové a datové sítě podporující jejich obchodní činnosti, vyžaduje rozhodnutí konvergovat pečlivé zvážení a porovnání investic s potenciálními obchodními přínosy. Mnoho společností již realizovalo značné investice do existujících původních systémů a chtějí je využít a ne je vyměnit, zvláště pokud je tato infrastruktura stále schopná dostát většině požadavků. Takové firmy obvykle volí hybridní architekturu. Tento typ organizací potřebuje především analyzovat své obchodní potřeby a zvážit kontinuitu či inovaci nabízenou IP komunikacemi a konvergovaným konceptem. Pro většinu podniků není otázkou, zda migrují na konvergentní řešení, ale kdy se tak stane. Organizace si musí v souvislosti s migrací odpovědět na tři otázky: Jedná se o ty správné technologie a standardy, které potřebuje? Ačkoliv je dnes IP technologie snadno dostupná i dostatečně zralá, prvním krokem obvykle bývá vytvoření hybridní sítě spojující svět IP a původní systémy. Tento krok garantuje, že investice do původní sítě nepřijdou vniveč a že se vytvoří dobrý základ pro budoucí inovaci s využitím IP komunikací. Existují aktuální a skutečné obchodní potřeby? Jak již bylo zmíněno, konvergence redukuje náklady, zlepšuje zákaznické služby, zjednodušuje správu zařízení a zvyšuje produktivitu. Firmy se musí podívat na své obchodní plány a zjistit, kde jim mohou IP inovace pomoci, a podle toho naplánovat implementaci. Přínosy jsou zřejmé, ale je důležité implementovat v souladu s obchodními prioritami. Poskytne konvergence (tak jako všechny podobné infrastrukturní projekty) tu správnou úroveň návratnosti investic? Společnosti potřebují vytvořit model úspor a zvýšení produktivity, jež konvergence přinese v porovnání s počátečními náklady na zavádění a provozními náklady na správu - s využitím ROI postupů. To zajistí objektivní pohled na přínosy IP.

Každá organizace má specifické potřeby
Většina organizací zatím neprošla klasickým projektem konvergence. K získání největších možných přínosů z konvergence proto potřebuje každá firma nejen dobře zvládnutou technickou implementaci. Důležité je ještě předtím konzultovat se svým dodavatelem otázky, jakým způsobem IP řešení změní obchodní výkon společnosti, otázky návratnosti investic a řadu dalších témat. Zde je nutné mít k dispozici kvalitní know-how a zkušenosti, které pomohou využít veškerého potenciálu IP. Průzkum analytické společnosti IDC zjistil, že 33 % evropských podniků plánuje sjednotit své hlasové a datové sítě do roku 2005. Jak bylo řečeno, zavádění konvergovaných sítí představuje náročný projekt změny celé infrastruktury, které ovlivní veškeré klíčové komunikační procesy v podniku. Navíc se komunikace stále těsněji integrují s obchodními aplikacemi, a tak konvergence zasahuje nejenom do oblasti sítí, ale také do oblasti obchodních funkcionalit. Každá organizace je svým způsobem jedinečná a má rozdílné potřeby a musí proto dobře zvážit přínosy konvergovaných sítí a porovnat je s aktuálními obchodními potřebami ještě předtím, než padne rozhodnutí, kdy implementovat.
Autor článku, Michal Bušek, je obchodním a marketingovým ředitelem NextiraOne Czech.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.