- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 4/2004
IP řešení:
kdy zvolit konvergovanou a kdy hybridní architekturu?
Michal Bušek
Konvergence hlasových a datových sítí nabízí společnostem, které hledají vyšší produktivitu a nižší náklady, řadu důležitých výhod. Flexibilita IP sítí dovoluje provozovat nové typy aplikací jako například videokonference a integrované komunikace a podporuje mobilní pracovníky a práci z domova. Navíc poskytuje škálovatelnou infrastrukturu připravenou na budoucí požadavky.
Konvergence je ale mnohem více než jen pouhé zjednodušení síťové infrastruktury uvnitř organizace - spojením komunikačních sítí a IT získávají koncoví uživatelé informace a nástroje potřebné k poskytování kvalitnějších služeb jak svým zákazníkům, tak v rámci interního provozu. Nicméně migrace existujících sítí klíčových pro provoz obchodních operací na jednotnou IP infrastrukturu je velká změna - je to zásadní rozhodnutí a vyžaduje důkladné plánování. Proto ne vždy je přechod na stoprocentně konvergovanou architekturu tím nejlepším řešením. Podniky musejí brát v úvahu nejen technologické aspekty, ale také ekonomické důsledky, jako jsou například investice do původních sítí a jejich návratnost. Často je ekonomicky výhodnější zvolit hybridní řešení a na čistou IP infrastrukturu přejít až po určité době. Tento článek popisuje výhody konvergence a zároveň se nevyhýbá překážkám, které stojí před každou organizací v souvislosti s migrací do IP světa.
Přínosy konvergovaných řešení
Téma konvergence je samo o sobě velmi atraktivní. Spojení hlasového a datového přenosu přes jedinou IP síť jednak zvyšuje produktivitu a jednak pomáhá snižovat náklady. Nové aplikace jako například videokonference, mobilní kancelář a unified communications jsou navrženy tak, aby organizace mohly s pomocí škálovatelné a flexibilní síťové infrastruktury realizovat významné obchodní přínosy. Dříve se výhody konvergence posuzovaly pouze z pohledu úspory nákladů. Redukce počtu sítí, které organizace provozuje, přináší nezpochybnitelné úspory nákladů na instalaci hardwaru a zasíťování a navíc ušetří za provozní výdaje na telekomunikace, správu a podporu. Jinými slovy, stejnou práci je možné odvádět s méně zařízeními, v kratším čase a s menšími nároky na drahé sítě operátorů. Tyto výhody konvergence stále poskytuje, nicméně společnosti by se měly podívat ještě dále, za jednoduchý princip redukce nákladů, a uvažovat také o zvýšení produktivity, jež konvergence může přinést společnosti a jejím zaměstnancům, a to jak z interního tak z externího hlediska. Aby mohly být organizace úspěšné, potřebují mít podporu systémů, které umí dodávat informace na potřebné místo a v požadovaném čase. Vedle osobního setkání je telefon nejefektivnějším způsobem komunikace pracovníků se zákazníky a dodavateli. Proto firmy potřebují nástroje umožňující strávit každou minutu na telefonu ještě efektivněji, s konkrétnějším výsledkem a s vyšším ziskem. Je nutné využít příležitost k integraci nových komunikačních mechanismů typu e-mail, SMS a mobilních telefonů do jednoho konzistentního celku. Tento postup se vyplácí zejména v případě zaměstnanců, jež mají přímý kontakt se zákazníky jako např. v oblasti prodeje, marketingu a služeb. Vhodný mix konvergovaných IT a komunikací posiluje schopnosti zaměstnanců tím, že jim poskytuje přístup ke znalostní bázi organizace a k potřebným aplikacím, přičemž následně dochází ke zlepšení zákaznických služeb a zvýšení úrovně spokojenosti. Dobrá komunikační infrastruktura ale umožňuje mnohem více než jen lepší interakci se zákazníky. Dokáže zrychlit reakci na situaci na trhu, protože vybaví personál všemi informacemi potřebnými k rychlému uvedení produktu na trh při splnění konkrétních obchodních požadavků a zároveň poskytne flexibilitu manažerům prostřednictvím efektivní komunikace s pracovníky. Nové aplikace jako videokonference a unified messaging zvyšují produktivitu díky posílení komunikačních kanálů uvnitř a vně organizace. Vzhledem k všudypřítomnosti IP je snazší pracovat vzdáleně a zaměstnanci se mohou připojit ke konvergované sítí, kdekoliv se ocitnou a jakékoliv zařízení si vyberou.
Proč tedy hybridní řešení?
Výhody konvergovaných sítí jsou jasné. Proto jsou ve velké většině lokalit vybudovaných "na zelené louce" instalovány sítě postavené čistě na IP. Ale pro ostatní organizace a (těch je mnohem více), které již vlastní oddělené hlasové a datové sítě podporující jejich obchodní činnosti, vyžaduje rozhodnutí konvergovat pečlivé zvážení a porovnání investic s potenciálními obchodními přínosy. Mnoho společností již realizovalo značné investice do existujících původních systémů a chtějí je využít a ne je vyměnit, zvláště pokud je tato infrastruktura stále schopná dostát většině požadavků. Takové firmy obvykle volí hybridní architekturu. Tento typ organizací potřebuje především analyzovat své obchodní potřeby a zvážit kontinuitu či inovaci nabízenou IP komunikacemi a konvergovaným konceptem. Pro většinu podniků není otázkou, zda migrují na konvergentní řešení, ale kdy se tak stane. Organizace si musí v souvislosti s migrací odpovědět na tři otázky: Jedná se o ty správné technologie a standardy, které potřebuje? Ačkoliv je dnes IP technologie snadno dostupná i dostatečně zralá, prvním krokem obvykle bývá vytvoření hybridní sítě spojující svět IP a původní systémy. Tento krok garantuje, že investice do původní sítě nepřijdou vniveč a že se vytvoří dobrý základ pro budoucí inovaci s využitím IP komunikací. Existují aktuální a skutečné obchodní potřeby? Jak již bylo zmíněno, konvergence redukuje náklady, zlepšuje zákaznické služby, zjednodušuje správu zařízení a zvyšuje produktivitu. Firmy se musí podívat na své obchodní plány a zjistit, kde jim mohou IP inovace pomoci, a podle toho naplánovat implementaci. Přínosy jsou zřejmé, ale je důležité implementovat v souladu s obchodními prioritami. Poskytne konvergence (tak jako všechny podobné infrastrukturní projekty) tu správnou úroveň návratnosti investic? Společnosti potřebují vytvořit model úspor a zvýšení produktivity, jež konvergence přinese v porovnání s počátečními náklady na zavádění a provozními náklady na správu - s využitím ROI postupů. To zajistí objektivní pohled na přínosy IP.
Každá organizace má specifické potřeby
Většina organizací zatím neprošla klasickým projektem konvergence. K získání největších možných přínosů z konvergence proto potřebuje každá firma nejen dobře zvládnutou technickou implementaci. Důležité je ještě předtím konzultovat se svým dodavatelem otázky, jakým způsobem IP řešení změní obchodní výkon společnosti, otázky návratnosti investic a řadu dalších témat. Zde je nutné mít k dispozici kvalitní know-how a zkušenosti, které pomohou využít veškerého potenciálu IP. Průzkum analytické společnosti IDC zjistil, že 33 % evropských podniků plánuje sjednotit své hlasové a datové sítě do roku 2005. Jak bylo řečeno, zavádění konvergovaných sítí představuje náročný projekt změny celé infrastruktury, které ovlivní veškeré klíčové komunikační procesy v podniku. Navíc se komunikace stále těsněji integrují s obchodními aplikacemi, a tak konvergence zasahuje nejenom do oblasti sítí, ale také do oblasti obchodních funkcionalit. Každá organizace je svým způsobem jedinečná a má rozdílné potřeby a musí proto dobře zvážit přínosy konvergovaných sítí a porovnat je s aktuálními obchodními potřebami ještě předtím, než padne rozhodnutí, kdy implementovat.
Autor článku, Michal Bušek, je obchodním a marketingovým ředitelem NextiraOne Czech.



Konvergence je ale mnohem více než jen pouhé zjednodušení síťové infrastruktury uvnitř organizace - spojením komunikačních sítí a IT získávají koncoví uživatelé informace a nástroje potřebné k poskytování kvalitnějších služeb jak svým zákazníkům, tak v rámci interního provozu. Nicméně migrace existujících sítí klíčových pro provoz obchodních operací na jednotnou IP infrastrukturu je velká změna - je to zásadní rozhodnutí a vyžaduje důkladné plánování. Proto ne vždy je přechod na stoprocentně konvergovanou architekturu tím nejlepším řešením. Podniky musejí brát v úvahu nejen technologické aspekty, ale také ekonomické důsledky, jako jsou například investice do původních sítí a jejich návratnost. Často je ekonomicky výhodnější zvolit hybridní řešení a na čistou IP infrastrukturu přejít až po určité době. Tento článek popisuje výhody konvergence a zároveň se nevyhýbá překážkám, které stojí před každou organizací v souvislosti s migrací do IP světa.
Přínosy konvergovaných řešení
Téma konvergence je samo o sobě velmi atraktivní. Spojení hlasového a datového přenosu přes jedinou IP síť jednak zvyšuje produktivitu a jednak pomáhá snižovat náklady. Nové aplikace jako například videokonference, mobilní kancelář a unified communications jsou navrženy tak, aby organizace mohly s pomocí škálovatelné a flexibilní síťové infrastruktury realizovat významné obchodní přínosy. Dříve se výhody konvergence posuzovaly pouze z pohledu úspory nákladů. Redukce počtu sítí, které organizace provozuje, přináší nezpochybnitelné úspory nákladů na instalaci hardwaru a zasíťování a navíc ušetří za provozní výdaje na telekomunikace, správu a podporu. Jinými slovy, stejnou práci je možné odvádět s méně zařízeními, v kratším čase a s menšími nároky na drahé sítě operátorů. Tyto výhody konvergence stále poskytuje, nicméně společnosti by se měly podívat ještě dále, za jednoduchý princip redukce nákladů, a uvažovat také o zvýšení produktivity, jež konvergence může přinést společnosti a jejím zaměstnancům, a to jak z interního tak z externího hlediska. Aby mohly být organizace úspěšné, potřebují mít podporu systémů, které umí dodávat informace na potřebné místo a v požadovaném čase. Vedle osobního setkání je telefon nejefektivnějším způsobem komunikace pracovníků se zákazníky a dodavateli. Proto firmy potřebují nástroje umožňující strávit každou minutu na telefonu ještě efektivněji, s konkrétnějším výsledkem a s vyšším ziskem. Je nutné využít příležitost k integraci nových komunikačních mechanismů typu e-mail, SMS a mobilních telefonů do jednoho konzistentního celku. Tento postup se vyplácí zejména v případě zaměstnanců, jež mají přímý kontakt se zákazníky jako např. v oblasti prodeje, marketingu a služeb. Vhodný mix konvergovaných IT a komunikací posiluje schopnosti zaměstnanců tím, že jim poskytuje přístup ke znalostní bázi organizace a k potřebným aplikacím, přičemž následně dochází ke zlepšení zákaznických služeb a zvýšení úrovně spokojenosti. Dobrá komunikační infrastruktura ale umožňuje mnohem více než jen lepší interakci se zákazníky. Dokáže zrychlit reakci na situaci na trhu, protože vybaví personál všemi informacemi potřebnými k rychlému uvedení produktu na trh při splnění konkrétních obchodních požadavků a zároveň poskytne flexibilitu manažerům prostřednictvím efektivní komunikace s pracovníky. Nové aplikace jako videokonference a unified messaging zvyšují produktivitu díky posílení komunikačních kanálů uvnitř a vně organizace. Vzhledem k všudypřítomnosti IP je snazší pracovat vzdáleně a zaměstnanci se mohou připojit ke konvergované sítí, kdekoliv se ocitnou a jakékoliv zařízení si vyberou.
Čepro: příklad IP řešení
Zprovoznění rozsáhlé komunikační sítě ve společnosti Čepro představuje jeden z největších projektů VoIP v České republice. Projekt byl realizován ve spolupráci firem NextiraOne Czech a QRIS. Plně konvergovaná síť umožňující současný přenos datových a hlasových informací představuje pro společnost Čepro přínos především v oblasti jednotných služeb a správy sítě, a také v oblasti snížení nákladů na instalaci, provoz a údržbu. Dále zajišťuje lepší funkčnost sítě a dovoluje instalace nových komunikačních aplikací jako je například unified messaging, PC telefonie a další.
Zprovoznění rozsáhlé komunikační sítě ve společnosti Čepro představuje jeden z největších projektů VoIP v České republice. Projekt byl realizován ve spolupráci firem NextiraOne Czech a QRIS. Plně konvergovaná síť umožňující současný přenos datových a hlasových informací představuje pro společnost Čepro přínos především v oblasti jednotných služeb a správy sítě, a také v oblasti snížení nákladů na instalaci, provoz a údržbu. Dále zajišťuje lepší funkčnost sítě a dovoluje instalace nových komunikačních aplikací jako je například unified messaging, PC telefonie a další.
Proč tedy hybridní řešení?
Výhody konvergovaných sítí jsou jasné. Proto jsou ve velké většině lokalit vybudovaných "na zelené louce" instalovány sítě postavené čistě na IP. Ale pro ostatní organizace a (těch je mnohem více), které již vlastní oddělené hlasové a datové sítě podporující jejich obchodní činnosti, vyžaduje rozhodnutí konvergovat pečlivé zvážení a porovnání investic s potenciálními obchodními přínosy. Mnoho společností již realizovalo značné investice do existujících původních systémů a chtějí je využít a ne je vyměnit, zvláště pokud je tato infrastruktura stále schopná dostát většině požadavků. Takové firmy obvykle volí hybridní architekturu. Tento typ organizací potřebuje především analyzovat své obchodní potřeby a zvážit kontinuitu či inovaci nabízenou IP komunikacemi a konvergovaným konceptem. Pro většinu podniků není otázkou, zda migrují na konvergentní řešení, ale kdy se tak stane. Organizace si musí v souvislosti s migrací odpovědět na tři otázky: Jedná se o ty správné technologie a standardy, které potřebuje? Ačkoliv je dnes IP technologie snadno dostupná i dostatečně zralá, prvním krokem obvykle bývá vytvoření hybridní sítě spojující svět IP a původní systémy. Tento krok garantuje, že investice do původní sítě nepřijdou vniveč a že se vytvoří dobrý základ pro budoucí inovaci s využitím IP komunikací. Existují aktuální a skutečné obchodní potřeby? Jak již bylo zmíněno, konvergence redukuje náklady, zlepšuje zákaznické služby, zjednodušuje správu zařízení a zvyšuje produktivitu. Firmy se musí podívat na své obchodní plány a zjistit, kde jim mohou IP inovace pomoci, a podle toho naplánovat implementaci. Přínosy jsou zřejmé, ale je důležité implementovat v souladu s obchodními prioritami. Poskytne konvergence (tak jako všechny podobné infrastrukturní projekty) tu správnou úroveň návratnosti investic? Společnosti potřebují vytvořit model úspor a zvýšení produktivity, jež konvergence přinese v porovnání s počátečními náklady na zavádění a provozními náklady na správu - s využitím ROI postupů. To zajistí objektivní pohled na přínosy IP.
Každá organizace má specifické potřeby
Většina organizací zatím neprošla klasickým projektem konvergence. K získání největších možných přínosů z konvergence proto potřebuje každá firma nejen dobře zvládnutou technickou implementaci. Důležité je ještě předtím konzultovat se svým dodavatelem otázky, jakým způsobem IP řešení změní obchodní výkon společnosti, otázky návratnosti investic a řadu dalších témat. Zde je nutné mít k dispozici kvalitní know-how a zkušenosti, které pomohou využít veškerého potenciálu IP. Průzkum analytické společnosti IDC zjistil, že 33 % evropských podniků plánuje sjednotit své hlasové a datové sítě do roku 2005. Jak bylo řečeno, zavádění konvergovaných sítí představuje náročný projekt změny celé infrastruktury, které ovlivní veškeré klíčové komunikační procesy v podniku. Navíc se komunikace stále těsněji integrují s obchodními aplikacemi, a tak konvergence zasahuje nejenom do oblasti sítí, ale také do oblasti obchodních funkcionalit. Každá organizace je svým způsobem jedinečná a má rozdílné potřeby a musí proto dobře zvážit přínosy konvergovaných sítí a porovnat je s aktuálními obchodními potřebami ještě předtím, než padne rozhodnutí, kdy implementovat.
Autor článku, Michal Bušek, je obchodním a marketingovým ředitelem NextiraOne Czech.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |