facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 10/2000

Internet jako nástroj komunikace II

Seriál o marketingu a řízení vztahů se zákazníky (CRM), 8.část

Daniela Škarková





Zatímco minulý článek pojednával o postupech a metodách, které bychom pro zefektivnění on-line komunikace s klienty a partnery měli pravidelně používat, dnes bych se ráda věnovala několika největším chybám, kterých se mnohdy ve spojení s Internetem dopouštíme.

1. I o prodeji přes Internet platí: "Snažit se prodat naše zboží všem může znamenat neprodat je nikomu". Pokud nezacílíme svou nabídku zboží a služeb, které nabízíme na svých webovských stránkách, návštěvníci našich www stránek - naši potencionální klienti budou zmateni. Lidé jsou netrpěliví, nemají čas. Chtějí se v naší nabídce lehce a rychle orientovat. Proto je potřeba vědět, kdo jsou naši zákazníci, kdo jsou ti, kteří budou číst informace na našem www, co chtějí a proč. Pokud budeme schopni "přímo" a cíleně komunikovat s návštěvníky našich www stránek, podpoříme tím jejich příští návštěvu našich stránek.

2. Znáte "bleší trh"? Místo, kde dostanete koupit cokoli. Od mobilních telefonů k počítačům, od potravin po čistící prostředky…Místo, kde kromě zboží seženete i lidi, kteří vám ochotně nabídnou "práce všeho druhu". A teď si představte takový bleší trh na Internetu. Stránky některých firem na mne tak působí.

Svou snahu prodat či dodat cokoli zhmotnili do nabídky velkého množství položek prodávaných většinou za velmi nízké ceny. O kvalitě nejen zboží, ale hlavně služeb spojených s dodávkou a s užíváním takovýchto produktů (záruční podmínky, zajištění servisu…), jak asi tušíte, nebo jste se o tom sami na vlastní kůži přesvědčili, nemůže být ani řeč. Navštívíte-li takové webovské stránky, dáte mi nejspíš za pravdu, že jejich vytvoření asi nebylo správnou volbou.

3. A jak budete reagovat na webovskou stránku, která se díky objemné grafice bude "otevírat" 30 sekund nebo i déle? Nejhorší vlastností počítačů je, že nám dovolí dělat i takové činnosti, které by pro nás jinak, bez jejich pomoci, byly příliš obtížné či nákladné (časově i finačně). Tak například taková grafika. Grafický design je umění. Nemůže ho navrhovat každý. Grafik musí mít vkus, cit a nápady. A spojíme-li grafický design a Internet, dostaneme oblast, která na tvůrce klade nároky nejen po umělecké stránce, ale je třeba mít na zřeteli také velikost vytvářeného obrázku. Mnoho lidí má na svém počítači nějaký "kreslící" program, díky němuž vytváří svá grafická dílka bez přemýšlení o jejich velikosti. A to je právě jeden z velkých problémů některých webovských stránek.

4. Návštěvnost www stránek určité firmy je XY lidí měsíčně. Skvělé. Ale z kolika těchto lidí, kteří vstoupí na náš web se stanou naši zákazníci? Kolik lidí si u naší firmy něco koupí? Na druhou stranu ale, pokud titíž lidé čtou naše www stránky pravidelně, znamená to, že je informace na nich uveřejňované zajímají a zvyšuje to i pravděpodobnost toho, že se stanou našimi zákazníky.

Mluvíme-li ale o celkovém počtu návštěvníků webu, je to z naší strany pouhé vychloubání.

5. Složitě vysvětlujete, jakou technologii při tvorbě webu používáte? Velice často se setkávám s lidmi, kteří jsou tak zaujatí technologickou stránkou věci, že se svým potencionálním zákazníkům snaží dopodrobna vysvětlit každý technický detail toho, jak je nebo bude jejich web naprogramován.

Odkazovat se na technologické reference, pokud se nebavíte s IT lidmi, může být pro vaše klienty příliš matoucí a složité. Snažte se mluvit
i psát jednoduše.

6. Nabízíte návštěvníkům svých www stránek možnost stáhnout si soubor s informacemi (tzv. download)? Pokud ano, dejte si práci s tím, abyste si vy sami vyzkoušeli, jak dlouho trvá takové stažení souboru. Pět minut? Deset? Zájemce o informace by neměl být nucen trávit spoustu času stahováním souboru, neproduktivním čekáním na informace. Méně je mnohdy více.

7. Umožňujete lidem, kteří navštíví vaše www stránky, aby vám jejich prostřednictvím poslali e-mail? Ne? Chyba. Poté, co lidé stráví nějaký čas čtením informací na vašem webu, měli by mít šanci vás jednoduše kontaktovat.

8. Pozor na přílišnou automatizaci. Podle průzkumů Datamonitoru jen asi 1% e-obchodníků nabízí svým klientům "živou" zákaznickou podporu, tzn. kontakt s reálným člověkem, ať již e-mailem, telefonem nebo při osobním setkání. Ne všichni vaši zákazníci budou nadšení, pokud jim místo živého kontaktu s vašimi zaměstnanci poskytnete pouhý neosobní kontakt s odpovídajícím automatem.

Důvodem, proč věnuji on-line komunikaci / způsobům komunikace přes Internet tolik pozornosti je, že ačkoliv si to vždy neuvědomujeme, také e-marketing či e-prodej nás něco stojí.

Nemusí jít "pouze" o přímé náklady v podobě ceny za HW, SW a lidi, kteří se návrhem a provozem našeho webu a on-line systémem zabývají. Dobře nebo špatně fungující a působící web a ostatní prostředky on-line komunikace s okolím zapříčiní např. buď zlepšení image naší firmy, zvýšení prodeje zboží a služeb nebo naopak naše potencionální zákazníky od další komunikace s námi odradí, a to nás také něco stojí. Tyto náklady mohou být navíc mnohem vyšší než ty přímé.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.