- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 7-8/2002
Integrované nebo integrovatelné?
Objektově orientované informační systémy
Ing. Miloš Rajtr
Na IT trhu je nabízena řada řešení, která nabízejí integrovaný IS plně pokrývající potřeby výrobního podniku. K tomu je použito mnoho již v praxi ověřených algoritmů umně propojených v jeden systém tak, jak by obecně měl IS fungovat. Nabízena je tak vzájemně propojená (integrovaná) soustava programů podporující vykonávání rozhodujících řídících procesů v ideálním podniku. Takový IS je pro konkrétní podnik jistě přínosem, je v něm obsaženo mnoho know-how a zvláště v našich podmínkách znamená tolik potřebnou inovaci řídících systémů našich společností. Společnost, která informační systém úspěšně nasadí a uvede do provozu, zmodernizuje a zefektivní svůj systém řízení i organizaci a udělá rozhodující krok ke zvýšení konkurenceschopnosti na svém trhu. Ano, ale co dál?
V době implementace vložil podnik nemalé úsilí a prostředky do vzájemného přizpůsobení stávající struktury procesů (včetně organizace) a nového IS. Při úspěšné implementaci získal nový dobře fungující systém, který však takto opět nemůže fungovat věčně. To by neodpovídalo přirozenému vývoji, a především stále dynamičtěji se měnícím vnějším i vnitřním podmínkám ovlivňujícím chování podniku. Je třeba tedy zvážit, jak pružně bude implementovaný IS na tyto změny schopen reagovat a zda bude schopen zachovat konkurenceschopnost podniku i v budoucnu. A zde "natvrdo" integrovaný systém, podobně jako předchozí systém, začíná vykazovat i své necnosti. Patří sem:
. obtížná přizpůsobitelnost novým požadavkům související s nepružnou strukturou IS,
. nabídka mnohdy bohatého, ale přeci omezeného portfolia algoritmů a postupů (zejména v souvislosti s požadavky na nové funkce),
. pevně definované a tím omezené vazby.
Snaha k odstranění těchto nedostatků byla jednou z příčin přechodu na tzv. objektovou orientaci, přesněji na objektově orientovanou architekturu IS.
Jak již bylo naznačeno, nové požadavky trhu vyžadují pružnou reakci daného podniku. Zda bude při těchto řídících a organizačních změnách informační systém přítěží, nebo aktivním pomocníkem, záleží podstatnou měrou na jeho architektuře.
Zastaralé systémy z konce 80. a počátku 90. let se zakládají (i přesto, že mají architekturu client-server) na modulární struktuře s nadbytečnou funkčností a pevně nadefinovanými organizačními postupy. Každá změna těchto postupů je časově a finančně velmi náročným projektem.
Naproti tomu stojí produkty s objektově orientovanou architekturu. Objekty odvozené z praxe, jako např. kusovník, objednávka nebo dodací list, představují malé a pružné prvky systému.
Produkty s objektově orientovanou architekturou umožňují flexibilní výběr objektů namísto strnulé maximální struktury. Také nové cesty k optimalizaci podnikání jsou rychle a snadno realizovatelné. Díky volně konfigurovatelným referenčním přechodům má uživatel (aniž by bylo nutno programovat) přímý přístup k následujícímu objektu, který představuje další pracovní krok.
Neznamená to jistě, že zákazníkovi je nabízená jakási stavebnice, kterou si musí sám sestavit. Standardní procesy a jejich vazby (jádro systému) jsou přednastaveny a je záležitostí specializované firmy (dodavatele IS), aby je v implementační fázi ve spolupráci s budoucími uživateli uvedl do života. Jde spíše o postižení individualit konkrétního zákazníka, nestandardních procesů a aktivit, které lze v případě objektové orientace snadno integrovat do IS, a o možnost standardní přednastavení libovolně pozměnit podle konkrétních požadavků.
Samozřejmostí je zachování přísných bezpečnostních opatření v rámci přístupových práv každého uživatele.
Výhody objektové orientace lze shrnout do následujících bodů:
. rychlá implementace
produkt může být uveden do provozu s minimem dat a následně postupně dolaďován; to je rychlejší a levnější než uzpůsobení kompletního systému před přechodem na rutinu,
. vynikající přizpůsobivost
podnikové procesy lze díky objektově orientované architektuře snadno pozměnit i po startu online a tím se rychle přizpůsobit individuálním požadavkům zákazníků,
. nenáročnost na zaškolení a zapracování
objekty jako dodací list, objednávka, zakázka atd. zobrazují reálný svět a dají se proto lehce pochopit a využívat, jednoduché uživatelské rozhraní umožňuje intuitivní obsluhu,
. otevřenost
potřebné specializované cizí objekty jsou snadno integrovatelné,
. jistota do budoucnosti
všichni experti IT jsou zajedno v tom, že objektově orientovaný software ovládne trh.
Při srovnávání klasické a objektově orientované architektury IS nelze zapomenout i na skutečnost, že při současném rychlém vývoji v oblasti informačních technologií není většinou jeden dodavatel integrovaného IS schopen zaručit dostatečně vysokou funkční a technologickou úroveň produktu, který by měl podporovat většinu činností spojených s chodem společnosti.
Jen strategické spojení těch nejlepších ve své kategorii přináší moderní řešení, které bude pro podnik dobrým a věrným pomocníkem při každodenní práci.
Možnost spojení nejvhodnějších integrovatelných produktů nabízí komplexní řešení, které má společného jmenovatele - filozofii "Best of Class" - řešení bez kompromisů.
Závěrem bych rád připomněl otázku v nadpisu a mírně ji doplnil : Je lepší v podniku implementovat předem integrované řešení, nebo zvolit integrovatelné řešení a integrovat ho podle konkrétních a aktuálních potřeb?
Pozn.: Autor článku působí ve společnosti IS Berghof, s. r. o., která na českém trhu dodává objektově orientovaný ERP systém PSIPENTA.


V době implementace vložil podnik nemalé úsilí a prostředky do vzájemného přizpůsobení stávající struktury procesů (včetně organizace) a nového IS. Při úspěšné implementaci získal nový dobře fungující systém, který však takto opět nemůže fungovat věčně. To by neodpovídalo přirozenému vývoji, a především stále dynamičtěji se měnícím vnějším i vnitřním podmínkám ovlivňujícím chování podniku. Je třeba tedy zvážit, jak pružně bude implementovaný IS na tyto změny schopen reagovat a zda bude schopen zachovat konkurenceschopnost podniku i v budoucnu. A zde "natvrdo" integrovaný systém, podobně jako předchozí systém, začíná vykazovat i své necnosti. Patří sem:
. obtížná přizpůsobitelnost novým požadavkům související s nepružnou strukturou IS,
. nabídka mnohdy bohatého, ale přeci omezeného portfolia algoritmů a postupů (zejména v souvislosti s požadavky na nové funkce),
. pevně definované a tím omezené vazby.
Snaha k odstranění těchto nedostatků byla jednou z příčin přechodu na tzv. objektovou orientaci, přesněji na objektově orientovanou architekturu IS.
Jak již bylo naznačeno, nové požadavky trhu vyžadují pružnou reakci daného podniku. Zda bude při těchto řídících a organizačních změnách informační systém přítěží, nebo aktivním pomocníkem, záleží podstatnou měrou na jeho architektuře.
Zastaralé systémy z konce 80. a počátku 90. let se zakládají (i přesto, že mají architekturu client-server) na modulární struktuře s nadbytečnou funkčností a pevně nadefinovanými organizačními postupy. Každá změna těchto postupů je časově a finančně velmi náročným projektem.
Naproti tomu stojí produkty s objektově orientovanou architekturu. Objekty odvozené z praxe, jako např. kusovník, objednávka nebo dodací list, představují malé a pružné prvky systému.
Produkty s objektově orientovanou architekturou umožňují flexibilní výběr objektů namísto strnulé maximální struktury. Také nové cesty k optimalizaci podnikání jsou rychle a snadno realizovatelné. Díky volně konfigurovatelným referenčním přechodům má uživatel (aniž by bylo nutno programovat) přímý přístup k následujícímu objektu, který představuje další pracovní krok.
Neznamená to jistě, že zákazníkovi je nabízená jakási stavebnice, kterou si musí sám sestavit. Standardní procesy a jejich vazby (jádro systému) jsou přednastaveny a je záležitostí specializované firmy (dodavatele IS), aby je v implementační fázi ve spolupráci s budoucími uživateli uvedl do života. Jde spíše o postižení individualit konkrétního zákazníka, nestandardních procesů a aktivit, které lze v případě objektové orientace snadno integrovat do IS, a o možnost standardní přednastavení libovolně pozměnit podle konkrétních požadavků.
Samozřejmostí je zachování přísných bezpečnostních opatření v rámci přístupových práv každého uživatele.
Výhody objektové orientace lze shrnout do následujících bodů:
. rychlá implementace
produkt může být uveden do provozu s minimem dat a následně postupně dolaďován; to je rychlejší a levnější než uzpůsobení kompletního systému před přechodem na rutinu,
. vynikající přizpůsobivost
podnikové procesy lze díky objektově orientované architektuře snadno pozměnit i po startu online a tím se rychle přizpůsobit individuálním požadavkům zákazníků,
. nenáročnost na zaškolení a zapracování
objekty jako dodací list, objednávka, zakázka atd. zobrazují reálný svět a dají se proto lehce pochopit a využívat, jednoduché uživatelské rozhraní umožňuje intuitivní obsluhu,
. otevřenost
potřebné specializované cizí objekty jsou snadno integrovatelné,
. jistota do budoucnosti
všichni experti IT jsou zajedno v tom, že objektově orientovaný software ovládne trh.
Při srovnávání klasické a objektově orientované architektury IS nelze zapomenout i na skutečnost, že při současném rychlém vývoji v oblasti informačních technologií není většinou jeden dodavatel integrovaného IS schopen zaručit dostatečně vysokou funkční a technologickou úroveň produktu, který by měl podporovat většinu činností spojených s chodem společnosti.
Jen strategické spojení těch nejlepších ve své kategorii přináší moderní řešení, které bude pro podnik dobrým a věrným pomocníkem při každodenní práci.
Možnost spojení nejvhodnějších integrovatelných produktů nabízí komplexní řešení, které má společného jmenovatele - filozofii "Best of Class" - řešení bez kompromisů.
Závěrem bych rád připomněl otázku v nadpisu a mírně ji doplnil : Je lepší v podniku implementovat předem integrované řešení, nebo zvolit integrovatelné řešení a integrovat ho podle konkrétních a aktuálních potřeb?
Pozn.: Autor článku působí ve společnosti IS Berghof, s. r. o., která na českém trhu dodává objektově orientovaný ERP systém PSIPENTA.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |