- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Informační systémy
pro obchodní a distribuční firmy


Pro smysluplný provoz informačního systému je velice důležité přizpůsobení specifickým podmínkám jednotlivých odvětví hospodářství. Systém musí nabídnout zákazníkovi nejen dobře propracované nástroje, které mu umožní shromáždit a zanalyzovat důležité informace a na jejich základě pak efektivně řídit podnik, ale také schopnost dobře se přizpůsobit reálným obchodním procesům, a to právě s přihlédnutím ke všem specifickým odlišnostem. Vývoj a příprava řešení pro jednotlivá odvětví, jejich implementační metodika i školení uživatelů obvykle probíhá na základě dlouholetých zkušeností a zpravidla v úzké součinnosti s odborníky na konkrétní odvětví, nebo přímo se zástupci budoucího zákazníka. Přitom je samozřejmě nezbytně nutné, aby byla zachována pružnost a otevřenost systému, plná vnitřní i vnější kompatibilita a jednotné prostředí všech dílčích aplikací.

Velice důležitá je také flexibilita – tedy schopnost systému přizpůsobovat se reálným podnikovým procesům a snadno integrovat speciální moduly i další rozšiřující řešení.
Neméně důležitým kritériem při výběru IS je i úroveň bezpečnosti, kterou poskytuje – od ochrany dat proti ztrátě, poškození či neoprávněnému zneužití přes systém dohledu a průběžných kontrol až po centrální zálohování.
Současný podnikový informační systém musí být také přísně standardizovaný, s garancí využívání bez nutnosti rozsáhlých změn po dlouho dobu a s možností jej postupně rozšiřovat. Jedině tak lze zajistit bezpečnost investic. Právě proto moderní informační systémy často využívají nejnovějších trendů v oblasti informačních technologií a jsou tvořeny jednotlivými relativně nezávislými komponentami ve vícevrstvé architektuře klient/server.

Specifika obchodních a distribučních firem
Moderní informační systém obvykle přistupuje k řízení firmy jako celku a odstraňuje potřebu duplicitního zadávání dat do více systémů. Jádro zpravidla tvoří moduly pokrývající účetnictví, fakturaci, styk s bankou, pokladnu, skladové hospodářství a případně personalistiku. Pro potřeby obchodních a distribučních firem se tento základ rozšiřuje o další vhodné moduly, které umožňují mimo jiné také mobilní přístup k informačnímu systému.
V případě tohoto segmentu trhu je většinou logickým rozšířením jádra systému implementace modulu pro řízení vztahů se zákazníky – CRM. Ten umožňuje sledovat vztahy, chování a vlastnosti v tržním okolí firmy a poskytuje komplexní informace o dodavatelích, odběratelích i obchodních případech. Díky vestavěným ekonomickým ukazatelům by měl umožnit také hodnocení partnerů a stanovení jejich bonity. Samozřejmostí by měly být i další funkce – schopnost podpory a řízení marketingových akcí či provoz call centra.
Obchodní firmy, které využívají maloobchodní či velkoobchodní pokladní prodej, potřebují modul propojující registrační pokladny se svým informačním systémem, a to nejlépe bez jakýchkoli dalších podpůrných nástrojů pro přenos dat. Propojení tohoto modulu s modulem logistiky nebo skladovým hospodářstvím by mělo být nedílnou součástí.
Společnosti, které zajišťují přepravu svého zboží do obchodní sítě nebo do svých poboček, musí mít k dispozici řešení pro celou oblast dopravy. To by mělo poskytnout mechanismy pro stanovení cen za přepravu a sledování všech nákladů, které jsou s přepravou spojeny, včetně informací o vozovém parku, řidičích, jízdách, požadavcích na subdodavatele, fakturování rozúčtování na jednotlivé útvary podniku apod.
Pro případ obchodních aktivit se zahraničními partnery nebo dovoz a vývoz zboží je nutné rovněž rozšíření informačního systému firmy o modul zajišťující přípravu celního řízení a komunikaci s celními úřady či provozovateli soukromých i veřejných celních skladů.
Obchodní a distribuční firmy mají v současné době poměrně široké možnosti výběru z rozsáhlého spektra informačních systémů, které jsou na trhu k dispozici. Jednotlivé produkty se od sebe liší nejen robustností, počtem uživatelů či analytickým rozsahem, ale také odlišným přístupem k řešení jednotlivých problémů. Zájemce by však měl při výběru optimálního informačního systému dbát v každém případě na to, aby produkt splňoval základní požadavky – byl technologicky vyspělý a progresivní, maximálně flexibilní a bezpečný a zároveň se opíral o užívané průmyslové standardy garantující možnosti jeho další rozšiřování.
Autor článku, Ing. Michal Froněk, je brand managerem společnosti LCS International pro produkt LCS Helios IQ.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |