facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 9/2004

Informační systémy pro řízení dopravy a logistiky

Ing. Vladimír Kolář


Informační systémy jsou s odvětvím dopravy a logistiky úzce spjaty. Díky elektronickému zpracování dat zkracují doby na vyřízení zakázek a jsou natolik silným pomocníkem, že si bez nich konkurenceschopnou firmu dnes již nelze ani představit. Moderní zaklínadla naší doby - komunikativnost, pružnost, rychlost, kvalita, efektivnost - se odrážejí v požadavcích kladených i na tyto informační systémy. Stejně jako u jiných odvětví se zde setkáváme s nutností řešit specifické oblasti, a ty nejzákladnější si zde probereme podrobněji.





Tracking a tracing (T&T)
Jde o pojem z oblasti přepravy zásilek a zahrnuje celý soubor opatření, počínaje jednoznačnou identifikací zásilky (a jejích nákladových kusů) přes detailní evidenci všech událostí spojených s odbavením zásilky (naložena u odesilatele, přijata na sklad, naložena na sběrný kamion, předána konečnému příjemci) a jejich statistické vyhodnocení až po zpřístupnění těchto informací na webu.

Identifikace zásilek
Snaha o snížení chybovosti a zvýšení efektivity vedla k označování jednotlivých nákladových kusů zásilek etiketou s vytištěným čárovým kódem nebo identifikačními čipy (dnes tolik diskutované RFID čipy). Při naskladnění a vyskladnění se načítá identifikace každého kusu a obsluha je upozorněna na chybějící a přebývající kusy či na to, že zásilka je nakládána do nesprávného kamionu. Pomocí definovaných kódů lze označit nákladový kus příznakem (poškozený obal nebo zboží, odchylka hmotnosti) nebo přidat záznam o provedení služby (přebalení, dodatečná manipulace, sdružení zásilek). Takto získané podklady jsou pak využity ke generování T&T záznamů, jako podklad pro fakturaci nebo pro řízení o neshodách (ISO).

Optimalizace přeprav
Od informačního systému je dále požadováno řešení, jak s největší efektivitou, a to vzhledem k počtu vozidel a počtu kilometrů, a s dodržením omezujících pravidel uspokojit nashromážděné přepravní požadavky. Omezujícími pravidly jsou myšleny například rozdílné provozní doby, stohovatelnost zboží, disponibilní vozidla či pracovní doba řidičů. Klasickým případem je rozvoz zboží z distribučních center na základě objednávek, kdy proces zajišťuje distributor, nebo organizace přeprav externích zásilek v případě řešení dopravcem. V současnosti existuje řada aplikací pro optimalizaci přeprav. Předpokladem úspěšné optimalizace jsou aktuální geografické podklady. V případě potřeby jsou využívány informace o momentální hustotě provozu v jednotlivých lokalitách a o uzavírkách silnic či ulic. Informační systém s takovou specializovanou aplikací komunikuje většinou dávkově, tedy vyexportuje data o požadavcích do souboru, aplikace je načte a zpracuje výsledek, ve kterém může navrhnout i několik variant, a vybranou variantu vyexportuje pro zpětné importování do informačního systému.

GPS sledování
Pro oblast dopravy je více než vhodným nástrojem satelitní navigace vozidel, kdy operátor má vždy aktuální přehled o jejich poloze. Sledované souřadnice lze kromě sledování též on-line zaznamenávat. Ve spojení s geografickým informačním systémem (GIS) a provozním informačním systémem umožňuje automatizovaně řešit mnoho úkolů:
· automatické generování záznamů o projetí nadefinovanými body, což se využívá pro T&T a informování příjemců zásilek o aktuální poloze,
· automatické upozornění na vznikající zpoždění a případné navrhování alternativních tras,
· automatické informování operátorského střediska při odchýlení z trasy a její evidence,
· on-line úkolování řidičů při výskytu neplánovaných přeprav.

IS pro specifické řízení dopravy a logistiky v praxi?
Firma Schenker je přední světový poskytovatel logistiky a spedičních služeb. Její dceřiná společnost Schenker, spol. s r.o., poskytuje v České republice kompletní spediční služby prostřednictvím 16 filiálek a více než 300 zaměstnanců. Počátkem roku 2003 se firma Schenker rozhodla pro radikální modernizaci své informační infrastruktury a nasazení centrálního informačního systému, nahrazujícího lokální aplikace DOS. Hledala přitom řešení šité na míru, které by pokrylo požadavky na specifickou funkcionalitu řízení dopravy a logistiky. Na konec zvolila řešení, které na platformě informačního systému LCS Noris vyvinula firma I.S.T. Plzeň. Klíčovým bodem projektu vývoje a implementace centrálního informačního systému bylo řešení výměny velkého objemu dat s evropskou centrálou, partnerskými terminály v zahraničí a významnými dopravci. Nově implementovaný systém umožnil dosáhnout toho, že:

· každá zásilka má jednoznačnou identifikaci a do centrály se automaticky odesílají údaje o jejích událostech (T&T),
· filiálky si vyměňují informace o vypravených kamionech a jejich zásilkách ve formě EDI souborů,
· faktury si Schenker partneři vyměňují v elektronické podobě (EDI),
· objednávka přeprav na významné tuzemské dopravce probíhá ve formě textových souborů,
· dopravci poskytují informace o dodání nebo příčinách nedodání zásilek v DBF tvaru,
· dopravci poskytují faktury za přepravu v DBF tvaru.

Koncem roku 2003 bylo zavedeno označení jednotlivých nákladových kusů etiketami s čárovým kódem, odbavování kamionů čtečkami čárových kódů a přibyl export protokolů o vykládce kamionu. V první polovině roku 2004 bylo vyvinuto a nasazeno rozšíření pro letecké a námořní přepravy. V současné době probíhají přípravy ke spolupráci s externí aplikací pro optimalizaci tuzemských svozů a rozvozů.


Záznamové jednotky
Při podnikání v dopravě je nezbytná evidence informací o vozidlech. Informační systém tedy musí umožnit záznam provozních parametrů agregátů vozidel a mechanismů v definovaných časových intervalech, jejich uložení (on-line nebo off-line) a vyhodnocení, které provozovateli vozidla poskytne přehledné údaje typu:
· okamžitá i průměrná spotřeba pohonných hmot (PHM),
· okamžitá i průměrná rychlost,
· průběh změn stavu PHM v jednotlivých nádržích,
· doba provozu a otáčky pohonů jednotlivých agregátů,
· speciality (např. průběh teploty v mrazicím prostoru),
· průběh parametrů před havárií vozidla (pro potřeby pojistného či soudního řízení).

Ve spojení s palubním terminálem umožňujícím vstup obsluhy lze získat i podklady pro externí nebo interní fakturaci výkonů.

Datová rozhraní
Trend je nahradit ruční pořizování dat importem souborů nebo on-line komunikací systémů. Dochází tak nejen k úspoře práce a snížení chybovosti, ale při současných objemech dat ve velkých firmách je to také jediné možné řešení. Obsahem přenášených dat jsou především objednávky přeprav a jejich potvrzení, údaje T&T, elektronická podoba ložních listin a faktur. Z formátů přetrvávají v oblasti dopravy nejrůznější EDI specifikace, nicméně nástup moderních ERP systémů ve výrobních a distribučních firmách je často svázán s univerzálním formátem XML. Pro zvýšení efektivity musí být spediční firma připravena na komunikaci ve stávajících i budoucích datových formátech, které šetří jak časové nároky pro zpracování zakázky, tak i přímé náklady (tisk, faxování, poštovné, mzdové náklady).

Závěr Informační systémy pro dopravu a logistiku musí nabízet možnost maximální automatizace "rutinních" činností, což přináší zvýšení jejich efektivity a možnost se stávajícím vybavením dosáhnout větší výtěžnosti. Řešením jsou otevřené informační systémy s propracovaným workflow, který je schopen aplikovat definované postupy při výskytu určitých událostí nebo při nedodržení nadefinovaných dob odezev mezi událostmi.

Autor článku, Ing. Vladimír Kolář, je analytikem oblasti Doprava ve firmě I.S.T. Plzeň, autorizovaného partnera LCS International.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.