- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
           ERP systémy
 ERP systémy CRM systémy
 CRM systémy Plánování a řízení výroby
 Plánování a řízení výroby AI a Business Intelligence
 AI a Business Intelligence DMS/ECM - Správa dokumentů
 DMS/ECM - Správa dokumentů HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
 HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
 EAM/CMMS - Správa majetku a údržby Účetní a ekonomické systémy
 Účetní a ekonomické systémy ITSM (ITIL) - Řízení IT
 ITSM (ITIL) - Řízení IT Cloud a virtualizace IT
 Cloud a virtualizace IT IT Security
 IT Security Logistika, řízení skladů, WMS
 Logistika, řízení skladů, WMS IT právo
 IT právo GIS - geografické informační systémy
 GIS - geografické informační systémy Projektové řízení
 Projektové řízení Trendy ICT
 Trendy ICT E-commerce B2B/B2C
 E-commerce B2B/B2C CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
 CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
          |  | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
|   | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 4/2004
Informační systém pro podporu krizového řízení
Ing. Jaroslav Hanák
Orgány obce (obecní úřad a starosta) plní řadu úkolů při řešení krizových situací a při řešení mimořádných událostí. Zejména jde o úkoly spojené s realizací krizových opatření, úkoly na úseku ochrany obyvatelstva, záchranných a likvidačních prací a úkoly zaměřené na přípravu obyvatel. Především zajišťují varování, evakuaci a ukrytí obyvatelstva před hrozícím nebezpečím, podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatelstva. Podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací silami a prostředky, které mají k dispozici nebo které jsou poskytovány jako osobní a věcná pomoc od právnických a fyzických osob. Seznamují právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, způsobem ochrany obyvatelstva a s připravenými opatřeními k řešení mimořádných událostí a krizových situací. Navíc starostové obcí s rozšířenou působností v případě nutnosti koordinují záchranné a likvidační práce při řešení mimořádných událostí a řeší krizové situace vzniklé v celém správním obvodu. Na úrovni samosprávného územního celku kraje jsou jeho orgány, v čele s hejtmanem, zodpovědné za celý systém krizového řízení ještě ve větším měřítku - na celém území kraje.
 
  
 
 
    
Při těchto činnostech se ani orgány obcí ani orgány krajů neobejdou bez nasazení a využívání informačních systémů pro podporu krizového řízení, tedy informačních systémů pro plánování, přípravu a řešení mimořádných událostí a krizových situací, přenos informací nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím orgánům krizového řízení, a pro evidenční a dokumentační práce. Příkladem specializovaného systému, který podporuje činnosti spojené s řešením krizových situací, je IS KŘ od jihlavské firmy Gordic. IS KŘ byl navržen primárně s tím vědomím, že v době krizové situace jsou značné nároky kladeny zejména na rychlost, včasnost, věcnost a kvalitu v rozhodování starostů, hejtmanů a jejich krizových štábů. Jako zásadní se při rozhodovacích procesech obecně jeví nutnost užívat informační systém, který je schopen rychle poskytnout potřebné (a věrohodné) informace, a dokonce případně "navrhovat řešení". A to v aktuálním čase při zohlednění jeho závislosti na typu, rozsahu, následcích aj. faktorech dané situace ve formě dynamických operogramů činností.
Kromě realizace výše uvedených funkcí přitom však splňuje i řadu dalších požadavků. Jedním z nich je minimalizace nároků na obsluhu, přehlednost a možnost nasazení systému i "nad" výkonným databázovým systémem, který tvoří základ informačního systému dané obce (města, resp. kraje). Jde zde totiž o to, aby systém mohl pracovat s daty již existujícími či daty pořízenými i za jiným účelem než pro krizové řízení. Další vlastností je možnost sehrávání teritoriálně spravovaných dat do centrálního systému (např. do havarijního plánu kraje) či sdílení dat různými uživateli v počítačové síti úřadu, kteří se podílejí na krizovém řízení, a to v různých formách a variantách. Neodmyslitelnou součástí IS KŘ je zobrazení dat a provádění analýz v GIS, možnost komunikace s dalšími IS (např. nadřízeného orgánu) prostřednictvím příslušných rozhraní a využití multimediální komunikace apod. Přitom úroveň ochrany dat a celková bezpečnost IS je vysoká, neboť pracuje mnohdy s velmi citlivými informacemi, jejichž zneužití by mohlo vést až k tragickým dopadům. Komunikace v síti internetu je omezená na nezbytnou míru a nekonfliktní množinu informací, ale i tak probíhá šifrovaně s autorizací pomocí elektronického podpisu. Data jsou přebírána zásadně přes komunikační rozhraní na bázi elektronických podatelen vytvořené firmou v souladu se zákonem o elektronickém podpisu, a tedy využitelných nejen pro tyto účely. Specifikem při implementaci IS KŘ obecně je ten fakt, že oproti celé řadě jiných systémů, které uživatel nakoupí a začne prakticky ihned využívat, je nutno tento systém nejprve organizačně, komunikačně, a zejména datově vystavět poměrně s velkým předstihem.
IS KŘ je ale vhodným pomocníkem a nástrojem pro orgány obcí a krajů i v době, kdy nejde o žádnou krizovou situaci či kdy nedošlo k mimořádné události. Ve standardní situaci, v době, kdy se orgány veřejné správy musí v souladu s "krizovou legislativou" permanentně zabývat přípravami na řešení krizových situací, je IS KŘ nástrojem, který umožňuje sběr, třídění, aktualizaci, vyhodnocování a využívání dat k činnostem souvisejícím s přípravami na řešení krizových situací, preventivními opatřeními a přípravou obyvatelstva. IS KŘ také zajišťuje, aby nedocházelo k opomenutí závažných kroků v organizaci a řešení nastalé krizové situace, jako je například varování a informování obyvatelstva, k organizačním problémům při evakuaci obyvatelstva, či případně neadekvátním postupům vyplývajícím z neznalosti příslušných území, zdrojů rizik a technologických postupů.
 
Autor článku, Ing. Jaroslav Hanák, je product managerem společnosti Gordic.

 
 
Při těchto činnostech se ani orgány obcí ani orgány krajů neobejdou bez nasazení a využívání informačních systémů pro podporu krizového řízení, tedy informačních systémů pro plánování, přípravu a řešení mimořádných událostí a krizových situací, přenos informací nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím orgánům krizového řízení, a pro evidenční a dokumentační práce. Příkladem specializovaného systému, který podporuje činnosti spojené s řešením krizových situací, je IS KŘ od jihlavské firmy Gordic. IS KŘ byl navržen primárně s tím vědomím, že v době krizové situace jsou značné nároky kladeny zejména na rychlost, včasnost, věcnost a kvalitu v rozhodování starostů, hejtmanů a jejich krizových štábů. Jako zásadní se při rozhodovacích procesech obecně jeví nutnost užívat informační systém, který je schopen rychle poskytnout potřebné (a věrohodné) informace, a dokonce případně "navrhovat řešení". A to v aktuálním čase při zohlednění jeho závislosti na typu, rozsahu, následcích aj. faktorech dané situace ve formě dynamických operogramů činností.
Kromě realizace výše uvedených funkcí přitom však splňuje i řadu dalších požadavků. Jedním z nich je minimalizace nároků na obsluhu, přehlednost a možnost nasazení systému i "nad" výkonným databázovým systémem, který tvoří základ informačního systému dané obce (města, resp. kraje). Jde zde totiž o to, aby systém mohl pracovat s daty již existujícími či daty pořízenými i za jiným účelem než pro krizové řízení. Další vlastností je možnost sehrávání teritoriálně spravovaných dat do centrálního systému (např. do havarijního plánu kraje) či sdílení dat různými uživateli v počítačové síti úřadu, kteří se podílejí na krizovém řízení, a to v různých formách a variantách. Neodmyslitelnou součástí IS KŘ je zobrazení dat a provádění analýz v GIS, možnost komunikace s dalšími IS (např. nadřízeného orgánu) prostřednictvím příslušných rozhraní a využití multimediální komunikace apod. Přitom úroveň ochrany dat a celková bezpečnost IS je vysoká, neboť pracuje mnohdy s velmi citlivými informacemi, jejichž zneužití by mohlo vést až k tragickým dopadům. Komunikace v síti internetu je omezená na nezbytnou míru a nekonfliktní množinu informací, ale i tak probíhá šifrovaně s autorizací pomocí elektronického podpisu. Data jsou přebírána zásadně přes komunikační rozhraní na bázi elektronických podatelen vytvořené firmou v souladu se zákonem o elektronickém podpisu, a tedy využitelných nejen pro tyto účely. Specifikem při implementaci IS KŘ obecně je ten fakt, že oproti celé řadě jiných systémů, které uživatel nakoupí a začne prakticky ihned využívat, je nutno tento systém nejprve organizačně, komunikačně, a zejména datově vystavět poměrně s velkým předstihem.
IS KŘ je ale vhodným pomocníkem a nástrojem pro orgány obcí a krajů i v době, kdy nejde o žádnou krizovou situaci či kdy nedošlo k mimořádné události. Ve standardní situaci, v době, kdy se orgány veřejné správy musí v souladu s "krizovou legislativou" permanentně zabývat přípravami na řešení krizových situací, je IS KŘ nástrojem, který umožňuje sběr, třídění, aktualizaci, vyhodnocování a využívání dat k činnostem souvisejícím s přípravami na řešení krizových situací, preventivními opatřeními a přípravou obyvatelstva. IS KŘ také zajišťuje, aby nedocházelo k opomenutí závažných kroků v organizaci a řešení nastalé krizové situace, jako je například varování a informování obyvatelstva, k organizačním problémům při evakuaci obyvatelstva, či případně neadekvátním postupům vyplývajícím z neznalosti příslušných území, zdrojů rizik a technologických postupů.
Autor článku, Ing. Jaroslav Hanák, je product managerem společnosti Gordic.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
        
        
 
      Časopis IT Systems / Odborná příloha
      Archiv časopisu IT Systems
           Oborové a tematické přílohy
            Kalendář akcí
	  
	  
       
         
          
Formulář pro přidání akce
  
       
      
|  říjen - 2025  | ||||||
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne | 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 
 IT Systems podporuje 
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... | 
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 | 
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce 
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 | 

 
 

















