- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 4/2004
Informační systém pro podporu krizového řízení
Ing. Jaroslav Hanák
Orgány obce (obecní úřad a starosta) plní řadu úkolů při řešení krizových situací a při řešení mimořádných událostí. Zejména jde o úkoly spojené s realizací krizových opatření, úkoly na úseku ochrany obyvatelstva, záchranných a likvidačních prací a úkoly zaměřené na přípravu obyvatel. Především zajišťují varování, evakuaci a ukrytí obyvatelstva před hrozícím nebezpečím, podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatelstva. Podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací silami a prostředky, které mají k dispozici nebo které jsou poskytovány jako osobní a věcná pomoc od právnických a fyzických osob. Seznamují právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení, způsobem ochrany obyvatelstva a s připravenými opatřeními k řešení mimořádných událostí a krizových situací. Navíc starostové obcí s rozšířenou působností v případě nutnosti koordinují záchranné a likvidační práce při řešení mimořádných událostí a řeší krizové situace vzniklé v celém správním obvodu. Na úrovni samosprávného územního celku kraje jsou jeho orgány, v čele s hejtmanem, zodpovědné za celý systém krizového řízení ještě ve větším měřítku - na celém území kraje.

Při těchto činnostech se ani orgány obcí ani orgány krajů neobejdou bez nasazení a využívání informačních systémů pro podporu krizového řízení, tedy informačních systémů pro plánování, přípravu a řešení mimořádných událostí a krizových situací, přenos informací nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím orgánům krizového řízení, a pro evidenční a dokumentační práce. Příkladem specializovaného systému, který podporuje činnosti spojené s řešením krizových situací, je IS KŘ od jihlavské firmy Gordic. IS KŘ byl navržen primárně s tím vědomím, že v době krizové situace jsou značné nároky kladeny zejména na rychlost, včasnost, věcnost a kvalitu v rozhodování starostů, hejtmanů a jejich krizových štábů. Jako zásadní se při rozhodovacích procesech obecně jeví nutnost užívat informační systém, který je schopen rychle poskytnout potřebné (a věrohodné) informace, a dokonce případně "navrhovat řešení". A to v aktuálním čase při zohlednění jeho závislosti na typu, rozsahu, následcích aj. faktorech dané situace ve formě dynamických operogramů činností.
Kromě realizace výše uvedených funkcí přitom však splňuje i řadu dalších požadavků. Jedním z nich je minimalizace nároků na obsluhu, přehlednost a možnost nasazení systému i "nad" výkonným databázovým systémem, který tvoří základ informačního systému dané obce (města, resp. kraje). Jde zde totiž o to, aby systém mohl pracovat s daty již existujícími či daty pořízenými i za jiným účelem než pro krizové řízení. Další vlastností je možnost sehrávání teritoriálně spravovaných dat do centrálního systému (např. do havarijního plánu kraje) či sdílení dat různými uživateli v počítačové síti úřadu, kteří se podílejí na krizovém řízení, a to v různých formách a variantách. Neodmyslitelnou součástí IS KŘ je zobrazení dat a provádění analýz v GIS, možnost komunikace s dalšími IS (např. nadřízeného orgánu) prostřednictvím příslušných rozhraní a využití multimediální komunikace apod. Přitom úroveň ochrany dat a celková bezpečnost IS je vysoká, neboť pracuje mnohdy s velmi citlivými informacemi, jejichž zneužití by mohlo vést až k tragickým dopadům. Komunikace v síti internetu je omezená na nezbytnou míru a nekonfliktní množinu informací, ale i tak probíhá šifrovaně s autorizací pomocí elektronického podpisu. Data jsou přebírána zásadně přes komunikační rozhraní na bázi elektronických podatelen vytvořené firmou v souladu se zákonem o elektronickém podpisu, a tedy využitelných nejen pro tyto účely. Specifikem při implementaci IS KŘ obecně je ten fakt, že oproti celé řadě jiných systémů, které uživatel nakoupí a začne prakticky ihned využívat, je nutno tento systém nejprve organizačně, komunikačně, a zejména datově vystavět poměrně s velkým předstihem.
IS KŘ je ale vhodným pomocníkem a nástrojem pro orgány obcí a krajů i v době, kdy nejde o žádnou krizovou situaci či kdy nedošlo k mimořádné události. Ve standardní situaci, v době, kdy se orgány veřejné správy musí v souladu s "krizovou legislativou" permanentně zabývat přípravami na řešení krizových situací, je IS KŘ nástrojem, který umožňuje sběr, třídění, aktualizaci, vyhodnocování a využívání dat k činnostem souvisejícím s přípravami na řešení krizových situací, preventivními opatřeními a přípravou obyvatelstva. IS KŘ také zajišťuje, aby nedocházelo k opomenutí závažných kroků v organizaci a řešení nastalé krizové situace, jako je například varování a informování obyvatelstva, k organizačním problémům při evakuaci obyvatelstva, či případně neadekvátním postupům vyplývajícím z neznalosti příslušných území, zdrojů rizik a technologických postupů.
Autor článku, Ing. Jaroslav Hanák, je product managerem společnosti Gordic.



Při těchto činnostech se ani orgány obcí ani orgány krajů neobejdou bez nasazení a využívání informačních systémů pro podporu krizového řízení, tedy informačních systémů pro plánování, přípravu a řešení mimořádných událostí a krizových situací, přenos informací nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím orgánům krizového řízení, a pro evidenční a dokumentační práce. Příkladem specializovaného systému, který podporuje činnosti spojené s řešením krizových situací, je IS KŘ od jihlavské firmy Gordic. IS KŘ byl navržen primárně s tím vědomím, že v době krizové situace jsou značné nároky kladeny zejména na rychlost, včasnost, věcnost a kvalitu v rozhodování starostů, hejtmanů a jejich krizových štábů. Jako zásadní se při rozhodovacích procesech obecně jeví nutnost užívat informační systém, který je schopen rychle poskytnout potřebné (a věrohodné) informace, a dokonce případně "navrhovat řešení". A to v aktuálním čase při zohlednění jeho závislosti na typu, rozsahu, následcích aj. faktorech dané situace ve formě dynamických operogramů činností.
Kromě realizace výše uvedených funkcí přitom však splňuje i řadu dalších požadavků. Jedním z nich je minimalizace nároků na obsluhu, přehlednost a možnost nasazení systému i "nad" výkonným databázovým systémem, který tvoří základ informačního systému dané obce (města, resp. kraje). Jde zde totiž o to, aby systém mohl pracovat s daty již existujícími či daty pořízenými i za jiným účelem než pro krizové řízení. Další vlastností je možnost sehrávání teritoriálně spravovaných dat do centrálního systému (např. do havarijního plánu kraje) či sdílení dat různými uživateli v počítačové síti úřadu, kteří se podílejí na krizovém řízení, a to v různých formách a variantách. Neodmyslitelnou součástí IS KŘ je zobrazení dat a provádění analýz v GIS, možnost komunikace s dalšími IS (např. nadřízeného orgánu) prostřednictvím příslušných rozhraní a využití multimediální komunikace apod. Přitom úroveň ochrany dat a celková bezpečnost IS je vysoká, neboť pracuje mnohdy s velmi citlivými informacemi, jejichž zneužití by mohlo vést až k tragickým dopadům. Komunikace v síti internetu je omezená na nezbytnou míru a nekonfliktní množinu informací, ale i tak probíhá šifrovaně s autorizací pomocí elektronického podpisu. Data jsou přebírána zásadně přes komunikační rozhraní na bázi elektronických podatelen vytvořené firmou v souladu se zákonem o elektronickém podpisu, a tedy využitelných nejen pro tyto účely. Specifikem při implementaci IS KŘ obecně je ten fakt, že oproti celé řadě jiných systémů, které uživatel nakoupí a začne prakticky ihned využívat, je nutno tento systém nejprve organizačně, komunikačně, a zejména datově vystavět poměrně s velkým předstihem.
IS KŘ je ale vhodným pomocníkem a nástrojem pro orgány obcí a krajů i v době, kdy nejde o žádnou krizovou situaci či kdy nedošlo k mimořádné události. Ve standardní situaci, v době, kdy se orgány veřejné správy musí v souladu s "krizovou legislativou" permanentně zabývat přípravami na řešení krizových situací, je IS KŘ nástrojem, který umožňuje sběr, třídění, aktualizaci, vyhodnocování a využívání dat k činnostem souvisejícím s přípravami na řešení krizových situací, preventivními opatřeními a přípravou obyvatelstva. IS KŘ také zajišťuje, aby nedocházelo k opomenutí závažných kroků v organizaci a řešení nastalé krizové situace, jako je například varování a informování obyvatelstva, k organizačním problémům při evakuaci obyvatelstva, či případně neadekvátním postupům vyplývajícím z neznalosti příslušných území, zdrojů rizik a technologických postupů.
Autor článku, Ing. Jaroslav Hanák, je product managerem společnosti Gordic.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |