- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
IFS Aplikace pro výrobu měřicí a regulační techniky v JSP
Společnost JSP vyrábí a dodává měřicí a regulační techniku pro průmyslové firmy z oblasti energetiky, chemického průmyslu a teplárenství. Vzhledem náročnosti a povaze aplikací (prostředí s nebezpečím výbuchu, tlaková zařízení, jaderná energetika, ...) podléhá sortiment atestům, zkouškám a certifikaci. Z toho vyplývají přísné požadavky na organizaci a dodržování postupů včetně evidence hmotných i nehmotných toků procházejících firmou.


Vývoj informačního systému v JSP
Od svého vzniku v roce 1993 měla společnost k dispozici vlastní informační systém, který byl postupně zdokonalován a doplňován v souladu s rostoucími potřebami společnosti – vše bylo provázané do ekonomiky a účetnictví. Nedílnou součástí informačního systému byl document management a systém sběru, evidence, vyhodnocování a využívání marketingových dat (kontakty, aktivity, znalostní databáze).

Obr. 1: Výroba snímačů teploty
V roce 2001 se ale z důvodu stále rozsáhlejší agendy zpracovávané prostřednictvím informačního systému začala projevovat hlavní nevýhoda stávajícího řešení – systém nebyl otevřený a nebyl schopen zajistit vzdálené připojení a komunikaci v jednotlivých lokalitách. Byl založen na technologiích, které toto ve větší míře neumožňovaly zajistit a byly limitující rovněž z hlediska rychlosti zpracování dat. Proto bylo rozhodnuto o nasazení nového informačního systému dodavatelským způsobem.
Přední český dodavatel a výrobce měřicí a regulační techniky, který svým zákazníkům vedle vlastních výrobků poskytuje ekonomická a ucelená řešení dodávek pro investiční celky včetně projektů a montáží. Klíčovými produkty jsou vlastní výrobky, kompletace dodávek, pokročilá logistika a integrace dodávek pro investiční celky včetně projektů a montáží. Mezi vlastní výrobky patří především snímače teploty pro průmyslové aplikace a převodníky ke snímačům teploty. Dále je to příslušenství pro měření a regulaci teploty, tlaku, průtoku, tepla, hladiny, příslušenství pro průmyslové analyzátory, komunikační prostředky pro měření a regulaci. Významné je i poskytování služeb teplotní kalibrační laboratoře. Společnost má síť poboček i samostatných kanceláří po celé ČR a na Slovensku. Nejvýznamější zákazníci: Škoda Praha, Škoda Power, ČEZ.
Výběr informačního systému
Výběr informačního systému byl realizován interním výběrovým řízením, které organizoval a vyhodnocoval management společnosti. V první fázi byly stanoveny požadavky na konkrétní minimální funkcionalitu nového informačního systému. Dále byla definována další kritéria, podle kterých bude informační systém a jeho dodavatel hodnocen v rámci výběrového řízení.
Hlavní kritéria výběrového řízení pak byla stanovena v následujících bodech:
· rozsah splnění požadavků na funkcionalitu
· počet instalací informačního systému v ČR a ve světě
· stabilita dodavatele informačního systému
· počet implementátorů daného IS v ČR a jejich personální vybavení
· cena za pět let provozu IS (licence, implementace, maintenance)
· pokrytí budoucích potřeb JSP informačním systémem
Obr. 2: Kalibrace snímačů teploty
Výběr a návrh řešení

Obr. 2: Kalibrace snímačů teploty
Interním výběrovým řízením bylo osloveno deset dodavatelů. Na základě nabídek byl počet potenciálních dodavatelů zúžen na pět, kteří byli vyzváni k osobní prezentaci. Po další redukci byly provedeny referenční návštěvy u tří uživatelů informačního systému s cílem objektivního posouzení jeho parametrů, včetně průběhu implementace. Na základě takto provedeného výběrového řízení byl vybrán informační systém IFS Aplikace a nabídka od společnosti Altec a.s., implementačního partnera IFS.
Společnost Altec nejlépe splňovala výše uvedená kritéria, dále nabídla i nejpropracovanější strukturu prodejního konfigurátoru, který byl součástí standardní aplikace.
Ing. Petr Bartoš, ředitel společnosti
Implementace
V polovině roku 2001 byla uzavřena smlouva a poté proběhlo náročné zpracování projektu. Z původní verze dvacetistránkového popisu řešení nakonec vznikl rozsáhlý mnohastránkový dokument, který obsahoval podrobné popisy řešení včetně schémat. Tento přístup se nakonec velice osvědčil, protože se už v začátcích mohlo diskutovat o použití některého řešení. Takto zpracovaný projekt také významně pomohl i v budoucnu, kdy se dalo jednoduše zjistit, jaký postup a proč byl zvolen, a nedocházelo tak k nedorozuměním.

Obr. 3: Kalibrace snímačů teploty
Struktura původního informačního systému byla kompaktní a nebylo reálné data převádět po částech, jelikož vše bylo odvinuté od datové základny. Důkladná příprava před vlastní konverzí dat byla spojená i s fyzickou inventurou ve výrobě a množstvím rozpracovaných obchodních a účetních případů. Díky obrovské obětavosti a skvělé spolupráci obou zúčastněných stran byla všechna relevantní data převedena k jednomu datu do nového informačního systému. Po korekci duplicit, srovnání dat v adekvátních strukturách a doplnění dat z inventury, především umístění ve skladu, byly realizovány moduly Distribuce, Výroba, Finance a kompletní marketingová databáze.
Implementace probíhala ve dvou lokalitách – v JSP Nová Paka a JSP Bratislava. Velkou výhodou byla vysoká úroveň znalostí IT prostředí jak obchodního, tak marketingového ředitele JSP, kteří měli zkušenosti s řízením implementací rozsáhlých systémů. Vybraná skupina odborníků pak zajistila hladký průběh implementace a následné školení uživatelů. Převážně vysokoškolsky vzdělaní uživatelé si nový systém rychle osvojili a zajistili tak snadný přechod do rutinního provozu.
Nejdůležitější procesy a jejich řízení
Typem výroby se JSP řadí do kategorie malosériové až zakázkové, ale vlastní výroba je složitější a rozděluje se na několik fází. V první fázi je nutné, aby měl výrobek sériovost řádově ve stovkách kusů, ale následně je pak vyráběn zakázkově v různých modifikacích.
Některé výrobky dle popisu na dodacím listu vypadají stejně, ale liší se použitým materiálem v závislosti na finálním použití. Klíčové v tomto případě je umístění výrobku, a proto je nutné sledovat celou historii výrobku až po přesné umístění dle projektu. Aby bylo možné zajistit co nejpřesnější evidenci, je výrobek označen štítkem, který identifikuje umístění dle přesné pozice v projektu. Je zde číslo, které například označí, že výrobek bude namontován v budově A, ve třetím patře na rozvaděči číslo 5.
Vzhledem k povaze výroby a zvýšeným požadavkům na zajištění a kontrolu vysoké jakosti je kladen velký důraz na kvalitní správu a řízení dokumentace. Je sledován nejen výrobek samotný, ale též některé díly, termíny a typy jednotlivých zkoušek a atestů, musí se deklarovat, kdy a s jakým výsledkem prošel výrobek kontrolami jakosti v rámci výroby, ale i obchodu, aby nemohlo dojít k záměně apod. Vše je provázáno i z hlediska objednávek a informací o zákaznících.
Pro oblast řízení personální agendy a mzdových výpočtů je nasazen systém PERMIS, který vyvíjí a dodává Altec a který je datově navázán na IFS Aplikace.
„Největším přínosem informačního systému IFS Aplikace je propracovaný prodejní konfigurátor, bez něhož by již společnost nemohla plnohodnotně fungovat. Zahrnuje až tisíce variant příslušenství, stovky možných atestů a množství variant režimů. Řešení zasahuje až do výroby, kde umožňuje jednoznačně definovat strukturu výrobku a provést její rozpad na jednotlivé vyráběné části.“
Ing. Petr Bartoš, ředitel společnosti JSP
Rozvoj systému a plány do budoucnosti
V současné době probíhá implementace modulu IFS/Řízení projektů. Veškeré projekty, které společnost JSP realizuje, trvají několik, někdy až pět let a nedají se zdokumentovat standardním způsobem. Mezi klíčová data patří například délka záruční doby, rozdílné dodací lhůty dle specifikace výrobku a další množství milníků, které je nutno evidovat a současně provázat do výstupů pro oblast financí a controllingu. V rámci implementace bylo nutno sjednotit používané postupy. Modul IFS/Řízení projektů se přitom osvědčil jako velmi efektivní a užitečný nástroj. Implementace bude ukončena v září 2008. Návazným rozšířením využívání informačního systému bude zavedení čárových kódů ve výrobě.
· splnění náročných požadavků na přehlednost a aktuální informace o jednotlivých výrobcích
· výrazné zefektivnění vzdáleného připojení, zjednodušení logistických záležitostí
· podrobnější a kvalitnější informace pro všechny úrovně řízení
Implementované moduly aplikačního softwaru:
· IFS/Distribuce
· IFS/Výroba
· IFS/Finance
· IFS/Správa majetku
· IFS/CRM
· IFS/Řízení kvality (jakosti)
· IFS/Řízení dokumentů
· IFS/Řízení projektů
· ALTEC/PERMIS
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |