facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 12/2000

Elektronická tržiště přinášejí nové příležitosti pro řadu českých firem

Richard Páleník, Petr Kozák





Klíčovým ekonomickým trendem současnosti je bezesporu elektronické podnikání a obchodování, tzv. e-business. Jeho nejdůležitějšími formami jsou obchodování typu business to business (B2B, transakce mezi podniky) a business to consumer (B2C, transakce mezi firmami a spotřebiteli). O prudkém rozvoji obchodování typu B2B svědčí například skutečnost, že společnosti členských států Evropské unie realizují dnes již 4,5 % obratu mezipodnikových transakcí prostřednictvím elektronických transakcí typu B2B a tento objem rychle roste.

Mezi nejmodernější a nejdynamičtěji se rozvíjející e-business nástroje obchodování dnes patří tzv. elektronická tržiště, někdy zvaná též elektronické burzy. Zjednodušeně řečeno, jedná se o mimořádně efektivní prostředek pro optimalizaci dodavatelsko-odběratelských vztahů a pro realizaci prodejů a nákupů. Mezi jeho nejvýznamnější přínosy patří například snížení nákladů na obchodní jednání, zkrácení doby jednání, snížení ceny nakupovaného zboží a nákladů na zpracování a na realizaci transakce a naopak zvýšení její transparentnosti a flexibility a vůbec možností všech zúčastněných stran. Za všechny vlastnosti e-tržiště zde jmenujme jen skutečnost, že veškeré obchodní transakce jsou realizovány v reálném čase, přičemž počet nakupujících a prodávajících subjektů teoreticky není omezen.

Očekává se, že do roku 2010 bude v USA 75 % B2B transakcí prováděno elektronicky. Naprostá většina elektronických transakcí se odehraje na elektronických tržištích - až 57 % všech B2B transakcí.

Toto bude podle Forrester Research odpovídat částce 11,9 bilionů dolarů. Podle odhadu společnosti PricewaterhouseCoopers je v současné době v České republice elektronickou cestou realizováno asi 1,1 % obratu průměrné české společnosti. Prakticky u všech transakcí jde o transakce typu EDI, nikoli o elektronické tržiště. K prudkému rozvoji mezipodnikového elektronického podnikání dojde v ČR zřejmě již od příštího roku.

Významně tomu napomůže právě zavádění elektronických tržišť.

CenTrade
Zřízení a provoz takového tržiště je technicky náročná a nákladná záležitost, a proto jej zpravidla zřizují specializované firmy, které jej pronajímají organizátorům jednotlivých trhů. V listopadu byl v Praze oznámen vznik elektronického tržiště CenTrade zaměřeného speciálně na český trh. Pracovní platforma tohoto tržiště (pro uzavřenou skupinu účastníků) bude funkční v lednu 2001, od dubna 2001 se plánuje plná dostupnost pro všechny zákazníky. CenTrade má ambice stát se největším českým elektronickým tržištěm využívajícím nejmodernější technologie, které jsou již úspěšně používány v celosvětovém měřítku. Tyto ambice jsou podloženy jednak velikostí B2B trhu, na který se CenTrade zaměřuje, jednak připraveností řady firem efektivně elektronické tržiště využít a také špičkovou technologií a obchodními postupy, které byly již vyzkoušeny v obdobných projektech v zahraničí. V České republice se tak implementuje něco, co zdaleka ještě není samozřejmostí v každé rozvinuté zemi. Např. první elektronické tržiště na stejné softwarové platformě - Opciona.com - bylo ve Španělsku zprovozněno teprve v dubnu letošního roku.

CenTrade bude poskytovat komplexní řešení pro elektronické obchodování, která zahrnují mimo jiné i finanční a logistické služby. Pro dosažení takového stupně integrace bylo nutné spojit síly a know-how několika renomovaných partnerů: Českého Telecomu, Citibank a PricewaterhouseCoopers. Jako technologická platforma je používán software SAP/CommerceOne.

Nákup podle katalogu
Základní službou elektronického tržiště je možnost nakupovat zboží prostřednictvím elektronického katalogu. CenTrade se zaměří na zboží nevýrobní povahy, jako je např. kancelářské zboží a výpočetní technika, které nakupuje prakticky každá firma nebo organizace. Právě nákup tohoto zboží se vyznačuje značnou neefektivitou (mnoho objednávek s nízkou hodnotou, roztříštěnost dodavatelů, časová náročnost získávání informací o výrobcích).

Nákup se zpravidla neprovádí na základě dlouhodobého kontraktu a tak pořizovací ceny zdaleka nevyjadřují kupní sílu zákazníka.

Technologie elektronického obchodování umožňují optimalizovat i tuto oblast a dosáhnout významných úspor v oblasti efektivnosti procesů nákupu (až 80 % úspora času, zkrácení objednávkového cyklu). Neméně důležité je i dosažení nižších pořizovacích cen (v průměru o 5-10 %) prostřednictvím eliminace nákupů mimo rámcové kontrakty.

Aukce
Další důležitou službou jsou aukce. Pro účastníky trhu budou k dispozici přímé aukce, kde si prodávající vybírá z množství potenciálních kupců, ale i tzv. zpětné aukce, kde naopak kupující formou výběrového řízení poptává zboží od více potenciálních prodejců. Zpětná aukce se například může vypsat na dodávku kancelářských stolů. Výsledná nabídka včetně ceny se pak uloží do elektronického katalogu pro daného kupujícího, ze kterého se zboží v případě potřeby vybírá a vystavují se objednávky na jednotlivé nákupy.

Vertikální tržiště
CenTrade bude sloužit také jako platforma pro jiná elektronická tržiště specializovaná na určitá hospodářská odvětví (tzv. vertikální tržiště). Např. v již zmiňovaném Španělsku bylo vytvořeno elektronické tržiště zaměřené na stavebnictví e-difica.com, které se soustředí na obchodováni s přímým materiálem pro toto odvětví a poskytuje služby s přidanou hodnotou stavebním organizacím.

Integrace do interních systémů
Pro práci s elektronickým tržištěm je také důležitý výběr vhodného uživatelského rozhraní odpovídajícího charakteru a požadavku firmy. Nejjednodušší je takové uživatelské rozhraní, které je umístěno na serveru elektronického tržiště a na které se uživatel připojuje v případě potřeby prostřednictvím Internetu. Takové řešení umožňuje rychlé připojení kupujícího s minimálními nároky na investice a je vhodné pro menší a střední podniky. Pro organizace s velkým počtem interních nakupujících je vhodné uživatelské rozhraní, které je přímo integrováno do interních systémů podniku (ERP, finanční a logistické systémy). Toto kompletní řešení elektronického nakupování/zásobování (e-procurement) umožňuje maximalizaci již zmiňovaných úspor v interních procesech a nabízí přitom větší zákaznický komfort. Návratnost investice do takovýchto systémů, zvláště u velkých podniků, je rychlá.

Závěrem
Obchodování prostřednictvím elektronického tržiště a používání e-procurement systémů se jeví jako nezvratný trend následujících let. Významné úspory nákladů, které tento systém přináší, se patrně stanou konkurenční výhodou pro ty podniky, které se do něj zapojí mezi prvními. Je dobře, že české firmy k tomu dostávají příležitost s minimálním zpožděním. Elektronické obchodování jim vedle zefektivnění vnitřních procesů zpřístupní také řadu zajímavých obchodních příležitostí v jiných zemích.


PricewaterhouseCoopers
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Automobilový průmysl na prahu velké změny: Jste připraveni na éru 3DEXPERIENCE?

3DS_2025_3DXCONFERENCE_CZECH-2518.jpg

Di­gi­ta­li­za­ce, au­to­ma­ti­za­ce a tlak na rych­lost a kva­li­tu – to vše mění pra­vi­dla hry v jed­nom z nejdy­na­mič­těj­ších od­vět­ví sou­čas­nos­ti. Au­to­mo­bi­lo­vý prů­my­sl se po­sou­vá do nové éry – a ten­to­krát nejde jen o nové tech­no­lo­gie, ale o cel­ko­vou pro­mě­nu způ­so­bu práce. Tato změna se do­tý­ká všech – od svě­to­vých au­to­mo­bi­lek až po menší do­da­va­te­le.